Maar de masse van ne vloer is dan toch wel weer opgewarmd om snachts warmte af te geven?
Om u een praktijkvoorbeeld te geven.
07/11 was een dag waar de zon goed scheen in de voormiddag en is het hier 22,8°C geworden (gevraagd is 21°C). Warmtepomp viel in de ochtend al uit. Als ik dan kijk duurde het 30 uur voordat de pomp terug opstarten, omdat het terug 21°C is geworden. Dat was dan maar 1 voormiddag zon en voor de rest is het hier goed bewolkt. Als je eens een week hebt dat er meer zon is, dan zal de temperatuur blijven doorstijgen en zal de pomp niet draaien.
Kans is groot dat die voorbij de 23°C komt, ik zelfs overweeg om de screens terug te laten werken. Zeker als ik weet dat bv heel de week nog wel wat zon wordt verwacht. op 07/11 had ik de screen van onze slaapkamer wel gesloten, omdat ik hier een koudere temperatuur wil.
Beetje dom dat ik mijn warmtepomp dan zal laten draaien en gratis zonne-energie blok, om het hier niet te warm te hebben.
Als ik toen de aanvoertemperatuur had opgedreven met 2°C, dan had ik het nog wel verder opgewarmd en was die blok van 30 uur ongetwijfeld langer. Maar dan zitten we wel in een woning dat voor ons oncomfortabel is. Ik loop nu al rond in shirt en short bij 21-21,5°C.
23°C is voor ons te warm, maar dat is iets persoonlijk.
Alsook voor de sturing van de pomp gaat dat lastig worden als er overproductie is, maar dan ineens niet meer door andere verbruiken,wolken,...
Als ik dan van een streefaanvoertemperatuur van 24°C naar 26°C ga en een uur later terug 24°C, want overproductie is weg, dan zal die uitvallen. Uur later is de zon er mss weer en brengt die dat terug naar 26°C, pomp springt terug aan. De pomp gaat in de praktijk meer pendelen en vaak pieken trekken.
Ik zal daar met Loxone nog wel kunnen rond bouwen, maar dan kost u dan winst. En de winst is al mager + ons comfort zal dalen.
Mijn opzet hier is vooral om te zorgen dat er een comfortabel gelijklopend temperatuur in de woning is. Ook graag een temperatuur verschil van 1,5°C-2°C in de slaapkamer tov de leefruimte. Ik laat verhitting toe om meer energie te bufferen, maar daar heb ik geen warmtepomp voor nodig. Dat doet de zon al die door de ramen schijnt.