Warmtepompen

Uiteindelijk zullen de warmtepompen (L/W G/W) wel gelijk lopen qua efficiëntie, vermoed ik. Het verschil zit het in de bron.
grond/water (geothermie) zijn bron zal gemiddeld gezien hoger liggen, waardoor de COP wel hoger ligt.

Jij zult ook wel een COP kunnen halen van 7 met u pomp. Je laat grafieken zien van aanvoertemperatuur van 35°C, maar in de praktijk zal jij ook nooit de 35°C halen.
Als je bv een grafiek hebt van aanvoertemperatuur van 25°C bij 20°C zal dat wel boven de 7 liggen.

Zoals je zegt heb je dan ook nog de sensoren waar je een afwijking op kunt hebben.
Ja, klopt. Helaas is er geen grafiek te vinden bij 25°C. Ik denk dat het wel minimaal +- 1.5 COP scheelt tussen 25 en 35°.

Ik heb iets raars aan de hand met mijn Vaillant systeem. Het lijkt alsof de WP zelf niet in gang wil terwijl er wel vraag is. Ik hoorde de circulatiepompen geregeld aangaan vannacht en nu deze ochtend ook, en dat is ook duidelijk te zien op het verbruik: https://ibb.co/Sm0HcGC

Volgens de thermostaat hebben de twee circuits hebben duidelijk een vraag, maar de warmtepomp zelf blijft uit... Ik zie niet meteen iets aan de instellingen waar het fout gaat. Iemand een idee?

Ik heb iets raars aan de hand met mijn Vaillant systeem. Het lijkt alsof de WO zelf niet in gang wil terwijl er wel vraag is. Ik hoorde de circulatiepompen geregeld aangaan vannacht en nu deze ochtend ook, en dat is ook duidelijk te zien op het verbruik: https://ibb.co/Sm0HcGC

Volgens de thermostaat hebben de twee circuits hebben duidelijk een vraag, maar de warmtepomp zelf blijft uit... Ik zie niet meteen iets aan de instellingen waar het fout gaat. Iemand een idee?
Het blijft stom om te zeggen natuurlijk, maar de zekering van binnen en buiten unit eens uit en aan zetten voor 1 minuut?

Ik heb zelf een geothermische warmtepomp maar ik moet eerlijk gezegd bekennen dat ik van al die technischs specs weinig ken. Ik weet welk type het is en wat de aanvoer en retour temps zijn van de vloerverwarming. Hoe toveren jullie al die prachtige grafiekjes overal uit? Is er ergens een soort tutorial die te volgen is? Ik meet niet eens het stroomverbruik van mijn warmtepomp alleen.

Wij gaan ook voor een warmtepomp. Keuze tussen LW en grond/water zal afhangen van budget maar denk eerder lucht/water.

Afstand tussen binnen en buitenunit zou zo'n 18 m zijn ( andere kant van het huis maar leidingen wel door de woning). Zou dat een groot effect op het rendement hebben?

Ebp man stelt Vaillant 8kw buitenunit met unitower (170l boiler inbegrepen) voor maar dat lijkt me voor gezin van 4 toch te klein?

Ik heb zelf een geothermische warmtepomp maar ik moet eerlijk gezegd bekennen dat ik van al die technischs specs weinig ken. Ik weet welk type het is en wat de aanvoer en retour temps zijn van de vloerverwarming. Hoe toveren jullie al die prachtige grafiekjes overal uit? Is er ergens een soort tutorial die te volgen is? Ik meet niet eens het stroomverbruik van mijn warmtepomp alleen.
Hangt veel af van merk van warmtepomp. Bij Daikin mag je eerst nog eens x aantal euro's leggen voor die zo te kunnen uitlezen want je moet een extra kaart kopen.

Elke moderne ketel hangt vol met sensoren en sondes. Dus elk merk is wel uit te lezen (al dan niet makkelijk)

Mijn grafiekjes zijn zelf gemaakt met Home assistant: https://demo.home-assistant.io/#/lovelace/0

Ik gok dat de meeste hier dit gebruiken. Vergt wel enig werk om dat in elkaar te knutselen, maar daar is een apart topic voor hier op het forum

Wij gaan ook voor een warmtepomp. Keuze tussen LW en grond/water zal afhangen van budget maar denk eerder lucht/water.

Afstand tussen binnen en buitenunit zou zo'n 18 m zijn ( andere kant van het huis maar leidingen wel door de woning). Zou dat een groot effect op het rendement hebben?

Ebp man stelt Vaillant 8kw buitenunit met unitower (170l boiler inbegrepen) voor maar dat lijkt me voor gezin van 4 toch te klein?

Hangt misschien wat af van de leeftijd van je kinderen. Wij hebben hier een 230L boiler met 4. De zoon van 10 ging gisteren douchen en na een dik half uur kwam die beneden klagen dat het water niet meer warm was....

Die zet de grote regendouche op, zet zich op de grond en begint te spelen... 🙄

Als ik gedouched heb is de temp gezakt van 55 graden naar 50. Dus hangt echt van jullie profiel af.

Mijn grafiekjes zijn zelf gemaakt met Home assistant: https://demo.home-assistant.io/#/lovelace/0

Ik gok dat de meeste hier dit gebruiken. Vergt wel enig werk om dat in elkaar te knutselen, maar daar is een apart topic voor hier op het forum

Hangt misschien wat af van de leeftijd van je kinderen. Wij hebben hier een 230L boiler met 4. De zoon van 10 ging gisteren douchen en na een dik half uur kwam die beneden klagen dat het water niet meer warm was....

Die zet de grote regendouche op, zet zich op de grond en begint te spelen... 🙄

Als ik gedouched heb is de temp gezakt van 55 graden naar 50. Dus hangt echt van jullie profiel af.
Ok cool. Home Assistant heb ik ook al draaien. Ik heb Niko Home Control 2 hier in huis als domotica maar die heb ik ook gekoppeld aan Home Assistant. Ik heb ook al wel enkele temperatuur en vochtsensoren in huis hangen, oa in de badkamer, zodat de ventilatie extra begint af te zuigen als m’n vriendin weer 2u in bad ligt te weken en te lezen….
Even de warmtepomp type opgezocht: Buderus Logatherm WSW196i-12. Ik zal wel eens even googlen hoor. Al zeg ik het zelf, ik ben wel handig met Home Assistant maar het is jaren geleden dat ik er nog iets mee gedaan heb. Het draait hier in huis voor enkele basic automatisaties en verder update ik dat af en toe eens. Op zich is die warmtepomp nog een relatief mooi en stil toestel. Ik zou het nu niet in mijn living willen hebben staan, maar het zou ook niet storen in een garage of berging. Bij ons staat die in de kelder.

@RB26DETT : wij hebben een geothermische warmtepomp met een ingebouwde boiler van 180 liter. Het lezen-in-bad-en-3x-opnieuw-warm-water-pakken-profiel van mijn vriendin kennende was dat niet voldoende. We hebben er een aparte elektrische boiler van 450 liter naast laten plaatsen zodat we de beiden hebben. En wij zijn maar met 2…

Laatst bewerkt:
Hier kunnen wij met warmtepomp en boiler blijven douchen. Vanaf dat de temperatuur zakt in de boiler naar 41° dan springt de warmtepomp terug op. Die kan dan genoeg warm water maken zodanig dat de temperatuur niet zakt onder de 39° (dit is dan in de winter als de aanvoertemperatuur van het water rond de 12° is)

Dus zal wel kloppen. Wel beetje spelen met instellingen.
Hier stond die eerst iets lager ingesteld maar we hebben dan 2x moeten douchen met water van rond de 37° a 38° en dan heb ik naar boven bijgesteld.

1x per dag gaat de warmtepomp naar 50° (rond de middag, meeste kans op overproductie door zonnepanelen) en die warmte blijft er in tot in de ochtend als mijn vriendin een douche neemt. Ik heb al is in de avond hiermee kunnen douchen zonder bijwarmen.

Ken er ook nog niet veel van helaas, hier draait de WP nog maar amper een maand.

Wat gebeurt er als je de thermostaat met een paar graden verhoogd? Schiet hij dan in gang?
Nu schiet hij wel in gang door het 2 graden hoger te zetten. Wel echt raar, dit soort gedrag nog niet eerder opgemerkt.
Mijn grafiek kwam nu uit de app van de omvormer van mijn PV installatie, dus was het totale verbruik. Ik heb ook nog de P1 HomeWizard. Die is vooral handig voor instantaan verbruik te zien. Je kan ook een specifieke teller aan je WP hangen om dat specifieke verbruik te zien.
Bij Vaillant kan je het verbruik ook handmatig de dag nadien uitlezen.

Laatst bewerkt:
Nu schiet hij wel in gang door het 2 graden hoger te zetten. Wel echt raar, dit soort gedrag nog niet eerder opgemerkt.

Mijn grafiek kwam nu uit de app van de omvormer van mijn PV installatie, dus was het totale verbruik. Ik heb ook nog de P1 HomeWizard. Die is vooral handig voor instantaan verbruik te zien.
Ja ik heb een digitale meter die ik ook uitlees in Home Assistant, maar dat is het totale verbruik of injectie. De zonnepanelen omvormer lees ik ook uit.

Zo'n lange afstand is niet ideaal en geeft verlies, wat de efficiëntie niet ten goede zal komen.

Wij hebben destijds getwijfeld voor zo'n 'koelkast model' warmtepomp maar dat werd ons op verschillende plaatsen sterk afgeraden.
Ziet er leuk uit en is compact, maar zou toch enkele nadelen hebben. Een SWW boiler van 170L is zeer krap met 4 personen. Een bad vullen (100L) gevolgd door een warme regendouche van 20 minuten (360L) zal moeilijk worden. Bijkomend nadeel van die towers is dat er geen/kleine buffervaten en/of expansievaten worden voorzien. Die zijn noodzakelijk voor een efficiënte werking.

Wij hebben een opstelling met boilervat van 300L, een buffervat CV van 50L en 2 expansievaten van 35L. Ik heb daar destijds wat moeilijk over gedaan tegen de installateur want ik vond het allemaal niet nodig, maar hij verzekerde mij dat dit noodzakelijk was voor een optimale werking. Nu 4 jaar verder super tevreden over de werking en het rendement/efficiëntie van de warmtepomp. Wij verwarmen 230m² oppervlak, gezin van 4 personen. Ik heb 1 keer per dag een SWW cyclus op de middag (zonne-energie) om het vat naar 53° te verwarmen en daar komen we 24u mee toe. Dat zal moeilijk lukken met 170L dus de warmtepomp zal start/stops nodig hebben om telkens bij te warmen voor SWW. Zelfde verhaal met verwarmen. Ik zie hier veel mensen die 3-4 start/stops hebben per uur. Dat is zeer veel. Als ik mijn start/stops en draaiuren bekijk, zie ik dat mijn warmtepomp gemiddeld 3,5u draait aan laag vermogen voor hij weer uitvalt. Zal vooral dankzij dimensionering en afstelling zijn. Zeer belangrijk!

Ik zal hier doorgaan, dit is logischer in dit geval.
voortzetting uit : https://www.beyondgaming.be/threads/energieleveranciers.1140/post-1149522 en https://www.beyondgaming.be/threads/energieleveranciers.1140/post-1150028

5) Klopte niet helemaal wat ik zeg. Als ik de meterstanden bekijk + de afrekening(wat gelukkig op hetzelfde uitkomt) hebben we een verbruik van 6718 kwh op een jaar.
Dus dit is de som van dag(2498 kwh) + nacht(4420 kwh) afname. Hoeveel hiervan juist van de warmtepomp is kan ik niet zien, zie alleen grafiekjes op de display zonder specifieke waardes.
Het lijkt dat dit per maand voor januari, februari en december rond de 1100kwh ligt. Maart iets lager en april rond de 500kwh.
Mei tot september amper iets en oktober terug rond de 400 kwh. Met een heel ruwe schatting kom ik dus inderdaad rond de 5000kwh uur uit op jaarbasis.
Onze waardes voor warmtegeneratie zijn ook wel stukken hoger. Opnieuw geen specifieke data maar januari en december alleen zitten al aan 3500 kwh per maand, februari en maart wat lager met dan de helft 1750 voor april en november.
Erg ruwe berekening kom ik dan al rond de 17000 kwh per jaar generatie uit.

Uw totaal elektriciteitsverbruik is dan dus : 6718 kwh + 2631.58 kwh op jaarbasis. 9349,58. Wat dus ietsie pietsie meer is dan 8000kwh ;).
Bij mij kan ik die waarden zien, maar ik kan die enkel zien per jaar of per dag (en van de vorige dag). Waarschijnlijk zou ik die ook wel via een uitleesmodule die kunnen laten dumpen uit mijn warmtepomp. Maar bon, zo anaal ben ik nu ook weer niet in het opvolgen. Mijn pa komt af en toe langs en die schrijft dat allemaal op op een papier ;p. Waar hij dan analyses maakt van jij hebt veel verbruikt of weinig of... die ik dan gewoon negeer. Iedereen moet zich ergens mee bezig houden hé ;).

Als je zegt dat je aan 17000kwh generatie zit. Dan wil dat wel zeggen dat uw COP rond de 3.4 zit. Dat is nu ook niet zo slecht. Maar je hebt gewoon nog een groot verbruik. Je zou dus in principe voor uw woning op te warmen en uw warm water te gebruiken : 1661,78 m3 gas verbruiken op jaarbasis. Dat zou u op jaarbasis NU (al had ik de omrekening naar m3 niet moeten doen) grofweg 1870€ betaald (11 cent : 8 cent + accijnzen + groene stroom kosten + distributiekosten etc (is gezamenlijk zo'n 3cent - zie contract vast Engie)). Uw warmtepomp kost u 1470€ (ik heb gekozen voor het feit dat je zo'n 800kwh van uw verbruik zoals voor het sanitair warm water door het jaar en een stuk voor de verwarming kan halen uit de elektriciteit van de zonnepanelen - ergo 4200kwh over maar dit is een assumptie). Indien je effectief die 5000kwh effectief volledig moet leggen : 1750.

Of anders gezegd die warmtepomp is geen gigantisch voordeel in vergelijking met gas. Rest zie later. Daarom dat er ook gezegd wordt dat warmtepompen niet de be-all end all oplossingen is of zijn OP dit moment.
Aan u om te bepalen of je liever het risico neemt om 4000 - 5000kwh te betalen aan 0.28cent (variabel contract van dit moment dacht ik) of het vast contract van 35 - 36 cent dat je momenteel hebt bij Luminus (de afnamekosten binnen de contracten zijn dezelfde, dus maken het verschil niet). Wetende dat bij variabel de kost kan dalen of stijgen. Aan u om te bepalen welk risico jij durft te nemen.
Mijn voorkeur, maar ik ben risicoavers en bereid daar een extra bedrag voor te geven, betaal liever 8 - 10 cent nu te veel. Dan het risico te nemen dat ik tijdens de winter in plaats van 36 cent, 60 cent ga mogen betalen wanneer ik WEET dat mijn grootste verbruik eraan komt.
Bij mij is dat groot verbruik dan nog die 1600kwh, en is dat nog behapbaar. Bij 5000 kwh kan dat rap pijnlijk worden...

Bij dergelijke grote verbruiken zou ik persoonlijk dan ook al eens gekeken hebben naar de geothermische oplossingen. Aangezien die SCOP daar defacto al beter is. En door de omvang van het verbruik, de meerkost van de boring (levenstermijn 75+ jaar) op lange termijn kan terugverdiend worden. Wat minder het geval is bij verbruiken van 1000 - 2000kwh op jaarbasis. TOCH op dit moment.
Elektriciteit is gewoon duur om uw woning op te warmen. Dat is zo met elektrische vuurtjes, dat was zo met van die speciale oplossingen met stenen die je op exclusief nachttarief moet opwarmen en dat blijft zo met warmtepompen. En zolang gasketels goedkoop en goedkoper blijven dan warmtepompen wordt dat er niet beter op. Het duurt even voor je die 5 - 6k verschil met de gasketel heb terugverdiend aan 100 - 300€ voordeel per jaar in stookkosten.

En die 100 - 300€ wordt waarschijnlijk voor een stuk nog weggenomen door de verhoging van de piekbelasting (als ik kook en verwarm op gas, dan is de kans klein dat ik een hogere piek als die van 2.5 - 3.2 kw ga hebben), met mijn warmtepomp heb ik pieken tussen de 4.6 en de 5.1. Laat ons zeggen dat dit 2kwp hoger is dan de piekbelasting waar je niets extra voor moet betalen. Dan is het evident dat die extra piek u +/- 100€ extra per jaar kost door de keuze van te verwarmen op elektriciteit.
Ik heb echter voor mijn eigen besloten dat ik naar die 100€ nu echt niet ga kijken... als ik goesting heb om mijn oven op te zetten of de airfryer of mijn eten klaar te maken... dan doe ik dat gewoon.

We hebben halfopen bebouwing(ongeveer 200m2 met zolder incluis) waarbij de vorige eigenaars alles gestript en geisoleerd hebben. 100% kan ik dus niet zeggen wat overal steekt, al was de epc waarde onder de 100 als ik me goed kan herinneren bij aankoop 9 jaren terug.
Verwarmen doen we enkel op het gelijkvloers + badkamer.
Hebben wel geen vloerverwarming dus warmtepomp werkt op hogere temperatuur voor chauffage + boilervat.
In vergelijking met uw cijfers zitten we dan inderdaad wel enorm hoog. Mogelijk is onze warmtepomp(Daikin Altherma 3 lucht/water) dan helemaal niet correct afgesteld ofzo :s

De efficiëntie van een warmtepomp op hogere temperatuur is een grote factor. Belangrijkste zou toch echt zijn om uw EPC op te ritselen en dat even te delen. Dan kan ik ,als je wilt, zien hoe goed en zwaar die renovatie is geweest. Maar door het feit dat je mij zegt dat je nog radiatoren hebt... is mijn eerste reactie dat is niet echt een diepgaande renovatie geweest. Maar mogelijks hebben ze toen toch nog laag temperatuur radiatoren geplaatst. Ofwel moet je een technische fiche daarvan in uw as-built dossier hebben zitten. Ofwel moet u dat opvallen omdat je vloekt over de grote oppervlakte dat die radiatoren innemen. Al zou je wel eens de vraag kunnen stellen aan de leverancier die u uw warmtepomp verkocht heeft op welke temperatuur die het heeft ingesteld en of het mogelijk is in uw geval met de installatie die er is om toch op laagtemperatuur te verwarmen om op die manier betere resultaten te krijgen. Normaliter zou uw SCOP dmv laagtemperatuurverwarming met 1 moeten kunnen verhogen... waardoor je dan maar aan 3777,78 kwh uitkomt in plaats van de 5000kwh. Het blijft nog altijd veel. Maar er zijn nu eenmaal limieten. En uw oppervlakte met 200m2 tov die van mij (is ook een HOB) is 33% groter en dus logischerwijze is uw verbruik ook minstens 33% hoger (+ dan nog wat extra 150 - 300kwh extra voor het feit dat je met 2 bent en dus extra warmwaterverbruik hebt).

3) Zal iets meer zijn dat we besparen idd maar rond de 1000 euro per jaar lijken we toch niet te komen lijkt me.

5) Metrics van de warmtepomp zijn op dit moment:
48 graden voor sanitair wat ook gevraagd is
57 graden voor verwarming terwijl 65 graden gevraagd is
21 graden aan termostaat wat ook gevraagd is
1.6 bar waterdruk in binnenunit

Twijfel wel of er nog voldoende water in het circuit zit waardoor we mogelijk te weinig debiet hebben.
Kan dit enkel controleren echter door de achterwanden van de ingebouwde kasten er rond terug los te schroeven dus ga dit wel eens moeten bekijken.
Zoals hierboven gezegd, dit lijkt mij de reden te zijn. De beste oplossing is kijken of je zou kunnen weggeraken met die temperatuur van 57 graden te verlagen, of uw warmtepomp het dan nog allemaal getrokken krijgt ook bij koudere termperaturen. Mijn eerste gok is echter van niet.

Maar zoals gezegd iets dat je kan vragen aan uw installateur die u dit verkocht heeft.

Laatst bewerkt:
Vandaag eens gekeken hoever de warmtepomp terug kon moduleren. Warme dag en was bezig met een run van deze nacht.

We zijn begonnen aan een streefaanvoertemperatuur van 26°c, dan vrij snel naar 25°C en op laatste was het 24°C.
Met 24°C had die het blijkbaar moeilijk, want vermoed dat die toen al op zijn laagste mogelijk stand draaide.
Kwam eigenlijk net goed uit, want de warmtepomp stopte toch over 15minuten, omdat de zon kwam piepen.

Ziet er dus naar uit dat bij de buitentemperatuur de minimale temperatuur 25°C was (met retour van 23,2°C).

Op laatste was het vermogen van de warmtepomp 200W en afgifte vermogen 1,5Kw. Bij 14-15°C buiten temperatuur
Verbruik deze run 5kwh en afgegeven energie 35kwh.

run.jpg

Laatst bewerkt:
Welke warmtepomp heb je @Bimmer ?
Ik het knap dat die zo ver terug kan moduleren. Die van mijn (Vaillant 75/5) kan maar tot zo’n 450W terug moduleren met ongeveer een goeie 3kW afgifte. We gaan het zien deze winter, maar heb de indruk dat ons warmteverlies ruim gerekend is.

Dat ik de retour temp bij mij niet kan zien, stoort mij wel. Nu heb ik geen flauw idee hoe de afname is en wat ik met het debiet moet doen.

Wat is trouwens een ok debiet voor een WP? Hoe oan je de afgifte vernogen zien? Dat zie ik ook nergens of heeft dat ook nog een andere naam?

Welke warmtepomp heb je @Bimmer ?
Ik het knap dat die zo ver terug kan moduleren. Die van mijn (Vaillant 75/5) kan maar tot zo’n 450W terug moduleren met ongeveer een goeie 3kW afgifte. We gaan het zien deze winter, maar heb de indruk dat ons warmteverlies ruim gerekend is.
Ik heb een buderus WPL 8 AR (monoblock), is zoals de 8 doet vermoeden een 8Kw variant.

Als ik hier kijk naar ons warmteverlies berekening en dimensioneringsnota vloerverwarming, vind ik dat ook allemaal zwaar overkill. Bij andere installateur kreeg ik zelfs een 10Kw voorgeschoteld, de type daaronder was een 7,5kw en ik had net 8kw nodig. Ik had dan ook gevraagd dat ik liever de 7,5kw wilde hebben, want die berekeningen zijn toch altijd ruim.

Ik heb een buderus WPL 8 AR (monoblock), is zoals de 8 doet vermoeden een 8Kw variant.

Als ik hier kijk naar ons warmteverlies berekening en dimensioneringsnota vloerverwarming, vind ik dat ook allemaal zwaar overkill. Bij andere installateur kreeg ik zelfs een 10Kw voorgeschoteld, de type daaronder was een 7,5kw en ik had net 8kw nodig. Ik had dan ook gevraagd dat ik liever de 7,5kw wilde hebben, want die berekeningen zijn toch altijd ruim.
Ik heb 1 van 8kw. Bij een geothermische zou 6kw met de vinger in de neus gelukt zijn geweest. Maar af te geven vermogen bij -10 was te weinig voor het warmteverlies van de woning.
En het verschil tussen beiden was 500€. Dus ga je dan ook altijd eerder voor de zekerheid. Als je duizenden euro's spendeert heb je geen goesting om een oplossing te krijgen die in putteke winter u koud doet leiden omdat uw warmtepomp het dan toch niet getrokken krijgt.

En ik begrijp dat perfect... die installateurs hebben ook geen zin om van u een telefoon te krijgen van wat een brol je hen hebt aangeleverd. Dat je het koud hebt, dat ze hapchards zijn die hun werk niet kennen, etc...

Terug
Bovenaan