Warmtepompen

Eerste herfstseizoen met de wp. Weer wat bijgeleerd. Als uw inlet en outlet niet teveel verschil geven omdat het buiten prolly te warm is om het water te hard te laten afkoelen in een run dan zegt uw systeem bij 20 graden binnentemp "fuck you, tis warm genoeg" als ge 22 graden vraagt. Mijn madam had kou dus wou haar wa extra comfort geven. Niet dus.

Nu staat de tempsensor op alleen de luchttemp aan de thermostaat en niet meer op de combinatie van air+water. Ik kan het terug op dat zetten als het buiten echt wat kouder begint te worden.
Het komt doordat de afgifte te laag is. De minimum aanvoer of stooklijn staat te laag in dat geval.
Stel dat uw systeem 24°C aanvoer berekend volgens de stooklijn en ge wilt 22°C in huis, dan is het temperatuur verschil te laag om vlot die warmte uit de vloer te komen. Zodra uw warmtepomp zijn minimum vermogen niet meer kwijt kan omdat de aanvoer zou oplopen boven de 24°C of omdat de retour te hoog wordt (water kan zijn warmte niet kwijt in de vloer want die is al 24°C), dan slaat het systeem af tot de watertemperatuur terug wat gezakt is.

Als ge binnencompenstatie aanzet, heeft de thermostaat ook zijn invloed en kan hij uw aanvoer wat omhoog trekken om het pendelen te voorkomen.

Het komt doordat de afgifte te laag is. De minimum aanvoer of stooklijn staat te laag in dat geval.
Stel dat uw systeem 24°C aanvoer berekend volgens de stooklijn en ge wilt 22°C in huis, dan is het temperatuur verschil te laag om vlot die warmte uit de vloer te komen. Zodra uw warmtepomp zijn minimum vermogen niet meer kwijt kan omdat de aanvoer zou oplopen boven de 24°C of omdat de retour te hoog wordt (water kan zijn warmte niet kwijt in de vloer want die is al 24°C), dan slaat het systeem af tot de watertemperatuur terug wat gezakt is.

Als ge binnencompenstatie aanzet, heeft de thermostaat ook zijn invloed en kan hij uw aanvoer wat omhoog trekken om het pendelen te voorkomen.
Welke aanvoer heb jij staan?

Gisteravond de verwarming terug aangezet hier. Ben eens benieuwd hoe het zal gaan qua pendelen.

Dat is OK. Ik heb ongeveer ook runs van 30 minuten gehad deze nacht. Behalve de eerste om 4h, die duurde bijna 2 uur. Maar ik zit momenteel met een halve graad nachtverlaging als test, de vloer was al z'n warmte kwijt op dat moment want gisteren heeft de verwarming niet gedraaid.

Is dit kwalijk pendel gedrag, of gewoon OK?

Hier doet die momenteel runs van bijna 2 uur en zit er 1,5 uur tussen.
Trekt een piek van 1.100W en bouwt gelijkmatig af naar 400W. Als je er 180W (ons sluimerverbruik) af trekt dan heb je ongeveer het vermogen van de warmtepomp.

Is eerste winter dat eraan komt, dus moet nog wat spelen met de stooklijn.
Momenteel is het.
-Voetpunt 22°C bij 20°C
-Eindpunt 30°C bij -10°C
Warmtepomp 8Kw

Ik vraag 21°C binnen, desondanks springt die nog steeds aan terwijl het binnen warmer is.
Na wat opzoekwerk lees ik dat de thermostaat de warmtepomp niet doet stoppen. Afhankelijk van de gewenste binnen temperatuur gaat hij de stooklijn parallel doen verschuiven. Je kunt dan ook nog kamer invloed opzetten, waarbij je aan de hand van de binnen temperatuur, de streef aanvoertemperatuur gaat verhogen of verlagen.

Nu zit die dus in mijn ogen onnodig te pendelen, want het is binnen warm genoeg en krijgt uiteraard zijn warmte niet kwijt. Aanvoertemperatuur was 25°C (streeftemperatuur 24°C) en retour temperatuur 23°C.
Het lijkt me dan beter dat de thermostaat zegt, het is nu 21,8°C warm genoeg want hij vraagt 21°C, dus je moet niet meer starten.
Ik vind het wel knap hoe hard die kan terug moduleren.

Dan kan uw pomp ver terug moduleren inderdaad. Ik geraak maar aan 450W. Die van Yode zie er een zware uit gezien die boven 1kW vermogen blijft steken.

Mijn langste runs zijn vandaag maar een dik half uur geweest. Er moest minimaal bij gewarmd worden om de 22C beneden en 23C boven aan te houden.

Dan kan uw pomp ver terug moduleren inderdaad. Ik geraak maar aan 450W. Die van Yode zie er een zware uit gezien die boven 1kW vermogen blijft steken.

Mijn langste runs zijn vandaag maar een dik half uur geweest. Er moest minimaal bij gewarmd worden om de 22C beneden en 23C boven aan te houden.

Soms is het blijkbaar ook maar 850W, zit dus tussen de 850W en 1100W inclusief sluimerverbruik.
De 2 pieken van 3000w zijn van de keuken.

Hier vind ik het dus spijtig dat die toch telkens terug aanspringt. Want de zon heeft deze voormiddag de woning doen opwarmen voorbij zijn gewenst temperatuur en is er dus geen nood aan verwarming.

thumbnail-IMG-2681.png

thumbnail-IMG-2682.png

Ik draai met binnen compensatie aan omwille van de reden dat jij vernoemd. Dat scheelt toch wel in verbruik en houd de temperatuur stabieler. Verwarmen als de zon al verwarmd heeft niet zoveel zin.

Ik draai met binnen compensatie aan omwille van de reden dat jij vernoemd. Dat scheelt toch wel in verbruik en houd de temperatuur stabieler. Verwarmen als de zon al verwarmd heeft niet zoveel zin.
Ik zet mijn temperatuur 1 graad hoger en laat die draaien als het normaliter warm is.

Mijn theorie is dat ik hierdoor garandeer van de beste cop te gebruiken voor de verwarming. Terwijl ik de zonnewinsten erbij accumuleer.

En met die extra graad heb ik mijn warmteverliezen van een dag gebufferd.

Of dit goed is in de praktijk laat ik in het midden.

Yep is een aroTHERM split VWL 105/5 AS. Waarschijnlijk is hij te zwaar achteraf gezien. Maar kwam er wel uit op basis van de warmteverlies berekeningen.

Op hoeveel staat die bij u? Bij mij momenteel 2°C.

Maar zal het nog moeten optrekken dan zo te zien.

Ik zet mijn temperatuur 1 graad hoger en laat die draaien als het normaliter warm is.

Mijn theorie is dat ik hierdoor garandeer van de beste cop te gebruiken voor de verwarming. Terwijl ik de zonnewinsten erbij accumuleer.

En met die extra graad heb ik mijn warmteverliezen van een dag gebufferd.

Of dit goed is in de praktijk laat ik in het midden.
Ik doe dat soms ook. Ik heb een scriptje draaien die bij overtollige injectie de binnencompensatie uitschakelt en de stookcurve omhoog zet om zo warmte te bufferen. Dat werkt, maar omdat het dan zonnig is en je extra aant stoken bent, wordt het meestal rond de 24°C in huis. Dat is soms wat oncomfortabel warm. En als mijn EV aan het laden is, is er geen injectie dus zoveel kan het scriptje ook niet draaien. Ik heb het voorlopig terug afgezet.
Nu stel ik gewoon 22°C van 10h30 tot 23h in. En daarbuiten 21°C. Dan moet de warmtepomp niet teveel draaien 's nachts. Maar moet zeggen dat het verbruik tot nu toe echt beperkt is, dus zoveel winst er momenteel niet te halen. Ga ook eens vergelijken met constant 22°C en zien wat dat zegt.
Yep is een aroTHERM split VWL 105/5 AS. Waarschijnlijk is hij te zwaar achteraf gezien. Maar kwam er wel uit op basis van de warmteverlies berekeningen.
Wij kwamen op 7kW volgens de berekening en we hebben een 7kW 75/5. Achteraf eens een gespecialleerseerde warmtepomp technieker van Vaillant over de vloer gehad en die zegt best met beta factor 0.8 rekenen voor nieuwbouw. Dan kwamen we op een 5.5kW unit uit, wat volgens mij ook beter zou zijn. Maar goed, nog even de winter afwachten want bij 15°C zal ook een kleiner model nooit lange runs kunnen doen.

Op hoeveel staat die bij u? Bij mij momenteel 2°C.

Maar zal het nog moeten optrekken dan zo te zien.
Ik heb een Vaillant systeem. Als de binnencompensatie op uitgebreid staat, dan schakelt hij alles uit op +0.3°C boven target en het schakelt terug in op 0.2°C onder target. Ook de waterpompen gaan dan uit zodat die niet onnodig blijven draaien.

Ik heb een Vaillant systeem. Als de binnencompensatie op uitgebreid staat, dan schakelt hij alles uit op +0.3°C boven target en het schakelt terug in op 0.2°C onder target. Ook de waterpompen gaan dan uit zodat die niet onnodig blijven draaien.
Ja echt dom dat het bij mij dus niet gaat. Die blijft aan.

Ik kan enkel zeggen hoeveel graden dat die de stooklijn moet verhogen of verlagen.
deze staat ingesteld op 2°C en dat is telkens per graad.

krijg je het volgende.
Gewenste binnen temperatuur 21°C, als dan gemeten binnen temperatuur 22°C is, dan verlaagt die de aanvoertemperatuur met 2°C.
Is de gemeten binnen temperatuur 20°C, dan verhoogt die de aanvoertemperatuur met 2°C.

Ik zou ook liever hebben dat de thermostaat zegt tegen de warmtepomp. Je zit nu een halve graad boven de gewenste waarde, stopt maar en je moet niet terug starten.

Laatst bewerkt:
Hoe bereken je eigenlijk de meest efficiënte stooklijn? Ik neem aan dat gewenste binnentemperatuur en het warmteverlies in de woning al twee belangrijke parameters zijn, maar hoe doe je het exact? Daarnaast zou ik ook graag de juiste debieten berekenen voor mijn kringen.

Hoe bereken je eigenlijk de meest efficiënte stooklijn? Ik neem aan dat gewenste binnentemperatuur en het warmteverlies in de woning al twee belangrijke parameters zijn, maar hoe doe je het exact? Daarnaast zou ik ook graag de juiste debieten berekenen voor mijn kringen.
Door te testen.

Voor ons zal het nu de eerste keer zijn dat we de woning moeten verwarmen. Ik zal in loop van de winter de stooklijn ook nog wat aanpassen. 22°- 30°C leek me wel een mooi startpunt.

Ik ga nu in het oog houden dat we de binnen temperatuur stabiel kunnen houden, met verschillende buitentemperaturen. Afhankelijk daarvan zal ik het voetpunt en/of eindpunt aanpassen.

Eventueel als ezelsbruggetje kun je dit gebruiken.

Buitentemperatuur bij afwijkingen tussen 20 en 10 graden:
Voetpunt verhogen (te koud in huis) of voetpunt verlagen (te warm in huis).

Buitentemperatuur bij afwijkingen tussen 10 en 0 graden:
Voetpunt en het eindpunt verhogen als het te koud is in huis. Als het te warm is voetpunt en eindpunt verlagen.

Buitentemperatuur bij afwijkingen tussen 0 en -10 graden:
Eindpunt verhogen (te koud in huis) of eindpunt verlagen (te warm in huis).

Ja echt dom dat het bij mij dus niet gaat. Die blijft aan.

Ik kan enkel zeggen hoeveel graden dat die de stooklijn moet verhogen of verlagen.
deze staat ingesteld op 2°C en dat is telkens per graad.

krijg je het volgende.
Gewenste binnen temperatuur 21°C, als dan gemeten binnen temperatuur 22°C is, dan verlaagt die de aanvoertemperatuur met 2°C.
Is de gemeten binnen temperatuur 20°C, dan verhoogt die de aanvoertemperatuur met 2°C.

Ik zou ook liever hebben dat de thermostaat zegt tegen de warmtepomp. Je zit nu een halve graad boven de gewenste waarde, stopt maar en je moet niet terug starten.
Die optie heb ik ook en dan als extra optie dat de thermostaat ook mag ingrijpen en alles uitschakelen.
Het heeft weinig zin om water van 22°C door een vloer van 22°C te gaan pompen. Dat water kan dan even goed stil staan.
Door te testen. Hoe lager hoe beter, maar op een bepaald punt gaat de warmtepomp serieus pendelen of krijg je de woning niet meer warm. Dan zit je te laag.
0.15 werkt prima bij ons, maar ik zie dat de warmtempomp dan meer pendelt door omdat hij zijn minimale afgifte niet meer kwijt geraakt. Met 0.2 is de aanvoer 1 of 2°C hoger, maar dan is er meer afgifte en doet de warmtepomp langere runs, maar minder frequent wat zuiniger is.
Het zou kunnen dat 0.15 wel terug efficiënter wordt als het kouder wordt omdat je dan automatisch ook meer afgifte krijgt.

0.2 is allesinds een goeie allrounder voor Vaillant systemen met vloerverwarming. Op Tweakers zitten de meesten met een nieuwbouw of gerenoveerd woning daar ook rond. Wel geen idee of dat cijfer ook werkt voor andere merken.

Een warmtepomp is momenteel toch nog altijd niet goedkoper in gebruik dan gas? Elektriciteit kost 5-6 keer zoveel per kWh als gas. Dus je zit met een grotere investeringskost en een grotere variabele kost.
Enkel toen de gasprijs heel hoog was door de oorlog in Oekraïne was de verhouding gas elektriciteit in het voordeel van elektriciteit

Ik ga er me 1 van de dagen ook nog eens moeten aanzetten. Vebruik ligt weer enorm hoog (volgens mij)
Sinds een jaar in de nieuwe woning, maar ondertussen al wel wat bijgeleerd over (de instellingen bij) warmtepompen (merci @MorGo7h )
Misschien dat een kleine aanpassing voor minder verbruik kan zorgen.
Vandaag al 10 kWh verbruikt. Geen aparte meter voor warmtepomp, maar uitgezonderd sluipverbruik (+-300w) zou er geen ander verbruik mogen zijn.

Een warmtepomp is momenteel toch nog altijd niet goedkoper in gebruik dan gas? Elektriciteit kost 5-6 keer zoveel per kWh als gas. Dus je zit met een grotere investeringskost en een grotere variabele kost.
Enkel toen de gasprijs heel hoog was door de oorlog in Oekraïne was de verhouding gas elektriciteit in het voordeel van elektriciteit
Op termijn gaan ze de gasverbruikers toch straffen met extra taksen/heffingen om die verhouding eruit te halen. Dat stond ook ergens in de voorstellen die ik ergens voorbije week las.

Hier ook nog een gewone gasverbruiker. Natuurlijk wel niet de voordelen van een koelende vloerverwarming.

Terug
Bovenaan