Wanneer zetten jullie de verwarming weer op?

Ik moet om aan 19 graden te komen in mijne living 2 electrische vuren al stevig laten opladen :(
Zonder ze te laten blazen bedoel ik.

Er is enkel accumulatie hier en enkel in mijn living, en geen deftige isolatie in deze huurwoning.
Ook enkel een deur tussen de living en de gang en tussen badkamer/toilet en de gang, al de rest is open.

Als ik de deur laten openstaan van de living snachts is het 14-15 graden als ik in de woonruimte kom, laat ik ze dicht geraak ik aan 19 max....

De badkamer/toilet, gang en slaapruimte boven is max 10 -12 graden bij deze temperatuur.

Gelukkig voorlopig nog altijd op een vast energiecontract.

Ik moet om aan 19 graden te komen in mijne living 2 electrische vuren al stevig laten opladen :(
Zonder ze te laten blazen bedoel ik.

Er is enkel accumulatie hier en enkel in mijn living, en geen deftige isolatie in deze huurwoning.
Ook enkel een deur tussen de living en de gang en tussen badkamer/toilet en de gang, al de rest is open.

Als ik de deur laten openstaan van de living snachts is het 14-15 graden als ik in de woonruimte kom, laat ik ze dicht geraak ik aan 19 max....

De badkamer/toilet, gang en slaapruimte boven is max 10 -12 graden bij deze temperatuur.

Gelukkig voorlopig nog altijd op een vast energiecontract.

Zou dat ook niet terug een trend worden om terug te gaan naar een huis met kamers in plaats van de open vloerplannen die we zo vaak zien? Het is alleszins veel efficiënter om aparte ruimtes te kunnen verwarmen.

Zou dat ook niet terug een trend worden om terug te gaan naar een huis met kamers in plaats van de open vloerplannen die we zo vaak zien? Het is alleszins veel efficiënter om aparte ruimtes te kunnen verwarmen.
Voor een goed geïsoleerde nieuwbouw met (traag reagerende) vloerverwarming maakt dat denk ik minder uit?

Maar praktisch vind ik die open ontwerpen wel sowieso niet. Maat van mij heeft dat al serieus vervloekt wegens slecht slapende baby/peuter. Die slaapt dan boven maar heel dat huis is een open ruimte die als klankkast werkt.

@Castil
60C zal wel ok zijn denk ik, tenzij het een groot kil oud huis is, en het stevig vriest.
Een CV met klassieke radiatoren moet ook wel optimaal zijn warmte kunnen afgeven via deze radiatoren, bv 60C radiator in, en 40C uit.
Via water zijdig inregelen wordt dat ingesteld.

Huis van 2010, epc 60 dacht ik.
Beneden een 70m2 te verwarmen, maar open trap naar boven en zolder waar veel warmte langs ontsnapt.

Huis van 2010, epc 60 dacht ik.
Beneden een 70m2 te verwarmen, maar open trap naar boven en zolder waar veel warmte langs ontsnapt.
EPC 170 hier, ouder gerenoveerd in 2011 huis ... en 60-65C aanvoer volstaat meer dan genoeg voor 80m2(beneden) snel op te warmen.
Ook open trap hier, maar naar zeer kleine gang en kamerdeuren die toe zijn. Geïsoleerd dak ook.

Ik heb de thermostaat op 19 graden staan. De thermostaat staat wel aan het kruispunt grote raam achteraan en trapgat met vide helemaal naar zolder, dus de koude van boven is hier wel voelbaar. Hier schommelt het tussen de 3-7 m3 gas (factor 11,5 ongeveer dus 34-80 kWh) per dag, dit incl warm water, wat op 40 graden ingesteld staat met een boilervat en een keer in de week legionella opstookt tot 60-65.

Vloerverwarming enkel op de benedenverdieping, dus een 100m2, de overige 150m2 is niet rechtstreeks verwarmd.
We hebben het tot halverwege november uitgehouden zonder verwarming (thermostaat op 16) maar dat werd toch wel koud op t einde.
EPC werd bepaald op 34 (E19/S29 in het EPB verslag). We hebben ook gewoon 70m2 (triple) glas steken, dusja...

Ik heb voorlopig verwarmcycli tussen 4-8 en 16-22 staan. Geen idee of dat nu nadelig is tov volcontinu 19 te willen aanhouden of niet... Het is een gasketel dus of die nu harder of minder hard moet werken maakt naar efficiëntie toe niet heel veel uit. Hoe kouder de retour hoe beter je condenseert zeker?

Ik werk ongeveer de helft van de tijd thuis en t is hier warmer dan op kantoor waar ze om buiten het afschakelplan te kunnen vallen de thermostaten op 19 hebben gezet. Met de uitvoerige ventilatie zoals op kantoor moet, voelt dat wel fris aan om heel de dag achter je computer door te brengen.

Laatst bewerkt:
Huis van 2 jaar oud, ventilatie D is nu wel toevallig defect.
Maar de discussie ivm vocht in de kamers.
Mijn slaapkamer is de enige kamer die ik wat mee verwarm boven (en de badkamer ofc) maar de slaapkamer is de enige met wat condens op de slaglat onderaan het raam. In de andere twee kamers waar geen verwarming opstaat niet.
Lijkt mij ergens logisch door het grotere temperatuurverschil.
Vermoed dat echt vochtproblemen pas zijn bij echt zeer koude binnenruimtes, terwijl dat hier nog al bij al meevalt.
Denk dat die condens enkel op je slaapkamer komt doordat je er slaapt en dus tijdens het slapen wat lichaamsvocht vrij komt door ademen, transpiratie,… Als je dan niet af en toe verse buitenlucht naar binnen laat kan er wat vochtopbouw ontstaan hetgeen op koude oppervlakten kan neerslaan. In de niet gebruikte slaapkamers is er in principe ook niet echt vochtopbouw.

45m³ tot nu toe (08/12) in december.
Verwarming beneden + badkamers&dressing boven dag en nacht op 21°
Volgens de Luminus app is dat dus 136€ 😅

Contract is ingegaan op 01/12 dus pas begonnen.
Deze week is blijkbaar 2% lager dan dezelfde week vorig jaar

In totaal 01/12/2021 tot 30/11/2022 was 7382kWh of 651m³
Bedankt voor de info Silence. Ik vergelijk mijn gasverbruik soms ook met een kennis die andere jaren maar de helft van bij ons verbruikte. Nu verbruiken we ongeveer even veel. In het verleden hebben we nooit op het verbruik gelet, nu wel. Denk dat mijn uiteindelijk jaarverbruik tussen 1/2 en 2/3 van andere jaren gaat uitkomen. Andere jaren zat ik aan 19000-20000 kWh. Momenteel zitten we aan 1800 kWh sinds 17/06/2022. Denk dus dat we flink gaan besparen en ergens rond 10000 a 12000 kWh gaan uitkomen tegen 17/06/2023.

DIe knoppen op uw cv zijn niet zo belangrijk trouwens, het is uw thermostaat die uiteindelijk de ketel stuurt eventueel in combo met een buitenvoeler. Als je niks kent van stooklijnen etc. zou ik daar op deze moment niet aan gaan zitten prutsen.
Wat is dan de 'beste' setting op uw thermostaat. Weekend mag het 20 graden zijn, in de week hebben we enkel in de ochtend en avond van 17u-22u warmte nodig.

Toch met tijdschema werken of constante temperatuur?

Met klassieke cv die snel opwarmt win je wel met een tijdsschema als het verschil dag nacht niet te groot wordt:
15-16C nacht-afwezig ofzo, dagtemp is ieders keuze, maar meer dan 20 zal beginnen kosten, tenzij veel isolatie.

Enkel bij systemen met lage temperatuur aanvoer laat je je huis best niet veel afkoelen, oa bij vloerverwaming. Aanvoer is maar om en bij de 30C daar ipv 60C bij een klassieke CV.

Wat is dan de 'beste' setting op uw thermostaat. Weekend mag het 20 graden zijn, in de week hebben we enkel in de ochtend en avond van 17u-22u warmte nodig.

Toch met tijdschema werken of constante temperatuur?

Ik ga mij daar niet over uitspreken Castil, ik heb hier trouwens vloerverwarming en dat is dan ook weer helemaal anders dan radiatoren qua afstelling want traag en lage temperatuur. De consensus is om de temperatuur niet teveel te laten zakken want anders moet je telkens heel die massa van je huis terug gaan opwarmen wat veel energie vraagt, paar graden kan geen kwaad.

DIe knoppen op uw cv zijn niet zo belangrijk trouwens, het is uw thermostaat die uiteindelijk de ketel stuurt eventueel in combo met een buitenvoeler. Als je niks kent van stooklijnen etc. zou ik daar op deze moment niet aan gaan zitten prutsen.
Daar ga ik niet mee akkoord. Als je je cv-ketel limiteert op vermogen en/of aanvoertemperatuur ben ik er bijna zeker van dat je zuiniger zal stoken. Je moet alleen zien dat je je huis op temperatuur kan houden natuurlijk. Er is niets ingewikkeld aan het verlagen van het vermogen/de aanvoertemperatuur. Genoeg Youtube filmpjes over te vinden ook. Als je je basisinstellingen onthoudt, kan je ook altijd terug als je niet tevreden bent met het resultaat na je aanpassingen.

Met klassieke cv die snel opwarmt win je wel met een tijdsschema als het verschil dag nacht niet te groot wordt:
15-16C nacht-afwezig ofzo, dagtemp is ieders keuze, maar meer dan 20 zal beginnen kosten, tenzij veel isolatie.

Enkel bij systemen met lage temperatuur aanvoer laat je je huis best niet veel afkoelen, oa bij vloerverwaming. Aanvoer is maar om en bij de 30C daar ipv 60C bij een klassieke CV.

Als je bij een klassieke cv veel of grote radiatoren hebt en je houdt het principe van trage opwarming en behoud van temperatuur aan (en dus geen nachtverlaging) zoals bij vloerverwarming, zal je ook wanneer je enkel radiatoren hebt zuiniger kunnen stoken, waardoor je voor hetzelfde geld/verbruik meer comfort hebt (24/7 zelfde temperatuur). Het voordeel van radiatoren is daarbovenop dat als je een week of langer van huis bent, je de thermostaat wel een pak lager kan zetten dan vloerverwarming en je bij terugkeer eenmalig alles snel kan warmstoken met een hogere aanvoertemperatuur/vermogen. Zo moet je je huis niet onnodig warmhouden bij lange periodes van afwezigheid. Dat laatste geldt wel niet bij een warmtepomp natuurlijk.

Dikwijls lees ik de redenering dat een huis warm houden meer energie kost omdat een hogere delta zorgt voor meer warmteverlies. Dat is inderdaad logisch. Maar als je, door je aanvoertemperatuur zodanig te verlagen dat je het binnen net op temperatuur kan houden, veel zuiniger stookt, compenseer je dat hogere warmteverlies (behalve bij langere afwezigheid, maar dan spreek ik over dagen ipv uren). Of dat is althans mijn ervaring met de data die ik bijhield vorige winter. YMMV.

Vloerverwarming blijft natuurlijk superieur aan radiatoren, maar ik vind dat velen radiatoren nogal snel afschrijven in combinatie met lage aanvoertemperatuur en warmtepompen. Bij velen staan radiatoren nog steeds gelijk aan hoge aanvoertemperatuur, en dat is niet per se zo. Als ik zie hoe ik het hier kan warmhouden met een aanvoertemperatuur van 40-45°C en heel veel pendelen (waarbij dat pendelen het dus veel moeilijker maakt om het op temperatuur te houden), ben ik er zeker van dat een modernere gasketel of een L/W warmtepomp ons huis zal kunnen warmhouden met radiatoren op een nog lagere aanvoertemperatuur.

Laatst bewerkt:
Daar ga ik niet mee akkoord. Als je je cv-ketel limiteert op vermogen en/of aanvoertemperatuur ben ik er bijna zeker van dat je zuiniger zal stoken. Je moet alleen zien dat je je huis op temperatuur kan houden natuurlijk. Er is niets ingewikkeld aan het verlagen van het vermogen/de aanvoertemperatuur. Genoeg Youtube filmpjes over te vinden ook. Als je je basisinstellingen onthoudt, kan je ook altijd terug als je niet tevreden bent met het resultaat na je aanpassingen.
Dat zeg ik helemaal niet, ik zeg dat de stookinstellingen van je ketel in je thermostaat zitten (bij Junkers). Die bepaald de ideale temperatuur van je aanvoer CV op basis van de ingestelde stooklijn en nog andere parameters waarvan je enkele in het installateursmenu kan vinden. Om maar te zeggen dat het verder gaat dan een aanvoertemperatuur instellen maar verder ga ik hier daar geen les geven over geven.
Als men wil experimenteren op basis van Youtube of whatever mag dat van mij hoor.

Uw uitleg over radiatoren t.o.v. vloerverwarming houd ook niet veel steek trouwens, alsof vloerverwarming 2 dagen moet opwarmen ofzo. Er is niks superieur aan radiatoren, heb beide geïnstalleerd en gebruikt. Maar goed, voor mij einde discussie, wilde enkel Castil wat advies geven.

Laatst bewerkt:

Als je bij een klassieke cv veel of grote radiatoren hebt en je houdt het principe van trage opwarming en behoud van temperatuur aan (en dus geen nachtverlaging) zoals bij vloerverwarming, zal je ook wanneer je enkel radiatoren hebt zuiniger kunnen stoken, waardoor je voor hetzelfde geld/verbruik meer comfort hebt (24/7 zelfde temperatuur). Het voordeel van radiatoren is daarbovenop dat als je een week of langer van huis bent, je de thermostaat wel een pak lager kan zetten dan vloerverwarming en je bij terugkeer eenmalig alles snel kan warmstoken met een hogere aanvoertemperatuur/vermogen. Zo moet je je huis niet onnodig warmhouden bij lange periodes van afwezigheid. Dat laatste geldt wel niet bij een warmtepomp natuurlijk.
Dat zeg ik helemaal niet, ik zeg dat de stookinstellingen van je ketel in je thermostaat zitten (bij Junkers). Die bepaald de ideale temperatuur van je aanvoer CV op basis van de ingestelde stooklijn en nog andere parameters waarvan je enkele in het installateursmenu kan vinden. Om maar te zeggen dat het tegenwoordig verder gaat dan een aanvoertemperatuur instellen zoals 25 jaar geleden meestal het geval was.
Als men wil experimenteren op basis van Youtube of whatever mag dat van mij hoor.

Ik zie trouwens niet in waarom men met vloerverwarming bij langere afwezigheid de thermostaat niet zo laag kan zetten, een slimme thermostaat krijgt de boel ook snel warm hoor.
Mensen pakken een voordeel van vloerverwarming nl. dat je heel rendabel een woning op een vrij constante temperatuur kan houden en maken er dan een nadeel van. Om een getal te geven, mijn CV aanvoer bij deze koude temperaturen is 27 graden en ik heb dan nog een huis van 1950.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan