Wanneer zetten jullie de verwarming weer op?

Daar ben ik wel zeker van.
Natuurlijk ga ik geen 100graden aan winnen.
Begin zomer trok ik 8-10graden op als ik me goed herriner.
Nu na de zomer & hitte is dit opgelopen naar 16 graden.

Deels door het effect dat de grond de warmte heeft opgenomen van de zomer & die nu heeft opgeslagen,
alsook ik mijn warmte van deze zomer erin heb geloosd.

Lucht warmtepompen hebben dit issue minder omdat de lucht er altijd is, maar je moet ze ruimte geven zodat ze hun eigen koudere lucht niet steeds terug opnemen.
Lucht warmtepompen verliezen hun efficientie ook bij koudere temperaturen onder de 0graden.
En gaat dan een elektrische relais opspringen om de lucht voor te verwarmen om zo toch warmte eruit te halen.
Er springt een elektrisch weerstand op om uw warmtepomp te ontdooien zodat ze kan draaien... Niet om de lucht op te warmen om er dan die warmte terug uit te halen (dan zouden ze die weerstand wel gewoon in uw buffervat steken he...)

Lucht warmtepompen hebben dit issue minder omdat de lucht er altijd is, maar je moet ze ruimte geven zodat ze hun eigen koudere lucht niet steeds terug opnemen.
Lucht warmtepompen verliezen hun efficientie ook bij koudere temperaturen onder de 0graden.
En gaat dan een elektrische relais opspringen om de lucht voor te verwarmen om zo toch warmte eruit te halen.
Het werkt iets anders hoor.

Een warmtepomp haalt zijn energie uit de lucht. Als de lucht koud en vochtig is (2-8°C), kan die gaan aanvriezen aan de verdamper waardoor de effcientië achter uit gaat. Dan wordt de warmtepomp tijdelijk omgekeerd zodat de verdamper opgewarmd wordt om hem te ontdooien. Tijdens dat process trekt je een klein beetje warmte uit het huis terug want er moet ergens energie gehaald worden om te ontdooien.

Bevrozen lucht bevat amper vocht, dus bij vriestemperaturen gaat gaat de verdamper niet meer zo snel bevriezen. Maar uit koude lucht kun je nog weinig energie halen.

Als het echt te koud is en de warmtepomp trekt het niet meer, dan springt een elektrische weerstand. Maar die warmt de lucht buiten niet op, maar zit gewoon binnen in uw technische ruimte en verwarmt het water wat door uw verwarmingscircuit en/of boiler loopt.
Als uw systeem gedimensioneerd is op -10°C, dan zal die elektrische weerstand zo goed als nooit bijspringen voor verwarming.

Dus ofwel kies je ervoor om genaaid te zijn in de winter ofwel in de zomer ?
Realistisch gezien ben je in België dan weer fiscaal steviger genaaid in de winter. Gezien winters de meeste energie vreten.

Bijkoelen met energievreters in de zomer met relatief kortere warme periodes met "gratis" zonne energie is feitelijk financieel interessanter dan een hele periode koude te moeten compenseren met panelen die relatief weinig opbrengen.

Als ge dan nog eens begint met domotica met sensors die rollen en screens aansturen op basis van temperatuur sensoren per kamer en koeling via vloerverwarming.

't Is een andere manier van werken en ge moet er wel volledig voor gaan op zo'n moment.

Maar het voelt wel contrair aan, voor koude kunt ge ne pull aan doen. Warmte is lastiger.

On a side note op t appartement hier 22.5 graden nog steeds, verbruik van deze maand 13 kuub.

Laatst bewerkt:
Het werkt iets anders hoor.

Een warmtepomp haalt zijn energie uit de lucht. Als de lucht koud en vochtig is (2-8°C), kan die gaan aanvriezen aan de verdamper waardoor de effcientië achter uit gaat. Dan wordt de warmtepomp tijdelijk omgekeerd zodat de verdamper opgewarmd wordt om hem te ontdooien. Tijdens dat process trekt je een klein beetje warmte uit het huis terug want er moet ergens energie gehaald worden om te ontdooien.

Bevrozen lucht bevat amper vocht, dus bij vriestemperaturen gaat gaat de verdamper niet meer zo snel bevriezen. Maar uit koude lucht kun je nog weinig energie halen.

Als het echt te koud is en de warmtepomp trekt het niet meer, dan springt een elektrische weerstand. Maar die warmt de lucht buiten niet op, maar zit gewoon binnen in uw technische ruimte en verwarmt het water wat door uw verwarmingscircuit en/of boiler loopt.
Als uw systeem gedimensioneerd is op -10°C, dan zal die elektrische weerstand zo goed als nooit bijspringen voor verwarming.
100% correct.
Wij vragen selecties altijd op bij -8°C tot -10°C afhankelijk van de geografische locatie.
Zwarten heeft hier wel gelijk hoor.
Waarom denk je dat er per boring een bepaald vermogen is, en dat afhankelijk van hoeveel vermogen er nodig is meer/minder boringen nodig zijn. Je gaat wel degelijk de bodem gaan uitputten op termijn. Zo oneindig is dat zeker niet, je blijft altijd binnen je eigen contactoppervlakte en uiteraard wat verder. Maar dan is de lucht veel oneindiger dan de grond.
Op grote projecten wordt er vaak zelfs met droge koelers gewerkt om in de zomer de bodem te gaan opwarmen als deze niet gebruikt worden voor passieve koeling.
Die kan ook omgekeerd gebruikt worden. Wanneer je een koelingsgedomineerd gebouw hebt kan je de warmte geproduceerd door de water-water warmtepompen gewoon laten afblazen in de lucht dmv de droge koeler en de geproduceerde koude van de WW wp weer de grond injecteren.
Gekste dat we al gedaan hebben in verwarmingsgedomineerd gebouw is het dak volgelegd met solar absorbers (lees zwembadverwarmers) om zo in tussenseizoen deze als bron te gebruiken en in zomer de warmte te laten injecteren in de grond.

on a side note. KMI geeft 22°C aan dit weekend. :crazy: Ik ga eens goed alles open zetten om de massa wat te laten opwarmen.

21 graden deze ochtend in de living. Zo meteen even verluchten en dan gaat dat naar 19, maar dat snel snel weer stijgen met dit weer.

En die energieleveranciers maar vloeken, nu kunnen ze eens woekerprijzen vragen en nu heeft er niemand zijn chauffage op staan :D

We hebben begin deze maand ergens 1 of 2 keer de verwarming opgezet. Maar sindsdien is het s'nachts niet echt meer afgekoeld.
Nu is dat een 'mooie' winst om de winter te beginnen (Oktober vorig jaar hadden we 6x zoveel verbruik als nu), maar met een koude periode van enkele weken kan alles omslaan.

Het ziet er naar uit dat we de maand op 25m3 gas eindigen, bijna uitsluitend warm water (onze boiler verbruikt abnormaal veel...), Dus 155m3 minder, aan de optifix Augustus is dat 375 euro. In September hadden we ook al 20m3 minder (door wijziging boiler), dat is ook 50 euro.

Begin december ga ik toch echt kijken wat de gasprijs gedaan heeft en hebben we hopelijk een iets beter beeld waar de gasprijs naar evolueert. De 2 resterende maanden wil ik optifix als verzekering nog aanhouden, maar als het dan nog rond de 100-120 euro/MWh draait kan je dat niet blijven verantwoorden. Zeker niet omdat we toch gaan verhuizen naar een energiezuinige woning waar het verbruik 4x zo laag ligt als hier en er zonnepanelen op het dak liggen die meer opwekken dan ons jaarverbruik (terugdraaiende teller nog).

En die energieleveranciers maar vloeken, nu kunnen ze eens woekerprijzen vragen en nu heeft er niemand zijn chauffage op staan :D
Zijn niet alleen maar particuleren die gas verbruiken. Het bedrijf waar ik werk verbruikt zelfs meer gas.

27° in de woonkamer en 24,5° in de slaapkamer.

Begint wat onnozel te worden, vriendin wilt het schuifraam al open zetten om wat af te koelen

Begint wat onnozel te worden, vriendin wilt het schuifraam al open zetten om wat af te koelen

hoe komt het dat het zo warm is?????

Bij ons is het momenteel 21graden smorgens en tegen de middag 22 graden.
Goeie isolatie helpt blijkbaar want nog niks van verwarming opgezet.

TE goed geïsoleerd. Over enkele jaren moet jij -door de opwarming van de aarde- uw airco (of warmptepomp) aanzetten tijdens putteke winter om de temperatuur te doen zakken! :D

Op dees moment valt er perfect te koelen door gewoon ramen open te zetten, dus no problems there :D
In de zomer... sjah, zonnepanelen kunnen ene airco wel voldoende voeden, zou ik zo denken.

hoe komt het dat het zo warm is?????

Bij ons is het momenteel 21graden smorgens en tegen de middag 22 graden.
Goeie isolatie helpt blijkbaar want nog niks van verwarming opgezet.

Heel goeie isolatie en wat warmtewinsten van de zon op beglazing.

TE goed geïsoleerd. Over enkele jaren moet jij -door de opwarming van de aarde- uw airco (of warmptepomp) aanzetten tijdens putteke winter om de temperatuur te doen zakken! :D
14cm pur platen in de muur, dus denk niet uitzonderlijk goed en 10cm gespoten in de vloer.
Wel veel ramen op het zuiden, +-22m² glas beneden.

In de zomer is het ook max 27-28 graden geworden dankzij de screens en de oversteek (nu lagere zon dus die valt wel binnen)
Perfect werk van onze architect eigenlijk.

Noordkant (berging en inkomhal) is wel een groot verschil qua temperatuur als de deuren dicht blijven (wc helaas ook 😅)

16 graden. Ik hoop dat het nog opwarmt, maar met de weersvoorspelling heb ik daar geen goed oog in. De bureauruimte schommelt tussen 18 en 19, wat wel te doen is.

Ms Mamba zal mij dus als ze thuiskomt wel instrueren om de vakantiemodus van de ketel uit te schakelen.

1667550900597.png

18,7 hier, zelfs nog geen kousen aan maar nu zit het toch op het randje. Vanaf 18,5 gaat de verwarming op om het comfortabel te houden.

Terug
Bovenaan