Wanneer zetten jullie de verwarming weer op?

Ja het is echt absurd. Eenmaal die warmte binnen zit, zit die vast.
Nu kan je het raam nog openzetten, waardoor airco absoluut niet nodig is.
Maar in de zomer is het een ramp als je geen airco hebt, screens is een absolute must (en dat hoeft niet eens met ramen vol op het zuiden te zijn). En zelfs dan nog heb je vaak een airco nodig als je het wat comfortabel wilt houden.

Dus ofwel kies je ervoor om genaaid te zijn in de winter ofwel in de zomer ?
Wij hebben zonneluifel maar dat is op oosten.
Geen ramen op zuiden (gesloten kant) en was hier in de zomer niet warmer dan 26 geworden.

In Spanje mogen ze nu niet eens meer koelen tot die temperatuur

Nu is het hier 21 en denk wel dat VV al even gedraaid heeft maar heel beperkt (10m3 gas ofzo). Op badkamer draait de handdoekradiator wel om het op 23° te hebben in ochtend/avond (elektrische)

Stel ik mij toch vraagtekens bij de normen van onze nieuwbouwen. Deze temp kan je toch geen comfort noemen..

Minderstook in de winter, maar rest van de maanden de airco vollebak... 🤡
Ja het is echt absurd. Eenmaal die warmte binnen zit, zit die vast.
Nu kan je het raam nog openzetten, waardoor airco absoluut niet nodig is.
Maar in de zomer is het een ramp als je geen airco hebt, screens is een absolute must (en dat hoeft niet eens met ramen vol op het zuiden te zijn). En zelfs dan nog heb je vaak een airco nodig als je het wat comfortabel wilt houden.

Ik heb dit jaar de airco iets van een week in totaal opgezet. Dus zo erg vind ik dat toch niet hoor.
Met dit verschil dat de airco draait wanneer er veel zon is. En dus mijn zonnepanelen energie genereren, waardoor het minder een belasting is voor het milieu in tegenstelling tot verwarmen (en waar ik nu mijn hernieuwbare energie daar niet of quasi niet voor kan gebruiken).

Al zit die warmte wel redelijk vast ja. Maar zolang het snachts in de zomer afkoelt en als je dan wat trek kunt genereren dan valt dat eigenlijk nog wel mee. Al is het comfortabeler met een airco ja.
Maar ik kon aan de bouw zelf niets veranderen. Ik wilde er nog minder ramen in steken, maar mocht niet want projectbouw. Dus het is wat het is. Al heb ik nog geen screens, aangezien de airco destijds multifunctioneler was dan screens (en goedkoper...). Airco kan het afkoelen, screens kunnen het enkel vertragen... maar als het dan toch te warm is heb je met screens nog altijd miserie. Voorlopig ga ik voor die 70-150kwh aan verbruik op jaarbasis ( van de zonnepanelen voor de airco) echt geen screens installeren...

Hier nog altijd 23 graden. Zonneboiler gaat als een Malle. Nog steeds 0m3 gas sinds mei (aleja, 1 of 2 kubiek om de chauffages te testen).

In de zomer is het gordijnen dicht en Screens naar beneden. En ja, als het 3 d 40 graden was, was het hier warm. Maar dat is overal puffen dan.

Het voordeel is dat uw zonnepanelen in de zomer productie hebben om de airco te doen draaien. In de winter voor uw warmtepomp daarentegen ...

Hier nog altijd 23 graden. Zonneboiler gaat als een Malle. Nog steeds 0m3 gas sinds mei (aleja, 1 of 2 kubiek om de chauffages te testen).

In de zomer is het gordijnen dicht en Screens naar beneden. En ja, als het 3 d 40 graden was, was het hier warm. Maar dat is overal puffen dan.

Bij ons is het niet warmer dan 23 graden geweest deze zomer. Gewoon rolluiken dichthouden.

23.9 nu thuis boven, om on-topic te blijven.

Heel discussie van nieuwbouw normen & over verhitting te joinen.
11meter glas zuidgericht zonder buiten screens & 9meter glas op het westen gericht zonder screen of luifel.

Met eendert welke milde koeling kunnwne we het hier thuis al aangenaam maken.
En zal hoogstwrs in iedere nieuwbouw woning mogelijk zijn.
Wijzelf houden niet van rolluiken die het huis volledig in het donker zetten.
Want dan krijg je het bunker effect, vinden wij.
Ik moet inderdaad vandaag nog de koeling opzetten om het hier niet te warm te laten worden.
Met te warm spreek ik over 25 à 25.5graden.
Koeling spreek ik van warmtepomp die zijn energie haalt geothermische bron & koelte afgeeft via VVW.
Verbruik 120W.

Doordat ik nu mijn warmte in de grond steek, kan ik hier in de winter wel van profiteren om nog efficientere te verwarmen.
Hogere temperatuur die ik oppomp.

En deze zomer bij 40+ graden nooit warmer geweest dan 26.5 graden binnen.
Rekening houdend dat er nog zonlicht binnen kwam & ik passief koelde.

Doordat ik nu mijn warmte in de grond steek, kan ik hier in de winter wel van profiteren om nog efficientere te verwarmen.
Hogere temperatuur die ik oppomp.

En deze zomer bij 40+ graden nooit warmer geweest dan 26.5 graden binnen.
Rekening houdend dat er nog zonlicht binnen kwam & ik passief koelde.
Denkt ge nu dat ge effectief warmte in de grond steekt die ge in de winter gaat recupereren?

Denkt ge nu dat ge effectief warmte in de grond steekt die ge in de winter gaat recupereren?
:unsure: errr. Ja…
Een verduidelijking. In residentieel is uw warmtevraag veel groter waardoor je uw grond steeds verder gaat afkoelen. Waar je jaar 1 nog 10-12gr uit de grond gaat trekken is dat na jaar 5 nog maar 8-10gr als je geen warmte injecteert dmv passieve koeling. Die twee graden verschil doet best wel veel voor uw cop.
Als je met een heel watervoerende zandgrond zit is dit mss verwaarloosbaar maar met kleigrond zorg je best dat je zoveel mogelijk warmte in de zomer in je grond duwt zodat je tenminste een thermisch evenwicht hebt of dat afkoelend effect toch een beetje probeert te compenseren.

Ik heb daar grafiekjes van moest je dat interesseren. Wij maken altijd die simulatie warmtevraag/koelvraag en het effect daarvan op de grond.

Soms zit je na 20 jaar echt in de miserie dat uw warmtepomp het vermogen niet meer kan leveren om het gebouw te verwarmen.

Laatst bewerkt:
:unsure: errr. Ja…
Een verduidelijking. In residentieel is uw warmtevraag veel groter waardoor je uw grond steeds verder gaat afkoelen. Waar je jaar 1 nog 10-12gr uit de grond gaat trekken is dat na jaar 5 nog maar 8-10gr als je geen warmte injecteert dmv passieve koeling. Die twee graden verschil doet best wel veel voor uw cop.
Als je met een heel watervoerende zandgrond zit is dit mss verwaarloosbaar maar met kleigrond zorg je best dat je zoveel mogelijk warmte in de zomer in je grond duwt zodat je tenminste een thermisch evenwicht hebt of dat afkoelend effect toch een beetje probeert te compenseren.

Ik heb daar grafiekjes van moest je dat interesseren. Wij maken altijd die simulatie warmtevraag/koelvraag en het effect daarvan op de grond.

Soms zit je na 20 jaar echt in de miserie dat uw warmtepomp het vermogen niet meer kan leveren om het gebouw te verwarmen.
Uw grond is toch een oneindig vat van energie? dat heeft (per definitie) een oneindig groot afgifteoppervlak naar de omgeving...

Hou je bij een lucht-lucht warmtepomp dan rekening met het feit dat je de lucht in de omgeving opwarmt in de zomer? Of ga je er daar wel van uit dat die warmte verspreid is 6 maanden later?

Zwarten heeft hier wel gelijk hoor.
Waarom denk je dat er per boring een bepaald vermogen is, en dat afhankelijk van hoeveel vermogen er nodig is meer/minder boringen nodig zijn. Je gaat wel degelijk de bodem gaan uitputten op termijn. Zo oneindig is dat zeker niet, je blijft altijd binnen je eigen contactoppervlakte en uiteraard wat verder. Maar dan is de lucht veel oneindiger dan de grond.
Op grote projecten wordt er vaak zelfs met droge koelers gewerkt om in de zomer de bodem te gaan opwarmen als deze niet gebruikt worden voor passieve koeling.

Zwarten heeft hier wel gelijk hoor.
Waarom denk je dat er per boring een bepaald vermogen is, en dat afhankelijk van hoeveel vermogen er nodig is meer/minder boringen nodig zijn. Je gaat wel degelijk de bodem gaan uitputten op termijn. Zo oneindig is dat zeker niet, je blijft altijd binnen je eigen contactoppervlakte en uiteraard wat verder. Maar dan is de lucht veel oneindiger dan de grond.
Op grote projecten wordt er vaak zelfs met droge koelers gewerkt om in de zomer de bodem te gaan opwarmen als deze niet gebruikt worden voor passieve koeling.
Omdat de warmte onder de grond sowieso stijgt met hoe dieper je graaft en je dus een vermogen per boring krijgt afhankelijk van hoeveel contactoppervlak uw buizen met de grond hebben?

De gemiddelde temperatuur in een kelder is 12 graden (en dat is dus nog maar vlak onder de grond). Dat zou dan willen zeggen dat die schommelt afhankelijk van hoeveel mensen in de buurt een warmtepomp hebben?

Of wiskundig gezegd: de formule voor warmteafgifte is Q = m · c · ΔT
Delta T is hier een half jaar he...

Omdat de warmte onder de grond sowieso stijgt met hoe dieper je graaft en je dus een vermogen per boring krijgt afhankelijk van hoeveel contactoppervlak uw buizen met de grond hebben?

De gemiddelde temperatuur in een kelder is 12 graden (en dat is dus nog maar vlak onder de grond). Dat zou dan willen zeggen dat die schommelt afhankelijk van hoeveel mensen in de buurt een warmtepomp hebben?

Of wiskundig gezegd: de formule voor warmteafgifte is Q = m · c · ΔT
Delta T is hier een half jaar he...
Je vergeet dat wanneer je 12gr oppompt je er 6gr terug insteekt. Je koelt in verwarmingsseizoen de grond. Dat is niet veel en je hebt het dempend vermogen van de grond maar over langere tijd telt dit wel op natuurlijk.

Wat lectuur hieromtrent.

https://tvvlconnect.nl/?file=2075&m=1567538048&action=file.download

Nu al een tijdje rond de 18 graden in huis, met uitschieters tussen 16,5 en 20 graden.

Eigenlijk went dit vrij snel. Af en toe een heel klein beetje elektrisch bijverwarmen om het tijdelijk wat warmer te krijgen.

Binnenkort als het koud wordt gaat de houtkachel aan.

KWO en BEO veld is opzoeken ipv ermee te lachen dat je uw bodem van temperatuur laat veranderen?
Bij een warmtepomp voor een groot industrieel complex kan het zijn dat uw watercircuit op regime 5°C-8°C draait in het begin van de winter. Naar het einde van de winter zit je richting negatieve temperaturen te gaan omdat je uw ondergrond constant zit af te koelen.
Dus is het ideaal om in de zomer uw extra afgekoelde bodem te gaan gebruiken voor te koelen zonder langs uw WP te passeren.
Als je dat niet doet ga je na verloop uw grond uitputten.

Kzit nu met een project in uitvoering waar we tijdens de opbouw van het gebouw de betonkernactivering al laten draaien. Gewoon om de omgevingswarmte te capteren zodat onze grondtemperatuur in de winter bij oplevering hoog genoeg is. :unsure: Er staan nog geen vensters in momenteel

zot weer...

Vroege ochtend is het nog 21-22 binnen. Door de dag durft het 24 worden en vanavond nog 22.

Daar ben ik wel zeker van.
Natuurlijk ga ik geen 100graden aan winnen.
Begin zomer trok ik 8-10graden op als ik me goed herriner.
Nu na de zomer & hitte is dit opgelopen naar 16 graden.

Deels door het effect dat de grond de warmte heeft opgenomen van de zomer & die nu heeft opgeslagen,
alsook ik mijn warmte van deze zomer erin heb geloosd.

Lucht warmtepompen hebben dit issue minder omdat de lucht er altijd is, maar je moet ze ruimte geven zodat ze hun eigen koudere lucht niet steeds terug opnemen.
Lucht warmtepompen verliezen hun efficientie ook bij koudere temperaturen onder de 0graden.
En gaat dan een elektrische relais opspringen om de lucht voor te verwarmen om zo toch warmte eruit te halen.

Terug
Bovenaan