Wanneer zetten jullie de verwarming weer op?

Momenteel 22,5 graden. Vloerverwarming (gasketel van 2021) staat op 19 graden. De zon op het glas door de dag zorgt ervoor dat de "ideale kamertemperatuur" van 21 graden meestal wel gehaald wordt. En met de dikke isolatie van 14cm is het warmteverlies hier beperkt. Wel benieuwd wat het gaat geven in de winter hier.

Als je hier leest dat quasi iedereen het nog zonder (of met minimale verwarming) doet is het wel verrassend dat we in september meer gas verbruikt hebben vergeleken met dezelfde periode de afgelopen 5 jaar. In Nederland houden ze écht de vinger op de knip.

FeJwsUcXgAMV95T.png

Als je hier leest dat quasi iedereen het nog zonder (of met minimale verwarming) doet is het wel verrassend dat we in september meer gas verbruikt hebben vergeleken met dezelfde periode de afgelopen 5 jaar. In Nederland houden ze écht de vinger op de knip.

FeJwsUcXgAMV95T.png
In dit topic posten vooral de mensen die zich bezighouden met besparen op de verwarmingsfactuur of mensen met een recent en dus heel goed geïsoleerd huis. Net zoals in het brutoloon topic vooral de mensen komen posten met een bovengemiddeld loon.

In Nederland zijn de gasprijzen dan weer hoger en mensen met zonnepanelen hebben daar nog allemaal een "terugdraaiende teller" (wel een digitale, maar ze mogen nog 100% salderen). Velen verwarmen daar nu met elektrische verwarming en airco.

Hier gewoon 21.5graden binnen. Vloerverwarming heeft nog niet aangestaan.

Het is geen kwestie van besparen, het is een kwestie van gewoon geen noodzaak om het aan te zetten. Ik ben zeker niet te krenterig om hem aan te zetten noch de zin om hier in 17-18graden te zitten.
Maar onnodig stoken is ook niet nodig.

Passiefhuis of't scheelt ni veel?
Of gewoon mega veel glas?
Passiefhuis is het niet, betreft nieuwbouw woning met E13 & 22.5kw geschat op EPB.
Net gebouwd van vorige jaar.
Maar zit beneden met 11meter glas op het zuiden & 9meter glas op het westen.
Glas is zonwerend, maar als ik mijn passieve koeling niet opzet dan loopt het wel de spuiggaten uit.
Met passieve koeling haal ik een 24graden of in putteke zomer max 26graden.

Betreft WP met diepteboring & koeling verbruikt 100W.

Het valt me wel op, dat mijn huis met 0 ramen op het zuiden, hier toch iets minder scoort ondanks nieuwbouw (2018) met een top-3 meting van de EPB'er qua luchtdichtheid.

Hier springt de VVW af en toe 's nachts eens op omdat het dan onder de gevraagd 20° zakt. Die zon die er nu doorkomt heb ik dus enkel profijt van de in de (late)namiddaguren. Gisteren, zodra die zon erop komt in de namiddag, stijgt het ook snel naar een 21.5°.

Het valt me wel op, dat mijn huis met 0 ramen op het zuiden, hier toch iets minder scoort ondanks nieuwbouw (2018) met een top-3 meting van de EPB'er qua luchtdichtheid.

Hier springt de VVW af en toe 's nachts eens op omdat het dan onder de gevraagd 20° zakt. Die zon die er nu doorkomt heb ik dus enkel profijt van de in de (late)namiddaguren. Gisteren, zodra die zon erop komt in de namiddag, stijgt het ook snel naar een 21.5°.
Op het S-peil haalde ik net de norm. Omdat ze daar over verhitting rekening mee hielden.
Jij zou op E-peil & S-peil goed scoren.
Maar wij wouden graag veel licht in onze living & keuken. En onze living door trekken naar tuin.

Same hier, voordeel is dat in de zomer de warmte minder invloed heeft

Heb jij die dag en nacht aanstaan? Ik had die s'nachts (22-6h) uitstaan omdat het toch nooit echt afkoelde (als het -5 graden was koelde het 0.5 graden af). Maar zo vielen de pompen we 8h uit en draaiden ze maar 16h ipv 24h per dag.
Deze ochtend was het 18,5 graden beneden. We hebben vorige week een aantal keer de verwarming even aangehad. Deze week nog niet, als het zo blijft dan verwarmen we deze avond weer even. Wil als ik in de zetel lig toch minstens 19 graden.
Besparen is goed, in de kou zitten is onnodig.

Net de meterstanden doorgegeven. -700kwh dit jaar!

Elektriciteit bedoel je dan?

Laatst bewerkt:
Heb jij die dag en nacht aanstaan? Ik had die s'nachts (22-6h) uitstaan omdat het toch nooit echt afkoelde (als het -5 graden was koelde het 0.5 graden af). Maar zo vielen de pompen we 8h uit en draaiden ze maar 16h ipv 24h per dag.
Deze ochtend was het 18,5 graden beneden. We hebben vorige week een aantal keer de verwarming even aangehad. Deze week nog niet, als het zo blijft dan verwarmen we deze avond weer even. Wil als ik in de zetel lig toch minstens 19 graden.
Staat standaard op 20° 24/7. In de beginnende herfstperiode als nu zou die 's nachts op 18° mogen tot een uur of 14. De (minieme) zon in de (na)middag doet dan wel de rest voor de avond.

Heb je ook vloerverwarming? Want afleggen heeft weinig zin want bij opnieuw aanleggen moet de chape eerst opgewarmd worden tegen dat dit effect heeft in de ruimte. Daarom dat het ook niet echt afkoelde bij jou snachts want de vloer geeft nog een tijdje warmte af.

Hier al een twee weken aan het verwarmen tot 21-21,5°C, vroeger was het 22-22,5°C. In september 300kWh gas verbruikt voor water en verwarming.

Heb je ook vloerverwarming? Want afleggen heeft weinig zin want bij opnieuw aanleggen moet de chape eerst opgewarmd worden tegen dat dit effect heeft in de ruimte. Daarom dat het ook niet echt afkoelde bij jou snachts want de vloer geeft nog een tijdje warmte af.

Hier al een twee weken aan het verwarmen tot 21-21,5°C, vroeger was het 22-22,5°C. In september 300kWh gas verbruikt voor water en verwarming.

Ik had in mijn nieubouw idd vloerverwarming en die ging effectief uit s'nachts. Maar als het maar 0.5 graden kouder wordt merk je dat effect in 99% van het jaar niet... Meestal was het verschil zelfs nog kleiner als dat. Denk overigens dat dat bij -2 graden was en dat bij -3 of kouder de verwarming wel aanbleef als beveiliging. Maar dat is 1-2 nachten op een jaar ofzo.

Die stond zo ingesteld toen ik erin trok, heb enkel de stooklijn aangepast over de tijd zodat het de hele winter 22-22.5 graden bleef.

Klokje verwarming zegt nog 23 - 23,5 vandaag
De app van de airco 26

Belangrijkste is dat, als ik goed kijk, ze nog tot 14 oktober dag temperaturen geven van 17-18 graden, dan halen we misschien 1november zonder verwarming

Terug
Bovenaan