Wanneer zetten jullie de verwarming weer op?

Hier deze ochtend 19 graden. Verwarming heeft nog steeds niet op gestaan. Ik vind het alvast veelbelovend aangezien binnen 2 weken mijn nieuwe ramen geplaatst worden en mijn spouw dit jaar ook nog geïsoleerd wordt. Mijn huisje presteert voorlopig beter dan verwacht :D

Hier 18,3°C. Op zich vind ik dat nog niet koud, wij zetten sinds vorige winter amper onze verwarming aan en alles went. Heb ook geen oncomfortabel gevoel ofzo.
Voordeel is wel dat wij beide niet van thuis uit werken, en daarnaast nog vaak weg zijn 's avonds en in het weekend. Voelt dan aan alsof het gewoon de moeite niet is om de verwarming aan te zetten.

Hier blijft het nog net 20° in de leefruimte en keuken. Dat voelt daar vrij fris aan omdat er ook een ventilatierooster in het schuifraam openstaat om de geur van koken (of gisterenavond frietjes van de frituur) weg te doen trekken en te verluchten. Als het buiten echt kouder wordt kan ik dat dichtdoen.

Badkamer (velux gericht naar het zuiden) en inkomhal worden deze dagen dankzij het zalige najaarszonnetje goed verwarmd. In mijn bureau is het ook merkbaar warmer dan beneden.

Nieuwbouw appartement. Momenteel 24 graden doordat de zon op de twee grote ramen staat. Ventilatie rooster in woonruimte staat dicht om muggen buiten te houden. In de zomer is het hier binnen niet uit te houden, ik denk dat we in de zomer de 31 graden hebben gehaald binnen :sop:

Hier blijft het beneden (beperkt) schommelen rond 21,5 gr zonder dat de verwarming is aangezet.

Boven tussen 21-23,5 gr zonder verwarming.

23,5 gr komt vooral omdat in de bureau een PC/scherm draait. Je kan op onze tempgrafieken heel goed aflezen wanneer ik werk. Slaapkamers zijn iets lager rond 21gr. De warmte wordt in heel het huis wat gelijk gezet door ventilatie D met warmtewisselaar.

potverdikkenondedju.. Deze morgen sta ik op en hoor de ketel draaien... Ik zeg tiens... sanitair buffervat opladen? Maar neen. 22°C aanvoertemperatuur omdat de buitentemp 5°C en hij dus wegens mogelijks vorstgevaar opgesprongen is... De klootzak... Weet ge wel wat dat kost!!!!
Het fysiek uitzetten van de verwarming dmv draaiknop op de ketel wordt dus blijkbaar overruled door de vorstbeveiliging van de buitenvoeler...

Laatst bewerkt:
potverdikkenondedju.. Deze morgen sta ik op en hoor de ketel draaien... Ik zeg tiens... sanitair buffervat opladen? Maar neen. 22°C aanvoertemperatuur omdat de buitentemp 5°C en hij dus wegens mogelijks vorstgevaar opgesprongen is... De klootzak... Weet ge wel wat dat kost!!!!
Het fysiek uitzetten van de verwarming dmv draaiknop op de ketel wordt dus blijkbaar overruled door de vorstbeveiliging van de buitenvoeler...
Gaat die niet gewoon water pompen door leidingen zonder op te warmen? Om dus vastvriezen van de leidingen zo te voorkomen.

Hoe is 5 graden vorstgevaar?

Hoe is 5 graden vorstgevaar?

Ik dacht dat meeste boilers een beveiliging hadden op 5graden celsius die niet te overschrijden valt.

Bij een Vaillant boiler bijvoorbeeld:
Als de CV-aanvoertemperatuur bij een ingeschakelde aan-
/uittoets onder 5°C daalt, gaat het product in bedrijf en
verwarmt het omlopende water zowel aan de CV- alsook
aan de warmwaterzijde (indien voorhanden) tot ca. 30°C
op

Hmm ketel terug uitgezet. Gaat komende week of 2 nog warm blijven.
Ook al staat de verwarming uit zie ik dat de ketel toch op temperatuur blijft hangen. Vorige maand 10m³ en nu bijna iedere dag ongeveer 1m³ zonder dat de verwarming opstaat....

Op welke temperatuur moet de ketel eigenlijk het beste staan. Het is recente doorstromer met nog een extern klein expansievat. Water staat op 60 graden. Maar verwarming?
Hoe doe je dat dan voor warm water?

23°C, warmtepomp draait enkel voor sanitair warm water.

Op maandbasis laat ons dat op gemiddeld 40kwh nemen. Zie geen investering waardoor ik dat nog verder kan reduceren.

Zonneboiler is mijn warm waterverbruik te weinig voor.

Vanochtend net onder de psychologische grens van 17°c gezakt. Onze dochter vindt de ochtenden niet zo leuk. Het moment dat we haar pyjama uitdoen op de verzorgingstafel is een strijd geworden. Maargoed, dat kweekt karakter. :unsure:

Het blijft vrij komisch dat we ondertussen enorme facturen betalen voor vloerverwarming en warmtepomp die ze op dit eigenlijke moment aan het plaatsen zijn, terwijl we hier in het slecht verbouwd tochtkot ernaast wonen dat we van mijn schoonbroer huren tot einde winter. Dak en gevel moeten nog afgewerkt worden en het is in de werf wsl al warmer dan bij ons.

Ik heb de temperatuur van het sanitair warm water ook van 60 naar 50 verlaagd. Geen enkel comfortverschil.

's Ochtends daalt het tot 17°C, maar met de zon warmt het wel aardig op tot 22°C. Dat daalt 's avonds wel naar 18-19°C maar dat valt best nog mee. Het zijn momenteel vrij zonnige dagen, maar zodra we een periode hebben met veel bewolking en regen zullen we wel stilletjesaan de chauffage opzetten. Als ik vergelijk met vorig jaar denk ik dat we een derde minder gas zullen hebben verbruikt, dus die eindafrekening in april zal hopelijk meevallen. Die berekening zal volgende maand pas worden gemaakt door Luminus.

En dan maar hopen op een zonnige winter, zeker? En dan illegaal in het bos aan de overkant hout sprokkelen om in de fik te steken. :unsure:

Hier al paar keer 16.5 gezien. Verwarmingsprogramma staat nu op 18,5 als we thuis zijn. Verbazend hoe snel dat went. 18.5 voelt nu aangenaam aan + ik heb het overal te warm als ik ergens kom. Zowel vrouw als kinderen klagen er ook niet van. Dus zolang dat zo blijft blijft het ook 18.5. Zie het in de winter wel eerder 20 worden, zullen zien.

Terug
Bovenaan