Wanneer zetten jullie de verwarming weer op?

20.5 hier, appartement met lage epc waarde en denk dat buren verwarmen voor mij aangezien wat oudere mensen. Verwarming gat pas op wanneer het onder de 17 graden duikt. Voor mij is 20 graden nog te warm :p
Heb gelezen dat who 18 graden aanraadt dus volg ik dat :p

Vanochtend opgestaan met 17.8°. Wonen in een oud, alleenstaand huis dat volledig onderkelderd is. Wel met deftige EPC maar koude sleept er toch in op een of andere manier. We hebben veel deuren openstaan zodat onze katten vrij kunnen ravotten doorheen het hele huis. Momenteel staat de verwarming nog niet aan omdat we beide gierige krenten zijn en heel de dag gaan werken buitenshuis.

Vanochtend opgestaan met 17.8°. Wonen in een oud, alleenstaand huis dat volledig onderkelderd is. Wel met deftige EPC maar koude sleept er toch in op een of andere manier. We hebben veel deuren openstaan zodat onze katten vrij kunnen ravotten doorheen het hele huis. Momenteel staat de verwarming nog niet aan omdat we beide gierige krenten zijn en heel de dag gaan werken buitenshuis.
Geen idee van je type binnendeuren, maar zouden kattenluikjes erin geen besparing kunnen zijn?
Hier krijgt de hond als ik niet thuis ben, geen toegang tot de keuken/leefkamer en de rest van het huis is wel voor hem. Slaapkamerdeuren staan open, hij heeft zijn mat boven, ik heb een heel ruime gang,...

18,5 nu hier.
Toch gevoelsmatig een groot verschil tegen 19 of 19,5 de afgelopen dagen,ofwel is het de vochtigheid.
Vanavond toch eens even testen tot 19 of 19,5 of de CV nog werkt😊

Binnen nu 22.3 graden.
Verwarming nog niet aangegaan.
Betreft vrijstaande nieuwbouw woning van 2021 met EPC: E13 & 23kwh/m²

Denk dat straks de warmtepomp gaat opspringen. Want heb het op 21.5 graden gezet.
Lager boeten we in op comfort en met vloerverwarming duurt het lang voordat het comfortabel warm is.
Betreft warmtepomp met grondboring op 130meter diepte.

In ons oud huisje is het nu 17graden. Geen verwarming actief & woning van jaren 60 met dubbel glas, that's it.

Gisteren eerste keer verwarming aangezet naar 20 °C. Pasgeboren baby én een vrouw die het snel koud heeft (en waarschijnlijk nog wat anemisch is van de bevalling) maken het niet echt mogelijk om het met 19 °C te doen. Moest er iets meer zon zijn haalden we wel nog makkelijk 20 °C zonder verwarming.

Hier 17,5° a 18° 's ochtends. Als de zon er door komt warmt het wel wat op. Verwarming blijft voorlopig uit. Niemand klaagt, dus geen reden om ze op te zetten :p

Laatste dagen was het 20,5 graden als ik opstond en meestal 21,5 als ik ging slapen. Deze ochtend voor eerst 20 graden. Vanaf vrijdag wordt het hier terug wat warmer buiten richting 17-18 graden dus ik hoop om het tot half oktober te trekken zonder verwarming! Deze temps zijn in de living, bureau zelf geen idee maar ik gok vrij gelijkaardig. Slaapkamer is het nu iedere keer begin de 20 als ik opsta en eind de 20 als ik ga slapen.

Tijdens mijn thuiswerkdag gisteren wel dikkere kousen moeten aantrekken want mijn voeten hadden koud maar verder was in t-shirt zitten nog geen probleem.

Ax 18 hier en de bureau 16.5. minimum 15.7. Hopelijk warmt dat door de dag nog wat op, maar geen klagen tot nu toe.

Al heb ik het gevoel dat mijn Taro niet altijd juist meet. Living zegt ie 18 en het thermometertjr een beetje verder 20. Oh well.

Laatst bewerkt:
Deze morgen was het voor de eerste keer 16°... is toch wel heel koud. Heb nu een lange middagpauze en voor de eerste keer aangelegd. Op 18° gezet om wat bij te warmen en we zien wel zeker... :)

Pff 17C vanochtend. Dagje of 2 met 18C gezeten. Dus CV aan nu op 19. 1 uur later al snel 19C en opeens ook een zonnetje. Dus thermostaat nu terug op 18C gezet. Vanmiddag effe wandelen als het droog blijft.

Idd 19C en dikke(re) trui is doenbaar na even wennen, maar eronder wordt het niet comfy meer voor oa lang bureauwerk.
Gisteren zelfs even kunnen wennen aan die 18C, maar dan ook meer bewogen, theetjes, soepkes etc. Warmtepit kussen nodig gehad voor nek en schouders s avonds. Heb daar soms snel pijn naargelang ik teveel doe of te lang aan een bureau zit. Zit net daar met een piek in stijfheid en pijn al 14 dagen. Kilte moet je vermijden dan, een sjaaltje helpt ook zeker :unsure:.

Laatst bewerkt:
Ik ben wel eens benieuwd hoeveel we (België) gezamenlijk minder gaan verbruiken deze winter t.o.v. andere gelijkaardige winters.

Ik hoor toch ook van veel mensen rondom me dat ze er veel meer opletten en graadje of zelfs een paar graden minder verwarmen. Hier op het forum blijkbaar ook wel. Maar uiteindelijk spreken we dan nog steeds over een zeer klein % van de bevolking.

18 graden. Toch olieradiator eens aanzetten tot aan 19 graden. Dat is voor ons het minimum overdag om iet of wat comfortabel te voelen.
Overschot aan elektriciteit wat op gebruiken.

Ik ben wel eens benieuwd hoeveel we (België) gezamenlijk minder gaan verbruiken deze winter t.o.v. andere gelijkaardige winters.

Ik hoor toch ook van veel mensen rondom me dat ze er veel meer opletten en graadje of zelfs een paar graden minder verwarmen. Hier op het forum blijkbaar ook wel. Maar uiteindelijk spreken we dan nog steeds over een zeer klein % van de bevolking.
Dat terwijl we al bijna 20% minder verbruikten begin 2022 dan vroeger.

Gezien het ook al maanden het nieuws domineert denk ik nu wel dat veel mensen proberen te besparen. Gisteren nog twee proffen gesproken van ongeveer 50 en ongeveer 70 (emeritaat), en de hoge prijzen en voorschotten zijn daar ook een hot topic ook al verdienen die niet slecht.

Ik ben eigenlijk vrij jaloers op mensen met sociaal tarief..
Kunnen stoken tot 22 graden zonder op de prijs te hoeven letten is letterlijk 'er warmpjes bij zitten'

In de decathlon verkopen ze goedkope warme merino baselayers (shirts met lange mouwen en leggings) voor bergwandelen.
Enorm handig en comfortabel bij deze lagere temps.

In de avond wat hout in de allesbrander. Na een paar uur met alle binnendeuren op is het 27 graden in de living, in de keuken 22 en in de slaapkamer 21 graden. In de morgen is het dan nog 24 graden in de living. Tegen de avond is dat dan rond de 22 graden gezakt.

Een halve mand hout stoken in de ochtend houdt het huist toch 'ok warm' voor een dag of 3. Dat zakt dan langzaam van 25 naar 20. Het is nu ook buiten maar 8-9 graden en grijs. Voor de rest nog geen verwarming aan.

Is ook wel pijnlijk die cijfers.

2020: 26998kWh - 351,8 euro ( was geen volledig jaar op dat adres en met die leverancier)
2021: 41414 kWh - 4070,9 euro
2022: 23539 kWh - 5388,9 euro ( tot nu toe)

Bij gelijkaardig verbruik als vorig jaar en september prijzen is de december factuur alleen al ~3k euro

Terug
Bovenaan