Wanneer zetten jullie de verwarming weer op?

Wat is de luchtvochtigheid daar? Kwestie dat we even kunnen aftoetsen dat @HUSKE wel een echt watje is en alle variabelen gelijk staan. :unsure:
De twee meetpunten in die ruimte zeggen 57% en 60%. Binnen de aanbevolen range dacht ik, al is die 60 wel op de rand. Eenmaal de verwarming aangaat, wordt het tussen de 18 en 19 graden.

Voor degene met een homewizard display: is de kamertemperatuur ook zo fout? Display toont woonkamer als 22,5 graden. Display van thermostaat zegt 19,5 en losse kamerthermometer zegt 19,8.
geen idee hoeveel het echt is, maar hier zogezegd 21.7, Daikin airco zegt 24. (mijn thermostaat in huis zegt 22)
Deze hangt wel op een rare plaats

Nieuwbouwappartement gelijkvloers hier met zuidgerichte tuin en de hele zuidkant praktisch grote ramen. Hier heeft de verwarming in het weekend 1x een uurtje opgestaan omdat het onder de 20°C was gezakt, verder nog niet. De tuindeur naar het terras staat hier nog de hele namiddag open... Zakt amper onder de 21°. Bij de minste zon warmt het gelijk op.

Watje.... ik zit hier nu rustig in de zetel om de krant & BG te lezen, en heb geen koude handen noch andere lichaamsdelen...
Bekijk bijlage 44567
Op een paar tienden na, bevestigen andere thermometers in de ruimte wat de CV display zegt, dus die lijkt behoorlijk accuraat.
Mijn vader vindt het ook koud als het minder is dan 24-25°... ik speel dan ook direct wat kleren uit als ik daar kom.

Heb liever geen kou en schimmel of zoals kennissen van die zilvervisjes in huis.
Mijn gasrekening is om en bij de 500 euro/jaar voor verwarming (21,5-22 graden 24/24h) en sanitair warm water. Kan er met 5 personen geen kou voor lijden.

Heb liever geen kou en schimmel of zoals kennissen van die zilvervisjes in huis.
Mijn gasrekening is om en bij de 500 euro/jaar voor verwarming (21,5-22 graden 24/24h) en sanitair warm water. Kan er met 5 personen geen kou voor lijden.
Uiteraard helemaal akkoord. Voor die kost kun je niet sukkelen. Maar zelfs dan zou ik wss niet boven de 20 graden stoken. Nog geen zilvervisjes gezien hier, en ook geen vochtigheidsproblemen, op 1 klein stukje muur waar ooit een raam gezeten heeft, dat door vroegere eigenaars dichtgemaakt is.

Mocht ik hier naar temperaturen van 22 graden willen gaan, dan zou ik mij wss blauw betalen voor verwarming alleen (nu 1800 of zo).

Het huis beter isoleren zou mooi zijn, maar heb ooit eens van een architect een ruwe schatting gehad om de buitensteen weg te halen, en isolatie aan te brengen... dat was toen 65k, nog zonder buitenafwerking. Zelfs al halveert mijn verbruik daardoor, is een pay-back van ettelijke decennia.

Ik zou wel eens iemand onder de arm nemen die kan kijken welke specifieke acties ik zou kunnen doen. Het probleem hierbij is dat het een oud huis is, in drie fasen gebouwd (jaren '60 en '70 en '80), een beetje complexe structuur, en met beperkte plannen beschikbaar. Waarvan fase 2 en 3 achteraf gebleken, door een amateur die het niet zo nauw nam. Conclusie, ik heb iemand nodig die wel van wanten weet om die analyse te doen, niet iemand die eens een boekje of brochure gelezen heeft, en dan op pad gestuurd wordt. Aanrader uit regio noord West-Vlaanderen zijn welkom.

Wij hebben sinds Mei ventilatie en nu merk ik af en toe ook dat we rookhinder hebben binnen.
Heb je misschien wat meer info ivm deze filters?
En je haalt in de zomer dan de filterelementen eruit om de levensduur te verlengen?
Voor de comfoair heb je verschillende opties oa tegen pollen, tegen pesticide, tegen geur en fijn stof. Natuurlijk hoe fijner de filter, hoe sneller deze gewisseld moet worden. Dit is nu mijn eerste jaar met de fresh scent filter, maar de antipollen filter deed zijn ding wel (zolang niemand het raam in de slaapkamer open zet, of lakens buiten laat drogen) Meer info op https://www.zehnder.be/nl/webshop

csm_2025-03-13_13h50_40_be22f47037.png

Nog steeds geen verwarming, begint wel op de rand te geraken (woongedeelte is 22,0).

Gelukkig zit ik voornamelijk in de bureau, met als temp :)
office-temp.png

Hier voorlopig ook nog niet.
Mijn vrouw begint wel te klagen dat het killer wordt (Een warme vloer bij koudere ruimtetemperatuur geeft een aangenamer gevoel).
Maar zolang de zon het overdag boven de 21 graden tilt wil ik niet plooien :tongue:.
Ik vind het gewoon zonde om snachts bij te stoken als het overdag en savonds +22 graden is door de zon.

Het huis beter isoleren zou mooi zijn, maar heb ooit eens van een architect een ruwe schatting gehad om de buitensteen weg te halen, en isolatie aan te brengen... dat was toen 65k, nog zonder buitenafwerking. Zelfs al halveert mijn verbruik daardoor, is een pay-back van ettelijke decennia.
Dat is idd. altijd het probleem met die dure renovaties van oudere huizen. Je haalt die investeringen er bijna nooit uit, tenzij je effectief van plan bent om er zelf tot het einde van uw dagen te blijven wonen.

Spouwmuurisolatie (injectie) is een van de 'goedkoopste' dingen die kunt doen met toch al deftig resultaat.

Hier voorlopig ook nog niet.
Mijn vrouw begint wel te klagen dat het killer wordt (Een warme vloer bij koudere ruimtetemperatuur geeft een aangenamer gevoel).
Maar zolang de zon het overdag boven de 21 graden tilt wil ik niet plooien :tongue:.
Ik vind het gewoon zonde om snachts bij te stoken als het overdag en savonds +22 graden is door de zon.

21 graden daikin is toch koud imo
Hier zeggen ze 24 maar is het in weze maar 21,5-22 (en dan hebben we nog lage plafonds, warme lucht stijgt)
Dus bij 21 is het 19 ofzo?

Deze ochtend heeft de gasketel alvast 30min gedraaid maar was nadat de meterz vervangen zijn, was precies even in de war. Dan maar temperatuur verlaagd zodat hij uitviel en dan weer verhoogd (schoot niet meer aan toen)

Maar ze hebben wel een app? Of is die screenshot van uw airco's?
Anders is toch 90% dat er een of andere custom library of firmware is om die dingen met HA gekoppeld te krijgen.
Screenshot is van de Daikin onecta app.
Had die thermometerkes met vochtsensor gewoon gekocht omdat we boven zo goed als nooit stoken. Ook was de ventilatie nog niet aangesloten vorige winter en had ik beetje schrik om schimmels te krijgen.

Ik weet dat ik mij eens moet verdiepen in HA om ons huis "slimmer" te maken. In ieder geval om de warmtepomp nog fijner af te regelen en een logica uit te werken om te wisselen tussen WAR en thermostaat regeling.

Ooit vind ik de moed om er mij op te smijten, maar voorlopig veel schrik om meer kwaad dan goed te doen 😅

Laatst bewerkt:
Goed geisoleerd rijhuis met vloerverwarming gelijkvloers en de badkamer boven. Staat hier op 21 graden dag en nacht. Nu is het terug 22-23 graden door de zon en rond de 21-22 smorgens. Vorige week was het een keer gezakt dus sloeg de chauffage aan, vond het zalig dat de tegels niet meer koud aanvoelden :love:
Vorig jaar was dat volgens mij enkele weken later door een warmere nazomer, ik laat dus gewoon het weer beslissen ipv mij op een datum te fixeren. Er moet weinig vermogen gestookt worden en de warmtepomp is super efficiënt bij matige buitentemperaturen, dus zie niet in waarom ik op comfort zou inboeten.

Morgen ga ik de kringen (vloerverwarming) terugzetten naar verwarmen.
Is ook ineens de moment dat ik eens een check up doe. Druk controleren, eens naar de buiten/binnen unit kijken,…
Na 5 minuten is het weer gepiept.

Warmtepomp staat nog in koeling, maar dat zal niet meer nodig zijn dit jaar.

Momenteel is het 21,8°C. Thermostaat staat tijdens verwarmen ingesteld op 21,5°C

Screenshot is van de Daikin onecta app.
Had die thermometerkes met vochtsensor gewoon gekocht omdat we boven zo goed als nooit stoken. Ook was de ventilatie nog niet aangesloten vorige winter en had ik beetje schrik om schimmels te krijgen.

Ik weet dat ik mij eens moet verdiepen in HA om ons huis "slimmer" te maken. In ieder geval om de warmtepomp nog fijner af te regelen en een logica uit te werken om te wisselen tussen WAR en thermostaat regeling.

Ooit vind ik de moed om er mij op te smijten, maar voorlopig veel schrik om meer kwaad dan goed te doen 😅
En HA en WAR staan voor?

Wij hebben een nieuwbouw met WP sinds dit jaar. Ik ken er niets van en heb nog nooit naar die instellingen gekeken. Valt daar veel mee te optimaliseren?

En HA en WAR staan voor?

Wij hebben een nieuwbouw met WP sinds dit jaar. Ik ken er niets van en heb nog nooit naar die instellingen gekeken. Valt daar veel mee te optimaliseren?

HA is home assistant
WAR is weersafhankelijke regeling, gebruikt op alle moderne verwarmingstechnieken.

Er valt met WAR een beetje te optimaliseren zodat de verwarming niet constant op en af springt. Het is economisch beter om zo laag en zo lang mogelijk te verwarmen, wat ook beter is voor het verwarmingstoestel.
Mijn CV ketel springt doorgaans 1 keer per dag aan, van 7h tot 13-17h, afhankelijk van de buitentemp.

Terug
Bovenaan