Mijn MID meter geeft een 5% lager verbruik aan dan de warmtepomp zelf.Zit er dan bij u veel verschil op tussen het geen wat jij meet(buitenunit) en wat de warmtepomp aangeeft?
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Mijn MID meter geeft een 5% lager verbruik aan dan de warmtepomp zelf.Zit er dan bij u veel verschil op tussen het geen wat jij meet(buitenunit) en wat de warmtepomp aangeeft?
Interessant voor mij om een ruwe inschatting te maken wat mijn verbruik deze winter, ik heb in november 805kWh gas verbruikt, jullie zullen wel wat meer warm water verbruiken ook, dus relatief gezien ongeveer in dezelfde lijn.Hier kan ik nu ook vergelijken, waar het begin November veel meer leek te worden is het wat afgezwakt en is het verbruik quasi gelijkgebleven irl met de graaddagen.
Nov 2023: 925kWh met 315.5 graaddagen
Nov 2024: 950 kWh met 335.2 graaddagen
Als je dat uitrekent, dan is dat iets zuiniger verwarmd dan in 2023, maar dat verschil is zo klein dat het niets betekend.
![]()
Interessant voor mij om een ruwe inschatting te maken wat mijn verbruik deze winter, ik heb in november 805kWh gas verbruikt, jullie zullen wel wat meer warm water verbruiken ook, dus relatief gezien ongeveer in dezelfde lijn.
Wel opvallend dat ik in oktober 384kWh had en jij vrijwel niets.
Hier zelfde type woning (open bebouwing van 91), alleen enkel gelijkvloers en daarboven bergzolder met geïsoleerde zoldervloer dus ongeveer de helft van bewoonbare oppervlakte. Wij hadden overal in huis de verwarming permanent op 21,5 graden dit jaar. Wij gaan uitkomen op 11.358 kWh dit jaar als ik kijk naar de maandinschatting voor Dec van Engie. Wel nog oude gasketel en oud dubbel glas. Vorig jaar kwamen we op 10.200 kWh met verwarming permanent op 21 graden.Wij gaan dot jaar rond de 1450 m3 uitkomen voor gas (verwarming en warm water).. Is dat beetje normaal verbruik voor open bebouwing van 1994 met zadeldak met bewoonbare oppervlalte van dikke 200 m2 ? Zoldervloer geisoleerd en vorig jaar nieuwe hoogrendementsketel laten plaatsen, voor de rest nog de isolatie van toen...
We zijn met 2 en veel thuiswerk. In Living staat de temperatuur altijd op 20, buiten living staat de chauffage nergens anders op beneden. Boven wordt enkel de badkamer en een kleine bureau permanent verwarmd op 20 graden. Slaapkamers nooit. De badkamer is wel zowat de koudqtz ruimte, wa´t vlak boven garage en berging die niet worden verwarmd.
Das toch pak minder dan ons? Vraag mij af waar hzt verschil zit... Wij hebben immers nieuwe gasketel en zetten temperatuur lager.Hier zelfde type woning (open bebouwing van 91), alleen enkel gelijkvloers en daarboven bergzolder met geïsoleerde zoldervloer dus ongeveer de helft van bewoonbare oppervlakte. Wij hadden overal in huis de verwarming permanent op 21,5 graden dit jaar. Wij gaan uitkomen op 11.358 kWh dit jaar als ik kijk naar de maandinschatting voor Dec van Engie. Wel nog oude gasketel en oud dubbel glas. Vorig jaar kwamen we op 10.200 kWh met verwarming permanent op 21 graden.
Een deel van je warmte van de living zal ontsnappen naar het onverwarmde eerste verdiep, dus onrechtstreeks verwarm je die deels mee. Bewoonbare oppervlakte is een belangrijke factor, ook al verwarm je niet alle ruimtes. Toen onze inpandige garage nog een poort had (nu aan het verbouwen tot slaapkamer + waskot dus is een vast raam geworden), zorgde die ook voor veel warmteverlies dus misschien kan dat ook de oorzaak zijn? We hebben ook onze vloer geïsoleerd langs de kruipkelder en spouwmuren laten vullen met EPS parels, dus mogelijk kan daar ook een verschil van isolatiewaarde zitten?Das toch pak minder dan ons? Vraag mij af waar hzt verschil zit... Wij hebben immers nieuwe gasketel en zetten temperatuur lager.
Wel (heel) veel ramen.
20,5 grade. Vloerverwarming benedenverdiep
Boven smorgens en savonds enkele uren 18 graden met fallback van 16c
Januarie :
Afname
2 296,728 kw aan gas ( 201kuub)
Vele koude nachten geweest dit jaar
Half open huis. 150m woonbaar ongeveer
Boven zijn chaufages. Goh kheb wat zitten spelen met instellingen en zag precies wel wat verschil. Ook met het gedachte waarom boven op 18 graden houden als het niet moet. Het zakt dan ook zelden naar 16 hoor. Huis is verbouwd en boven volledig geissoleerd incl nieuwe ramen plafond etc.Wel al een 'ouder' huis dan als je terugvalt naar 18 en zelfs 16 graden. Je houdt dat naar mijn gevoel ook wel beter op minimum 18 graden, het meerverbruik is te verwaarlozen daarvoor.
Ik heb in een woning gewoond van 1994 (360m2) en daar was het meerverbruik tussen 16 en 18 graden houden echt marginaal klein. Maar jaarverbruik was daar een kleine 30000kWh op jaarbasis. In een echt koude maand verbruikte ik daar zoveel als nu op een jaar...
Op den duur ga je een bepaalde temperatuur gewoon worden.heb hier zitten lezen maar zijn er effectief mensen die 20-21 graden aangenaam vinden?
Ik en mijn vrouw zitten constant op 22,5 en dan vindt mijn vrouw het soms te koud. ikzelf vind 22,5 best aangenaam.