Wanneer zetten jullie de verwarming weer op?

Vraag me af wat voor huizen jullie hebben, dat is toch met wat glas naar de zon toe?
Ik heb een recent HOB bebouwing met overal veel isolatie en triple glas (S24), bijna geen glas zuid en niets west. Ik krijg zeer weinig zonnewarmte, met als voordeel dat het koeler blijft in de zomer. In de winter is dat een nadeel. Voor de rest weet ik niet waar het aan zou kunnen liggen.

Zit nu al aan 744 kWh deze maand :(

Geen centrale verwarming hier, 2 gaskachels en een gasboiler. Ben wel aan het overwegen nu om naar een elektrische boiler over te gaan(Ik zie dat ik in de zomermaanden ook 30 euro betaal voor de gas).

Daarnaast dat ik mss een petroleumkachel bijzet in de keuken,of iets elektrisch mss? Die ene gaskachel in de veranda is wel echt een oud model. Zit nog volop in de verbouwingen, de grote bergruimte moet nog geïsoleerd worden, ook de voordeur(enkel glas) is dringend aan vernieuwing toe. Koude vloer ook in de living.

Dat zou na de verbouwingen toch serieus zakken denk ik. 30 euro gas over de zomer is net zoveel, ik zit daar ook bijna aan denk ik.
Mijn verbruiken van vorig jaar staan hier. Mijn hoogst gemeten maandverbruik vorig jaar is net onder de 1500kWh. Maar dat waren allemaal zachte temperaturen. In de verbruiken per week zie je duidelijk 2 pieken en de rest was maar matig qua verbruik.

Hier slaat de CV elke morgen wat aan om het huis even te verwarmen. Maar wij wonen dan ook niet in een fancy nieuwbouw :tongue:. Voor dat klein beetje verbruik kan ik er moeilijk van wakker liggen.

Tis een nieuwbouw, s peil is ook onder de norm (23-24-25, zou moeten kijken). Weinig ramen op zuid, wel op west, dus de avond zon zit binnen.
Wel een belangrijk detail vergeten vermelden: onze droogkast staat vrij vaak aan en ik heb het gevoel dat de warmte die daar uitkomt eigenlijk momenteel de temperatuur in ons huis op peil houdt. Het is een warmtepomp model, dus zonder zo een slang naar buiten voor alle duidelijkheid.

Ik zit bij Luminus en kan het met die digitale meter precies geen verbruik in de maand zelf zien, enkel op maandeinde? Of moet ik dan serieus zo'n dongle kopen om dat te kunnen zien?

In september 10 m³ gas verstookt = 115 kwh. Aan €0,04/kwh = €4,6 :unsure:

Ik zit bij Luminus en kan het met die digitale meter precies geen verbruik in de maand zelf zien, enkel op maandeinde? Of moet ik dan serieus zo'n dongle kopen om dat te kunnen zien?

In september 10 m³ gas verstookt = 115 kwh. Aan €0,04/kwh = €4,6 :unsure:
Op https://mijn.fluvius.be/ zou je zo'n data kunnen zien, ongeacht je energie leverancier.
Mogelijks moet je dat nog 'aanvragen' -- op z'n minst toch als je kwartierwaarden wil zien. Maar zo aanvragen kost niets.

Tis een nieuwbouw, s peil is ook onder de norm (23-24-25, zou moeten kijken). Weinig ramen op zuid, wel op west, dus de avond zon zit binnen.
Wel een belangrijk detail vergeten vermelden: onze droogkast staat vrij vaak aan en ik heb het gevoel dat de warmte die daar uitkomt eigenlijk momenteel de temperatuur in ons huis op peil houdt. Het is een warmtepomp model, dus zonder zo een slang naar buiten voor alle duidelijkheid.

Ik vind dat toch moeilijk om te geloven dat één droogkast erin slaagt om een huis op temperatuur te houden? Een moderne droogkast is 2000 kwh ofzo?

Wij wonen in een recent appartement (2018) met buren langs alle kanten, EPC-A en zuid-gericht terras.
In de slaapkamer is het wat frisser, daar staat de ruit meestal een aantal uren open en blijft de deur dicht.

Vraag me af wat voor huizen jullie hebben, dat is toch met wat glas naar de zon toe?
Ik heb een recent HOB bebouwing met overal veel isolatie en triple glas (S24), bijna geen glas zuid en niets west. Ik krijg zeer weinig zonnewarmte, met als voordeel dat het koeler blijft in de zomer. In de winter is dat een nadeel. Voor de rest weet ik niet waar het aan zou kunnen liggen.

Dat zou na de verbouwingen toch serieus zakken denk ik. 30 euro gas over de zomer is net zoveel, ik zit daar ook bijna aan denk ik.
Mijn verbruiken van vorig jaar staan hier. Mijn hoogst gemeten maandverbruik vorig jaar is net onder de 1500kWh. Maar dat waren allemaal zachte temperaturen. In de verbruiken per week zie je duidelijk 2 pieken en de rest was maar matig qua verbruik.
Valt behoorlijk mee. Onze zuidgevel is de straatkant. We hebben zelfs een erg lichtgekleurde dak zodat dat in de zomer veel zonlicht zou reflecteren. Het is wel een rijhuis waarvan de buren al aan het stoken zijn. Voor de rest: erg goeie luchtdichtheid, veel isolatie, en vooral enorme thermische inertie. Hoevegebouw met massieve muren van 35cm. E-peil van 5. Weet ik nog maar pas al wonen we er anderhalf haar. De architect had zich gericht op 20.

Verklaart wel een deel. Ik heb E-peil 2, maar wel 3 gevels bloot (eentje van 17m en 2 van 9m+. Daar zit wel wat verlies natuurlijk.
Donker dak, maar wel 25cm isolatie daar. Weet niet of een licht dak veel afdoet, het is boven bvb niet warmer als beneden in de zomer.

Vandaag de screens terug opgezet. +22,5°C is wel te warm voor ons. De warmtepomp hoeft dan uiteraard ook niets te doen.
Thermostaat staat hier ingesteld op 21,5°C.

Knipsel2.jpg

Hier ia gisteren de verwarming terug opgeweest, vandaag niet, het is nog steeds 22 graden door het hele huis. Boven is de verwarming nog niet opgeweest, daar is het altijd +21,5 graden geweest.

Verbruik tot nu toe in Oktober 170kWh aan gas. Al een stuk boven heel Oktober vorig jaar, maar in geld uitgedrukt nog steeds peanuts.

Hier staat vloerverwarming constant op 23 graden, als de convectoren en/of haard aanliggen kan het toch al rap 24-25 graden worden.
Huis heeft veel grote raampartijen (smeedijzer) dus m.i. gaat zo veel warmte verloren.

De thermostaat staat hier op 19,5C ... wat in praktijk een kamertemperatuur van 20-21 oplevert (afhankelijk van hoeveelheid zonlicht overdag).
Als het puur al mezelf en de kinderen ligt, mag het zelfs nog wat frisser.
Wij hebben het al snel warm.
Mijn echtgenote zou de temperatuur liefst nog wat hoger hebben, dus die 20-21 is een goed compromis.

Eind augustus zijn we verhuisd naar een nieuwbouw woning, vloerverwarming op gas, 1 centrale thermostaat.

We komen van een relatief nieuw appartement met veel ramen op het zuiden dat boven, onder en 2 zijkanten was ingesloten en waarbij we enkel de woonkamer verwarmden, mogelijks is mijn referentie dus gewoon te positief maar ik heb de indruk dat we in oktober toch wel veel gas verbruikt hebben.

384kWh voor een halfopen bebouwing waar de vloerverwarming op 21 graden dag en 18 graden nacht staat. Bewoonbaar oppervlakte van 206m² maar de woonkamer/keuken waar de thermostaat ook staat is +-70m² groot en de deuren naar inkomhal/berging/traphal zijn gesloten.

Oktober 2023 was 40kWh in het appartement, absolute piek was 434kWh in een echte wintermaand.

Ons verbruik piekt 's morgens, kan dit een foutieve instelling zijn of moet ik gewoon wennen aan het feit dat een huis simpelweg meer verbruik heeft dan een appartement?

Gasverbruik.jpg

Bij mij is de warmtepomp ook weer goed in gang geschoten.
Is weer die periode waar de warmtepomp continu aanspringt, even later weer uitgaat om nadien weer aan te springen. Pendelen? Daarvoor zouden er, voor zover ik het begrijp, vaker per uur golfjes moeten zijn.
Vandaag waren het wel heel lange runs. Is ook wel koud buiten natuurlijk.
Warm water run staat dagelijks gepland om 13u30. Dat is dus de piek op dat uur (piek vandaag om iets voor 12u is van wasmachine of afwasmachine)
Dagen als deze halen ons verbruik wel enorm omhoog.
Vorige jaren al eens gekeken met enkele leden hier, maar er was niets aan te doen. Ik probeer er me niet te veel aan te storen 🙈
Maar bij deze toch even delen... omdat het kan :tongue:
Btw, dit is het totale stroomverbruik, niet alleen de warmtepomp. Maar dus wel hoofdzakelijk de warmtepomp.

De onze is sinds 1 november ook in gang geschoten. ‘s nachts pendelt ze ook soms. Tot wel 7 runs op 12u tijd…
Gisteren hadden wij ook een totaal verbruik van 22kwh, dus ik denk niet dat het bij u zo buitensporig is.

Eind augustus zijn we verhuisd naar een nieuwbouw woning, vloerverwarming op gas, 1 centrale thermostaat.

We komen van een relatief nieuw appartement met veel ramen op het zuiden dat boven, onder en 2 zijkanten was ingesloten en waarbij we enkel de woonkamer verwarmden, mogelijks is mijn referentie dus gewoon te positief maar ik heb de indruk dat we in oktober toch wel veel gas verbruikt hebben.

384kWh voor een halfopen bebouwing waar de vloerverwarming op 21 graden dag en 18 graden nacht staat. Bewoonbaar oppervlakte van 206m² maar de woonkamer/keuken waar de thermostaat ook staat is +-70m² groot en de deuren naar inkomhal/berging/traphal zijn gesloten.

Oktober 2023 was 40kWh in het appartement, absolute piek was 434kWh in een echte wintermaand.

Ons verbruik piekt 's morgens, kan dit een foutieve instelling zijn of moet ik gewoon wennen aan het feit dat een huis simpelweg meer verbruik heeft dan een appartement?

Gasverbruik.jpg

Sowieso verbruikt een huis veel meer dan een appartement. Geen twijfel aan.
Jou verbruik lijkt wat hoog, maar misschien is je bouw nog niet 100% droog. Je gaat daar toch wat geduld voor moeten uitoefenen.

Mijn woonkamer is ook 70+m2, totaal 241m2 en mijn verbruik vorige maand was 214kWh.
Deze maand zit ik al aan 99kWh overigens. Vraagtemp 21,5 beneden en 20,5 boven.

85+% mijn verbruik ligt in de voormiddag omdat ik ‘s nacht (tussen 22-7h nachtverlaging) nooit verwarm, nachttemp staat op 10 graden. Ik doe dat omwille van de pompen en om pendelen tegen te gaan. Maar de temp is nog nooit onder de 20,5 graden geweest, ook niet bij -11 ‘s nachts.
Normaal gaat je verwarming ‘s nachts toch niet aan, zeker nu nog niet.
Ik verwarm ook de boven wel mee, met een aparte thermostaat (20,5 ingesteld daar).

Gasverbruik.jpg
Uiteraard piekt dat als je ze 's nachts afzet (want op een nacht gaat dat niet zoveel afkoelen normaal)
Hier staat ze gewoon continue op 21

40kwh dat is minder dan wij aan sanitair water verbruiken (met intern vat, verbruikt wel meer dan doorstromer)

Uiteraard piekt dat als je ze 's nachts afzet (want op een nacht gaat dat niet zoveel afkoelen normaal)
Hier staat ze gewoon continue op 21

40kwh dat is minder dan wij aan sanitair water verbruiken (met intern vat, verbruikt wel meer dan doorstromer)

Vorig jaar oktober had ik ook maar 100kWh hoor. Toen is de verwarming maar 2 dagen aangeweest ofzo. Nu zit ik op 5 dagen al aan 100kWh. Dusja, het lijkt wel wat kouder.
Deze ochtend was de auto dichtgevroren overigens.

Terug
Bovenaan