Wanneer zetten jullie de verwarming weer op?

Ik had bij de oplevering de vraag gesteld wat het voordeligste zou zijn, constante temperatuur of 's nachts lager, werfleider gaf aan dat 's nachts lager beter zou zijn.

Ik heb de thermostaat nu toch eens aangepast naar constant 21 om te zien wat het de komende dagen geeft.

Uitdrogen zal inderdaad ook nog een rol spelen. Thx!

Bij mij is de warmtepomp ook weer goed in gang geschoten.
Is weer die periode waar de warmtepomp continu aanspringt, even later weer uitgaat om nadien weer aan te springen. Pendelen? Daarvoor zouden er, voor zover ik het begrijp, vaker per uur golfjes moeten zijn.
Vandaag waren het wel heel lange runs. Is ook wel koud buiten natuurlijk.
Warm water run staat dagelijks gepland om 13u30. Dat is dus de piek op dat uur (piek vandaag om iets voor 12u is van wasmachine of afwasmachine)
Dagen als deze halen ons verbruik wel enorm omhoog.
Vorige jaren al eens gekeken met enkele leden hier, maar er was niets aan te doen. Ik probeer er me niet te veel aan te storen 🙈
Maar bij deze toch even delen... omdat het kan :tongue:
Btw, dit is het totale stroomverbruik, niet alleen de warmtepomp. Maar dus wel hoofdzakelijk de warmtepomp.

Definitie van pendelen is ruim. Zal wat afhangen van wie het zegt.

Als ik kijk naar onze warmtepomp, dan staat er dat deze maximaal 10x per uur mag starten. Dat is elke 6 minuten, dat is al zeer veel.
Sommige zeggen dat pendelen 6x per uur is, andere dan weer 3x per uur,... .
Bij u is het blijkbaar runs van +1 uur.
Is het ideaal, dat niet, maar geen ramp. Volgens mij was het bij u vooral omdat de warmtepomp te zwaar is voor jullie woning.

Dit is een overzicht bij ons van de laatste 24 uur.
Daar zie je dat de warmtepomp op 24uur 2x is gestopt. Eerste keer na een warm water run en de laatste keer omdat de aanvoertemperatuur te hoog kwam en niet meer verder kon terug moduleren.
Om 01:20u zie je dat de warmtepomp 3x omhoog gaat. je ziet dat aan vermogen en aanvoertemperatuur. Ik heb eens gehoord dat als die op zijn laagste stand draait af en toe eens optrekt om iets te doen met de olie van de compressor. Daar zal wel een klein foutje zijn gebeurt met die sensor, denk ik.
Warmtepomp.jpg

Op de moment draait de woning met zeer bewolkt net positief. :D
energie.jpg

Om meer on-topic te antwoorden.
Thermostaat staat ingesteld op 21,5°C en dat is hier dan ook gemiddelde van de laatste 10 dagen.
Temperatuur-binnen.jpg

Laatst bewerkt:
20,5 graden beneden ( vloerverwarming met gas)
Boven enkel 18 graden paar uur smorgens en paar uur savonds ( met min temp van 16 graden) op radiatoren

en de laatste keer omdat de aanvoertemperatuur te hoog kwam en niet meer verder kon terug moduleren.
Deze begrijp ik niet goed in de grafiek. De retour temperatuur ligt toch onder de streeftemperatuur, en zelfs meer eronder dan om ±21u. Waarom zou hij daar dan beslissen om uitschakelen? Hij zou toch die retour temperatuur terug naar de streeftemperatuur moeten brengen?

Maar soms kan die dat niet maar enkel hoger als de streeftemperatuur. bijgevolg gaat die dan uitschakelen omdat anders je huis oververhit.
ahja, nu zie ik ook de aanzuigtemperatuur buitenlucht. Die ligt daar ook hoger. Daarom wrs dat het wel lukt om 21u, omdat het nog wat frisser was.

Deze begrijp ik niet goed in de grafiek. De retour temperatuur ligt toch onder de streeftemperatuur, en zelfs meer eronder dan om ±21u. Waarom zou hij daar dan beslissen om uitschakelen? Hij zou toch die retour temperatuur terug naar de streeftemperatuur moeten brengen?
Omdat de retourtemperatuur daar niets mee heeft te maken. :)

Streefaanvoertemperatuur was toen 26°C. Wilt zeggen dat aanvoertemperatuur 26°C moet zijn, niet de retourtemepratuur.
Als deze boven die waarde komt, gaat hij aan de hand van een berekening moduleren. Ondertussen loopt er ook een hysteresis, als deze waarde te lang erboven blijft stopt de pomp.
De pomp stopt dus omdat deze al een aantal uren boven de 26°C was en niet meer verder terug kon moduleren. Zie je niet zo goed op de grafiek, omdat deze uitgezoomd is. Maar draaide al enkel uren op 26,3°C en liep op.

Circulatiepomp wordt hier aangestuurd om een constante delta T te hebben. tussen aanvoertemperatuur en retourtemperatuur. Circulatiepomp begon daar dus ook trager en trager te draaien. Om zo retourtemperatuur mee te laten zakken.

Als de warmtepomp stil ligt zie je dat aanvoer- en retourtemepratuur gelijk zijn. Logisch want water wordt nog stilletjes rondgepompt zonder energie erin te steken. Als de circulatiepomp stopt, dan krijg je daar gewoon kamertemperatuur op beide.

Nu is de warmtepomp ook uitgevallen, omdat streefaanvoertemepratuur is gezakt naar 25°C.
Als ik het nu even inzoom zie je het goed. Je ziet dat aanvoertemperatuur oploopt en telkens terug moduleert om deze naar beneden te trekken. Nadien zakt streefaanvoertemeperatuur naar 25°C (door de WAR regeling), hierdoor zit je ineens 1°C erboven. Hij moduleert wel terug, maar kan niet meer verder zakken. Bij laagste modulatie draait de warmtepomp aan 220W, dus vanaf 12:12u weet je dat de pomp niet meer verder kan.
Hysteresis zorgt er dan voor dat de pomp stopt, want het heeft geen zin meer.
aanvoertemperatuur.jpg

Laatst bewerkt:
Ik heb het verbruik vam 1/11 tem 20/11 eens vergelijken in 2023 en 2024.
2023: 475 kWh bij 181.1 graaddagen
2024: 567 kWh bij 213.3 graaddagen

Zowel het verbruik als de graaddagen zijn met een 18% gestegen, mijn metingen lijken dus goed overeen te komen. Zien andere eenzelfde stijging in verbruik?
Van vorig jaar heb ik de cijfers van elke dag, maar ik hou eigenlijk nietsmeer bij dit jaar, buiten de cijfers in Homewizard.

Laatst bewerkt:
Ik zit op 146kWh verbruik voor november tot nu toe. En voor november 2023 was het verbruik 241Kwh. Verwarming + SSW.
Voorlopig zit het er naar uit dat we minder gaan verbruiken dan vorig jaar, maar ze geven nu wel 0°C voor de komende 3 nachten, dus ik verwacht dat het eerder +- gelijk zal zijn.

Dat is wel gek, hier is het buiten ook echt gevoelig kouder dan verleden jaar en de graaddagen van het dichtsbijzijnde meetstation bevestigen dat.
Gisteren hebben we bvb 45,4kWh verbruikt, wat vorig jaar op dagen met 15 graaddagen ook het geval was.

Geef je eigenlijk input aan de warmtepomp op? Want ik heb alleen output natuurlijk, bij mij heeft de buitentemp op moment van verwarmen geen invloed op de COP natuurlijk.

Dat is wel gek, hier is het buiten ook echt gevoelig kouder dan verleden jaar en de graaddagen van het dichtsbijzijnde meetstation bevestigen dat.
Gisteren hebben we bvb 45,4kWh verbruikt, wat vorig jaar op dagen met 15 graaddagen ook het geval was.

Geef je eigenlijk input aan de warmtepomp op? Want ik heb alleen output natuurlijk, bij mij heeft de buitentemp op moment van verwarmen geen invloed op de COP natuurlijk.
Ik zie dat de laatste 3 dagen van november vorig jaar erg koud waren. Laatste dag van november alleen al 26kWh verbruikt. Dan is de COP laag terwijl de energie vraag groot is, dus dan loopt het opeens snel op. Ik verwacht de komende 3 dagen ook wel een pak hoger verbruik dan de afgelopen dagen. Zit vandaag al aan 8,5kWh verbruik, terwijl ik dat zelden verbruikt heb over 24h in november.
Ik zal eind maand wel nog eens updaten. Dat zal een beter vergelijk zijn want eind november is het meestal een stuk kouder dan begin november en dat heeft invloed op de COP.

Output kan ik helaas niet zien van vorig jaar. Ondertussen monitor ik het wel, maar ik heb pas ergens in 2024 mijn config geupdate om er nog wat meer data uit te trekken.

Vannacht zat ik voor deze maand zit op 555kWh verwarming (114kWh input) en 66kWh SSW (26,6kWh input) als ik kijk naar wat er geproduceerd is.

Laatst bewerkt:
Tnx, Ik zit nog steeds in de buurt van jou cijfers dus en de graaddagen laten hier duidelijk een stijging zien. Zal dus volkomen normaal zijn wss.
Vandaag heeft de verwarming afgeklokt op 50kWh. Maar het is al de hele nacht/dag rond het vriespunt ook.

Ik heb het verbruik vam 1/11 tem 20/11 eens vergelijken in 2023 en 2024.
2023: 475 kWh bij 181.1 graaddagen
2024: 567 kWh bij 213.3 graaddagen

Zowel het verbruik als de graaddagen zijn met een 18% gestegen, mijn metingen lijken dus goed overeen te komen. Zien andere eenzelfde stijging in verbruik?
Van vorig jaar heb ik de cijfers van elke dag, maar ik hou eigenlijk nietsmeer bij dit jaar, buiten de cijfers in Homewizard.
Ik kan mijn cijfers wel geven, maar zul je niet zoveel aan hebben.

Ik ben dit stookseizoen mijn "leefkelder" mee aan het verwarmen, dus er is 70m² extra vloerverwarming bijgekomen.

Gegevens uit de L/W warmtepomp.
november 2023: verbruik: 211kWh / Afgegeven: heb ik helaas niet. (gans de maand)
november 2024: Verbruik: 192kWh / Afgegeven: 976kWh (tot nu toe)

Gegevens uit eigen meter
November 2023: Deze is pas in januari 2024 geplaatst
november 2024: 168kWh

Ik zal dus zeker meer verbruiken dan vorig jaar. Wat uiteraard logisch is, door de extra m². De graaddagen dat je weergeeft was ook mijn indruk tov vorig jaar.

Het verschil tussen warmtepomp en eigen meter is te wijten aan de circulatiepomp.
De warmtepomp bestaat uit een buitenunit en binnenunit. Ik meet enkel de buitenunit, want daar zit alles in van de warmtepomp (monoblock). Het enige verbruik dat mijn binnenunit heeft is de circulatiepomp van mijn vloerverwarming. De warmtepomp meet de beide.
Je kunt dus stellen dat de warmtepomp 168kWh verbruikt en de circulatiepomp 24kWh.

Naamloos.jpg

November-2024.jpg

Laatst bewerkt:
Het valt mij nu in dat ik deze zomer een enthalpiewisselaar heb gestoken in mijn Zehnder. Tijdens m'n research ook gelezen dat deze meer energie recupereert omdat er zowel thermische als latente energie overgedragen wordt. Terwijl de gewone wisselaar enkele thermische energie overdraagt. Een enthalpiewissel zou tot 25% meer energie kunnen uitwisselen dan de klassieke warmtewisselaar. Hoeveel kWh dat dan exact is, durf ik niet te zeggen, maar mogelijks is dat de reden waarom ik nu een gunstiger (of zelfde) verbruik haal als vorig jaar ondanks dat we meer graaddagen gekend hebben.

Dat is waar ook, zal wel wat schelen, maar 25% in de recuperatie zal denk ik geen 15% op het totale verbruik geven. Ik zou zeggen uw bouw droogt uit, maar een HSB is nooit echt heel nat vermoed ik.

Heb voor mezelf nog eens de vergelijking gemaakt aan de hand van de data van 2023.

1/11 - 25/11 2023: Graaddagen 238 / Verbruik: 670,5 kWh --> 2,82 kWh/graaddag (Heel November was 2,934)
1/11 - 25/11 2024: Graaddagen 270,7/ Verbruik: 784,5 kWh (data Fluvius en Homewizard) --> 2,90 kWh/graaddag

In percentages is dit 13,75% meer graaddagen geeft 17% meer verbruik. Valt allemaal in de (fout)marges naar mijn idee, aangezien neerslag, wind, windrichting allemaal meespeelt en ik geen onderscheid kan maken tussen verwarming en SWW. Verder heeft mijn CV-ketel een mankement waardoor die af en toe niet kan terugmoduleren en die de hele tijd staat te pendelen en die het huis niet warm krijgt. Zal ook geen goed doen aan het verbruik. Vaillant moet een sensor vervangen onder garantie, maar dat duurt nogal...

In November 2023 en Februari 2024 had ik overigens gelijkwaardige waardes, waarbij December 2023 en Januari 2024 meer energie per graaddag vroegen (3,3 en 3,45kWh/graaddag).

Zo de maand is voorbij en nu kan ik beter vergelijken. Ik lijk iets zuiniger te stoken dan vorig jaar. Enige verklaring die ik heb, is de warmtewisselaar want de thermostaat staat hetzelfde (21.5C 24/7)

November 2024: 245.1kWh (327.7 graaddagen)
November 2023: 241kWh (303.8 graaddagen)

Zo de maand is voorbij en nu kan ik beter vergelijken. Ik lijk iets zuiniger te stoken dan vorig jaar. Enige verklaring die ik heb, is de warmtewisselaar want de thermostaat staat hetzelfde (21.5C 24/7)

November 2024: 245.1kWh (327.7 graaddagen)
November 2023: 241kWh (303.8 graaddagen)
Hoe meet jij het verbruik?

Heeft zowel u binnen als buiten unit een aparte voeding en meet je ze dan allebei? Of is er maar 1 voeding voor beide en dus maar 1 meter?

Zit bij u de pompgroep ook in de binnenunit of is die apart?

Hoe meet jij het verbruik?

Heeft zowel u binnen als buiten unit een aparte voeding en meet je ze dan allebei? Of is er maar 1 voeding voor beide en dus maar 1 meter?

Zit bij u de pompgroep ook in de binnenunit of is die apart?
Ik heb een split unit. Ik heb een MID gekeurde meter voor de buitenunit staan en een Shelly EM die de binnenunit met pompen en backup weerstand meet. De waardes die ik hier boven post, zijn enkel van de buiten unit.

Ik heb een split unit. Ik heb een MID gekeurde meter voor de buitenunit staan en een Shelly EM die de binnenunit met pompen en backup weerstand meet. De waardes die ik hier boven post, zijn enkel van de buiten unit.
Zit er dan bij u veel verschil op tussen het geen wat jij meet(buitenunit) en wat de warmtepomp aangeeft?

Terug
Bovenaan