Wanneer zetten jullie de verwarming weer op?

Vandaag heb ik de verwarming ook aangezet, het was onder de 21,5 gezakt beneden. Waarschijnlijk zal vandaag dus een redelijk 'dure' stookdag worden om de vloermassa beneden op te warmen.

Boven was het nog 21,5, dus daar zal de verwarming nog wel een tijdje uitblijven (springt aan op 20,5 graden), temeer door de open hal en warmte die naar boven stijgt.

Toch 3,6 euro gas verstookt al deze maand (incl warm water). De verwarming is maar een paar keer aangeweest dus.
Vandaag 22 boven en 21,5 beneden, vermoeldeijk net niet koud genoeg voor de thermostaat. De bureau is gewoon nog warm van gisteren met 2 te werken en 4h te gamen (setup verbruikt een 700-750W in totaal).

Toch 3,6 euro gas verstookt al deze maand (incl warm water). De verwarming is maar een paar keer aangeweest dus.
Vandaag 22 boven en 21,5 beneden, vermoeldeijk net niet koud genoeg voor de thermostaat. De bureau is gewoon nog warm van gisteren met 2 te werken en 4h te gamen (setup verbruikt een 700-750W in totaal).
Beneden, maar heb oven 20 minuutjes opgezet vandaag. 23,3°C. Boven iets frisser.

Verwarming staat nog niet op. Verbruik voor warm water 13kwh. Ik gok dat dat meer is dan die 3.6€ maar ik houd het zo ook niet bij.

Ik ga zien of ik november haal.

Beneden, maar heb oven 20 minuutjes opgezet vandaag. 23,3°C. Boven iets frisser.

Verwarming staat nog niet op. Verbruik voor warm water 13kwh. Ik gok dat dat meer is dan die 3.6€ maar ik houd het zo ook niet bij.

Ik ga zien of ik november haal.

13kWh is maar een euro ofzo.
Ik hou dat ook niet bij. Homewizard doet dat :).

Jij hebt een warmtepomp, ik gas :).
Het 1 is wat goedkoper dan het ander.
Ah, uw reactie was gebaseerd op gas :p.

Maar het laat wel duidelijk zien dat het een beetje scheef zit met de prijszetting van elektriciteit en gas voor elektrisch verwarmen zoals wat men zogezegd zou wensen te stimuleren.

Puur op basis van prijs of terugverdientermijn is het moeilijk om met een warmtepomp te concurreren tegen de gasoplossing.

Ah, uw reactie was gebaseerd op gas :p.

Maar het laat wel duidelijk zien dat het een beetje scheef zit met de prijszetting van elektriciteit en gas voor elektrisch verwarmen zoals wat men zogezegd zou wensen te stimuleren.

Puur op basis van prijs of terugverdientermijn is het moeilijk om met een warmtepomp te concurreren tegen de gasoplossing.

Ja, mijn huis is perfect geschikt voor een warmtepomp en ik ben financieel in staat om morgen eentje te plaatsen.
Maar de incentive is er nog niet. Ik wacht tot de gas duur genoeg is en de regering mij nog wat geld geeft om er eentje te plaatsen om de transitie naar elektriciteit te versnellen.

Misschien dat ik dan nog wat zonnepanelen bijzet in een andere windrichting om in de lente/herfst wat meer te kunnen opwekken en met de opbrengst te verwarmen. Heb meer dan 100m2+45m2 dak ter beschikking.

Ik lig er niet meer wakker van. Het geld is uitgegeven en weg, maar ik heb wel een warm gevoel vanbinnen dat ik veel uitstootneutraler bezig ben.

Oh ik lig er ook niet wakker van. De investering is gebeurd. Ik heb er mijn broek niet aan gescheurd destijds. Al was het destijds wel voorzien op basis van de terugdraaiende teller en een nulverbruik wat wel voor een meerkost heeft gezorgd bij de afschaffing ervan. Zelfs met die premie. Maar een boterham minder eet ik er niet door.

Echter als ik een objectieve keuze moet maken dan hecht ik, en ik gok toch ook wel wat andere mensen, geen tot weinig waarde aan uitstootneutraliteit.
Meeste mensen kijken nog altijd eerst naar hun portemonnee. Wat ook de reden is dat als je mensen hun gedrag wil veranderen dat dit quasi enkel lukt als je hun portemonnee aantast. Positief (subsidie) of negatief (boete).

Nu bon, met die ETS2 is er iets op komst die dit impacteert en dit potentieel kan doen overhellen. Al zie ik niet direct in waarom dat elektriciteit ook niet onderhevig is aan een verhoging. Uiteindelijk wordt een stuk van onze elektriciteit ook nog gemaakt op basis van gas... en een oplossing zonder gas zie ik op korte termijn niet haalbaar.

We zijn 2 weken op verlof geweest en zijn deze nacht terug thuis gekomen.

Deze ochtend de verwarming toch ook maar aangezet voor de eerste keer.
Dan kan de massa al wat opwarmen met zonne-energie. (L/W warmtepomp). Momenteel is 95% van elektriciteit naar de warmtepomp afkomstig van de panelen.
Warm water deze week dan ook nog wat hoger gezet voor legionella. Nadien terug naar max 47°C.

Dit stookseizoen gaat het ook de eerste keer zijn dat ik de kelder mee verwarm (vloerverwarming in de betonnen vloerplaat). Ben ik wel benieuwd naar.

Voor de fun had ik in Loxone een "mini installatieschema" gemaakt, met live waarden. :).
Knipsel.jpg

-Beschermd volume: 1320m3
-Verliesoppervlakte: 809m²
-bruto oppervlakte:424m²
-Luchtverversingssnelheid: 0,6
-Epeil: E0
-EPC: 0 kWh/m²
-Speil: S24

Laatst bewerkt:
Hier nog altijd 22.5 graden zonder te stoken.
Ik heb van de warme woensdag de kans gebruikt om bij 21°C buitenlucht mijn warmtepomp de verwarming te laten opstarten. Dat heeft mij 15 kwh elektrische energie gekost en mij 80kwh warmte opgeleverd, de vloerverwarming opgewarmd en mijn woning naar 24°C gebracht waarna ik het ingesteld heb op 23°C.

We zien wel. Het leek mij gewoon een goede deal om de verwarming op te starten bij die buitentemperatuur. In plaats van nog te wachten.

Hier al 11 dagen verwarmd deze maand. In totaal 135kWh gas verbruikt, incl sww.
Valt allemaal nog wel mee. Boven is de verwarming nog niet aangeweest, daar is het nog 21,5 graden. Wordt pas verwarmd bij 20,5 graden.

Hier al 11 dagen verwarmd deze maand. In totaal 135kWh gas verbruikt, incl sww.
Valt allemaal nog wel mee. Boven is de verwarming nog niet aangeweest, daar is het nog 21,5 graden. Wordt pas verwarmd bij 20,5 graden.
Zit nu al aan 744 kWh deze maand :(

Geen centrale verwarming hier, 2 gaskachels en een gasboiler. Ben wel aan het overwegen nu om naar een elektrische boiler over te gaan(Ik zie dat ik in de zomermaanden ook 30 euro betaal voor de gas).

Daarnaast dat ik mss een petroleumkachel bijzet in de keuken,of iets elektrisch mss? Die ene gaskachel in de veranda is wel echt een oud model. Zit nog volop in de verbouwingen, de grote bergruimte moet nog geïsoleerd worden, ook de voordeur(enkel glas) is dringend aan vernieuwing toe. Koude vloer ook in de living.

Hier is de warmtepomp 2 keer aangeschoten tijdens die 2 koude nachten een paar weken terug voor een korte run. Ik denk op basis van de buitentemperatuur want ik heb het hier binnen ook nog nooit onder de 22,5 zien zakken. Temp staat op 22,5 ingesteld geloof ik.

Terug
Bovenaan