Wanneer zetten jullie de verwarming weer op?

Hehe, de topic komt terug tot leven. :D

Iemand moet het doen. Ik verwarm momenteel nog met gas (en zal dat nog jaren doen wss).
Het is 23 a 23,5 graden doorheen het huis (bureau nog 24+), maar je 'voelt' dat er minder straling door de ramen komt. De hoeveelheid zon en wind zal een grote rol spelen in wanneer de verwarming aangaat.

Zou graag ook iets automatisch maken en dat kan want ik heb een P1 meter, maar niet echt tijd om iets in elkaar te boksen, noch iets dat ik 24/7 kan laten draaien om de data te capteren. Zal dus mijn zondagse meteropname doen dit jaar, nietmeer dagelijks.

Ik snap je logica niet echt. Je hebt dus alles als woning gedefinieerd en dan de warmtepomp als extern device in je woning?

Ik heb in energieID, de zonnepanelen, het huis, het net (afname en injectie) en dan de laadpaal als injectiebron staan, aangezien ik die eigenlijk alleen gebruik op zonnestroom (95%+).
De zonnestroom - injectie net + injectie laadpaal is mijn zelfverbruik, wat vandaag op 64% staat.

Iemand moet het doen. Ik verwarm momenteel nog met gas (en zal dat nog jaren doen wss).
Het is 23 a 23,5 graden doorheen het huis (bureau nog 24+), maar je 'voelt' dat er minder straling door de ramen komt. De hoeveelheid zon en wind zal een grote rol spelen in wanneer de verwarming aangaat.

Zou graag ook iets automatisch maken en dat kan want ik heb een P1 meter, maar niet echt tijd om iets in elkaar te boksen, noch iets dat ik 24/7 kan laten draaien om de data te capteren. Zal dus mijn zondagse meteropname doen dit jaar, nietmeer dagelijks.

Ik snap je logica niet echt. Je hebt dus alles als woning gedefinieerd en dan de warmtepomp als extern device in je woning?

Ik heb in energieID, de zonnepanelen, het huis, het net (afname en injectie) en dan de laadpaal als injectiebron staan, aangezien ik die eigenlijk alleen gebruik op zonnestroom (95%+).
De zonnestroom - injectie net + injectie laadpaal is mijn zelfverbruik, wat vandaag op 64% staat.
Je kan Home Assistant installeren op een Raspberry Pi en daarmee je P1 meter uitlezen. Daar heb je dan een mooi energie dashboard. Dat heb je op 15min opgezet icm een de HomeWizard P1 meter.

Ik vermoed dat Bimmer bedoelt dat hij pas zonnestroom voor zijn warmtepomp rekent als er nog iets overschiet nadat het huis reeds voorzien is van 100% zonnestroom.

Hier ook nog niet opgezet, hier staan dadelijks ook nog de ramen open.
Mijn screens hangen ook nog op mijn ramen dus ik ga die daar wel eens moeten afhalen zodat ik het nog wat langer kan rekken.
Het doel ik elk jaar 1/11! Vorig jaar wel niet gehaald..

eerste afbeelding is het algemeen beeld van het elektrisch “verkeer” bij ons.

Daarvoor lees ik de gegevens van de digitale meter (net), SMA omvormer (zonnepanelen) en energiemeter voor de warmtepomp (warmtepomp) uit. De woning is het saldo.

Ik heb geen EV of batterij, anders zou ik deze nog apart meten.

2de afbeelding geeft weer hoeveel energie rechtstreeks uit de zonnepanelen komt voor de warmtepomp. Maar de warmtepomp heeft laagste prioriteit, dus dat is enkel wanneer er productie overschot is na aftrek woning.
Je ziet dus nu dat die 0w pakt van het net en 10w van de zonnepanelen, is het sluimerverbruik.
Wij injecteerde op dat moment 175w op het net. Moest de warmtepomp 200w verbruiken, zou die 25w van het net pakken en 175w van de zonnepanelen.

Dat wordt gelogd zodat ik kan zien hoeveel het is op dag/maand/jaarbasis/…..

Zogezegd duurder en "slecht voor je woning" om later te starten met stoken. Dat moet iemand me toch eens uitleggen.

Zogezegd duurder en "slecht voor je woning" om later te starten met stoken. Dat moet iemand me toch eens uitleggen.

Koude lucht kan minder vocht opnemen -> vocht komt dus meer in de woning en kan vochtproblemen geven
CV ketel is meestal efficiënter op lagere temperaturen -> kort en krachtig warm stoken bij koude temperatuur verbruikt dus meer

Soit, het is heel afhankelijk van je woning en er is geen correct antwoord voor iedereen.
In ieder geval kost nu een beetje bijstoken praktisch niets. Daarvoor moet je echt niet koppig zijn en in de kou zitten.

reheat factor. zie norm EN12831.
Komt erop neer als je een bepaalde delta T temperatuursval hebt (meestal weekends, vakantieperiodes etc) moet de installatie harder werken om het gebouw weer op temperatuur te brengen. Je zit met je transmissieverliezen, infiltratieverliezen maar ook een massa die binnen een afzienbare tijd weer opgewarmd moet worden. Hiervoor is extra energie nodig.
Als je keihard tot 16°C in huis leeft zonder de chauffage op te zetten kost dat meer energie dan de chauffage op te zetten als de woning nog 19 a 20°C is.

Uit de heel losse pols als je een temperatuursval van 4°C in 1 uur opnieuw wil opwarmen in een gebouw met medium building mass komt er 30W/m² bij qua energie.

En uiteraard vocht problematiek zoals hierboven aangehaald.

Hier staat ze ook op sinds vanochtend. Gisteravond zag ik dat het vandaag een stuk frisser zou zijn dus daar komt bij mij dan weinig denkwerk bij kijken, verwarming mag aan. Ik zie geen reden om in de kou te gaan zitten 😛

Oja en de houtkachel brandt hier intussen ook lustig!

Deze morgen was het wat frisser. Met de zon van vandaag is het meer dan warm genoeg. Ik kan hier nu in mijn short en blote bast zitten zonder het kou te hebben.

Dus we wachten nog even af.

Vorig jaar eerste keer opgezet op 5/11 blijkbaar :oink:
Benieuwd waar we gaan komen dit jaar, zal wat van de zon afhangen.
Ben ook alleen thuis dus als het wat frisjes is is het enkel bureau en badkamer wat bijverwarmen met een elektrisch vuurtje als er zonneenergie is.
Is sowieso beter dan de hele woning te gaan verwarmen tot op een bepaald punt.
Nu nog 22-23 graden maar zal dus logischerwijs afhangen van hoe de temperaturen gaan zijn en de hoeveelheid zon die binnen kan vallen.
Niet dat het een doel is of dat het financieel mij tegenhoudt want opzich is de kost nog steeds belachelijk laag, maar zolang het comfortabel genoeg is zien we wel.

Ik zet niks op. 22/23 graden.
Ik moet hier ramen openzetten en het koelt dan nog maar lichtjes af en dan stijgt het binnentemperatuur weer. Impact van zon doet ook veel.(geen zonneweringen)

Hier nog 22,5 graden in huis. Maar eens een dip onder de 21,3 graden gaat de verwarming onherroepelijk aan. Zal wat van de buitentemp en zon afhangen.

Later verwarmen is meestal wat goedkoper aangezien je minder warmte kan verliezen (delta T is kleiner), zelfs als die massa terug opgewarmt moet worden, maar het verbruik is zo laag dat ik niet voor 5-10 euro 2 weken in ze ‘kou’ ga zitten.

Iemand al de verwarming terug opgezet?
Ik weiger die voor 1 oktober aan te zetten, maar alhoewel het nu nog warm is, denk ik dat het niet veel later zat worden dan 01/10. Vorig jaar was het 25/10, maar dat was een beetje te laat gezien de eerste opstook die moest gebeuren.

Aangezien ik ondertussen op 'rijk' gas zit zal mijn m3 verbruik dus lager moeten zijn, maar ik heb gelukkig altijd met kWh gerekend en zal dat dit jaar, welliswaar minder uitgebreid, terug doen.
Hier is de verwarming 9 september voor de eerste keer opgesprongen (thermostaat staat op 22gr).
Is elk jaar wel ergens in september hier, maar nu iets vroeger dan vorig jaar. Een warm en behaaglijk gevoel in huis is een luxe die ik voor geen geld van de wereld wil opgeven, en zéker niet voor die paar euro dat het kost in de tussenseizoenen. :p

Hier is de verwarming 9 september voor de eerste keer opgesprongen (thermostaat staat op 22gr).
Is elk jaar wel ergens in september hier, maar nu iets vroeger dan vorig jaar. Een warm en behaaglijk gevoel in huis is een luxe die ik voor geen geld van de wereld wil opgeven, en zéker niet voor die paar euro dat het kost in de tussenseizoenen. :p

We houden het op 21,5 graden, maar het is vaker 22 dan 21,5 graden. Behalve bij de vriesdagen (die 1 of 2 op een jaar dus).
De bureau wordt nog warmer, dat is zowat de enige ruimte die bijna dagelijks bevolkt is.

idem hier.
Standaard 22 (vrouw durft nog wel eens naar 23-24 te gaan)
Nu in het begin van tussenseizoen wel klote koud aanvoelende vloer.

Ik ben al af en toe aan het verwarmen sinds half september denk ik. Met de koude nachten koelt het af. Ik zet de thermostaat op 19 graden overdag en 21 savonds in de living. Meer dan warm genoeg zo, ook met een dekentje en kaarsen. Herfst vibes 🥰

Terug
Bovenaan