Wanneer zetten jullie de verwarming weer op?

Als je geen impact wil maken op het milieu is het beste om er een eind aan te maken (op een milieuvriendelijke manier).

Je kan niet zegen dat je dat ruimschoots compenseert als je op een vervuilende manier verwarmd. En je hoeft dan al helemaal niet te refereren naar bruinkoolcentrales.
Het is niet omdat mjn buur tegen 150 km/h door de bebouwde kom raast dat ik goed bezig zou zijn als ik dat tegen 'slechts' 100km/ doe, want ik ben toch goed bezig ivm mijn buur.

Maar verwarmend met gas en rijdend met een full EV ben ik dus goed bezig en hoef ik eigenlijk naar de rest niet te kijken, want ik compenseer dat reeds ruimschoots met de verwarming en vervoer. Wat een onzin.
Dat klopt. Ik heb dan ook niet de ambitie om geen enkele impact te hebben op het milieu aangezien dat een utopie is. Voor iedereen.

Eens dat het irrelevant is wat een ander doet en dat een individuele inspanning wel degelijk een verschil kan betekenen.

Ik maak echter alleen mijn eigen rekening. Ik kan er hier een paar aanraden om dit ook te doen :)

wel verontrustend om te zien dat men in Duitsland nog altijd 25% van de elektriciteit uit bruinkool haalt.
Duitsland hun energiewende is fataal mislukt. Hun kerncentrals sluiten om daarna een groot deel opvangen met bruinkool.
En dan zou ik geen houtkachel mogen branden (notabene bijna op de grens).
Beetje een rare vergelijking? Het is niet omdat je buren al hun afval in de natuur gooien dat oké is om zelf te doen?
Niemand zal je tegenhouden om te stoken. Maar je kan er wel bewust van zijn dat dit de omwonden hun gezondheid rechtstreeks schaadt en geurhinder veroorzaakt.

Duitsland hun energiewende is fataal mislukt. Hun kerncentrals sluiten om daarna een groot deel opvangen met bruinkool.

Beetje een rare vergelijking? Het is niet omdat je buren al hun afval in de natuur gooien dat oké is om zelf te doen?
Niemand zal je tegenhouden om te stoken. Maar je kan er wel bewust van zijn dat dit de omwonden hun gezondheid rechtstreeks schaadt en geurhinder veroorzaakt.

Ik ben me er bewust van dat dit voor sommige mensen eventueel geurhinder kan betekenen. Op de plaats waar ik woon lijkt me dit echter minimaal te zijn (ik woon niet in een zwaar verstedelijkt gebied).

Ik zou echter ook wel willen vragen om niet alle houtstokers over dezelfde kam te scheren.

Verschil tussen een ouderwetse open haard of een oude houtkachel vs een hoge rendementskachel is wereldbreed.

Verschil tussen het stoken van kwalitatief droog brandhout vs nat hout, laat staan afval (al kan dit zelfs niet onder de noemer houtstoker vallen) is uiteraard wereldbreed.

De manier van stoken is ook zeer belangrijk. Ik heb op alle momenten aandacht voor een goede verbranding en zal nooit een stuk hout laten smeulen in de kachel. De kachel aansteken zonder rookontwikkeling, ....

...

Zoals met ieder onderwerp is nuance o zo belangrijk.

het heeft nu lang genoeg gegaan over mijn houtkachel, terug on topic :-)

het heeft nu lang genoeg gegaan over mijn houtkachel, terug on topic :-)

De manier van verbranding zal alles bepalend zijn, als de verbranding goed is zal er zelfs met ventilatie niet zoveel schadelijke stoffen zijn. Maar geur blijft. En dat is nogal afhankelijk van de wind.

Wij hebben dat af en toe, maar dan moet de wind slecht zitten. Kan me voorstellen als je elke dag prijs hebt dat het echt stoort, mede omdat je die ventilatie niet kan uitzetten als je gebouwd hebt naar hedendaagse normen.
Aan de andere kant kan je niet verwachten dat mensen in de kou gaan zitten, mijn houtstokende buur (80meter verder) heeft geen andere verwarming in zijn bijna 100 jaar oude boerderij.

Interessante website.

Thnx voor de tip!

wel verontrustend om te zien dat men in Duitsland nog altijd 25% van de elektriciteit uit bruinkool haalt. En dan zou ik geen houtkachel mogen branden (notabene bijna op de grens).
Het is niet "nog altijd 25%" maar "terug 25%". Voor iemand die zichzelf graag in de kijker stelt als iemand met een "gemiddeld kleine ecologische voetafdruk" die de haard "ruimschoots compenseren door de levensstijl" is het wel straf dat je dit niet wist. Ook gek dat je die electricity maps niet kende.

Duitsland zet terug fel in op bruinkool omdat het enkele voordelen heeft. Om te beginnen is het relatief goedkoop aangezien bruinkool helemaal niet zo diep in de grond zit en Duitsland er al ervaring mee heeft. Ontginning is dus relatief goedkoop. Vroeger, in het pre-kernenergie tijdperk in Duitsland, werd bruinkool veel meer als energie gebruikt om elektriciteit te produceren. Toen kerncentrales de grootste hoeveelheid stroom leverden had men nog steeds bruinkoolcentrales maar veel minder dan nu. Men heeft uiteindelijk besloten dat de kerncentrales daar dicht moesten zonder na te denken over een valabel alternatief (klinkt bekend?). Het resultaat is dat de kerncentrales 1 voor 1 sluiten en dat de bruinkoolmijnen terug actiever worden. Dat leidde onlangs nog tot hevige protesten bij het dorpje Lützerath waar het dorpje moest wijken zodat RWE (de Duitse Engie) er bruinkool kon ontginnen. Het grootste nadeel is natuurlijk dat bruinkool enorm vervuilend is...

In veel opzichten is de Duitse economie een leidraad voor Europa maar de blunders dat die gedaan hebben in de energie transitie is iets wat wij als België absoluut moeten vermijden.

Laatst bewerkt:
Het is niet "nog altijd 25%" maar "terug 25%". Voor iemand die zichzelf graag in de kijker stelt als iemand met een "gemiddeld kleine ecologische voetafdruk" die de haard "ruimschoots compenseren door de levensstijl" is het wel straf dat je dit niet wist. Ook gek dat je die electricity maps niet kende.
Een haard hebben we niet. Er zijn wellicht veel websites die jij ook niet kent, of heb jij het internet al uitgelezen? :)

Vraagje: we zijn momenteel op vakantie en ik heb ons gas-en elektriciteitsverbruik eens nagekeken sinds we op reis zijn vertrokken. Elek verbruik lijkt vrij normaal, maar gasverbruik kan ik moeilijk inschatten. Dat schommelt tussen de 1,5 en 7,5 m3, waarbij het verbruik de laatste dagen wel wat hoger is ( de 6-7,5 id van laatste 4 dagen) dus wel logisch gezien het buiten kouder is...
Verwarming is op 16 graden ingesteld, zeer recente gascondensatieketel van Vaillant.
Zoldervloer werd vorig jaar nog extra geisoleerd met PIR platen.

Lijkt dit jullie normaal?
Screenshot-2023-11-29-08-17-14-669-com-vaillantgroup-enduserapp-vaillant.jpg

Lijkt wel heel veel in vergelijking met mijn verbruik.
MAAR
- 12u/dag ingesteld op 19.5 graden, de overige 12u op 16.5
- enkel voor de radiatoren in de leefruimte: 60m2.
- Slaapkamers hebben aparte knoppen die ingesteld staan op 16 graden van 16u tot 24u, de rest op 12 graden.
- B-label woning

Gisteren 25 kWh, eergisteren 21kWh verbruikt.

Screenshot-2023-11-29-08-17-14-669-com-vaillantgroup-enduserapp-vaillant.jpg

Lijkt wel heel veel in vergelijking met mijn verbruik.
MAAR
- 12u/dag ingesteld op 19.5 graden, de overige 12u op 16.5
- enkel voor de radiatoren in de leefruimte: 60m2.
- Slaapkamers hebben aparte knoppen die ingesteld staan op 16 graden van 16u tot 24u, de rest op 12 graden.
- B-label woning

Gisteren 25 kWh, eergisteren 21kWh verbruikt.
Thanks! Misschien ook niet onbelangrijk: het is een alleenstaande woning met veel grote ramen in de leefruimte en keuken.

Thermostaat staat rond de 19 a 20 graden meestal, als we lang genoeg thuis zijn stoken we met de houtkachel en wordt het na een tijdje vlotjes 22 graden. De deur naar de trappenhal staat altijd open, dus een deel van die warmte gaat zeker naar boven.

Vorige week 33m³ gas verbruikt. Gisteren 4,2m³, maandag 4,2m³. Momenteel ligt ons geprojecteerd verbruik een stuk lager dan vroeger. 2 jaar terug zaten wij op 18000 kWh, vorig jaar rond de 16200 kWh. Dit jaar zit de prognose (met gemeten waarden tot en met oktober) rond de 10 a 11000.

1701245406432.png

Thanks! Misschien ook niet onbelangrijk: het is een alleenstaande woning met veel grote ramen in de leefruimte en keuken.

HOB van 2020 (270m2 bruto, 241m2 netto), temp beneden 21,5, temp boven 20,5 (realiteit is het s'avonds meestal 0.5 graden warmer). Badkamer is bijna 23 graden.
T.e.m gisteren 23h59 zitten we aan een verbruik van 79,6m3, incl warm water.

53363896330_9a0864bf64_c.jpg

HOB van 2020 (270m2 bruto, 241m2 netto), temp beneden 21,5, temp boven 20,5 (realiteit is het s'avonds meestal 0.5 graden warmer). Badkamer is bijna 23 graden.
T.e.m gisteren 23h59 zitten we aan een verbruik van 79,6m3, incl warm water.

53363896330_9a0864bf64_c.jpg
79,6 m³ x 11,51 = 916 kWh.
Ik zit op een TOTAAL elektriciteitsverbruik voor november van 829 kWh. Dat is incl warmtepomp (verwarming) , 2 elektrische boilers, verlichting, ventilatie, een hoop PCs die 24/7 draaien, domotica, buitenverlichting, alarm, 3 ijskasten, 2 diepvriezers enz enz enz.
Open bebouwing uit 2020, 440m² zonder kelder en op dit moment 23,9° in huis. Warmte = luxe. Lekker thuis in Tshirt rondlopen.

Ter info @HUSKE, en dit is wel ontopic ook, je moet uw sim eens uitmeten qua verbruik. Mijne draait rond de 500W in F1 23 en AMS2, 450W in RBR. Die 50W gaat het verschil door de GPU zijn denk ik want RBR is grafisch geen pareltje eerlijk gezegd. :) Ik dacht dat dat verbruik veel hoger was maar voor een gamepc + DD + 3 schermen valt dat eigenlijk goed mee.

Ik zit op een TOTAAL elektriciteitsverbruik voor november van 829 kWh. Dat is incl warmtepomp (verwarming) , 2 elektrische boilers, verlichting, ventilatie, een hoop PCs die 24/7 draaien, domotica, buitenverlichting, alarm, 3 ijskasten, 2 diepvriezers enz enz enz.
Open bebouwing uit 2020, 440m² zonder kelder en op dit moment 23,9° in huis. Warmte = luxe. Lekker thuis in Tshirt rondlopen.

Ter info @HUSKE, en dit is wel ontopic ook, je moet uw sim eens uitmeten qua verbruik. Mijne draait rond de 500W in F1 23 en AMS2, 450W in RBR. Die 50W gaat het verschil door de GPU zijn denk ik want RBR is grafisch geen pareltje eerlijk gezegd. :) Ik dacht dat dat verbruik veel hoger was maar voor een gamepc + DD + 3 schermen valt dat eigenlijk goed mee.

Ik heb laagcalorisch gas, mijn conversiefactor is 10,2 ipv 11,51. Dus 812kWh. Electriciteitsverbruik hebben we 180kWh van het net gehaald in November. Die 829kWh is wss niet incl de uitgaande kant maar incl. de ingaande kant van uw warmtepomp, met een COP van 5 geeft dat wel een vertekend beeld.

23,9 graden is gewoon te heet, we hadden dat in de zomer zowat als maximum en dat is zweten. 21,5-22 is perfect voor ons en boven is 20,5-21 ook gewoon warm. Enkel de bureau wordt nog wat warmer (toevallig) en dat is aangenaam om te werken. Ik slaap zonder deken omdat ik anders begin te zweten. We lopen ook gewoon in t-shirts rond. Maandag nog in mijn boxershort de deur opengedaan, de buurvrouw kwam een verkeerd geleverd pakje brengen... :D

Ik heb een energiemeter liggen en zal van de week eens testen, mankeer nog 1 DP-kabel van 2,5m om mijn rig compleet aan te sluiten.
Maar de PC verbruikt max 250W, de 3 schermen samen is wss 70-80W en dan de DD nog, verbruik zal daarvan gelijkaardig zijn aangezien ze in wezen hetzelfde zijn, de extra power gebruik ik toch niet.
Ter info, Mijn PS5 en 85" TV in HDR mode + sound via externe versterker verbruiken om en bij de 630W.

Laatst bewerkt:
Zijn er hier met een echt passief huis, dus zonder iets van centrale verwarming?
"Een passiefhuis is een gebouw dat voldoet aan de eisen van het passiefhuis-certificaat. Alle passiefhuizen mogen niet meer dan 15 kWh/m² per jaar verbruiken voor ruimteverwarming"

Hoewel het woord passief anders doet uitschijnen kan een passief huis wel degelijk nog een centrale verwarming hebben.

Verbruik of afname? Ik zit op 501kWh afname en 647kWh verbruik. Waarvan de warmtepomp (201kWh SSW + verwarming) en de EV (750km sinds 1/11)
Zijn er hier met een echt passief huis, dus zonder iets van centrale verwarming?
Passiefhuis wil zeggen minder dan 15kWh/m2 verbruik per jaar. Dus een verwarming is wel nog steeds nodig, maar minder.

Verbruik of afname? Ik zit op 501kWh afname en 647kWh verbruik. Waarvan de warmtepomp (201kWh SSW + verwarming) en de EV (750km sinds 1/11)
Verbruik (dus afname + stukje dankzij zonnepanelen maar minder dan ik hoopte want het regende tot gisteren zowat de hele maand...).
We hebben ook één EV die we moeten opladen maar door fulltime thuiswerken relatief weinig laden. Dat gaat over 2000km per maand nog. Ik heb een PHEV maar die laad ik nooit.

Laatst bewerkt:
"Een passiefhuis is een gebouw dat voldoet aan de eisen van het passiefhuis-certificaat. Alle passiefhuizen mogen niet meer dan 15 kWh/m² per jaar verbruiken voor ruimteverwarming"

Hoewel het woord passief anders doet uitschijnen kan een passief huis wel degelijk nog een centrale verwarming hebben.

Passiefhuis wil zeggen minder dan 15kWh/m2 verbruik per jaar. Dus een verwarming is wel nog steeds nodig, maar minder.
Een verwarming bij passief huis was volgens mij eerder iets als een bijverwarming, maar geen centrale verwarming als vvw of radiatoren. Althans dat is hoe ik het had opgepikt op fora zoals Bouwinfo.

Een verwarming bij passief huis was volgens mij eerder iets als een bijverwarming, maar geen centrale verwarming als vvw of radiatoren. Althans dat is hoe ik het had opgepikt op fora zoals Bouwinfo.

Zal dan eerder een lucht/lucht warmtepomp zijn idd. Ik denk neit dat je en veel gaat investeren in isloatie en dan nog een grote warmtepomp en vloerverwarming leggen. Dat gaat ook niet goed werken.
Kan je beter wat minder uitgeven aan isolatie...

Denk ook niet dat dat ooit echt interessant is geweest, want goed geisoleerd, zonnepanelen, warmtepomp en terugdraaiende teller kon uw energiefactuur nagenoeg 0 maken.

Terug
Bovenaan