Wandelen & Hiken (apps, routes, tips, etc.)

Heb eens de stap gezet om een paar trailrun schoenen te kopen. Tot nu toe altijd met zware B/C Meindl's gestapt maar dat begon me deze reis toch zwaar tegen te steken. Na een eerste test naar Lac Blanc met rondje naar Le Flegère, een 950 tal hm en 15km later, ben ik zeer aangenaam verrast.
Had ik al veel eerder moeten doen, weg met die 3kg aan mijn voeten. Benen en voeten veel minder moe en dus veel aangenamer wandelen.
Niet bang om je voeten om te slaan? Is voor mij de reden dat ik die enkelsteun van bergschoenen blijf gebruiken.

Niet bang om je voeten om te slaan? Is voor mij de reden dat ik die enkelsteun van bergschoenen blijf gebruiken.
Ja, dat risico is er zeker en heb op die tocht Lac Blanc wel een aantal 'kwikkel' momenten gehad.
Maar uiteindelijk is het goed opletten waar je stapt ook wel belangrijk. Het is wel een feit dat je minder zorgeloos kan wandelen (vind ik).

Nu ik kan alleen maar spreken over die ene wandeling. Dat was één van onze laatste dagen daar en sindsdien niet meer op reis geweest en ook niet gaan wandelen in de ardennen of zo.
Mss binnenkort wel testen in Tenerife.

Plannen voor dit jaar:

Alta Via 4 in juli
Tour De Mont Blanc in september

En waarschijnlijk nog wat losse dingen ertussen. :unsure:

Dat zijn mooie vooruitzichten! Er bestaat ook een gedetailleerd verslag over de AV4 maar is wel al wat ouder: https://debbiestochten.com/2011/12/23/alta-via-nr-4/

Ik heb de AV1 in 2022 gedaan en dat is echt een prachtervaring. Ik zou onmiddellijk teruggaan om de andere alta vie te doen, maar helaas kan ik niet overweg met via ferrata. Te onhandig :'(

Hier binnen een week richting China voor een 2 daagse hike in de Tiger Leaping Gorge met aansluitend een aantal dagen naar Shangri-La op 3200 meter hoogte. Het zal de eerste kennismaking zijn met wandelen boven de 2.5km hoogte, en een goeie test voor volgend jaar als we naar Nepal gaan.

Ook eens wat fatsoenlijke schoenen gekocht want die ik had deden pijn aan mijn enkels. Nu Meindl Ohio 2 GTX gekocht na een aantal passessies. Zitten erg lekker, dus hopelijk tijdens het wandelen ook zo comfy. Loop ook liever met lage schoenen maar mijn enkels zijn zo verzwakt door al een aantal keren serieus om te zwikken dat ik voor mids heb gekozen.

Iemand die me een wandeling in het Zoniënwoud kan aanraden? Rond de 20km zou perfect zijn.

(sommige van die GR dagstappers zijn trouwens zeker aan te raden)

Thanks! En noob-vraag, maar welke GPX-app gebruiken jullie?

gpx routes maken op de pc -> https://gpx.studio/nl
gpx routes van bewegwijzerde wandelingen downloaden: https://hiking.waymarkedtrails.org/#?map=8.0/50.4036/4.3573

vervolgens inladen in App voor android : OsmAnd

Osmand gebruikt OpenStreetMap (de 'wikipedia' der kaarten, gezien deze door vrijwilligers onderhouden en geupdatet wordt, en in mijn ervaring zeer volledig is) en bevat ook een functionaliteit om alle bewegwijzerde wandelroutes weer te geven zonder dat je deze dus apart moet downloaden en inladen uit de tweede link hierboven.

Thanks! En noob-vraag, maar welke GPX-app gebruiken jullie?
Om te tracken of om te navigeren?

NAVIGEREN: Ik maak mijn toer (of kies een bestaande) in komoot, en gebruik de komoot app ook om te navigeren. Vaak stockeer ik de geplande route ook als GPX file als backup, en bekijk die met de Android app “GPX Viewer”. In de bergen gebruikte ik vroeger Fatmap (wandelpaden in 3D, dus duidelijk zicht op hoogteverschillen) maar die is nu opgekocht door strava en niet meer vrij te gebruiken. Hier nog geen echt geschikt alternatief voor gevonden.

TRACKEN: met Garmin horloge wordt route, maar ook snelheid, hoogte, hartslag, enz. bijgehouden (Garmin synchroniseert de gewandelde route, of fietsroute, achteraf met komoot).

Laatst bewerkt:
Zelf gebruik ik Wikiloc omdat dit spotgoedkoop is: 10 euro. Vroeger zei ik steevast om Wikiloc te nemen omdat dit goed genoeg is voor het geld wat het kost. Een klein jaar geleden werd echter aangekondigd dat de prijs verdubbelde naar 20 euro en dat vind ik eerlijk gezegd te veel geld.

Ik gebruik nu een dikke twee jaar Komoot en ik ben daar wel tevreden over. Het heeft verscheidene type kaarten: wandel-, mountainbike- en fietskaarten. Vooral de wandelkaart is een groot voordeel voor mij. Zeker om eigen routes uit te stippelen en ik moet zeggen dat ik op een paar minuten een eigen route maak en die zijn meestal vrij goed omdat het gaat langs wandelroutes en bezienswaardigheden.

De gesproken navigatie vind ik ook heel handig, hoewel ik soms mijn Garminhorloge ook wel gebruik om te navigeren (maar meestal draag ik dat bij het hardlopen). De prijs van zestig euro vind ik wel vrij stevig.

Tot twee jaar geleden zat daar een verzekering bij + ook korting op een outdoorshop, maar dat is sinds een dik jaar geleden ook niet meer waar. Anderzijds is de prijs ook niet meer gestegen, maar die ligt sowieso al aan de vrij hoge kant.

Zelf gebruik ik Wikiloc omdat dit spotgoedkoop is: 10 euro. Vroeger zei ik steevast om Wikiloc te nemen omdat dit goed genoeg is voor het geld wat het kost. Een klein jaar geleden werd echter aangekondigd dat de prijs verdubbelde naar 20 euro en dat vind ik eerlijk gezegd te veel geld.

Ik gebruik nu een dikke twee jaar Komoot en ik ben daar wel tevreden over. Het heeft verscheidene type kaarten: wandel-, mountainbike- en fietskaarten. Vooral de wandelkaart is een groot voordeel voor mij. Zeker om eigen routes uit te stippelen en ik moet zeggen dat ik op een paar minuten een eigen route maak en die zijn meestal vrij goed omdat het gaat langs wandelroutes en bezienswaardigheden.

De gesproken navigatie vind ik ook heel handig, hoewel ik soms mijn Garminhorloge ook wel gebruik om te navigeren (maar meestal draag ik dat bij het hardlopen). De prijs van zestig euro vind ik wel vrij stevig.

Tot twee jaar geleden zat daar een verzekering bij + ook korting op een outdoorshop, maar dat is sinds een dik jaar geleden ook niet meer waar. Anderzijds is de prijs ook niet meer gestegen, maar die ligt sowieso al aan de vrij hoge kant.
Wat is de meerwaarde van te betalen voor Komoot Premium?
Ik heb járen geleden wel dat world map pack gekocht aan sterk verminderde prijs maar that's it. Ik bouw mijn route en dan laad ik op de route op mijn Garmin Fenix/Garmin Edge. Works like a charm zonder subscription cost.

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan