Wachtlijsten en voorrang bij inschrijving voor school

Dat uniform is net een gelijkmaker: je ziet op details na (de smartphone is tegenwoordig helaas nog maar moeilijk weg te denken en schoeisel was vrij te kiezen maar uiteraard geen felgekleurde sneakers) geen verschil tussen arme en rijke leerlingen. Geen gedoe ook over het volgen van de laatste consumenten-hype, of erger nog pestgedrag dat daaruit voortvloeit, maar een focus op onderwijs. De creatieve leerlingen kunnen nog altijd hun identiteit uiten via accessoires, en het opzoeken van "loopholes" in het beleid, maar geen eeuwige discussies over ongepaste schoolkledij (hoewel ik vond dat sommige leerkrachten daar dan weer als een slons bijliepen, maar dat is een andere discussie). Dat uniform creëert ook een groepsgevoel, zeker op schooluitstappen.
Dat dat een van de grondredenen is om zoiets in te voeren dat geloof ik, de praktijk wijst soms ook anders uit. Anekdotisch, maar zo zijn er scholen die dus voorkeur geven voor bepaalde kleuren, maar wel een een winkel in de buurt aanraden om de spullen te kopen.
Dat het schoonuniform marineblauw is maar wel met een vlaggetje of polo spelende man op maakt duidelijk verschil tegenover kinderen met een standaard uniform. De winkel was natuurlijk ook niet goedkoop..

Edit: ik zie dat er wel meer en meer is overgestapt op effectieve uniformen ipv kleuren. Weet wel niet of dat ook zo in de reglementen is meegenomen.
 
Die discriminiatie dat hier gebeurt, is dat puur op basis van huidskleur/buitenlands klinkende naam?
Of meer op basis van hoe slecht ze Nederlands spreken?
Want eerlijk gezegd zou ik mijn kinderen toch ook liever niet op een school hebben waar het vol zit met allochtonen die amper Nederlands spreken, want dat trekt volgens mij gewoon het niveau keihard omlaag.
Maar als dat nu allemaal gekleurde medemensen zijn met al dan niet een buitenlands klinkende naam die wel al volledig geïntegreerd zijn, dan heb ik daar absoluut geen problemen mee.
Je wilt tenslotte toch alleen maar het beste voor je kind?
 
Die discriminiatie dat hier gebeurt, is dat puur op basis van huidskleur/buitenlands klinkende naam?
Of meer op basis van hoe slecht ze Nederlands spreken?
Want eerlijk gezegd zou ik mijn kinderen toch ook liever niet op een school hebben waar het vol zit met allochtonen die amper Nederlands spreken, want dat trekt volgens mij gewoon het niveau keihard omlaag.
Maar als dat nu allemaal gekleurde medemensen zijn met al dan niet een buitenlands klinkende naam die wel al volledig geïntegreerd zijn, dan heb ik daar absoluut geen problemen mee.
Je wilt tenslotte toch alleen maar het beste voor je kind?
Ik volg je, maar ik denk dat bij gebrek aan genoeg informatie er wel vooral wordt geredeneerd met allochtoon=amper Nederlands.

Nu goed, de kennis van de onderwijstaal (of gebrek eraan) is ook een gekend probleem natuurlijk.
 

In mijnen tijd was er maar één manier om een leuke tijd op het college te hebben: uitblinken. De andere leerlingen waren ze liever kwijt dan rijk en dat werd ook duidelijk gemaakt. Vooral erg voor de leerlingen waarvan de ouders dachten dat ze uitblinkers waren, maar het eigenlijk niet waren.
We zijn nu twintig jaar later maar de geest van Ignatius van Loyala raak je zo snel niet kwijt.
 
Opletten hé, JPV, volgens dat onderzoek van de VUB zijn spelfouten een indicator dat je laagopgeleid bent. Nu goed, misschien dat laagopgeleiden nog méér spelfouten maken dan hoogopgeleide collega's die ik heb gehad die eveneens niet veel van de spelregels kenden. :thinking:

Ook over zaken als (spoed)verpleegkundige of procestechnoloog hebben die onderzoekers blijkbaar nog niet gehoord, nochtans ook hoger opgeleid in de meeste gevallen. Ploegenarbeid is toch echt niet iets dat per se beperkt is tot lageropgeleiden denk ik dan.
maar ploegwerk komt wel veel vaker voor bij mensen die geen hoger onderwijs gedaan hebben: https://hrw.belgie.be/sites/default/files/content/download/files/hrw_2020_laaggeschoolden.pdf

1642717006168.png

(middengekwalificeerd = middelbaar of HBO5, dus geen hogeschool, unief)

KnightOfCydonia zei:
Nu goed, selecteren op een vreemde naam kan je bekritiseren als racisme, maar zaken als een evenwichtige schoolpopulatie mag je ook wel mee in rekening brengen denk ik dan, want het gaat blijkbaar vooral om scholen uit de middenmoot die dreigen concentratieschool te worden.
hoeveel meer racisme kan racisme zijn als je puur op basis van een buitenlandse naam zegt dat iemand niet welkom is omdat zijn niveau mss te laag is?
 
Ik vind ook dat dit niet het ideale middel is. Ik vind kamperen voor de schoolpoort zelfs nog eerlijker, ook al werken we beide.
Als gevolg van een 'sociale' politiek worden kinderen van werkende ouders met een normale opleiding benadeeld.
waar gekampeerd moet worden, halen hoogopgeleiden het meestal, omdat ze flexibelere werkgevers en meer opvangmogelijkheden hebben (grootouders, ...) maar vooral omdat ze hier beter over geïnformeerd zijn.
TNTim zei:
Bijdragen via belastingen aan een sociale herverdeling: volmondig akkoord.
Uw kinderen benadeeld zien omdat je werkt en een diploma hebt behaald: absoluut niet akkoord.
zoals hierboven al bewezen: kan zowel benadeeld als bevoordeeld zijn.
TNTim zei:
Als er al gezinnen in aanmerking komen die voltijds + halftijds werken, is de ouder die halftijds werkt ook halftijds zonder werk.
Halftijds werken of niet werken, maar wel kunnen werken, is een persoonlijke keuze die volgens mij niet meer rechten mag meebrengen voor uw kinderen dan voor de kinderen van iemand die wel de moeite doet om voltijds te werken.
"persoonlijke keuze" zoals een job die enkel deeltijds bestaat (of moet niemand meer deeltijdse jobs doen)?
Er zijn genoeg redenen waarom een deeltijdse job niet altijd een keuze is.
1642717443952.png


TNTim zei:
De slinger is te ver aan het doorslaan: op den duur lig je in een hangmat als steuntrekker met allerhande bizarre voorrangsregels, sociale tarieven, sociale huisvesting, gesubsidiëerde tolken waardoor je zelfs niet aangespoord wordt om de landstalen te leren, ...
Je zou gek moeten zijn om er ooit nog uit te willen komen.
maak eens de rekening, je zal verschieten van het verschil met gaan werken.
 
Het is in dat opzicht bijzonder frustrerend om te ontdekken dat je kind in het nieuwe systeem doelbewust benadeeld kan worden tegenover een ander kind, omdat mijn vrouw nu toevallig bijzonder hoogopgeleid is. Dat het criterium van woonsafstand geen rol speelt vinden we onbegrijpelijk.
afstand woon/werk (of een andere objectieve regeling) speelt wel degelijk een rol als er (bvb) een LOP is (zie: https://data-onderwijs.vlaanderen.be/edulex/document.aspx?docid=14368#12-5 ).
 
Er is toch geen problematiek omtrent allochtonen die zich niet kunnen inschrijven in blanke scholen? Allochtonen kunnen zich eigenlijk inschrijven in gelijk welke school, ze krijgen zelfs nog voorrang. Dus als scholen 100% blank zijn is het eerder omdat allochtonen geen interesse hebben in die school of omdat de verkozen studierichting daar niet onderwezen wordt.
Klopt 2 keer niet, zie de link die ik postte + het feit dat allochtonen zich in sommige scholen niet kunnen inschrijven (zonder dat dit discriminatie is) wegens teveel mensen van indicatorgroep.
De artikels waar hij naar linkt was ik vergeten lezen, maar dat heb ik nu gedaan. Eigenlijk wil iedereen gewoon het beste voor zijn kind.
Maar het zou mij niet verbazen als er meer en meer draagvlak zou beginnen komen voor privéscholen.
eersst "nee, er is geen probleem" en als er wél een probleem blijkt, dan is je reactie: eerder van "tjah". Iederen wil idd het beste voor zijn kind, maar als scholen al zo'n truuks mee akkoord gaan...
 
Ik begrijp die focus op uniformscholen in dit stukje toch echt niet hoor. Beetje oneerlijk ook om te focussen op een uniformschool waar in de humaniora enkel ASO wordt aangeboden misschien, maar goed. Ik heb op uniformscholen lesgegeven, waar zowel ASO/TSO/BSO aangeboden werd, mét uniform, en daar zaten zeker en vast (helaas voor hen) kansarme leerlingen. Die scholen deden voor zover ik wist géén elitaire, onbetaalbare skiklassen, etc. Hadden net zoals mijn oude middelbare (geen uniform) school een "sociale kas" die voor de klassieke Rome-reis kon tussenkomen voor kansarme leerlingen, etc.
leuk hé, als kind weten dat je ouders van een sociale kas van school afhangen...
Dat uniform is net een gelijkmaker: je ziet op details na (de smartphone is tegenwoordig helaas nog maar moeilijk weg te denken en schoeisel was vrij te kiezen maar uiteraard geen felgekleurde sneakers) geen verschil tussen arme en rijke leerlingen.
een deel van de bevolking kan geen leerling zijn, logisch dat je minder verschil ziet ;).
KoC zei:
Geen gedoe ook over het volgen van de laatste consumenten-hype, of erger nog pestgedrag dat daaruit voortvloeit, maar een focus op onderwijs. De creatieve leerlingen kunnen nog altijd hun identiteit uiten via accessoires
je spreekt jezelf tegen ...
KoC zei:
Kinderen hebben hoe dan ook kleren nodig hé! Ik vind €40 of €30 voor schoolkledij echt niet overdreven veel.
ik heb geen broek, trui of t-shirt die meer kost dan 40 euro, en het is niet omdat ik het niet kan betalen. Voor veel mensen is 40 euro EXTRA PER STUK voor schoolkledij (want die doe je niet aan in je vrije tijd en als kind groei je rapper uit je kleren dan dat je ze verslijkt) wél veel geld.
KoC zei:
Nu goed, een uniform louter als instrument ter uitsluiting ben ik ook geen fan van voor de duidelijkheid, maar ik zie het niet automatisch zo.
Het is idd niet automatisch zo. Maar je kan geen argument vinden waarom een eenvoudige t-shirt niet evengoed zou kunnen zijn. En het is niet dat die kledij van 30/40 euro per stuk plots ecologisch/kinderarbeidvrij zou zijn ...
 
hoeveel meer racisme kan racisme zijn als je puur op basis van een buitenlandse naam zegt dat iemand niet welkom is omdat zijn niveau mss te laag is?

Ik ben het ermee eens dat dat racisme is hoor, maar als ik het puur praktisch bekijk is het natuurlijk een proxy net zoals de ploegenarbeid of slechte spelling dat zijn. Iemand met ploegenarbeid kan eveneens hooggeschoold zijn, iemand met slechte spelling kan zelfs een doctoraatstitel hebben, iemand met een buitenlandse naam kan evengoed tegen de foute en racistische verwachtingen in, een hoog niveau hebben.
Als die onderzoekers dergelijke shortcuts gebruiken, kan je het moeilijk de scholen kwalijk nemen denk ik dan... hoewel je me nu waarschijnlijk 'juridisch' zal pakken dat het laatste natuurlijk illegaal is, en die andere twee zaken niet.

In een ideale wereld bestond geen van die vooroordelen. Ik zou in die ideale wereld overigens wel inzetten op een gezonde mix in een school op meerdere vlakken: niveau, afkomst, etc. Al zou ik ze wél allemaal in een uniform durven steken :p.
 
Ik ben het ermee eens dat dat racisme is hoor, maar als ik het puur praktisch bekijk is het natuurlijk een proxy net zoals de ploegenarbeid of slechte spelling dat zijn. Iemand met ploegenarbeid kan eveneens hooggeschoold zijn, iemand met slechte spelling kan zelfs een doctoraatstitel hebben, iemand met een buitenlandse naam kan evengoed tegen de foute en racistische verwachtingen in, een hoog niveau hebben.
Als die onderzoekers dergelijke shortcuts gebruiken, kan je het moeilijk de scholen kwalijk nemen denk ik dan... hoewel je me nu waarschijnlijk 'juridisch' zal pakken dat het laatste natuurlijk illegaal is, en die andere twee zaken niet.

In een ideale wereld bestond geen van die vooroordelen. Ik zou in die ideale wereld overigens wel inzetten op een gezonde mix in een school op meerdere vlakken: niveau, afkomst, etc. Al zou ik ze wél allemaal in een uniform durven steken :p.
Als je een andere reden dan racisme kan geven waarom iemand met een buitenlandse naam minder kans maakt op een rondleiding of een kans op een inschrijving, laat gerust weten.

verder, specifiek over Uniformen:

Tegenstanders steunen bovendien graag op het feit dat slechts weinig onderzoek bestaat naar positieve effecten van uniformen. Vaak gaat het slechts om anekdotische rapporten van specifieke scholen, die het promoten van uniformen op het oog hebben en hun keuze trachten te rechtvaardigen. Wetenschappelijke studies die hier wel degelijk onderzoek naar voeren, blijken bovendien besluiteloos te zijn met betrekking tot de positieve impact van uniformen op allerlei academische en academische gerelateerde gedragingen (LaPoint et al., 2003). 22 Zo wijzen resultaten in het onderzoek van Brunsma en Rockquemore (1998) erop dat er geen direct effect is van schooluniformen op druggebruik, gedragsproblemen of studentopkomst. Er is wel een positieve correlatie tussen prestatie en uniform: studenten die een uniform dragen, halen hogere punten dan studenten zonder uniform. Het onderzoek van Bodine (2003b) spreekt dat van Brunsma en Rockquemore echter tegen. Volgens de auteur zijn er fouten gemaakt in dat onderzoek, door onterecht te generaliseren. Volgens Bodine is er wel degelijk een positieve correlatie te vinden tussen het dragen van uniformen en academische prestatie, in plaats van een negatieve. Uit het onderzoek van Gentile en Iberman (2010) blijken uniformen dan weer wel voor verbeteringen in studentenopkomst te zorgen en leidt het dragen van een uniform tot hogere testscores in hogere graden, voornamelijk bij meisjes. Volgens Anderson (2002) zijn er tenslotte wel enkele positieve effecten waar te nemen zoals het afnemen van geweld, maar is het moeilijk deze effecten rechtstreeks toe te schrijven aan het beleid rond schoolkledij. Hieruit kan inderdaad afgeleid worden dat er voorlopig geen eenduidig onderzoek te vinden is met betrekking tot de invloed van uniformen op gedrag en prestaties van leerlingen. Dit toont ook aan dat heersende overtuigingen binnen de samenleving en het onderwijs niet steeds te funderen zijn met wetenschappelijk onderzoek. Onderzoek van Brunsma en Rockquemore (1998) baseerde zich bijvoorbeeld op het heersende publieke discours rond schoolkledij, en kwam zo tot vier onderzoekshypotheses die een aantal voordelen van het dragen van schooluniformen toetsten. Geen van deze stellingen uit het publieke discours bleek echter gesteund te worden door de resultaten van het onderzoek. Wat mensen zien als positieve aspecten van zo’n schooluniform, zijn dus niet per se ook daadwerkelijke invloeden. Bovendien blijkt dat binnen dit populaire discours vaak weggelaten wordt dat uniformen niet noodzakelijk zorgen voor directe uitkomsten, maar mogelijks werken als een soort katalysator voor verandering, en een fundament vormen voor mogelijkheden (Brunsma & Rockquemore, 1998). Gebruik van schooluniformen gaat tenslotte vaak samen met een groter geheel van veranderingen binnen de school, dikwijls om de kracht van het beleid te verbeteren (Gentile & Iberman, 2010).
 
In een ideale wereld bestond geen van die vooroordelen. Ik zou in die ideale wereld overigens wel inzetten op een gezonde mix in een school op meerdere vlakken: niveau, afkomst, etc. Al zou ik ze wél allemaal in een uniform durven steken :p.
Ik vermoed dat enkel iemand die NOOIT een uniform op school heeft moeten dragen, zo iets kan zeggen! 👿

Voor de mensen van de regio: ik zat "bachen de keirke" in Waregem.
In die tijd moest je een lederen dekdoek kopen om op je bureau te leggen (en als er op gekribbeld stond, mocht je een nieuwe kopen), een lichtblauwe schort dragen met het model van een patatten zak over je gewone kledij en het blauwe uniform (bloes verplicht aan te kopen via de school) dragen op uitstappen en in de examens. Voor de rest mocht je dragen wat je wou! Alez, tis te zeggen... er was een algemeen verbod op jeans en sportschoenen toen en je (uniform)rok moest knielengte zijn. 5cm erboven? Ga maar terug naar huis om "deftige" kleren aan te doen! Risico genomen een wijde broekrok aan te trekken ipv de rok? Ga maar terug naar huis om je om te kleden! (Dus ook in de examens. Geen uniform aan= niet deelnemen aan de examens).
 
leuk hé, als kind weten dat je ouders van een sociale kas van school afhangen...

Hoe is dat anders als studiebeurzen? Of weten dat je voorrang gekregen hebt in een school omdat je moeder laagopgeleid is?

een deel van de bevolking kan geen leerling zijn, logisch dat je minder verschil ziet ;).

Kan zijn, maar in concentratiescholen zie je bepaalde delen van de bevolking ook niet terug en dat is ook allesbehalve positief, helemaal wanneer die scholen volledig plooien naar de "eisen" van hun populatie en dan krijg je threads zoals deze, waarbij ouders zich afvragen waarom hun vrije schoolkeuze beperkt wordt want naar die school daar willen ze hun kinderen vooral niet sturen.

je spreekt jezelf tegen ...

Niet noodzakelijk, ik dacht in termen van kleine accessoires, schoenen (binnen de schoolkleuren). Opzichtige merken, ook op zaken als jassen, zijn in zo'n scholen doorgaans verboden. Maar goed, bij een heel strikt uniform-beleid heb je zeker gelijk en spreek ik mezelf hier tegen.

ik heb geen broek, trui of t-shirt die meer kost dan 40 euro, en het is niet omdat ik het niet kan betalen. Voor veel mensen is 40 euro EXTRA PER STUK voor schoolkledij (want die doe je niet aan in je vrije tijd en als kind groei je rapper uit je kleren dan dat je ze verslijkt) wél veel geld. Het is idd niet automatisch zo. Maar je kan geen argument vinden waarom een eenvoudige t-shirt niet evengoed zou kunnen zijn. En het is niet dat die kledij van 30/40 euro per stuk plots ecologisch/kinderarbeidvrij zou zijn ...

Afhankelijk van de uniformschool is conformeren aan de schoolkleuren (en zonder merklogo's) voldoende, andere en duurdere uniformscholen eisen inderdaad duurdere stuks mét schoollogo.

Maar euhm... Ik denk dat ik geen enkele lange broek heb onder de € 50? Zo'n stuks koop je om lang mee te gaan. Kinderen groeien natuurlijk sneller uit hun kledij, maar daarbij geldt ook dat je minder vrije tijds kleding nodig hebt als je op school reeds een uniform draagt.

Maar € 30 à 40? Ik zie hier bij de enige resterende Limburgse uniformschool alvast dit, stuks van €27,5
De kwaliteiten en prijzen van deze artikelen zijn goedgekeurd door de school.

De productie van deze artikelen gebeurt in Europa.
Er wordt nauw op toegezien dat de productie gebeurt in overeenstemming met de Europese normen m.b.t. milieu en arbeidsomstandigheden.
Doorgaans zal uit voorraad kunnen geleverd worden.
Om de prijzen scherp te houden wordt de voorraad ook beperkt gehouden. Daardoor is het mogelijk dat er artikelen tijdelijk even uit voorraad zijn.

Dan gaan we eens kijken naar een regio waar er nog meer uniformscholen over zijn: Antwerpen, en daar heb je natuurlijk de duurdere scholen maar ook scholen als Avant (zelf nooit lesgegeven voor de duidelijkheid). Ik vind dat zéér schappelijke prijzen voor wat mij degelijke kledij lijkt, die met uitzondering van de broek ruim onder de €30 blijven. En oké: ja, de labojas... maar ook dat is voor een labojas een goede prijs.

Toegegeven, ga je kijken naar de "exclusievere" scholen zoals het voorbeeld dat jij gaf, dan stijgen de prijzen wat, nog steeds niet zo onoverkomelijk denk ik dan tenzij misschien bij de ergste (zal maar geen namen noemen, maar één springt er precies wel uit), maar soit.
Punt is een uniform kan inderdaad uitsluitend werken, maar moet dat helemaal niet zo zijn, en dan denk ik toch terug aan dit zinnetje:

Onze school kiest voor een vast schooluniform. Het benadrukt de gelijkheid van alle leerlingen. Je wordt beoordeeld op je talenten en niet op uiterlijk vertoon.
 
Als je een andere reden dan racisme kan geven waarom iemand met een buitenlandse naam minder kans maakt op een rondleiding of een kans op een inschrijving, laat gerust weten.

Geen enkele hoor, maar zoals ik zei: als die onderzoekers slechte shortcuts mogen nemen, kunnen ze schooldirecties die hetzelfde doen, het moeilijk kwalijk nemen denk ik dan.
verder, specifiek over Uniformen:

Ik heb hier geen grootste academische effecten toegeschreven aan uniformen hoor, ik vind het gewoon een mooie traditie met een goede achterliggende gedachte en beperkte positieve effecten zoals schoolsfeer. Het moet voor mij niet eens "strikt" zijn met zaken als verplicht schoollogo... dezelfde stijl doet ook al veel. Maar als je ziet hoe kinderen met dank aan hun ouders tegenwoordig soms naar school mogen gaan... in de school waar m'n zus lesgeeft, kwam er onlangs eentje aan in trainingspak en die is de hele dag mogen blijven... dat was in onze middelbare school (geen uniformschool voor de duidelijkheid) niet waar geweest.

Een goede "tussenvorm" is wat mij betreft al bepaalde opzichte merkkledij, t-shirts met opvallende logo's/uitspraken/etc. verbieden.
School != vrije tijd dus een beetje deftige kleding en een onderscheid tussen school/werk en vrije tijd mag ook wel (en overigens niet alleen voor kinderen, ook voor volwassenen op de werkvloer).
 
Hoe is dat anders als studiebeurzen? Of weten dat je voorrang gekregen hebt in een school omdat je moeder laagopgeleid is?



Kan zijn, maar in concentratiescholen zie je bepaalde delen van de bevolking ook niet terug en dat is ook allesbehalve positief, helemaal wanneer die scholen volledig plooien naar de "eisen" van hun populatie en dan krijg je threads zoals deze, waarbij ouders zich afvragen waarom hun vrije schoolkeuze beperkt wordt want naar die school daar willen ze hun kinderen vooral niet sturen.



Niet noodzakelijk, ik dacht in termen van kleine accessoires, schoenen (binnen de schoolkleuren). Opzichtige merken, ook op zaken als jassen, zijn in zo'n scholen doorgaans verboden. Maar goed, bij een heel strikt uniform-beleid heb je zeker gelijk en spreek ik mezelf hier tegen.



Afhankelijk van de uniformschool is conformeren aan de schoolkleuren (en zonder merklogo's) voldoende, andere en duurdere uniformscholen eisen inderdaad duurdere stuks mét schoollogo.

Maar euhm... Ik denk dat ik geen enkele lange broek heb onder de € 50? Zo'n stuks koop je om lang mee te gaan. Kinderen groeien natuurlijk sneller uit hun kledij, maar daarbij geldt ook dat je minder vrije tijds kleding nodig hebt als je op school reeds een uniform draagt.

Maar € 30 à 40? Ik zie hier bij de enige resterende Limburgse uniformschool alvast dit, stuks van €27,5


Dan gaan we eens kijken naar een regio waar er nog meer uniformscholen over zijn: Antwerpen, en daar heb je natuurlijk de duurdere scholen maar ook scholen als Avant (zelf nooit lesgegeven voor de duidelijkheid). Ik vind dat zéér schappelijke prijzen voor wat mij degelijke kledij lijkt, die met uitzondering van de broek ruim onder de €30 blijven. En oké: ja, de labojas... maar ook dat is voor een labojas een goede prijs.

Toegegeven, ga je kijken naar de "exclusievere" scholen zoals het voorbeeld dat jij gaf, dan stijgen de prijzen wat, nog steeds niet zo onoverkomelijk denk ik dan tenzij misschien bij de ergste (zal maar geen namen noemen, maar één springt er precies wel uit), maar soit.
Punt is een uniform kan inderdaad uitsluitend werken, maar moet dat helemaal niet zo zijn, en dan denk ik toch terug aan dit zinnetje:
Ik snap de theorie wel, een uniform zorgt voor gelijkheid, herkenbaarheid, ... Net zoals bij het leger elke rekruut in dezelfde plunje steken. Maar dan nog is het moeilijk om dat onderscheid helemaal uit te gommen. Laat je de keuze voor schoenen vrij dan heb je het meteen vlaggen. Het type sneaker of smartphone zal de gemiddelde 15 jarige meteen een sociale status geven. Ik heb hier een 15 jarige die me een klein jaar de oren van het hoofd heeft gezaagd voor een paar Air Max-weet-ik-veel wat van om en bij de 400 euro. Bleek dat de helft van de klas er zo'n droeg. Ik heb haar wel wat klusjes laten opknappen om die dingen gedeeltelijk zelf te laten financieren maar bottom line mag je dus dure schoenen kopen indien je wilt dat je kind erbij loopt zoals de meerderheid.

Laptops was nog zoiets. Op bepaald moment namen die allemaal hun laptop mee naar school, er werd zo een beetje verwacht dat je kind er eentje heeft. Dan had je dus de groep Macbook gebruikers en degenen die met afdankertjes naar school kwamen. Dat creëert onderscheid. De school heeft trouwens dit jaar beslist om iedereen dezelfde laptop te geven en niet langer de eigen laptop mee te laten meebrengen. Wat ik een heel goede beslissing vind.

Voor de rest doet die school ook drie reizen: skiën in het derde, een citytrip in het 4e of 5e en de traditionele Rome reis. In het zesde middelbaar is er ook nog een echt galabal waar de leerlingen een smoking of galakleed voor moeten huren. Enfin, het moet niet maar is toch wat de teneur en je wilt je kind dat toch gunnen. Die doen verder nog een hoop dingen om de kas te spijzen zoals bvb. een champagne verkoop. Dan kan je dus intekenen op een fles of karton en gaan er een paar van het oudercomité op en af naar een champagneboer. Met die opbrengst wordt dan bijvoorbeeld een groentetuin aangelegd zodat de leerlingen daar tijdens de pauzes mee kunnen bezig zijn. Heb ook vernomen dat leerlingen, geheel vrijblijvend want kost ook geld, er tijdens de pauzes konden deelnemen aan yogalessen. Een initiatief dat gelukkig niet lang heeft bestaan (heeft corona niet overleefd).

Ik heb mijn dochter naar die school gestuurd omwille van de reputatie maar kan niet zeggen dat het een zeer inclusieve school is. Eigenlijk is het een kakschool voor rijkeluiskids... (wat mijn dochter niet is). Echter, ze scoren vaak hoog in de Vlaamse Wiskunde Olympiade, Vergiliuswedstrijd, Cicerowedstrijd en dat soort dingen. Ook publiceren ze elk jaar hoeveel leerlingen aan universitair onderwijs starten en de slaagpercentages. Het slaagpercentage van hun leerlingen die deelnemen aan de toegangsproeven voor geneeskunde ligt blijkbaar ook erg hoog.

Enerzijds ben ik het volstrekt oneens met die school maar aan de andere kant lijkt het me ook gewoon een goede school met een nadruk op studeren. Hier in de buurt zie ik daarvoor weinig alternatieven.

Als een school zich op dergelijke manier in de markt zet dan trekt dat automatisch een bepaald type publiek aan en zal het anderen afschrikken. Ik kan me inbeelden dat veel ouders wel het goede onderwijs willen maar schrik hebben van de hele tralala die zo'n school erbij betrekt.

Maar een uniform hebben ze niet :)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan