Waarom stem jij op partij X?

Da's uw verantwoordelijkheid ontlopen. Kunt dan even goe thuis blijven

Ik zie nu niet in waarom blanco/ongeldig stemmen nu erger is dan stemmen uit ideologie en politci van de partij daardoor een carte blanche te geven.

Ik snap nu hoe dat sommige liberale politici toch nog ereschepen worden na meermaals in een schandaal terechtkomen :p.
 
Ik heb nog maar één keer kunnen gaan stemmen, en dan was het in alle naïviteit voor Open Vld. Intussen ingezien dat België echt een hopeloze zaak is met fifty shades of klaplopers onder politici, dus redelijk a(nti)politiek geworden.
De enige partijen/figuren waar ik nog ietwat sympathie voor heb zijn Conner Rousseau en NVA.

Jammer dat er geen Vlaamse links-liberale 'pragmatische' partij is (aka Vlaamse versie van de Vijfsterrenbeweging). Zo'n beetje als de sp.a moest het allemaal mensen zoals Conner hebben i.p.v. grotendeels nog te bestaan uit afgeschreven partijfossielen zoals Vandenbroucke.
 
Ik blijf thuis bij de komende verkiezingen. De mogelijke boete neem ik er graag bij.
En de motivatie
VB: zal nooit aan de macht komen, en laten we eerlijk zijn, politiek vanuit de oppositie voeren is makkelijk.
Idem voor PVDA.

Traditionele partijen spelen al decenia het verdeel en heers principe, ongeacht de voorkeurstemmen.

Dus neen bedankt, ik geloof al even niet meer in de politiek.
 
ik stem altijd met tegenzin omdat de politiek één groot circus is waar de meesten enkel aan zichzelf denken, maar zo maak ik de keuze

1) Partij die zo weinig mogelijk overheidsbemoeinis voorstaat
2) Dat zo veel mogelijk in de realiteit omzet (Dag Open VLD)
3) Die realistisch gezien de kiesdrempel kan halen in mijn kieskring

Vervolgens ga ik dan kijken welke individuen het meeste met mijn gedachtengoed overeenkomen. Ik stem altijd op individuen, nooit op lijsten.
 
Ik blijf thuis bij de komende verkiezingen. De mogelijke boete neem ik er graag bij.
En de motivatie
VB: zal nooit aan de macht komen, en laten we eerlijk zijn, politiek vanuit de oppositie voeren is makkelijk.
Idem voor PVDA.

Traditionele partijen spelen al decenia het verdeel en heers principe, ongeacht de voorkeurstemmen.

Dus neen bedankt, ik geloof al even niet meer in de politiek.

Realistisch gezien is de kans op een boete nihil tenzij ze je oproepen als bijzitter of om te tellen.

Ik sta helaas op het lijstje van de vrederechter als kandidaat met extra kans op opgeroepen te worden (omwille van werk/leeftijd/regio, exacte reden wouden ze niet geven):
één keer gegaan om te tellen, een horrorervaring waarbij ik steevast telfouten mocht corrigeren van mensen die niet zo goed konden tellen...
dan nog eens opgeroepen de keer daarop, tja... toen uiteindelijk gewoon een papier binnengebracht dat ik examens had van de avondschool, voor een cursus die mega-gemakkelijk was (HBO5-niveau) waarvoor ik weliswaar niets gestudeerd heb en nog 19/20 had, maar fuck it.

In Nederland krijg je tenminste een deftige vergoeding om je vrije dag op te offeren om te gaan tellen. Burgerplicht is één ding, maar verdeel die plicht dan "eerlijker" (e.g. géén twee verkiezingen op rij opgeroepen worden), constant geviseerd worden omdat de overheid geen deftige schifting kan organiseren om te kijken wie kan tellen en wie niet, neen dank u.

Verkiezingen 2024? Grote kans dat ik een citytrip boek voor minstens één van de twee verkiezingszondagen, waarschijnlijk sowieso die van de lokale kleutertuin, federaal/Vlaams twijfel ik nog, maar dat ik dan wel een volmacht geef aan één van m'n ouders of zus.
 
Ik zie nu niet in waarom blanco/ongeldig stemmen nu erger is dan stemmen uit ideologie en politci van de partij daardoor een carte blanche te geven.
Uiteindelijk heb je daar wel een punt hoor. maar ik stem nog liever ideologisch, in de hoop een signaal te geven dat ik toch een liberaler beleid wens (naar analogie met "de bevolking geeft een nationalistisch signaal", etc).

en uiteindelijk is het beter dan op een ideologie te stemmen, omdat de politiekers u tegensteken, of omdat "die kerel er toch wel sympatiek uit kwam in dat spelprogramma".

blanco geeft ge toch vooral een signaal: politiek interesseert mij geen fuck, imo.
 
Ik stem blanco omdat de politiek mij juist wel interesseert. Zoals in mijn vorige post te lezen, zijn mijn redenen weloverwogen. Als het mij geen f*ck zou interesseren, ging ik gewoon niet.
 
Ik probeer niet op partijen maar wel op personen te stemmen. Zowel lokaal als Vlaams/Nationaal.

Vroeger stemde ik steevast blauw/liberaal, gewoon omdat ik uit een liberaal nest kom. Maar ik huiver van het gros van de huidige liberale politici.

Lokaal heb ik steeds liberaal gestemd, enkel omdat ik lokaal enkele mensen goed ken die daarbij opkomen en ik in hen wel geloof. Maar mocht ik iemand persoonlijk kennen uit een andere partij en die hun verhaal geloof, zou ik lokaal evengoed anders kunnen stemmen.

Vlaams/Nationaal is omwille van de kieskringen het moeilijker om op personen te stemmen vind ik. Simpelweg omdat je nu eenmaal niet zomaar op iedereen kan stemmen.

Sowieso ga ik nooit op de extremen stemmen, dus VB en PVDA zijn uitgesloten.

Alle andere partijen zijn voor mij eigenlijk steeds wel een optie, afhankelijk van hun kopstukken en hun standpunten, hoewel ik wel veel meer aansluit bij de rechterzijde dan de linkerzijde. Rood of Groen stemmen zou voor mij wel een drempel zijn die ik over moet maar ik zou mijn stem daarvoor liever baseren op concrete standpunten dan puur op een afkeer of een gevoel, het is dus zeker niet uitgesloten.
 
Indien het vandaag verkiezingen zouden zijn dan zou ik op Volt stemmen.
Deels omdat ik geen waardige grote partij kan vinden om te stemmen. Dan stem ik liever op een kleine partij dan blanco te stemmen.
Maar ook gewoon omdat ik zeer goede dingen terug kan vinden in het programma van Volt. Links & liberaal, klimaatbewust maar pro kernenergie en pro Europees.
 
Uiteindelijk heb je daar wel een punt hoor. maar ik stem nog liever ideologisch, in de hoop een signaal te geven dat ik toch een liberaler beleid wens (naar analogie met "de bevolking geeft een nationalistisch signaal", etc).

en uiteindelijk is het beter dan op een ideologie te stemmen, omdat de politiekers u tegensteken, of omdat "die kerel er toch wel sympatiek uit kwam in dat spelprogramma".

blanco geeft ge toch vooral een signaal: politiek interesseert mij geen fuck, imo.

Ik heb altijd appreciatie gehad voor dat idee om "blanco" zetels te geven in de Kamer zodat het zichtbaar zou zijn hoeveel mensen er geen gading vinden in het huidige politiek menu. Voor de mensen die wel gaan stemmen maar een leeg/ongeldig formulier indienen.
 
Ik heb altijd appreciatie gehad voor dat idee om "blanco" zetels te geven in de Kamer zodat het zichtbaar zou zijn hoeveel mensen er geen gading vinden in het huidige politiek menu. Voor de mensen die wel gaan stemmen maar een leeg/ongeldig formulier indienen.

Het zou toch maar weinig opvallen aangezien veel Kamerleden nu reeds vaak afwezig zijn in De Kamer zelf.
Wil de antipolitiek nu ook weer niet te veel voeden, een belangrijk deel van hen zit in de coulissen, in commissies, cumuleert met andere politieke functies... maar feitelijk zouden écht lege zetels moeilijk te onderscheiden zijn van zetels die om andere redenen ziek zijn.

Het zou het politiek functioneren alleen nog moeilijker maken om functionerende meerderheden te vinden, wat op zijn beurt weer de antipolitiek zou voeden. Vicieuze cirkel ahoy!
 
Ik heb altijd appreciatie gehad voor dat idee om "blanco" zetels te geven in de Kamer zodat het zichtbaar zou zijn hoeveel mensen er geen gading vinden in het huidige politiek menu. Voor de mensen die wel gaan stemmen maar een leeg/ongeldig formulier indienen.
Mocht dit zo zijn zou "blanco" wel eens de populairste partij van het land kunnen worden (al zou blanco mss te hard geassocieerd kunnen worden met een huidskleur).

Maar ik vind het "idee" wel goed als dit inderdaad zichtbaar zou zijn (lege zitjes), we deze lege zitjes niet moeten vullen met duurbetaalde politici (en hun partijen) en de rest voor een meerderheid zou moeten zorgen rekening houdende met "onthoudingen" voor de blanco zitjes... Zou wel eens interessant kunnen worden.
 
Als ze er komt stem ik op lijst Dedecker. Reden is alle partijen zijn kut en ik wil een proteststem uitbrengen, maar deze niet aan het Vlaams Belang geven.
Jean-Marie heeft mijn gedachten vaak bevestigd in zijn speeches en dus denk ik dat hij wel kan dienen als mijn stem in de politiek.
Als individu hebt ge 0 inspraak in enige politieke beslissingen, dus het enige wat ge kunt proberen is om op iemand te stemmen die u gedachtengang volgt, of omgekeerd. Veel meer kunt ge niet doen.
 
Mocht dit zo zijn zou "blanco" wel eens de populairste partij van het land kunnen worden (al zou blanco mss te hard geassocieerd kunnen worden met een huidskleur).

Maar ik vind het "idee" wel goed als dit inderdaad zichtbaar zou zijn (lege zitjes), we deze lege zitjes niet moeten vullen met duurbetaalde politici (en hun partijen) en de rest voor een meerderheid zou moeten zorgen rekening houdende met "onthoudingen" voor de blanco zitjes... Zou wel eens interessant kunnen worden.
Richt de partij blanco op en zeg dat ge u partijstemmen voor wetten goed te keuren altijd 50/50 zult verdelen :)
 
Richt de partij blanco op en zeg dat ge u partijstemmen voor wetten goed te keuren altijd 50/50 zult verdelen :)
Maar dan kost het de belastingbetaler nog altijd (te) veel geld, mijn partij "blanco" zal dan uiteraard ook partijsubsidies aanvaarden om vakkundig te verbrassen en duurbetaalde politieke postjes creëren voor vrienden en familie om de zetels (en hun zakken) te vullen...

En dan lijk je verdacht hard op de traditionele partijen, iets wat je net niet wil door met je "blanco" stem een statement te maken tegen de politiek....
 
Terug
Bovenaan