Waarom beleggen jullie?

contextbinder

Well-known member
Drommels drommels drommels - elke keer mijn "winstdoel" op jaarbasis in zicht komt gebeurd er weer iets, is echt al de 5de keer ofzo dat het strand op letterlijk een paar euro's.

Niet dat het iets uitmaakt in feite want wat telt is het uiteindelijke resultaat maar kom, iemand zoals ik gaat nu eenmaal graag voor een niet altijd rationele doelstelling zonder echte betekenis.

Geen idee of ik daar alleen in sta - waarom belegt de rest hier eigenlijk, hebben jullie concrete doelen, hebben jullie een soort van end -game, een soort van exit, gaan jullie ooit stoppen met beleggen - om welke reden ... ?

Drommels drommels drommels - elke keer mijn "winstdoel" op jaarbasis in zicht komt gebeurd er weer iets, is echt al de 5de keer ofzo dat het strand op letterlijk een paar euro's.

Niet dat het iets uitmaakt in feite want wat telt is het uiteindelijke resultaat maar kom, iemand zoals ik gaat nu eenmaal graag voor een niet altijd rationele doelstelling zonder echte betekenis.

Geen idee of ik daar alleen in sta - waarom belegt de rest hier eigenlijk, hebben jullie concrete doelen, hebben jullie een soort van end -game, een soort van exit, gaan jullie ooit stoppen met beleggen - om welke reden ... ?
Ik beleg gewoon, om die klote inflatie tegen te gaan. Geen koopkracht verlies. Vermogen opbouwen terwijl je slaapt.

Een soort exit plan, niet echt. Ik probeer het zo lang mogelijk te laten staan. Ik verkoop alleen mocht ik dringend geld nodig hebben...ik heb wel een buffer, dus cva.

Herkenbaar, de laatste maanden al regelmatig het volgende mooie ronde getal nét gezien, maar daarna terug het gootje in.

Ik beleg om minder te moeten werken. Ik heb al concrete data vastgelegd wanneer ik dat zou willen doen. Vanaf dan hoeft het ook niet meer om extra te beleggen, dan moeten de bestaande beleggingen gewoon blijven doorgroeien.

Mijn doel is in ieder geval niet om de rijkste op het kerkhof te worden.

1783524626941.png

Nee, geen concreet doel eigenlijk. Meer het idee dat ik maar beter dat geld nu kan beleggen voor de lange termijn, er komt altijd wel een moment waarop meer geld handig is zonder dat ik nu een concrete gebeurtenis in gedachten heb, bv. vroeger kunnen stoppen met werken, comfortabel pensioen, in het slechtste geval de astronomische prijzen voor een rusthuis kunnen betalen.

Ik kijk wel altijd 1 jaar vooruit hoe ik mijn portefeuille tegen het eind van het jaar wil sturen, m.a.w. wat kopen & wat verkopen en ik heb wel een soort van high-level plan een paar jaar vooruit van hoe ik verwacht dat de balans cash vs. beleggingen evolueert.

Herkenbaar, de laatste maanden al regelmatig het volgende mooie ronde getal nét gezien, maar daarna terug het gootje in.

Ik beleg om minder te moeten werken. Ik heb al concrete data vastgelegd wanneer ik dat zou willen doen. Vanaf dan hoeft het ook niet meer om extra te beleggen, dan moeten de bestaande beleggingen gewoon blijven doorgroeien.

Mijn doel is in ieder geval niet om de rijkste op het kerkhof te zijn
Belegggen is voor jaren, niet voor een paar maand.
Dat je aandelen extreem zakken of stijgen na verloop van een paar maand is normaal.
Bekijk het over een termijn van minimum 5 jaar.

Snel rijk worden of veel geld verdienen. Vergeet het

Om in de positie te zitten dat als ik ooit mijn werk zou verliezen, ik gewoon kan zeggen “jammer”, maar niet meer zou moeten werken,

Belegggen is voor jaren, niet voor een paar maand.
Dat je aandelen extreem zakken of stijgen na verloop van een paar maand is normaal.
Bekijk het over een termijn van minimum 5 jaar.

Snel rijk worden of veel geld verdienen. Vergeet het
Ik beleg sinds 2008, van net voor de financiële crisis. Mijn termijn is sowieso langer dan 5 jaar.

Beleggen is deels 'een moetje', omdat beleggen het beste wat je met 'liggend geld' kan doen. 🤷‍♂️
Crypto is brol, goud & kunst te fysiek, sparen is geld weggooien en vastgoed is teveel werk.

Heb momenteel twee doelen
- De beste index te kloppen (de Nasdaq)
- Dat ene superaandeel kopen net voor de 'bubble' met genoeg geld voor 100'den k's winst. (akka de beurslotto winnen)

Voor de rest is het gewoon een hele leuke hobby.

Kapitaal + woonst voor elk van de kids wanneer ze afstuderen. Kapitaal voor pensioen. Kapitaal om de foliekes van het leven te bekostigen. Kapitaal om kids en toekomstige kleinkinderen nog extra te kunnen geven. In die volgorde min of meer.

De leukste metric om op te volgen vind ik dividendinkomen. Doel is om dat hoog genoeg te krijgen om er van te kunnen leven. Plezant om te zien hoe dat cijfer evolueert door alle dividendverhogingen, herinvesteringen en extra kapitaal bij te steken.

Voor de rest ook wat als hobby natuurlijk. Maar ben er de laatste jaren niet meer zo intensief met bezig als in de beginjaren. Dagelijks al die boel opvolgen, nergens voor nodig.

We zijn met moeite de helft van het jaar voorbij. In plaats van drommels te zeggen, zou ik eerder tevreden zijn dat ik het bijna gehaald heb :p
Uiteindelijk zijn specifieke datums om doelen te zetten niet echt nuttig op de beurs in mijn ogen, schommelingen zijn altijd mogelijk. Als je € x echt tegen datum Y nodig hebt, hoort dat geld voor mij niet op de beurs.

Ik beleg dan ook met geld die ik niet direct nodig heb en die "overschot" is. Ik laat momenteel niks en ben tevreden met mijn levensstandaard.
Ik heb geen specifieke doelen. Noch targets om te halen noch een specifiek bedrag dat ik op een specifiek moment nodig heb.
We zullen later wel zien. Ik hoop de beleggingen te kunnen verkopen voor ik sterf (al weet niemand waar/hoe dat gaat gebeuren) om de opbrengst te gebruiken voor iets nuttig/leuk. En ik kies voor beleggingen omdat ik denk/hoop dat het meer rendement zal geven dan een spaarboekje.

Maar het blijft dus geld dat ik niet echt nodig heb en ik weet dat een belegging niet zonder risico is, dat er keuzes moeten gemaakt worden (en dat ik achteraf gezien dus ook de foute kan gemaakt hebben) en dat de beurs kan schommelen. Dus zo kijk ik er ook naar; zonder echt specifieke doelen.

Ik spaarde als een gek en investeerde om onafhankelijk en vrij te kunnen zijn om te doen wat ik wil. Dat is gelukt.
Ik investeerde het geld van mijn vrouw opdat ze apart een huis zou kunnen kopen. Dat is sinds gisteren gelukt 😄

Ik ben begonnen met belegen omdat ik merkte dat mijn inkomen een stuk hoger lag dan mijn levenstandaard. Dan leek het mij wel nuttiger dat ik dat geld aan het werk zet.

Na verloop van tijd ging er dus automatisch per maand een bedrag naar effectenrekening. Is een bedrag waarbij ik niet het gevoel heb ik dat nu iets moet missen.

Er was niet echt een doel. Nu geeft het mij meer een gemoedsrust.
Ik begin wel eens na te denken wat ik ermee ga doen en hoe lang ik dit nog ga doen.
Voorlopig doe ik mijn job graag en vind het niet erg om voltijds te werken. Maar kan me wel voorstellen dat na x aantal jaren dit kan veranderen. Zo kan het wel zijn dat ik binnen x aantal jaren deelstijds wil gaan werken, zodat ik naast mijn werk meer tijd heb om ook nog andere zaken te doen. Of er komt iets anders op mijn pad dat mij enorm aanspreekt en dat ik niet naar het geld moet kijken.
Wie weet dat ik en mijn vriendin later zeggen we willen vroeger stoppen met werken en we zullen wel zien of we het missen. ….

Pure boerenverstand. Kan ook allemaal op een spaarrekening maar zou wat dom zijn. We hebben het geld dat we beleggen niet meteen nodig en storten op maandelijks basis flink wat bij, in theorie komt dat dan wel goed. Ook idem als Biljart een stuk, moest ik over enkele jaren zeggen dat het werk me niet meer aanstaat wil ik de mogelijkheid hebben om niet meer te hoeven werken als ik echt niet meer wil.

Het schept wel genoegen dat geld dat ik opzij leg rendement oplevert. Het beweegt, het leeft, het groeit en bloeit. Groene cijfers op jaarbasis, da's plezant. Soms bloedt mijn hart om de rode cijfers als die oranje clown de paljas uithangt, maar dat is deel van het spel en op langere termijn ga ik er op vooruit. Bovendien schept dat ook weer koopkansen. Wat ik me beklaag is dat ik er niet eerder aan ben begonnen, maar liever nu dan de laatste vijf jaar van mijn carrière zeker?

Ik probeer daar af te blijven, zodat het verder kan aangroeien. Hoe meer geld daar in zit, hoe groter het potentieel. Ik heb wel nog wat gewoon spaargeld opzij als buffer voor onvoorzien omstandigheden of als er dure maanden aankomen. De rest van het binnenkomende geld probeer ik te beleggen. Of koop ik er gewoon iets leuks mee. Geld is een middel, geen doel.

Via mijn werk kan ik ook jaarlijks (geplafonneerd) investeren in aandelen aan een voordelige prijs én een gegarandeerd minimumrendement van 4 percent per jaar. Staat vijf jaar vast maar als het aandeel goed gaat is dat wel een heel mooie surplus, zeker als dat jaar na jaar wordt vrijgegeven. Dit jaar ga ik ook wat spaargeld van mijn dochter beleggen via die weg.

Ultiem doel? Genoeg in beleggingen hebben om jaarlijks een appeltje voor de dorst te hebben - zowel voor een aangenamere levensstandaard op mijn oude dag als de mogelijkheid om mijn dochter en eventuele kleinkinderen eens wat extra toe te stoppen. Leven van het rendement klinkt geweldig, maar dat zie ik niet meteen gebeuren.

Terug
Bovenaan