Waar/hoe/wat is jouw optimale muziek-luister-moment?

Squidward

Redacteur
We hebben allemaal onze optimale muziekmomenten. Voor mij blijft - ook al hebben we boxen en stereo en godweetwat - oortjes in en laat ‘s avonds als het huis slaapt mijn beste muziekmoment. Ik kan heel hard genieten van de boxen vol open, ik ga graag naar een concert maar mijn gelukkigste muziekmoment blijft knullige oortjes en Spotify op de telefoon om 3u ‘s nachts.
Mijn trouwboek zit graag in de zetel met zijn speakers vol van iets groots klassiek. Mijn schoonvader herleeft als hij plaatjes kan draaien op zijn speler van veertig jaar terug. We appreciëren het allemaal van elkaar maar ons opperste plezier is telkens iets anders.
 
Beetje vergelijkbaar hier. In bed net voor ik in slaap val, donkere kamer, ogen gesloten, koptelefoon op en lekker indommelen. Op die manier heb ik 0 afleiding en zijn alle zintuigen gefocused op de muziekbeleving. Op die manier ontdek ik nog vaak pareltjes die ik wss bij een luisterbeurt op een ander moment zou skippen.

Nog een voordeel, de roes die bij het in slaap vallen komt kijken prikkelt mijn locus caeruleus en onthult vaak nog diepere lagen van de muziek, vergelijkbaar met het nemen van geestesverruimende middelen :) Slaapdronken voeg ik soms wel eens nummers aan een playlist toe waarbij ik op wakkere momenten denk van ... wtf :D
 
Laatst bewerkt:
Verschillende!

- Tijdens het telewerken zoek ik redelijk vaak muziek op, al is dat niet altijd in de volste concentratie omdat ik .. tja ... moet werken. Maar op kantoor staat oftewel commerciële radio op (top 30) of niets. Dus fijn dat ik zelf dj mag spelen.
- Na een zatte avond thuiskomen en dan iets opzetten. Vaak trips down memory lane, maar ook noemenswaardige nieuwigheden ontdekt.
- Onderweg naar ergens ... (auto, fiets, vliegtuig, trein, ...)
- Wanneer mijn vrouw gaat slapen en ik nog even opblijf.
- Wanneer ik aan het koken ben
- Wanneer ik alleen thuis ben en me nestel in de zetel met een goed boek (al is volstrekte stilte ook een heerlijk iets)
- Wanneer ik alleen in een bos ben

Moeilijk om uit te kiezen. Sommige nummers zijn onlosmakelijk verbonden met een specifiek gebeuren, zoals:

Steppenwolf "The Pusher" opgezet toen ik de deur achter me sloot en vertrok met de trein naar de luchthaven om op mijn eentje in California rond te reizen.

Ik kan me nog meerdere voor de geest halen, maar ik denk dat iedereen wel van die momenten heeft waar een onlosmakelijke (en onmisbare) soundtrack aan verbonden is. Het boeiende is dat die muziek opnieuw beluisteren je een Proustiaans moment oplevert en de verbeelding je transporteert naar bepalende momenten in je bestaan.
 
Zeer afhankelijk per persoon, inderdaad.

Ik heb een afkeur voor alles wat rechtstreeks op of rond uw oor staat, het geeft mij altijd een ongemakkelijk gevoel. Het is wel de beste manier om uw gedachten van al de rest af te zonderen. Enkel tof, voor mij, wanneer op de bus, trein of <luidruchtige omgeving>.

Voor kritieke luistersessies, de studio monitors, vanwege hun accurate weergave en stereo imaging. Die zijn echter totaal niet geschikt om ontspannend te luisteren. In tegendeel, het trekt altijd uw aandacht naar de kleine details in de geluiden.

Echte ontspanning, in de zetel met alle smart devices weggestopt, de home cinema speakers. Die zijn niet accuraat afgesteld, maar eerder wat meer low-end dan normaal. Dat werkt enorm ontspannend voor mij, zoals een massage ongeveer. Ook ogen toe, mogelijks tijdens het lezen en drinken als wat meer achtergrond geluid.

Daarnaast, elk moment met muziek naar uw smaak, is een beter moment dan zonder.
 
Ik vind radio niet storend, maar zet m zelf weinig spontaan op... Behalve als ik in de auto zit! 😍
Ik rij totaal niet graag met de auto maar de radio maakt veel goed!
 
Ben jij zo iemand die in de auto op en neer zit te wippen als er een goed liedje opstaat?
En luchtgitaar spelen aan de rode lichten, luidkeels meebrullen waardoor in de zomer met de ramen open de hele buurt mijn sterambities mag bewonderen,... 😍
 
Ik luister tamelijk/heel veel naar muziek als ik thuis ben. Ik vind het altijd heel fijn om te luisteren als mijn schemerlamp brandt, en dit vind ik dan de leuke kant aan korte dagen.
Ook luister ik heel graag samen met mijn vriend en ook als we samen in de auto zitten. Zeker op de autostrade is het fijn.

Regelmatig luister ik met oortjes als ik 's morgens wakker ben.
Overdag luister ik via de boxen van mijn stereo. Soms kan de muziek ook op de achtergrond zitten (als ik mij er niet helemaal op focus) omdat ik bijvoorbeeld tegelijkertijd iets aan het lezen ben of berichten zit te schrijven. (Met nieuwe muziek beluisteren is dit vaak een goed idee omdat ik uit mezelf nog altijd te weinig "nieuwe" (niet perse recente) platen opzet. Als er daaruit dan toch iets blijft hangen draai ik hem nog eens, en wie weet.)

Voor het slapengaan luister ik ook altijd met oortjes.

Als ik 's morgens met de fiets weg moet luister ik soms ook met oortjes (met één kant, voor de veiligheid). Als ik terugkeer normaal gezien niet omdat ik dan al "geprikkeld" genoeg ben.

Ik kan er wel naar verlangen om thuis te komen en bepaalde muziek te kunnen opzetten; dit had ik als tiener ook al. Dat kan voelen als een soort ontlading. Of een nummer opzetten dat al de hele tijd in mijn kop zat.
Of als ik een *insert band*-moment heb. Dan is luisteren in het openbaar vervoer nóg leuker.

Playbacken is leuk en gewoon een beetje headbangen natuurlijk. :cool: Ik kan helemaal in muziek opgaan!

Moeilijk om uit te kiezen. Sommige nummers zijn onlosmakelijk verbonden met een specifiek gebeuren, zoals:

Steppenwolf "The Pusher" opgezet toen ik de deur achter me sloot en vertrok met de trein naar de luchthaven om op mijn eentje in California rond te reizen.

Ik kan me nog meerdere voor de geest halen, maar ik denk dat iedereen wel van die momenten heeft waar een onlosmakelijke (en onmisbare) soundtrack aan verbonden is. Het boeiende is dat die muziek opnieuw beluisteren je een Proustiaans moment oplevert en de verbeelding je transporteert naar bepalende momenten in je bestaan.
Geweldig nummer/band! Zeker ook eens het album Steppenwolf 7 beluisteren. :)
 
Moeilijk om uit te kiezen. Sommige nummers zijn onlosmakelijk verbonden met een specifiek gebeuren, zoals:

Steppenwolf "The Pusher" opgezet toen ik de deur achter me sloot en vertrok met de trein naar de luchthaven om op mijn eentje in California rond te reizen.

Ik kan me nog meerdere voor de geest halen, maar ik denk dat iedereen wel van die momenten heeft waar een onlosmakelijke (en onmisbare) soundtrack aan verbonden is. Het boeiende is dat die muziek opnieuw beluisteren je een Proustiaans moment oplevert en de verbeelding je transporteert naar bepalende momenten in je bestaan.
Geweldig nummer/band! Zeker ook eens het album Steppenwolf 7 beluisteren. :)
 
Toen ik vroeger met de bus ging werken of naar de unief ging vond ik het zelfs niet erg dat die vast zat in de file als ik muziek bij had (en een boek). Kon ik nog langer genieten van de pendeltijd.
 
In mijn middelbare schooltijd en later studententijd was dat steevast onderweg op de fiets of op de trein. Maar mijn aandachtige luistermomenten waren vooral 's avonds voor het slapengaan. Mijn gsm's van toen waren nog niet zo smart, dus de mp3-speler was the way to go wat ontspanning betreft. Meestal een dikke twee uur voor het slapengaan oortjes in en actief luisteren. :music:

Nu gebeurt het actief luisteren helaas veel minder.
 
Vooral in de auto dat is ' me-time' en vaak ook nadenken in de auto.
Als ik alleen thuis ben of tijdens het klussen gaat de muziek ook op.

Gisteren sinds jaren nog eens gaan poolen, maar de muziek was zo slecht, na een uur dan maar naar huis geweest. Echt, hoe je de sfeer zo kan verpesten. Dag leuk avondje uit.
 
En luchtgitaar spelen aan de rode lichten, luidkeels meebrullen waardoor in de zomer met de ramen open de hele buurt mijn sterambities mag bewonderen,... 😍
Mulan op maandag

giphy.gif
 
Toen ik nog een krantenronde had (bij bpost) waren dat de beste momenten voor mij.

's morgens tussen 4.30 en 6.30. Oortjes in, muziek op. Gans alleen op de baan, lekker donker. Kranten in de bussen steken, zonder nadenken.
Had een ronde op de boerenbuiten, waren dagen bij dat ik geen enkele auto tegenkwam. Stukken in het pikdonker, in de bossen. Heerlijk.
 
Nogal nostalgisch maar leukste luistermomenten waren vroeger in laatste jaren middelbaar en hogeschool. Volledig donker in bed voor het slapengaan de Sennheiser-oortjes (die 15 jaar later nog altijd leven) insteken en de laatste cd die ik in Mediamarkt, Extrazone, Free Record Shop of Bilbo had gaan halen in de discman steken en knallen maar! Dit avonden op rij tot ik die cd rot vanbuiten kende.
 
In de auto kan ik alles luisteren, daar luister ik ook het meeste mijn eigen muziek denk ik. Het meeste kan ik genieten van muziek als ik 's avonds laat op de bureau zit, gedimde lichten en goede headset op.
 
als tiener nam ik de walkman voor op de bus. (Antwerpen - Hemiksem was toch een redelijk lange rit + 20 stappen naar huis). Zalige tijden. En altijd grappig als uw batterij bijna op was en uw cassetje begon ineens trager te spelen waardoor zangeressen zangers werden :p
Muziek is toch altijd een constante in mijn leven geweest.
cassetjes van de radio opnemen. In Antwerpen had ge zo'n winkeltje op het Sint-katelijnevest volgepropt met bijna niets anders dan blanco video en audiobandjes. Toch veel aan zijn deur gestaan. (ook soms letterlijk aangezien die pauze pakte wanneer hij goesting had).
Later als ik alleen woonde, dikwijls alle rolluiken dicht en dan in het pikkedonker in mijne zetel vollebak naar muziek luisteren. Zalig was dat. Dan getrouwd en was het gedaan met het huis donker maken, want madam had dat niet graag en muziek vollenbak was ook niet echt toegestaan voor een volledige cd.
Nu heb ik geen zetel meer en ben thuis teveel afgeleid door youtube en zo. Maar regelmatig steek ik wel mijn oortjes in als ik naar de winkel ga (en sinds kort ook met goede NC waardoor ik mijn eigen muziek ook in de winkel kan op hebben, zonder dat ik de andere erdoor hoor) en ook tijdens het kuisen of afwassen gaat de muziek dikwijls goed hard. Maar probeer dat wel beperkt te houden zodat ik geen last krijg met de buren. Als de financien terug aangezuiverd zijn mij toch ook eens een goede draadloze over-ear headphone kopen. Ik heb nu o.a. ne BeyerDynamic Custom Audio waar ik heel tevreden van ben, maar spijtig genoeg is die wel met draad.
Eigenlijk zou ik wat meer terug moeten naar de goede oude tijd van muziek + een goed boek, maar dat stom internet leidt me altijd maar af.
 
Terug
Bovenaan