Waar/hoe/wat is jouw optimale muziek-luister-moment?

Het interessante aan Radio 1 is dat deze zender een vrij uitgebreid aanbod heeft aan muziek. Ook zijn er steeds thema-programma's en/of er worden nummers gedraaid die te maken hebben met het - meestal actuele - onderwerp waarover op dat moment wordt gepraat. Dit kan elk genre zijn.
Ook hoor je "hippe", nieuwe Nederlandstalige nummers op Radio 1, maar ook oudere, voornamelijk Kleinkunst. Er is ook meer Frans te horen, maar ook vreemde talen.
Sowieso draait men daar vergeten nummers die je op geen enkele andere zender hoort.
Alleen praten ze zoals je waarschijnlijk wel weet heel graag op deze zender, en daar ben ik niet zo'n fan van, of het zou echt over een onderwerp moeten zijn dat me interesseert.
In het verleden heb ik dus zelf soms wel naar Radio 1 geluisterd, maar sinds een hele tijd luister ik naar geen enkele zender meer; tenzij er dus een NIET afgezaagde lijst op te horen is.
Ja, maar ik ben niet zo voor Nederlandstalige muziek voor één of andere reden. Ik heb het gevoel dat de taal niet past bij de stijlen die ik mooi vind, hoewel Eefje De Visser misschien aantoont dat het wel kan. Het wordt eigenlijk gewoon ook nooit gedaan. Maar ik vind muziek in onze taal over het algemeen een vrij voorspelbare aanloop hebben, en een aanloop waar ik sowieso al niet warm van ben, dus als guilty pleasure werkt het zelden. De oude franstalige chansons liggen me verder ook niet echt zo. Al zijn er uitzonderingen. Op Radio 2 hoor je die Nederlandstalige muziek ook, maar daar zal dat nog slechter zijn, want naar die Nederlandstalige muziek gaat mijn grootste ergernis ook uit. Radio 1 en Radio 2 hebben wellicht wel quota's waar ze zich aan moeten houden, met een hoeveelheid Nederlandstalige muziek die ze minimaal moeten draaien. Bij Radio 2 wordt dat vaak opgevuld met vooral jaren '80 klassiekers en de wat bekendere artiesten onder volwassenen van nu, ook denk ik. Maar dat ligt me allemaal niet. De klassiekers storen me het minst, maar na een tijd ben je ook wel die muziek beugehoord (A Forest, Africa).

Ik zou me evenveel ergeren aan de hitlijstenzenders van MNM of Q-Music, daar niet van. En ook bij StuBru erger ik me ook te veel, al heb ik daar nooit veel naar geluisterd omdat mijn ouders daar nooit naar luisteren.

Ik luister regelmatig naar andere talen. Ik denk - goed wetende - dat de meeste groepen en muziek van hier of NL die ik beluister Engelstalig is, dat ik vooral naar andere talen luister waar het wel werkt of tenminste gedaan wordt. Ik luister meer Koreaans, Japans, Spaanstalige en Franstalige muziek dan Nederlandstalige muziek. Wellicht luister ik ongeveer evenveel Nederlandstalig als Russisch en Portugees. Maar voor één of andere reden hoor ik heel weinig Italiaans of Duits. En de muziek uit Scandinavie is meestal ook Engelstalig die ik beluister, denk ik. Door Sigur Ros hoor ik wellicht nog het meest IJslands.
 
Laatst bewerkt:
Sigur Ros zingt vaak in gibberish en klanken, zal waarschijnlijk beperkt zijn afhankelijk van het album dat je beluistert.
 
Sigur Ros zingt vaak in gibberish en klanken, zal waarschijnlijk beperkt zijn afhankelijk van het album dat je beluistert.
Dat wist ik niet. Maar sowieso zijn dat ook heel lange nummers waardoor dat niet echt mijn comfortnummers zijn, en het dus ook niet overdreven veel opligt. Ik zal wel meer Nederlandstalige muziek luisteren dan IJslandse denk ik dan. Bjork en Vok zijn ook niet uitsluitend in de IJslandse taal.

Van de 100 nummers die ik het meest heb beluisterd dit jaar (voorlopig), zijn 3 nummer Spaanstalig, 5 nummer Koreaans, 4 nummers Japans, 2 nummers in de Russische taal en 1 nummer in de Zweedse taal. De rest is Engelstalig of instrumenteel. Ik ben er vrij zeker van dat de taal waar ik het meest naar luister na het Engels, Koreaans is dan, en dan erna Spaans of Japans.

Mijn meest beluisterde Nederlandstalig nummer is blijkbaar Spinvis met Artis met 5 keer beluisterd en daarmee op de 574ste plaats op 11 maanden tijd. (misschien gedeeld met iemand anders, maar ik ga niet verder zoeken). Ik probeer wel meer Nederlandstalige muziek dan andere talen denk ik, door al die communities waar ik in zit (en dan de radio niet meetellend) dus ik zal misschien wel iets meer beluisterd hebben, maar het klikt gewoon zelden of nooit.

EDIT: En mijn meest beluisterde Nederlandstalig nummer all-time staat op 1406 (!) met hetzelfde nummer Artis van Spinvis met 5 keer beluisterd.
 
Laatst bewerkt:
Het interessante aan Radio 1 is dat deze zender een vrij uitgebreid aanbod heeft aan muziek. Ook zijn er steeds thema-programma's en/of er worden nummers gedraaid die te maken hebben met het - meestal actuele - onderwerp waarover op dat moment wordt gepraat. Dit kan elk genre zijn.
Ook hoor je "hippe", nieuwe Nederlandstalige nummers op Radio 1, maar ook oudere, voornamelijk Kleinkunst. Er is ook meer Frans te horen, maar ook vreemde talen.
Sowieso draait men daar vergeten nummers die je op geen enkele andere zender hoort.
Alleen praten ze zoals je waarschijnlijk wel weet heel graag op deze zender, en daar ben ik niet zo'n fan van, of het zou echt over een onderwerp moeten zijn dat me interesseert.
In het verleden heb ik dus zelf soms wel naar Radio 1 geluisterd, maar sinds een hele tijd luister ik naar geen enkele zender meer; tenzij er dus een NIET afgezaagde lijst op te horen is.
Ja wij luisteren ook nog altijd graag naar Radio 1. In de eerste plaats voor wat actua en duiding, in de ochtend en vooravond. De muzieklijst heeft uiteraard quota, maar tegenwoordig draaien ze ook Zwangere Guy of bv Sault hebben ze ook veel gespeeld vorig jaar. Dus zaken die toch enkele forumhangers hier moeten kunnen appreciëren.

Uiteraard is radio niet te vergelijken met à la carte zelf muziek selecteren en op ontdekkingstocht gaan. Maar een nationale zender als Radio 1 met al zijn kwaliteiten vind je denk ik niet snel in het buitenland
 
Ja wij luisteren ook nog altijd graag naar Radio 1. In de eerste plaats voor wat actua en duiding, in de ochtend en vooravond. De muzieklijst heeft uiteraard quota, maar tegenwoordig draaien ze ook Zwangere Guy of bv Sault hebben ze ook veel gespeeld vorig jaar. Dus zaken die toch enkele forumhangers hier moeten kunnen appreciëren.

Uiteraard is radio niet te vergelijken met à la carte zelf muziek selecteren en op ontdekkingstocht gaan. Maar een nationale zender als Radio 1 met al zijn kwaliteiten vind je denk ik niet snel in het buitenland
I second that. De duiding op Radio 1 is geweldig en er zijn ook een paar heel sterke programma's muziekgewijs. Ik heb Altin Gün, Bananagun, Little Simz, Big Thief, ... allemaal al eens horen passeren in primetime.
 
I second that. De duiding op Radio 1 is geweldig en er zijn ook een paar heel sterke programma's muziekgewijs. Ik heb Altin Gün, Bananagun, Little Simz, Big Thief, ... allemaal al eens horen passeren in primetime.

Onlangs op Stubru wel naar Rik De Bruyker aan het luisteren en die programmeert ook top muziek hoor, beetje in het verlengde van Lefto.

Radio 1 is wel nen topper, misschien iets te veel franse chanson en te weinig harder werk maar vooral genoeg indie, jazz en elektronisch.
 
Op straat tijdens het wandelen of lopen met Spotify op de gsm via draadloze oordopjes. Nieuwe releases luisteren en indien nodig herhalen :) In den auto kan ik ook af en toe dik genieten van een goed nummer.

Heb thuis een meer dan deftig setje luidsprekers maar ik zet er mij zelden actief te luisteren naar muziek.
 
Terug
Bovenaan