Onbezonnen, zonder zorgen...Ja, dat is het woord wel.woensdagnamiddagen waarop g.i. joe, thundercats, rambo, ghostbusters, the real ghostbusters,... uitgezonden werden. Dat was met de hele bende stoppen met buiten spelen, de living in van de arme ouders die het dichtst woonden van waar we aan het spelen waren om daarna terug buiten te gaan spelen.
De occasionele koude druilerige zondagnamiddag waarop geen van je vriendjes kon spelen en ik dan maar op de C64 zat te gamen.
Kampen bouwen. Als ik nu zie waar wij vroeger (fruitstreek limburg) overal kampen in gebouwd hebben, klein wonder dat we nog allemaal leven... Oude schuren die half op instorten stonden, rijen fruitpaloxen van 6, 7 hoog waar wij vanboven in zaten rond te hossen, een oude ondergrondse patattenbunker uit de jaren '60 die met betonrot en een paar boomwortels nog aan elkaar hing,...
Het is waarschijnlijk ook wel nostalgie die spreekt, maar ik was toch liever kind in een tragere, niet-digitale wereld waarin je ongestoord vergissingen kon en mocht maken dan als ik nu kind had moeten zijn.
Ik ben zo dankbaar dat we onze 386SX pas kregen toen we 12 werden, (buiten) spelen was een must. Ik mis die tijd wel: paletten gebruiken om een kamp te bouwen, in de knotwilg klauteren, een 'zwembad' graven en na 1 meter diepte beseffen dat het genoeg is geweest...plastiek er in en voor de helft vullen met water, dat duurde al een eeuwigheid met die emmers. Na 2 dagen was het water zo vort als wat natuurlijk
Er was ook bijna geen controle. Geen ouder die op ons vingeren stond te kijken terwijl we naast de gracht speelden of vuurke stook deden in het palettenkamp. Doe maar op. We amuseerden ons rot.
)
)