Als kind heb ik meer uren in Gothic 2 gestoken dan ik waarschijnlijk wil toegeven. Ik verloor me compleet in die wereld, leerde de kaart bijna uit het hoofd en begon na verloop van tijd nieuwe playthroughs op te starten, gewoon om andere keuzes uit te proberen. Het is dan ook geen verrassing dat Gothic 1 Remake meteen mijn aandacht trok. Hoewel ik het oorspronkelijke eerste deel nooit zo intensief gespeeld heb als zijn opvolger, was ik enorm benieuwd om te ontdekken waar het allemaal begon. Niet via een ouderwetse versie uit 2001, maar in een moderne remake die de eerste game in de Gothic-franchise opnieuw tot leven brengt.
Gothic 1 Remake
werd ontwikkeld door Alkimia Interactive en uitgegeven door THQ Nordic. Het is een volledige herwerking van het originele Gothic, de RPG die in 2001 verscheen aan de hand van de Duitse studio Piranha Bytes. Hoewel die eerste game destijds nooit dezelfde commerciële hoogten bereikte als genregenoten zoals The Elder Scrolls of later The Witcher, groeide ze door de jaren heen uit tot een echte cultklassieker. Met deze remake probeert Alkimia Interactive die oldschool ervaring opnieuw tot leven te brengen voor een moderne generatie gamers.
Een van de sterkste punten van Gothic is de manier waarop de verschillende kampen zijn uitgewerkt. Al vrij vroeg in het spel krijg je de kans om je aan te sluiten bij het Oude Kamp, het Nieuwe Kamp of het Broederschap. Die keuze heeft veel meer impact dan louter een andere outfit of enkele exclusieve missies. Elk kamp heeft zijn eigen visie op de toekomst van de kolonie, zijn eigen machtsstructuren en zijn eigen manier om met buitenstaanders om te gaan. Daardoor krijg je, afhankelijk van je keuze, andere opdrachten voorgeschoteld, bouw je relaties op met andere personages en beleef je bepaalde gebeurtenissen vanuit een ander perspectief. Het zorgt ervoor dat je echt het gevoel hebt deel uit te maken van deze wereld, in plaats van er gewoon doorheen te lopen.
De setting voelt eerder realistisch dan typisch fantasy aan. De wereld draait niet rond jouw personage en niemand ligt wakker van jouw komst. Je moet respect verdienen, jezelf bewijzen en langzaam een plaats claimen binnen de samenleving van de Kolonie. Dat maakt de eerste uren soms wat traag, zeker omdat de game uitgebreid de tijd neemt om de wereld, de kampen en de characters te introduceren. Je moet er wel eventjes voor op je tanden bijten. Tegen de tijd dat het grotere verhaal echt op gang komt, was ik wel volledig geïnvesteerd in de personages, de conflicten tussen de kampen en de toekomst van de kolonie zelf. De verschillende gebeurtenissen in de game krijgen wel veel meer impact door de trage opbouw dan wanneer de game meteen voor spektakel en actie had gekozen.
Zelf vind ik dat net een van de grootste aantrekkingspunten. Het spel dwong me om echt aandacht te besteden aan de wereld en zorgde ervoor dat elke ontdekking veel meer voldoening gaf. Het gevoel dat ik niet voortdurend bij het handje werd gehouden, werkte verrassend verfrissend. Daarentegen begrijp ik perfect dat dit niet iedereen meteen zal aanspreken. Wie op zoek is naar een RPG waarin je snel even een uurtje hier en daar kan inspringen zonder veel nadenken, vindt hier wellicht niet wat hij zoekt. Gothic vraagt tijd, aandacht en een zekere bereidheid om soms te verdwalen in de uitgestrekte spelwereld.
Diezelfde filosofie zie je ook terug in het combat- en progressiesysteem. Gevechten voelen zwaarder en methodischer aan dan in veel hedendaagse actie-RPG's. In het begin ben je ongelofelijk zwak en zelfs eenvoudige vijanden kunnen een serieus probleem vormen. Naarmate je vaardigheden leert bij trainers en investeert in je statistieken, merk je hoe je personage sterker wordt. Dat maakt elke overwinning eentje die van tel is. Niet alles is daarbij even geslaagd. Sommige missies zijn onnodig vaag uitgewerkt, de besturing voelt niet altijd even soepel aan en af en toe merk je dat bepaalde ontwerpkeuzes rechtstreeks uit 2001 komen. Voor hardcore fans van de reeks betekent dat een nostalgische trip naar het verleden, voor gamers die op zoek zijn naar een hedendaagse RPG kan dat best teleurstellend zijn. Toch bleef ik steeds terugkeren naar de Kolonie. Er zit een bijzondere aantrekkingskracht in een RPG die vertrouwen heeft in de speler en weigert alles voor te kauwen. Frustrerend soms, absoluut, maar tegelijk ook enorm verfrissend.
Ook op vlak van geluid zit het goed. De soundtrack ondersteunt de donkere fantasy-sfeer zonder zich voortdurend op de voorgrond te dringen, terwijl omgevingsgeluiden ervoor zorgen dat de wereld tot leven komt. De stemacteurs leveren over het algemeen degelijk werk af en geven de personages voldoende karakter. Ik was aangenaam verrast hoe goed de remake erin slaagt om de herkenbare identiteit van Gothic te behouden. Dit voelt niet als een moderne RPG die toevallig dezelfde naam draagt, maar als een echte poging om fans van het origineel (of fans van meer traditionele RPG's) op hun wenken te bedienen.
Technisch verloopt het echter niet helemaal vlekkeloos. Tijdens mijn speelsessies botste ik af en toe op kleine bugs, wat vreemde animaties en sporadische haperingen. Niets dat mijn ervaring fundamenteel verstoorde, maar wel zaken die opvallen in een remake van dit kaliber. Toch wegen die minpunten voor mij niet op tegen wat hier bereikt werd. Alkimia Interactive is erin geslaagd de ziel van een cultklassieker te bewaren en tegelijk een visuele en technische upgrade af te leveren die de wereld van Gothic toegankelijker maakt voor een nieuwe generatie spelers. Dat is een moeilijke evenwichtsoefening, maar eentje die hier grotendeels geslaagd is.
Gothic 1 Remake
Overleven in de Kolonie
Gothic Remake laat je opnieuw de rol vervullen van de 'Nameless Hero', een veroordeelde gevangene die in een gigantische strafkolonie wordt gegooid. Die kolonie bevindt zich onder een magische barrière die volledig uit de hand is gelopen. Wat oorspronkelijk bedoeld was als een ondoordringbare gevangenis, is veranderd naar een criminele samenleving waarin verschillende facties elkaars bloed kunnen drinken. Vanaf het eerste moment ben je ... Niemand. Geen uitverkorene, geen legendarische krijger, maar gewoon een kerel die moet zien te overleven tussen moordenaars, bandieten en opportunisten. Het verhaal draait niet alleen rond een grotere dreiging die boven de kolonie hangt, maar vooral rond je eigen evolutieproces binnen een wereld waar om elke hoek wel gevaar klaar zit om toe te slaan. Onderweg ontmoet je een hele reeks uiteenlopende personages, van invloedrijke kampbazen tot louche tussenpersonen die vooral denken aan hun eigen belang.Een van de sterkste punten van Gothic is de manier waarop de verschillende kampen zijn uitgewerkt. Al vrij vroeg in het spel krijg je de kans om je aan te sluiten bij het Oude Kamp, het Nieuwe Kamp of het Broederschap. Die keuze heeft veel meer impact dan louter een andere outfit of enkele exclusieve missies. Elk kamp heeft zijn eigen visie op de toekomst van de kolonie, zijn eigen machtsstructuren en zijn eigen manier om met buitenstaanders om te gaan. Daardoor krijg je, afhankelijk van je keuze, andere opdrachten voorgeschoteld, bouw je relaties op met andere personages en beleef je bepaalde gebeurtenissen vanuit een ander perspectief. Het zorgt ervoor dat je echt het gevoel hebt deel uit te maken van deze wereld, in plaats van er gewoon doorheen te lopen.
De setting voelt eerder realistisch dan typisch fantasy aan. De wereld draait niet rond jouw personage en niemand ligt wakker van jouw komst. Je moet respect verdienen, jezelf bewijzen en langzaam een plaats claimen binnen de samenleving van de Kolonie. Dat maakt de eerste uren soms wat traag, zeker omdat de game uitgebreid de tijd neemt om de wereld, de kampen en de characters te introduceren. Je moet er wel eventjes voor op je tanden bijten. Tegen de tijd dat het grotere verhaal echt op gang komt, was ik wel volledig geïnvesteerd in de personages, de conflicten tussen de kampen en de toekomst van de kolonie zelf. De verschillende gebeurtenissen in de game krijgen wel veel meer impact door de trage opbouw dan wanneer de game meteen voor spektakel en actie had gekozen.
Onder het motto: zoek het maar uit
De gameplay van Gothic 1 Remake blijft trouw aan de filosofie van het origineel. Dit houdt concreet in dat je bitter weinig uitleg krijgt en zelf moet ontdekken hoe de wereld werkt. Dat maakt deze game heel anders dan veel moderne RPG's. Verwacht geen uitgebreide kaart vol icoontjes, een kompas dat je de juiste richting uitstuurt of een waypoint dat je naar je volgende doel begeleidt. In het begin kan dat best bruut aanvoelen. We zijn tegenwoordig nu eenmaal gewend geraakt aan allerlei hulpmiddelen die ons voortdurend bijstaan en Gothic laat die bewust achterwege. De keerzijde hiervan is dat het de game niet bepaald toegankelijk maakt voor nieuwkomers. Je moet luisteren naar wat personages vertellen, locaties onthouden en zelf uitzoeken waar je precies naartoe moet. Later kan je wel kaarten kopen die enigszins helpen bij het oriënteren, maar ook dan blijft het grootste deel van de navigatie op je eigen geheugen en observatievermogen steunen.Zelf vind ik dat net een van de grootste aantrekkingspunten. Het spel dwong me om echt aandacht te besteden aan de wereld en zorgde ervoor dat elke ontdekking veel meer voldoening gaf. Het gevoel dat ik niet voortdurend bij het handje werd gehouden, werkte verrassend verfrissend. Daarentegen begrijp ik perfect dat dit niet iedereen meteen zal aanspreken. Wie op zoek is naar een RPG waarin je snel even een uurtje hier en daar kan inspringen zonder veel nadenken, vindt hier wellicht niet wat hij zoekt. Gothic vraagt tijd, aandacht en een zekere bereidheid om soms te verdwalen in de uitgestrekte spelwereld.
Gothic vraagt tijd, aandacht en een zekere bereidheid om soms te verdwalen in de uitgestrekte spelwereld.
Diezelfde filosofie zie je ook terug in het combat- en progressiesysteem. Gevechten voelen zwaarder en methodischer aan dan in veel hedendaagse actie-RPG's. In het begin ben je ongelofelijk zwak en zelfs eenvoudige vijanden kunnen een serieus probleem vormen. Naarmate je vaardigheden leert bij trainers en investeert in je statistieken, merk je hoe je personage sterker wordt. Dat maakt elke overwinning eentje die van tel is. Niet alles is daarbij even geslaagd. Sommige missies zijn onnodig vaag uitgewerkt, de besturing voelt niet altijd even soepel aan en af en toe merk je dat bepaalde ontwerpkeuzes rechtstreeks uit 2001 komen. Voor hardcore fans van de reeks betekent dat een nostalgische trip naar het verleden, voor gamers die op zoek zijn naar een hedendaagse RPG kan dat best teleurstellend zijn. Toch bleef ik steeds terugkeren naar de Kolonie. Er zit een bijzondere aantrekkingskracht in een RPG die vertrouwen heeft in de speler en weigert alles voor te kauwen. Frustrerend soms, absoluut, maar tegelijk ook enorm verfrissend.
Een vertrouwde wereld in een nieuw jasje
Op audiovisueel vlak heeft deze remake een gigantische sprong gemaakt. De Kolonie ziet er prachtig uit, met veel meer detail, sfeervolle verlichting en indrukwekkende omgevingen. Vooral de sfeer wist me direct te grijpen. Dichte bossen voelen gevaarlijk aan, verlaten gebieden ademen mysterie uit en de verschillende kampen bruisen van activiteit. NPC's lopen rond, voeren dagelijkse taken uit en reageren op wat er in de wereld gebeurt, waardoor alles heel organisch aanvoelt. Dat was altijd al een van de sterke punten van Gothic, maar dankzij de moderne technologie komt dat vandaag beter tot zijn recht dan ooit tevoren.Ook op vlak van geluid zit het goed. De soundtrack ondersteunt de donkere fantasy-sfeer zonder zich voortdurend op de voorgrond te dringen, terwijl omgevingsgeluiden ervoor zorgen dat de wereld tot leven komt. De stemacteurs leveren over het algemeen degelijk werk af en geven de personages voldoende karakter. Ik was aangenaam verrast hoe goed de remake erin slaagt om de herkenbare identiteit van Gothic te behouden. Dit voelt niet als een moderne RPG die toevallig dezelfde naam draagt, maar als een echte poging om fans van het origineel (of fans van meer traditionele RPG's) op hun wenken te bedienen.
Technisch verloopt het echter niet helemaal vlekkeloos. Tijdens mijn speelsessies botste ik af en toe op kleine bugs, wat vreemde animaties en sporadische haperingen. Niets dat mijn ervaring fundamenteel verstoorde, maar wel zaken die opvallen in een remake van dit kaliber. Toch wegen die minpunten voor mij niet op tegen wat hier bereikt werd. Alkimia Interactive is erin geslaagd de ziel van een cultklassieker te bewaren en tegelijk een visuele en technische upgrade af te leveren die de wereld van Gothic toegankelijker maakt voor een nieuwe generatie spelers. Dat is een moeilijke evenwichtsoefening, maar eentje die hier grotendeels geslaagd is.
Conclusie
Gothic 1 Remake is een succesvolle herwerking van een cultklassieker die erin slaagt de unieke identiteit van het origineel te bewaren zonder volledig vast te blijven hangen in het verleden. De sfeervolle wereld, de uitwerking van de verschillende facties, het gevoel van echte vooruitgang en de vrijheid om zelf op ontdekking te gaan, maken van de Kolonie een levendige plek om tientallen uren in door te brengen. Wel vraagt de game veel geduld van de speler. Door dee trage opbouw, beperkte begeleiding, soms onduidelijke missies en enkele gedateerde ontwerpkeuzes is dit geen RPG die iedereen zal aanspreken. Ook technisch is niet alles even vlekkeloos, met hier en daar bugs en kleine prestatieproblemen. Die minpuntjes wegen niet op tegen de sterke sfeer, de memorabele wereld en het gevoel van voldoening wanneer je zelf dingen weet uit te vissen. Wie bereid is zich aan te passen aan de oldschool filosofie van de reeks, krijgt een RPG voorgeschoteld die vandaag nog steeds verrassend uniek aanvoelt.
Pro
- Facties met elk hun eigen verhaallijn
- Organische spelwereld
- Unieke oldschool gameplay
- Audiovisueel zeer sterk
Con
- Niet erg toegankelijk
- Soms onduidelijke missies
- Bugs en technische haperingen
8
Over
Beschikbaar vanaf