Vuelta ciclista a España 2022

Wie wint La Vuelta ciclista a España 2022?

• Tadej Pogačar

• Primož Roglič

• Jai Hindley

• Richard Carapaz

• Simon Yates

• Remco Evenepoel

• Enric Mas

• Mikel Landa

• Nairo Quintana

• Iemand anders

De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
Vraag blijft natuurlijk hoe die tijdrit zal vallen na de rustdag.
Dat kan wel eens een vreemd resultaat geven. Maar Evenepoel hoe dan ook topfavoriet samen met Roglic. De rest is toch één of twee niveau’s lager.

Vraag blijft natuurlijk hoe die tijdrit zal vallen na de rustdag.
Dat kan wel eens een vreemd resultaat geven. Maar Evenepoel hoe dan ook topfavoriet samen met Roglic. De rest is toch één of twee niveau’s lager.
Het is ook een écht vlakke tijdrit. Dus een extra nadeel voor de "klimmertjes die niet goed tijdrijden". Wanneer zo'n tijdrit dan nog een flinke col omvat, kunnen ze toch vaak het verschil wat meer beperkt houden.

Ging toch over morgen dat hij hoopte geen tijd te verliezen? Aangezien lastige aankomst.
In de tijdrit is die torenhoog favoriet, zelfs tegenover Roglic, als hij zich goed voelt. Ik kijk er naar uit.
Roglic is een vreemde vogel hé... in het Baskenland was hij, afstand in acht genomen, toch duidelijk sneller dan Remco. Met die nuance dat Roglic daar wel 4 van zijn 5 seconden voorsprong nam in de technische laatste kilometer. (Er van uit gaande dat die wonky tussentijden effectief klopten natuurlijk.)
En op de Olympische Spelen maakte hij daar de verzamelde wereldtop wel compleet belachelijk. Ok, ander parcours, maar toch. Roglic is wel gewoon absolute wereldtop in het tijdrijden. Die ene tijdrit naar La Planche vertekend dat beeld onterecht en is eigenlijk de uitzondering die de regel bij hem bevestigd.

Maar uiteindelijk maakt het niet uit. Zelfs áls Roglic die tijdrit wint, gaat hij echt geen 30 seconden oid terugnemen op Remco. En bij de andere favorieten gaat de grote meerderheid, behoudens grote wijzigingen dit weekend nog, gewoon op 3-4' staan na dinsdag. Begin er maar eens aan...

Roglic is een vreemde vogel hé... in het Baskenland was hij, afstand in acht genomen, toch duidelijk sneller dan Remco. Met die nuance dat Roglic daar wel 4 van zijn 5 seconden voorsprong nam in de technische laatste kilometer. (Er van uit gaande dat die wonky tussentijden effectief klopten natuurlijk.)
En op de Olympische Spelen maakte hij daar de verzamelde wereldtop wel compleet belachelijk. Ok, ander parcours, maar toch. Roglic is wel gewoon absolute wereldtop in het tijdrijden. Die ene tijdrit naar La Planche vertekend dat beeld onterecht en is eigenlijk de uitzondering die de regel bij hem bevestigd.

Maar uiteindelijk maakt het niet uit. Zelfs áls Roglic die tijdrit wint, gaat hij echt geen 30 seconden oid terugnemen op Remco. En bij de andere favorieten gaat de grote meerderheid, behoudens grote wijzigingen dit weekend nog, gewoon op 3-4' staan na dinsdag. Begin er maar eens aan...
Klopt, maar deze tijdrit is biljartvlak en zelfs in licht dalende lijn met weinig technische stukken. Echt iets voor een aeroman zoals Remco.

Dus ik hoop dat hij nog eens een super dag heeft, dan gaan we iets mooi zien imo.

Waarmee ik niet wil zeggen dat Roglic niet beter kan doen, maar op de rest gaat hij toch serieus wat tijd nemen.

Laatst bewerkt:
Klopt, maar deze tijdrit is biljartvlak en zelfs in licht dalende lijn met weinig technische stukken. Echt iets voor een aeroman zoals Remco.

Dus ik hoop dat hij nog eens een super dag heeft, dan gaan we iets mooi zien imo.

Waarmee ik niet wil zeggen dat Roglic niet beter kan doen, maar op de rest gaat hij toch serieus wat tijd nemen.
Inderdaad. Remco mag eventueel vandaag en morgen wat tijd verliezen dat maakt hij dinsdag goed op vrijwel alle klimmers behalve Roglic.

Inderdaad. Remco mag eventueel vandaag en morgen wat tijd verliezen dat maakt hij dinsdag goed op vrijwel alle klimmers behalve Roglic.
Normaal zal hij voor de klimmers eindigen en in principe zelfs de tijdrit winnen.
Maar als je ziet dat hij in zwitserland 1min17 voor Higuita was in de slottijdrit dan denk ik dat we ook geen grote mirakels moeten verwachten.
Hij zal misschien 2minuten of 2,5minuut pakken. Maar dat alleen is niet voldoende.
Daar tegenover staat wel dat in een bergrit er ineens met 3 of meer kan gegooid worden naar hem toe. Zeker als Remco een mindere dag heeft dan is dat snel gebeurt.

Carapaz, Valverde, Vine al mee in de aanval waardoor Quickstep direct de gas open moet zetten. Van Wilder en Alaphilippe nog in steun. Masnada hangt er volgens mij nog net aan. Zullen moeten hopen dat de andere ploegmaten nog kunnen terug komen in de afdaling.

edit: Devenyns ipv Masnada dus.

Laatst bewerkt:
Quickstep ziet er als team toch ook niet echt sterk uit. Vervaeke zou daar toch ook nog moeten bij zitten.

Ze rijden toch ook gewoon dom? Wat zitten die nu zo hard achter vluchters te rijden die helemaal geen gevaar vormen? Carapaz, Valverde ja natuurlijk, maar wat zitten die nu gaten te dichten op Van Gils en Reichenbach.

Nu alleszins wel een goed groepje weg.

Ze rijden toch ook gewoon dom? Wat zitten die nu zo hard achter vluchters te rijden die helemaal geen gevaar vormen? Carapaz, Valverde ja natuurlijk, maar wat zitten die nu gaten te dichten op Van Gils en Reichenbach.

Nu alleszins wel een goed groepje weg.
Was volgens mij Vervaeke die meteen op kop ging rijden na hij terug kwam. Devenyns zei toch relatief snel om te stoppen met rijden.
Remco zal alleszins moeten hopen dat Alaphilippe zijn beste benen terug vindt en dat Van Wilder zijn potentieel kan waarmaken. Op die manier is die rode trui wel een beetje een vergiftigd geschenk.

Was volgens mij Vervaeke die meteen op kop ging rijden na hij terug kwam. Devenyns zei toch relatief snel om te stoppen met rijden.
Remco zal alleszins moeten hopen dat Alaphilippe zijn beste benen terug vindt en dat Van Wilder zijn potentieel kan waarmaken. Op die manier is die rode trui wel een beetje een vergiftigd geschenk.

Van Wilder was eergisteren heel slecht, maar leek daarnet op die eerste klim gelukkig wel dik in orde. Hij is jong natuurlijk dus op zich normaal dat hij wisselvallig is. Masnada klimt gewoon niet goed genoeg voor de moment en Vervaeke wordt een beetje overschat denk ik. Alaphilippe lijkt te beteren gelukkig.

Veel ritten zijn er natuurlijk niet zoals vandaag waarin je echt een sterk team nodig hebt.

Van Wilder was eergisteren heel slecht, maar leek daarnet op die eerste klim gelukkig wel dik in orde. Hij is jong natuurlijk dus op zich normaal dat hij wisselvallig is. Masnada klimt gewoon niet goed genoeg voor de moment en Vervaeke wordt een beetje overschat denk ik. Alaphilippe lijkt te beteren gelukkig.

Veel ritten zijn er natuurlijk niet zoals vandaag waarin je echt een sterk team nodig hebt.

Heb het gisteren nog gepost. Van Wilder zat eergisteren na die val en heeft zich dan opgeblazen in het te snel willen terugkeren.

Normaal zal hij voor de klimmers eindigen en in principe zelfs de tijdrit winnen.
Maar als je ziet dat hij in zwitserland 1min17 voor Higuita was in de slottijdrit dan denk ik dat we ook geen grote mirakels moeten verwachten.
Hij zal misschien 2minuten of 2,5minuut pakken. Maar dat alleen is niet voldoende.
Daar tegenover staat wel dat in een bergrit er ineens met 3 of meer kan gegooid worden naar hem toe. Zeker als Remco een mindere dag heeft dan is dat snel gebeurt.
Als je het negatief bekijkt.. en weer naar Zwitserland wijst als referentie.. onbegrijpelijk. Vorm is nu wel wat beter ondertussen

Het is ook een écht vlakke tijdrit. Dus een extra nadeel voor de "klimmertjes die niet goed tijdrijden". Wanneer zo'n tijdrit dan nog een flinke col omvat, kunnen ze toch vaak het verschil wat meer beperkt houden.
Dat is trouwens niet altijd waar volgens sommige renners. Dumoulin had ondanks zijn bijna 70 kilogram ook liever zware tijdritten dan vlakke tijdritten omdat je volgens hem daar meer tijd kon pakken.

Kort door de bocht: op oplopende stukken pakt een goeie tijdrijder die kan klimmen per kilometer ongeveer even veel tijd als op vlakke stukken op concurrenten die minder goed kunnen tijdrijden als. Oplopende stukken maken de tijdrit zwaarder en zorgen ervoor dat de verschillen op de vlakkere stukken net groter zullen worden per kilometer.

Een goed voorbeeld is de quasi vlakke laatste tijdrit uit de Tour van 2017. Op 22 kilometer verloren notoir slechte tijdrijders Bardet 2:03, Aru 1:15 en Landa 0:51 (ik neem deze 3 omdat ze in de top 5 van het eindklassement stonden en dus nog veel te winnen/verliezen hadden) op winnaar Bodnar en nog eens 6" minder op Froome. Extreem slechte tijdrijders D. Martin, S. Yates (toen nog een zwakke tijdrijder) en Meintjes vulden de top 8 in het klassement en eindigden op +/- 1:30 van Froome in deze tijdrit.

De vlakke slottijdrit van de Giro van 2017 leert hetzelfde. Quintana en Pinot verloren op 30km ong. 1:40 op de winnaar en 1:24 op Dumoulin. Nibali verloor nog geen minuut.

In de tweede vlakke tijdrit, 30 km, van de Tour van 2021 won Pogacar tussen 1 en 2 minuten op o.a. Uran, O'Connor, Carapaz, Mas, ... Dat is veel, maar per kilometer een stuk minder dan wat Vingegaard en Pogacar dit jaar wonnen op hun concurrenten in de zwaardere tijdrit van 40km in de Tour.

Er zijn ook voorbeelden die ongeveer het omgekeerde zeggen, zeker in de echte zware tijdritten. Mijn punt is dat vooral de lengte bepaalt hoeveel tijd je kan winnen op concurrenten als betere tijdrijder.

FDJ de rode loper aan het uitrollen voor Vine zeker. Wie houdt hem van de zege (en de bergtrui) als die een beetje de benen heeft van 2 dagen terug.

Hoezo zit Mads Pedersen weer mee?
Hoe heeft die jongen wel niet getraind, zo een zotte vuelta dat die jongen rijdt.

Vervaeke wel knap bezig nu

Terug
Bovenaan