Vuelta ciclista a España 2022

Wie wint La Vuelta ciclista a España 2022?

• Tadej Pogačar

• Primož Roglič

• Jai Hindley

• Richard Carapaz

• Simon Yates

• Remco Evenepoel

• Enric Mas

• Mikel Landa

• Nairo Quintana

• Iemand anders

De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
Gezien het parcours is alles slechter dan een 5e plek een teleurstelling voor Remco. There, I've said it.

Nee, ook voor hem. Er zijn geen onoverkomelijke bergritten met reuzenbeklimmingen bij en er zit een lekkere TT van 31 km in.
Bovendien is de tegenstand op enkele blokken na, matig. Dus hij moet sowieso top-5 rijden om met een goed gevoel verder te dromen van een Grand Boucle.
Alles verloopt volgens plan oi22

Ik zie liever wat nuance dan dat ze hem de hemel in prijzen, en dat hij dan de torenhoge verwachtingen niet kan inlossen. Heel sterk wat hij presteerde vandaag maar we zijn nog niet in Madrid. Het was slecht weer, maar wel niet koud. Regen bij 19°C tegen regen bij 10°C is een gigantisch verschil. Bij koudere temperaturen gaat die regen een grotere spelbreker zijn. Blijft toch wel straf hoe hij er buiten Mas alle favorieten afkletst, alleen daardoor behoort hij direct tot de favorieten om de Vuelta te winnen, maar het is nog lang niet binnen natuurlijk. Ik vraag me af hoe goed hij de warmte gaat trotseren.
Wat die warmte betreft.. hij heeft zich in Zuid-Spanje afgebeuld op hoogtestage onlangs bij 40 tot 45°C elke dag opnieuw. Dus ik denk dat zijn lichaam ondertussen wel goed geaclimatiseerd is wat betreft de warmte hoor.. Voor Evenepoel hoor je hier duidelijk veel meer mitsen en maren ivg met andere renners die al veel minder bewezen hebben. Ik moet daar dadash in bijtreden eerlijk gezegd.

Morgen 10k a 8,5%
Overmorgen 4K a 13%

‘Geen overkomelijke bergritten’

13% is verschrikkelijk steil en dat 4K lang…
Ik ben fan van Remco maar de voorzichtigheid is in de pers en nu ook op het forum aan het omslaan naar euforie.
Dan komt de potentiële klop van week 3 er nog aan.

Vingegaard daar heb ik het wat moeilijk mee om hem bij de Ultratop te zetten. Oké in de Tirreno was hij ook goed, maar wint daar geen rit.
En dan is het maar flets tot de dauphine waar hij dan de slotrit wint.
Twee ritten in de tour plus dan geel en bollen zijn vooral de reden waarom hij zo massaal veel punten heeft.
Dan is een Roglic of een Remco toch echt wel andere koek want daar zie je prestaties gedurende heel het jaar.
Vingegaard wint wel dé belangrijkste koers van het jaar incl. 2 dikke etappes. Dan hoor je sowieso bij de top 3/top5 van de wereld.
Ik volg jullie, Flappy en ugar (en ben zelf ook Remco-fan). Maar het parcours van deze ronde speelt wat dat betreft wel in zijn voordeel. In de derde week (onbekend terrein voor de jonge Evenepoel, hij kan er inderdaad nog doorzakken) zijn er geen koninginnenritten meer, maar eerder etappes waarbij Evenepoel zelf, mochten het eendagskoersen zijn, topfavoriet zou zijn. Dat verkleint de kans op een grote inzinking toch, zelfs als hij minder goed zou worden naar het einde toe.
Ik zou nu meteen proberen doorzetten: zaterdag aanvallen op de slotklim, zondag niet te gek doen: aanklampen of zelfs wat tijd verliezen, jezelf niet opblazen, en dinsdag vlammen in de tijdrit. Dan kan hij aan consolideren denken...
Het hoeven geen koninginnenritten te zijn... integendeel. Daar zijn het vaak man tegen man gevechten en daar schort momenteel niks aan.
Als sterke kopman ben je eigenlijk best van al met zware bergritten die constant op/af zijn zonder valleien tussen, want het zijn die valleien waar een ploeg het verschil kan maken. En die ploeg viel mij gisteren toch wel tegen... ik moet toegeven dat ik enkel de laatste 20-25km gezien heb en dat Alaphilippe meer dan zijn werk gedaan heeft maar voor de rest kon ik alleen maar vaststellen dat Masnada als laatste man niet verder dan 35-40man kon schiften en dat daar zelfs een paar mindere goden de kans mooi zagen om te anticiperen, wat Remco uiteindelijk ook de rit kost. Voor Masnada waren er wel verzachtende omstandigheden: hij kwam uit de vlucht, dus heeft zijn werk gedaan.

Ik heb wel gelezen dat ze heel de dag in controle hebben gereden maar als ze daar met 40 naar de voet van de laatste klim rijden moet Van Wilder daar toch altijd nog bij zitten? Wat heeft die voor gehad dat dat niet zo was? Dat is toch een man die ik zie als laatste of voorlaatste man voor Remco in dit soort ritten of zie ik dat zo verkeerd? Ik vind het niet normaal dat ze daar op die slotklim nog met 40 samen zitten en dat Remco enkel op Alaphilippe beroep kan doen en bijna geluk heeft dat Masnada daar nog voor hangt... Van Wilder dat is imo dus ofwel gewoon niet goed genoeg (lees: ver beneden verwachting) of gewoon slecht tactisch huiswerk van Quick-Step waardoor hij te vroeg in de rit teveel gegeven heeft?

Enfin: gisteren pakt dat allemaal goed uit, als je het missen van ritwinst even vergeet. Maar dit soort situaties moeten ze in week 3 vermijden. Gisteren was het zeer duidelijk allen VS Roglic (terecht als 3-voudig eindwinnaar), maar als Remco in het rood de slotweek in duikt zal het zeer snel allen VS Remco worden. En dan heb je liefst toch een Van Wilder (of anderen) die minstens tot de laatste 15man mee kan, liefst zelfs de laatste 10.

Dat gedrag wordt hier ook gecreëerd door de non-believers of sceptici natuurlijk. Dat er tot in het belachelijke alles telkens kapot genuanceerd moet worden bij elke prestatie helpt daar niet bij. Vind je het dan niet jammer dat dat eerste ook telkens gebeurd? Zolang dat eerste blijft duren zal die reactie ook altijd blijven komen.

@MrKend54l die verdient het soms om op te kappen. 80% van zijn posts kan ik appreciëren maar voor die overige 20% verdient hij soms toch een klein beetje abuse. :tongue:
Ik geef je zeker gelijk hoor maar sommige mensen blijven nu eenmaal liever wat voorzichtiger... iets met het verkopen van het vel van de beer enzo. En die mensen/reacties worden hier vaak al te snel/gemakkelijk weggezet als non-believers/haters/... en dat is imo niet (altijd) nodig.

Trouwens om nog even terug te komen op de koers van gisteren: Jay Vine heeft gisteren toch écht een heel zotte klim gereden? Hoeveel voorsprong had die toen Remco de registeres open trok? 30-40 seconden? Veel meer zal het toch niet geweest zijn want Padun reed daar nog voor en had toen nog ~50-55seconden voor de groep der favorieten. Die geeft dus eigenlijk maar 20s (max 30s) seconden toe op Remco... ik had Vine wel verwacht voor ritwinst, maar eerder vanuit de lange vlucht, niet op deze manier. Enkel Remco en Mas reden gisteren sneller naar boven en Mas heeft heel de tijd in het wiel gezeten, wat op een beklimming van 6,4% avg echt nog wel een serieuze aero bonus geeft... Vine dus eigenlijk 2de sterkste man bergop gisteren? :unsure:

Laatst bewerkt:
Alle gekheid op een stokje maar 2000HM is niet veel voor een echte bergrit he (op 180 km)

Vandaag is op papier dan een heuvelrit terwijl er ook een col van 1e categorie in zit
Die 2000hm kloppen toch ergens niet. Volgens pro cycyling stats 4120 HM en volgens strava ong 3730 bij de meeste

Vingegaard wint wel dé belangrijkste koers van het jaar incl. 2 dikke etappes. Dan hoor je sowieso bij de top 3/top5 van de wereld.

Het hoeven geen koninginnenritten te zijn... integendeel. Daar zijn het vaak man tegen man gevechten en daar schort momenteel niks aan.
Als sterke kopman ben je eigenlijk best van al met zware bergritten die constant op/af zijn zonder valleien tussen, want het zijn die valleien waar een ploeg het verschil kan maken. En die ploeg viel mij gisteren toch wel tegen... ik moet toegeven dat ik enkel de laatste 20-25km gezien heb en dat Alaphilippe meer dan zijn werk gedaan heeft maar voor de rest kon ik alleen maar vaststellen dat Masnada als laatste man niet verder dan 35-40man kon schiften en dat daar zelfs een paar mindere goden de kans mooi zagen om te anticiperen, wat Remco uiteindelijk ook de rit kost. Voor Masnada waren er wel verzachtende omstandigheden: hij kwam uit de vlucht, dus heeft zijn werk gedaan.

Ik heb wel gelezen dat ze heel de dag in controle hebben gereden maar als ze daar met 40 naar de voet van de laatste klim rijden moet Van Wilder daar toch altijd nog bij zitten? Wat heeft die voor gehad dat dat niet zo was? Dat is toch een man die ik zie als laatste of voorlaatste man voor Remco in dit soort ritten of zie ik dat zo verkeerd? Ik vind het niet normaal dat ze daar op die slotklim nog met 40 samen zitten en dat Remco enkel op Alaphilippe beroep kan doen en bijna geluk heeft dat Masnada daar nog voor hangt... Van Wilder dat is imo dus ofwel gewoon niet goed genoeg (lees: ver beneden verwachting) of gewoon slecht tactisch huiswerk van Quick-Step waardoor hij te vroeg in de rit teveel gegeven heeft?

Enfin: gisteren pakt dat allemaal goed uit, als je het missen van ritwinst even vergeet. Maar dit soort situaties moeten ze in week 3 vermijden. Gisteren was het zeer duidelijk allen VS Roglic (terecht als 3-voudig eindwinnaar), maar als Remco in het rood de slotweek in duikt zal het zeer snel allen VS Remco worden. En dan heb je liefst toch een Van Wilder (of anderen) die minstens tot de laatste 15man mee kan, liefst zelfs de laatste 10.

Ik geef je zeker gelijk hoor maar sommige mensen blijven nu eenmaal liever wat voorzichtiger... iets met het verkopen van het vel van de beer enzo. En die mensen/reacties worden hier vaak al te snel/gemakkelijk weggezet als non-believers/haters/... en dat is imo niet (altijd) nodig.

Trouwens om nog even terug te komen op de koers van gisteren: Jay Vine heeft gisteren toch écht een heel zotte klim gereden? Hoeveel voorsprong had die toen Remco de registeres open trok? 30-40 seconden? Veel meer zal het toch niet geweest zijn want Padun reed daar nog voor en had toen nog ~50-55seconden voor de groep der favorieten. Die geeft dus eigenlijk maar 20s (max 30s) seconden toe op Remco... ik had Vine wel verwacht voor ritwinst, maar eerder vanuit de lange vlucht, niet op deze manier. Enkel Remco en Mas reden gisteren sneller naar boven en Mas heeft heel de tijd in het wiel gezeten, wat op een beklimming van 6,4% avg echt nog wel een serieuze aero bonus geeft... Vine dus eigenlijk 2de sterkste man bergop gisteren? :unsure:

Voet van Collada de Brenes, 43 km

Grote valpartij in het peloton. Evenepoel komt er zonder kleerscheuren doorheen, maar verliest met Ilan Van Wilder wel een belangrijke helper. “Ik zat vast”, aldus Van Wilder. “Pas ver op de klim konden we weer aansluiten achteraan in het peloton en net toen begon onze ploeg zo hard op kop te rijden. Daar ben ik een beetje ontploft.”

Santa Cruz de Iguna, nog 15 km

Het plannetje van Quick-Step past nu helemaal in elkaar. Vroege vluchter Fausto Masnada – die omwille van een zitvlakblessure nog dicht bij een opgave stond in de eerste dagen – zet zich meteen nadat hij wordt ingelopen aan kop van een zeer uitgedund peloton.

Bron: Nieuwsblad

Er waren dus verzachtende omstandigheden. Nu is de Vuelta daar was ook in het verleden veel vaker man tegen man. Een goeie Evenepoel hoeft daar niet echt schrik van te hebben. Die klim gisteren bv was eigenlijk niet echt ideaal aangezien er nog een redelijk vlak stuk middenin zat waar in de wielen zitten dus een groot voordeel gaf.

En allen tegen een daar geloof ik ook niet zoveel van. Je krijgt toch al gauw natuurlijke allienties. Er komen nog 2 bergritten dit weekend en dan dinsdag die tijdrit ze staan nu nog allemaal relatief dicht bij elkaar tegen het midden van de 2e week zullen de verhoudingen al goed duidelijk zijn en zullen de onderling verschillen al redelijk zijn opgelopen en dan gaat iedereen veel vlugger beginnen rijden voor zijn eigen plekje.

Als jij 3e staat op 2-3 minuten van de leider en de 4e valt aan die maar 20" achter jouw staat ga je dan echt de kaart spelen van alles voor winst ik laat de leider het oplossen? Terwijl die 4e gaat al ferm moeten uitpakken om minuten goed te maken op de leider. De kans dat die 4e aan het eind ergens middenin land op een dikke minuut van de leider bv maar nu wel een dikke minuut voor jouw is redelijk groot.

Vine had 25" voorsprong toen Evenepoel versnelde. Had er boven nog 15". Dus ja Vine was gisteren ook indrukwekkend. Nu ik had naar de ronde van Noorwegen gekeken (de ronde van janneke en mieke weet je wel) en daar was die Vine ook al 2e op minder dan een halve minuut van Evenepoel. Volgens de watage rekenaars werden daar de hoogste wattages van het seizoen getrapt niet enkel door Evenepoel maar dus ook door Vine. Die jongen kan dus wel wat. Ik weet niet of het een keuze was of gewoon iets minder waarom hij al op een paar minuten stond in het klassement. Misschien rekenede hij op wat vrijgeleide door al wat tijd te verliezen in het begin van de Vuelta.

Ik volg jullie, Flappy en ugar (en ben zelf ook Remco-fan). Maar het parcours van deze ronde speelt wat dat betreft wel in zijn voordeel. In de derde week (onbekend terrein voor de jonge Evenepoel, hij kan er inderdaad nog doorzakken) zijn er geen koninginnenritten meer, maar eerder etappes waarbij Evenepoel zelf, mochten het eendagskoersen zijn, topfavoriet zou zijn. Dat verkleint de kans op een grote inzinking toch, zelfs als hij minder goed zou worden naar het einde toe.
Ik zou nu meteen proberen doorzetten: zaterdag aanvallen op de slotklim, zondag niet te gek doen: aanklampen of zelfs wat tijd verliezen, jezelf niet opblazen, en dinsdag vlammen in de tijdrit. Dan kan hij aan consolideren denken...
Volgens mij blijft het gevaarlijk tot rit 20. Wanneer je daar snel zonder ploegmaats komt te zitten, kan je nog veel tijd verliezen als je een inzinking hebt. En de 3 ritten daarvoor hebben volgens mij allemaal redelijk wat hoogtemeters.
Ik hoop dat Quickstep het verstand heeft van Evenepoel - wanneer die dan nog de leiderstrui heeft - volledig af te schermen op de tweede rustdag. Zodat die rustdag ook echt een rustdag wordt. Indien Carrera in 1990 Claudio Chiappucci had afgeschermd op de rustdag in de Tour, in plaats van hem voor alle pers te laten opdraven (omdat ze niet geloofden in zijn kansen) had die Tour waarschijnlijk gewonnen

Omdat we het gisteren er toch over hadden, Uijtdebroecks ondertussen iedereen wat aan het belachelijk maken in de Toekomstronde. Geholpen door het feit dat zijn twee grootste concurrenten pech hadden (Van Eetvelt door ziekte en Martinez gevallen), maar dan nog. 19 jaar he die gast.

Omdat we het gisteren er toch over hadden, Uijtdebroecks ondertussen iedereen wat aan het belachelijk maken in de Toekomstronde. Geholpen door het feit dat zijn twee grootste concurrenten pech hadden (Van Eetvelt door ziekte en Martinez gevallen), maar dan nog. 19 jaar he die gast.
Dit heeft meer uitstraling, maar die top 10 tegen Janneke en Mieke in Noorwegen vond ik ook al impressionant voor die leeftijd. Enorm talent, maar het komt er ook uit. Zit ook echt wel in de goede ploeg precies onder de vleugels van de minzame Gasparotto.

Zijn die onderweg vandaag?

Zijn die onderweg vandaag?

Dit heeft meer uitstraling, maar die top 10 tegen Janneke en Mieke in Noorwegen vond ik ook al impressionant voor die leeftijd. Enorm talent, maar het komt er ook uit. Zit ook echt wel in de goede ploeg precies onder de vleugels van de minzame Gasparotto.
Die rijdt gewoon voor Bora hé ;)
Die was in Sibiu Tour ook al ontzettend sterk. Geen verrassing dit al denk ik niet dat hij een fitte Martinez er zomaar afrijdt. Als je ziet wat er op dit moment achter rijdt zijn dat normaal niet de sterkste klimmers in de beloftencategorie.

Die rijdt gewoon voor Bora hé ;)
Die was in Sibiu Tour ook al ontzettend sterk. Geen verrassing dit al denk ik niet dat hij een fitte Martinez er zomaar afrijdt. Als je ziet wat er op dit moment achter rijdt zijn dat normaal niet de sterkste klimmers in de beloftencategorie.

Gasparatto is zowat zijn vaste ploegleider bij Bora, komen goed overeen naar't schijnt (fyi)

Terug
Bovenaan