Vuelta 2023

Wie wint la Vuelta 2023

• Jonas Vingegaard

Stemmen: 25 29,1%
  • Primoz Roglic

Stemmen: 15 17,4%
  • Remco Evenepoel

Stemmen: 41 47,7%
  • Geraint Thomas

Stemmen: 0 0,0%
  • João Almeida

• Enric Mas

• Juan Ayuso

Stemmen: 5 5,8%
  • Richard Carapaz

• Iemand Anders

• Totaal aantal stemmers
    86
  • Opiniepeiling gesloten .
Precies of het zo gemakkelijk is om via een vlucht een rit te winnen. Er zijn renners die het heel hun carrière proberen maar nooit in slagen. Zelfs dat is echt niet zo vanzelfsprekend.
Het helpt natuurlijk wel dat je als één van de intrinsiek beste renners/klimmers van de wereld op een loodzwaar parcours met veel klimwerk in een groep zit met voor de rest voornamelijk B garnituur... De kans dat Remco in dat scenario het laken naar zich toe trekt is niet zo onwaarschijnlijk.

Als je de sterkste klimmer bent en je daalt niet als de grootmoeder van Tom Dumoulin dan win je die rit in principe gewoon. Als je dat vergelijkt met die rit die Mohorič dit jaar wint in de Tour vanuit een vlucht van 30 met daarbij dan nog nen hoop snelle mannen met ploegmaats: toch al een héél pak moeilijker.

Waarmee ik voor alle duidelijkheid niks wil zeggen over de waarde van de ene rit t.o.v. de andere. Het is wel veel gemakkelijker om een Tour rit te winnen als je een goed eindschot hebt of als je de beste klimmer bent in een kopgroep in een bergrit. Als je echter alleen moet aankomen en/of je bent nooit de sterkste maar moet het vooral hebben van sluwheid dan wordt het al een veel moeilijker verhaal natuurlijk.

Wat je daar ziet zijn mannen die gestaag aan pakweg 350watt naar boven rijden en dan een Kuss die meer dan het dubbele trapt.
Op een gewicht van 3x niks. Die sprint omhoog eh.
Logisch dat je dan pijlsnel snelheid maakt en iedereen ter plaatse laat staan.

Zoiets los je makkelijk op door uw vermogendata van 30s voor, tijdens en 30s na de demarrage te delen.
Maar goed waarom zou hij?

Interessant weetje gelezen op X

Roglic heeft in zijn bestaan als GC renner in de world Tour nog nog maar 1 keer meer dan 15" kunnen pakken in *1 klim* rit op al zijn GC-rivalen.

Dus met 4 GT overwinningen + bijna alle 1 week koersen die hij bijna heeft gewonnen.

Wel zot eigenlijk
Roglic wint dus vooral doordat hij constant is en snel aan de meet.

Laatst bewerkt:

Roglic heeft in zijn bestaan als GC renner in de world Tour nog nog maar 1 keer meer dan 15" kunnen pakken in 1 rit op al zijn GC-rivalen.

Dus met 4 GT overwinningen + bijna alle 1 week koersen die hij bijna heeft gewonnen.

Wel zot eigenlijk
Dat is toch een bevestiging van iets wat iedereen al weet?

Dat is toch een bevestiging van iets wat iedereen al weet?
Zoals we genoeg zien, in deze topic, is niet elk "vermoeden" of "denken dat je het weet", correct.
Daarnaast, nog maar één keer meer dan 15 seconden, dat is toch wel HEEL weinig gewoon. Vind het wat gek hoe je dit afschildert.

Zoals we genoeg zien, in deze topic, is niet elk "vermoeden" of "denken dat je het weet", correct.
Daarnaast, nog maar één keer meer dan 15 seconden, dat is toch wel HEEL weinig gewoon. Vind het wat gek hoe je dit afschildert.
Roglic is toch gekend als iemand die volgt, meerijdt en afmaakt in de sprint. Ik kan mij gewoon geen momenten inbeelden waar hij wegdemarreert van iedereen en idd minuut/minuten pakt op de rest.

Aanval met Bernal in zijn laatste Vuelta die hij won moet zowat de enige keer zijn dat Roglic van ver aanviel al was het dan ook eerder een reactie op een aanval maar reed toen wel mee, wat ook niet vaak gebeurd.

Roglic heeft in zijn bestaan als GC renner in de world Tour nog nog maar 1 keer meer dan 15" kunnen pakken in 1 rit op al zijn GC-rivalen.

Wel zot eigenlijk
De tijdrit in de Giro van dit jaar dan?

Zal wel enkel over ritten in lijn gaan veronderstel ik, aangezien die nog wel tijdritten heeft gewonnen met een grotere marge dan 15".

Laatst bewerkt:
Hij heef al meermaals in tijdritten gewoon met een grotere voorsprong, ik vermoed dat ze dan ook ritten in lijn willen zeggen
Dan nog klopt het niet :biglaugh:

Tour 2018: etappe 19 gewonnen met 19" voorsprong.
Vuelta 2021: etappe 17 gewonnen met 1'35 voorsprong.

Sorry, had even niets te doen. Heb trouwens niet meer verder gekeken, dus misschien zijn er nog meer.

Klopt dus niet helemaal als ik de ritten in lijn bekijk.
Won in de Tour van 2018 met 18 seconden voorsprong een rit voor Thomas en co
Won in de Vuelta van 2021 met 1'35 voorsprong en nam toen de leiderstrui over van Eiking

Klopt dus niet helemaal als ik de ritten in lijn bekijk.
Won in de Tour van 2018 met 18 seconden voorsprong een rit voor Thomas en co
Won in de Vuelta van 2021 met 1'35 voorsprong en nam toen de leiderstrui over van Eiking
In 2017 ook een rit in de tour met +1 min voorsprong.
Maar als je kijkt waar hij het GC ook won dan klopt het wel denk ik. Ik heb nog 1 extra rit gevonden waar hij wel maar 13 sec op ploegmaat en toen nog knecht Vingegaard had en meer dan 25 sec op de rest + op het einde GC ook wint.

Terug
Bovenaan