Gruwel? Misschien geen woorden in m'n mond leggen.

Als ik dan toch moet nuanceren: geen betaald werk waarmee je pensioenrechten opbouwt als je dan wilt impliceren dat ik doe alsof huishoudelijk werk géén "werk" is. (overigens, ik doe mijn eigen huishouden ook, en krijg er ook niets extra voor)
Wilt een huisvrouw "betaald" worden voor haar werk in het verleden, dan moet ze maar bij de vader van haar kinderen en/of haar man/partner uit die tijd aankloppen natuurlijk.
waarvoor ze echter geen wettelijk middel heeft om dat te doen. Vandaar de oproep om pensioenrechten bij gehuwde koppels, zeker met kinderen, gewoon te verdelen over de 2 partners. Daarvan afwijken moet dan een bewuste keuze zijn en niet omgekeerd.

KnightOfCydonia zei:
Als vrouwen tegenwoordig meer gaan werken, lost die pensioenkloof zich voor een stuk vanzelf op. Vandaar mijn opmerking dat bepaalde ongelijkheden uit het verleden zich nu éénmaal met verloop van tijd vanzelf zullen oplossen, je kan echter niet zomaar elke ongelijkheid uit het verleden meteen wegwerken als daar ook goede redenen voor zijn/waren. Zaken zoals een minimumpensioen zijn al in het voordeel van vrouwen, en met een verminderde levensverwachting van mannen wordt bij die berekening van de pensioenkloof ook geen rekening gehouden natuurlijk...
Ongelijkheid uit het verleden?

1678353091385.png

(cijfers voor volledig België)

Het is dus nu ook nog altijd de gewoonte.

waarvoor ze echter geen wettelijk middel heeft om dat te doen. Vandaar de oproep om pensioenrechten bij gehuwde koppels, zeker met kinderen, gewoon te verdelen over de 2 partners. Daarvan afwijken moet dan een bewuste keuze zijn en niet omgekeerd.

Bekijk bijlage 17772

Juist uit interesse, wat wil arbeidsregime speciaal zeggen?

Mooie onderbouwing die volkomen ontbreekt in het Radio 1 interview dat ik op de radio hoorde, maar die nog altijd niets wegneemt aan de kern van mijn punt: een loonkloof die het gevolg is van deeltijds of minder in posten werken, is gewoon een terechte loonkloof, want loon naar werken.

Problemen met onvrijwillig deeltijds werken mogen gerust aangepakt worden. Maar zoals je zelf aangeeft: ik zie ook een belangrijker deel keuze in dit verhaal. Bovendien zijn vrouwen ook blijkbaar meer dan dubbel zo veel ziek of arbeidsongeschikt dan mannen, volgen ze meer bijkomende opleidingen (positief toch (?)) of kiezen ze er voor omwille van persoonlijke redenen, tja...

Dit zijn wat mij betreft niet de geweldige voorbeelden waarvan ik ga denken: oh, er is toch nog héél wat vrouwendiscriminatie in onze samenleving... in dat opzicht snijden jouw cijfers in twee richtingen hé.
Ik snap niet waar je je conclusies uit haalt. Het gaat hier enkel over mensen die deeltijds werken. Dus gaat het niet over iedereen.

Dat wil zeggen als méér vrouwen zouden kiezen om deeltijds te werken hoewel ze ziek zijn of omdat vrouwen deeltijds werken terwijl ze ook nog een opleiding volgen, je dat négatief vindt. Terwijl je het beter zou vinden als ze uit de cijfers verdwijnen, maar dat kan dan ook zijn omdat ze mss gewoon NIET werken.

Dus néé, die cijfers bewijzen niet wat je zegt, ze bewijzen wél dat er véél vrouwen zijn die ongewild deeltijds werken.

Bekijk bijlage 17772

Ik wil hier niks speciaals mee zeggen maar ik werk in een sector waar er veel vrouwen in werken.
Uit mijn ervaring in die sector kan ik zeggen dat vrouwen eenmaal ze zwanger zijn ook wel heel rap bereid zijn om deeltijds te werken.
Ook willen ze graag lang deeltijds werken.
Dan spreken we over vrouwen die onder de 30 jaar zijn dus zeker moeten opgegroeid zijn in gezinnen waar beide ouders hoogstwaarschijnlijk werken.
Historisch kan je zeggen maar zo gaat het ook niet worden opgelost als ze zelf zo rap de neiging hebben om deeltijds te werken.

Juist uit interesse, wat wil arbeidsregime speciaal zeggen?

De groep personen met een speciaal arbeidsregime omvat de prestaties als seizoenarbeider, interimwerknemer of werknemer met gelimiteerde prestaties. Seizoensarbeid heeft betrekking op korte arbeidsperiodes, hetzij als gevolg van de seizoensgebonden aard van het werk, hetzij als gevolg van de noodzaak van de onderneming en om een beroep te doen op versterking voor bepaalde periodes van het jaar. De interim-arbeid betreft de werknemers die door een erkend uitzendbureau ter beschikking gesteld worden van een gebruiker. De aanduiding ‘gelimiteerde prestaties’ geldt voor werknemers die verbonden zijn met de werkgever via een contract van korte duur en voor een tewerkstelling die per dag niet de gewoonlijke dagduur bereikt. Het betreffen hier bijvoorbeeld extra’s in de horeca, monitoren in de socio-culturele sector, die voor slechts enkele uren worden aangeworven. De specifieke regelingen voor gelegenheidsarbeid in de land- en tuinbouw en in de horeca worden ook onder deze categorie opgenomen.

Bekijk bijlage 17772

Hier verschiet ik nu ook wel van. 50% verschil tussen mannen en vrouwen die voltijds werken en in het deeltijdsregime 20/80% verhouding. :eek:

Ik wil hier niks speciaals mee zeggen maar ik werk in een sector waar er veel vrouwen in werken.
Uit mijn ervaring in die sector kan ik zeggen dat vrouwen eenmaal ze zwanger zijn ook wel heel rap bereid zijn om deeltijds te werken.
Ook willen ze graag lang deeltijds werken.
Dan spreken we over vrouwen die onder de 30 jaar zijn dus zeker moeten opgegroeid zijn in gezinnen waar beide ouders hoogstwaarschijnlijk werken.
Historisch kan je zeggen maar zo gaat het ook niet worden opgelost als ze zelf zo rap de neiging hebben om deeltijds te werken.
Tuurlijk, ik zeg verre van dat het allemaal onbewust is, hé.

Maar het feit dat vrouwen die werken vaker deeltijds werken is voor een deel ook omdat:
- ze meestal een lager loon hebben dan de man (deels omdat ze in lager betaalde sectoren werken)
- het "geacht" wordt als "goede" vrouw om de zorg voor de kinderen nog altijd primair op te nemen. (schuldbewustzijn)

Hier verschiet ik nu ook wel van. 50% verschil tussen mannen en vrouwen die voltijds werken en in het deeltijdsregime 20/80% verhouding. :eek:
Ik denk dat het in Nederland zelfs nog een stuk erger is (omdat het schoolsysteem daar ook erger is).

Een vrouw die gans haar carriere voltijds werkt is héél zeldzaam. Gewoon omdat de partner meestal niet deeltijds werkt/wil werken.

Ik ben daar niet tegen dat ze dan dat zouden aanpassen? Dat lijkt mij een betere oproep dan om minimumpensioenen specifiek voor vrouwen te verhogen bijvoorbeeld.

Bekijk bijlage 17772

Ik vermoed dat er nu nog altijd wel meer vrouwen zijn die wél werken dan niet, maar dan idd frequenter deeltijds. Voor zover dat onvrijwillig is mag daar iets aan gedaan worden, maar ik zie in jouw cijfers toch ook een belangrijke factor keuze. Géén van mijn grootmoeders hebben ooit gewerkt, alle vrouwen van de generatie van mijn moeder in mijn familie werkten wel, eerst voltijds later deeltijds. Mijn vader heeft mijn moeder daar echt niet toe gedwongen hoor, ... integendeel toen ik en m'n zus zelfs al het huis uit waren is mijn moeder deeltijds blijven werken, intussen op pensioen, en mijn vader die ouder is? Die werkt zelfs nog voort...

Ook in mijn vorige en huidige jobs zie ik vooral vrouwen die ervoor kiezen om deeltijds te werken eerlijk gezegd.

Ik snap niet waar je je conclusies uit haalt. Het gaat hier enkel over mensen die deeltijds werken. Dus gaat het niet over iedereen.

Dat wil zeggen als méér vrouwen zouden kiezen om deeltijds te werken hoewel ze ziek zijn of omdat vrouwen deeltijds werken terwijl ze ook nog een opleiding volgen, je dat négatief vindt. Terwijl je het beter zou vinden als ze uit de cijfers verdwijnen, maar dat kan dan ook zijn omdat ze mss gewoon NIET werken.

Dus néé, die cijfers bewijzen niet wat je zegt, ze bewijzen wél dat er véél vrouwen zijn die ongewild deeltijds werken.

Tuurlijk is deeltijds werken om het te kunnen combineren met ziekte of opleiding positief? Dat zei ik net zelf.
Je hebt gelijk, vrouwen werken vaker onvrijwillig deeltijds, en daar mag gerust iets tegen gebeuren.

Maar ik vind wel degelijk dat die cijfers in twee richtingen gaan:
waarom zou ziekte bijvoorbeeld vaker een reden voor vrouwen moeten zijn om deeltijds te werken dan mannen? "Andere persoonlijke redenen" lijkt mij ook overduidelijk een keuze?

Zorg voor eigen kinderen... 't is niet dat dat alleen maar een straf of een nadeel is hé: je krijgt ook meer tijd met je kinderen... en zie hoger: als daar een partner is in het verhaal dan lijkt het pensioen met die delen mij zeker niet verkeerd. Dus voer maar in zou ik zeggen...

Op een ander punt heb je wel gelijk, als ze ervoor zouden kiezen niet te werken verdwijnen ze uit deze cijfers...

Jij lijkt echter ook het stukje dat ik hier al eerder postte uit de pensioenstudie gemist te hebben dat:
Vrouwen die hun hele leven ongehuwd bleven krijgen 2 procent meer pensioen dan mannen in dezelfde situatie.

Lijkt mij dat keuze een zéér belangrijke rol speelt in dit verhaal. In een discussie hoe je de zorg die vrouwen aan kinderen geven correct kan valoriseren door het uitwisselen van pensioenrechten met hun partner, wil ik gerust meegaan. Maar de pensioenkloof is om terug te koppelen naar de titel van deze thread dus géén gevolg van vrouwendiscriminatie, net zoals de loonkloof op de luchthaven dat niet is: het is vooral een gevolg van keuzes. Kies je voor een gezin en kinderen en kan je daardoor niet meer in ploegen werken... en verdien je daardoor minder? Dan is dat géén discriminatie, maar gewoon een gevolg van keuzes die je maakte die voor- (kinderen) en nadelen (minder flexibiliteit op de arbeidsmarkt) hebben.

Feitelijk onwaar, de historische basis was het gezin, niet het individu, hierin vervulden mannen een andere rol. Dat mannen bij erfopvolging primeerden (en ook hier zie je trouwens veel regionale verschillen en uiteindelijk was dat vooral iets voor de adel en niet bij gewone boeren) wil niet zeggen dat vrouwen op andere punten niet voor stonden op mannen. Vrouwen hadden betere toegang tot armenzorg, leefden langer en moesten vaak minder karweien leveren. Ook krijgsdienst was voor hen ongeveer onbestaande. Als je adellijke erfrecht neemt als maatstaf ben je gewoon niet goed bezig.
En in welke positie op de sociale ladder stonden vrouwen dan globaal gezien voor? Want ik lees hier "ze leefden langer", en dan wat losse feitjes uit het feodaal systeem, tijden van oorlog, cijfers na 1843. Vanuit zo'n fragmentarische benadering kan je toch gewoon alles doen kloppen?

Ik nam het adelijk erfrecht omdat @zwarten afkwam dat de ongelijkheid van de vrouw wel meeviel want er was ook ongelijkheid tussen arm en rijk, en dan wat feitjes over horigen. Wel, dan neem ik die bevoorrechte klasse, en zie, als vrouw ben je daar kennelijk achtergesteld ten opzichte van de man. Dan kom jij af dat dit kennelijk allemaal gelijker was bij de gewone boeren. Ja, kan hoor, maar gelijkER is een vergelijking, dat maakt het niet gelijk. In welke sociale klasse moest de man de vrouw gehoorzamen?
Uithuwelijking was iets dat voornamelijk in de hogere klassen plaats ging vinden. In de lagere klassen was dit niet het geval. besef ook dat voor elke vrouw die uitgehuwelijkt werd er een man was die hetzelfde onderging. Het is niet dat al die troonopvolgers stonden te springen om met hun nicht te trouwen... . Tenzij je ervan uitgaat dat mannen geen standaarden hebben en alles pakken wat ze kunnen pakken. Bij de boeren en burgers konden die mannen en vrouwen zelf vrij kiezen hoor. Die gingen echt op zoek naar een man of vrouw die goed bij hen paste en met wie ze een goeddraaiend bedrijf konden oprichten. Was dat soms uit economische overwegingen eerder dan romantische? Vast wel, maar opnieuw dat was dan zowel voor de man als vrouw.
Overspel, werd dat gelijk berecht tussen man en vrouw dan? Want moeten trouwen met je nicht is heel wat minder zwaar als je daarnaast nog een of meer vrouw(en) erop kan nahouden, die je enkel tijdens de "juiste" gelegenheden moest ontmoeten, en die je natuurlijk geen erkende kinderen mochten opleveren. Bij vrouwen lag dat iets moeilijker natuurlijk, aangezien zwanger worden van een minnaar net een iets groter probleem was.

Allemaal goed hoor, ik had niet anders verwacht dan dat ik in dit topic ging lezen hoe mannen eigenlijk al eeuwen slechter af zijn/vrouwen beter dan we denken. Maar zo overtuigend vind ik wat op elkaar gegooide weetjes en mortaliteitscijfers vanaf 1843 niet.

Dit kan je toch niet afleiden uit een snapshot? Bij de jongeren is er idd nog altijd een onevenwicht, niet zo groot, voor hetzelfde geld verkleint dat onevenwicht jaar na jaar.

Ik zie vaak statistieken over loonkloof etc passeren, maar altijd obv snapshots, terwijl je net de loonbaanevoluties in kaart moet brengen om die trends op te sporen en te duiden.

Dit kan je toch niet afleiden uit een snapshot? Bij de jongeren is er idd nog altijd een onevenwicht, niet zo groot, voor hetzelfde geld verkleint dat onevenwicht jaar na jaar.

Ik zie vaak statistieken over loonkloof etc passeren, maar altijd obv snapshots, terwijl je net de loonbaanevoluties in kaart moet brengen om die trends op te sporen en te duiden.
Dat onevenwicht tussen mannen en vrouwen is verkleind omdat er procentueel gezien meer mannen deeltijds werken. Maar da's niet de richting die we willen denk ik, dan zou je toch hopen/verwachten dat het percentage vrouwen dat deeltijds werkt wat zakt, maar dat is zelfs licht gestegen.

En in welke positie op de sociale ladder stonden vrouwen dan globaal gezien voor? Want ik lees hier "ze leefden langer", en dan wat losse feitjes uit het feodaal systeem, tijden van oorlog, cijfers na 1843. Vanuit zo'n fragmentarische benadering kan je toch gewoon alles doen kloppen?

Ik nam het adelijk erfrecht omdat @zwarten afkwam dat de ongelijkheid van de vrouw wel meeviel want er was ook ongelijkheid tussen arm en rijk, en dan wat feitjes over horigen. Wel, dan neem ik die bevoorrechte klasse, en zie, als vrouw ben je daar kennelijk achtergesteld ten opzichte van de man. Dan kom jij af dat dit kennelijk allemaal gelijker was bij de gewone boeren. Ja, kan hoor, maar gelijkER is een vergelijking, dat maakt het niet gelijk. In welke sociale klasse moest de man de vrouw gehoorzamen?

Overspel, werd dat gelijk berecht tussen man en vrouw dan? Want moeten trouwen met je nicht is heel wat minder zwaar als je daarnaast nog een of meer vrouw(en) erop kan nahouden, die je enkel tijdens de "juiste" gelegenheden moest ontmoeten, en die je natuurlijk geen erkende kinderen mochten opleveren. Bij vrouwen lag dat iets moeilijker natuurlijk, aangezien zwanger worden van een minnaar net een iets groter probleem was.

Allemaal goed hoor, ik had niet anders verwacht dan dat ik in dit topic ging lezen hoe mannen eigenlijk al eeuwen slechter af zijn/vrouwen beter dan we denken. Maar zo overtuigend vind ik wat op elkaar gegooide weetjes en mortaliteitscijfers vanaf 1843 niet.
Je mag eens gaan stoppen met woorden in de mond te leggen.
De ongelijkheid die de school aanhaalt op basis van geslacht is gewoon slecht geargumenteerd. Gelijk stemrecht vs man en vrouw ligt niet zo ver uit elkaar, dus de lange weg die vrouwen hebben afgelegd lijkt geschiedkundig niet zo lang te zijn. De school moet de jongens op basis van dat argument niet met een erfzonde opzadelen gewoon omdat ze man zijn. Dat is het enigste punt dat maak. Nergens in mijn posts heb ik ooit maar gezegd dat de ongelijkheid meeviel. Je hebt in je eerste reply al diezelfde woorden in mijn mond proberen te leggen. Ik heb me daarop al verdedigd en nu doe je het weer.

Dat onevenwicht tussen mannen en vrouwen is verkleind omdat er procentueel gezien meer mannen deeltijds werken. Maar da's niet de richting die we willen denk ik, dan zou je toch hopen/verwachten dat het percentage vrouwen dat deeltijds werkt wat zakt, maar dat is zelfs licht gestegen.
Da's ook wel logisch in een steeds rijker wordende maatschappij, één van de zaken die met die welvaart "gekocht" gaat worden is meer vrije tijd.

Da's ook wel logisch in een steeds rijker wordende maatschappij, één van de zaken die met die welvaart "gekocht" gaat worden is meer vrije tijd.
True, maar toch, als ik zou mogen kiezen dan hoop ik eerder dat het percentage voltijds werkende vrouwen in de richting gaat van dat bij de mannen ipv het deeltijds percentage van de mannen te zien opschuiven naar dat bij de vrouwen.

True, maar toch, als ik zou mogen kiezen dan hoop ik eerder dat het percentage voltijds werkende vrouwen in de richting gaat van dat bij de mannen ipv het deeltijds percentage van de mannen te zien opschuiven naar dat bij de vrouwen.
Maar nu zeg je dat je het hoopt, terwijl je het net stellig poneerde? Volgens mij is het gewoon biede, meer mannen deeltijds, minder vrouwen deeltijds (procentueel). Die zorgtaken of huishoudelijke taken moeten nog steeds uitgevoerd worden.

Maar nu zeg je dat je het hoopt, terwijl je het net stellig poneerde? Volgens mij is het gewoon biede, meer mannen deeltijds, minder vrouwen deeltijds (procentueel). Die zorgtaken of huishoudelijke taken moeten nog steeds uitgevoerd worden.
Wat zeg ik dat ik hoop dat ik voordien stellig poneerde?
Da's toch geen rocket science, je ziet toch dat er procentueel (licht) meer vrouwen deeltijds werken in de jongste leeftijdscategorie dan in de middelste? Iets anders stellen dan dat is gewoon het zonlicht ontkennen.
Wat ik hoop is dat als we gelijkheid nastreven dat we dat percentage deeltijds werkende vrouwen zien zakken ipv wat we nu zien, namelijk dat dat bij de mannen serieus stijgt. Ge krijgt in beide gevallen gelijkheid maar we kunnen niet met z'n allen deeltijds beginnen werken denk ik dan. Ik weet niet wat er zo vreemd is aan mijn redenering?

Da's toch geen rocket science, je ziet toch dat er procentueel (licht) meer vrouwen deeltijds werken in de jongste leeftijdscategorie dan in de middelste? Iets anders stellen dan dat is gewoon het zonlicht ontkennen.

Dat zijn verschillende groepen/generaties. Die kan je niet zo droog met elkaar vergelijken, daarom het belang van de loopbaan tov een snapshot. Een vijftig jarige die vandaag deeltijds werkt, werkte dertig jaar geleden waarschijnlijk voltijds.

Een economie die de mensen geeft wat ze graag hebben is een betere dan één die dat niet of minder doet. Sommige mensen willen een groter huis, andere willen meer vrije tijd. Op zich is er niet echt reden waarom je zou willen dat mensen het wel het ene nastreven en niet het andere, het maakt je economie niet beter of slechter.

Ik ben daar niet tegen dat ze dan dat zouden aanpassen? Dat lijkt mij een betere oproep dan om minimumpensioenen specifiek voor vrouwen te verhogen bijvoorbeeld.
bij mijn weten is er niemand die specifiek een hoger minimumpensioen voor vrouwen wil.
KoC zei:
Ik vermoed dat er nu nog altijd wel meer vrouwen zijn die wél werken dan niet, maar dan idd frequenter deeltijds. Voor zover dat onvrijwillig is mag daar iets aan gedaan worden, maar ik zie in jouw cijfers toch ook een belangrijke factor keuze. Géén van mijn grootmoeders hebben ooit gewerkt, alle vrouwen van de generatie van mijn moeder in mijn familie werkten wel, eerst voltijds later deeltijds. Mijn vader heeft mijn moeder daar echt niet toe gedwongen hoor, ... integendeel toen ik en m'n zus zelfs al het huis uit waren is mijn moeder deeltijds blijven werken, intussen op pensioen, en mijn vader die ouder is? Die werkt zelfs nog voort...

Ook in mijn vorige en huidige jobs zie ik vooral vrouwen die ervoor kiezen om deeltijds te werken eerlijk gezegd.
Nee, je vader dwingt je moeder daar niet toe, het was gewoon niet normaal dat de man halftijds ging gaan werken. En dat je na X jaar deeltijds werken blijft verder deeltijds werken, heeft ook te maken met hoe het huishouden sindsdien is ingericht én dat het minder loont voor de vrouw om terug voltijds te gaan werken omdat haar carrieremogelijkheden toch quasi weg zijn.
KoC zei:
waarom zou ziekte bijvoorbeeld vaker een reden voor vrouwen moeten zijn om deeltijds te werken dan mannen? "Andere persoonlijke redenen" lijkt mij ook overduidelijk een keuze?
Opnieuw: het is niet omdat je in de cijfers méér vrouwen ziet die deeltijds werken omwille van ziekte, dat er daarom relatief meer vrouwen van ziekte "profiteren" (dat kan verschillende andere redenen hebben). Tenzij je cijfers kan tonen waaruit blijkt dat vrouwen vaker onterecht ziekenfonds krijgen (en dus ervan gesmeten worden bij controle).
KoC zei:
Jij lijkt echter ook het stukje dat ik hier al eerder postte uit de pensioenstudie gemist te hebben dat:
Vrouwen die hun hele leven ongehuwd bleven krijgen 2 procent meer pensioen dan mannen in dezelfde situatie.
Heb ik idd gemist, maar heb je ook een verklaring voor die 2%? Het kan zijn dat dit bvb dan eerder over vrouwen gaan die bewust voor carriere ipv relatie kiezen, dat zo'n vrouwen eerder de jobs in sectoren doen die vrouwelijk, maar beter betaald (bvb nachtverpleegkundige) kiezen, terwijl mannen méér concurrentie hebben met alle andere mannen die gemakkelijker voltijds kunnen werken.
KoC zei:
Kies je voor een gezin en kinderen en kan je daardoor niet meer in ploegen werken... en verdien je daardoor minder? Dan is dat géén discriminatie, maar gewoon een gevolg van keuzes die je maakte die voor- (kinderen) en nadelen (minder flexibiliteit op de arbeidsmarkt) hebben.
Het kiezen voor een gezin gebeurt meestal met 2. En toch zie je niet ook relatief evenveel mannen niet meer in ploegen werken... Dus néé, de keuze is niet volledig vrij, maar ook cultureel bepaald.

Terug
Bovenaan