Vrederechters

VTM Vrederechters

Raar dat dit kan… 2200 op de ziekenkas
Zo raar is dat niet. Enfin, toch niet voor een werknemer. Voor een oud zelfstandige weet ik het niet.

Invaliditeitsuitkering was +-1.400€/maand; max -50% van je brutoloon toen je nog werkte, dat zou dan zo'n 2.800€ bruto zijn.
Er zijn nog wel grensbedragen, maar hoe dat juist zit, weet ik niet.

Dan nog 830€/maand van z'n verzekering gewaarborgd inkomen zelfstandige.

Maar ... er wordt op die bedragen blijkbaar nauwelijks bedrijfsvoorheffing afgehouden.
Een maat van mij, werknemer in invaliditeit, moet dit jaar +-5.000 euro personenbelasting betalen. Dat is al 417€ minder inkomen per maand.
Er zijn er blijkbaar die het dubbele en meer personenbelasting moeten bijbetalen.

Wat ik raar vind, is dat er geen rekening wordt gehouden met die personenbelasting. Want dan geef je geen 2 bedragen op maar 1: de som van (1.400+830) x 12 minus bedrag betaalde personenbelasting. En dan dat jaarbedrag delen door 12 om het netto maandinkomen te kennen.
 
Gisteren naar de afleveringen van de voorbije 2-3 weken gekeken en je moet toch een geduldig karakter hebben als vrederechter.

Ik zou denk ik ontploffen wanneer nr. zoveel daar staat te zagen over een boom. (Die advocaat in Eeklo, wat voor een schooier was dat…)

Dan altijd dat gedoe met die huurachterstand: “ja, ik ga x euro betalen tegen dan”
Volgende zitting: niks meer betaald, komen niet opdagen,….
Dan zitten ze al met x euro schuld, komen daar nog die gerechtskosten en dergelijke bij.

Ze zeggen ook niet of dat dan uiteindelijk wel allemaal betaald geraakt, een steen kun je niet stropen.
Echt een parade der marginalen met momenten:unsure:

Ook altijd tof als de ene partij iets zegt, dan komt de vraag naar bewijs “ahja, dat heb ik niet bij”…:wallbash:
 
Raar dat dit kan… 2200 op de ziekenkas
Zoals @J Lawieck zegt, zal hij hier gewoon het bedrag vernoemd hebben dat hij maandelijks gestort krijgt, niet wat hij het jaar nadien na belasting effectief over houdt.

Op invaliditeitsuitkeringen wordt 0% bedrijfsvoorheffing afgehouden. Zo'n 1800/2500/2900€ per maand belastbaar (respectievelijk samenwonend/alleenstaand/gezinslast (40/55/65%)) is momenteel de max mogelijke uitkering tijdens invaliditeit (meer dan 1 jaar out). Tijdens het eerste jaar altijd max 2700€ (60%). Je brutoloon moet daarvoor in alle gevallen op zo'n 4500€ of hoger gelegen hebben. (Dat zijn de bedragen als je vandaag ziek valt; ze zijn lager afhankelijk van wanneer je arbeidsongeschiktheid begon).

Maar het wordt erger als dat inderdaad gecombineerd wordt met andere uitkeringen zoals van een verzekering, waar vaak ook niet veel BVH afgehouden wordt terwijl je juist stijgt in belastingsschijven. Dan krijg je ogenschijnlijk "netto" meer op je rekening dan toen je nog werkte, maar moet je het jaar nadien wel, zoals in mijn geval, vlot 10.000€ belastingen bijbetalen.

Dit als werknemer, als zelfstandige geen idee.
 
Laatst bewerkt:
Die met hun 10 ipv 12cm PUR krijgen een korting van €300 op hun factuur bedongen van de rechter, maar moeten wel €500 gerechtskosten betalen. Daar staan ze schoon met hun gelijk :laugh:
Mooi voorbeeld van een pyrrusoverwinning.
Voor 300 euro zou ik al dat gedoe om naar de rechtbank te gaan etc. zelfs niet overhebben. Congé nemen met 2, alles uitzoeken, etc.. .
 
Die met hun 10 ipv 12cm PUR krijgen een korting van €300 op hun factuur bedongen van de rechter, maar moeten wel €500 gerechtskosten betalen. Daar staan ze schoon met hun gelijk :laugh:
Die rechter tilde er precies relatief zwaar aan dat ze nog niks betaalden.
Daarna gaf ze wel een goeie tip om toch altijd het niet-betwiste deel te betalen.

Ook wel raar, originele offerte van de chape hadden ze niet meer en de aannemer was ermee gestopt.
in de huidige digitale tijden moet je dat toch nog ergens hebben volgens mij.
 
Programma toont toch echt mooi aan hoe goed ons sociaal vangnet is.

Toch al veel sukkelaars zien passeren die bv in een land als Amerika stoned out op straat zouden leven en sterven.

En hier dankzij begeleiding een ietwat normaal leven kunnen leiden.
 
Programma toont toch echt mooi aan hoe goed ons sociaal vangnet is.

Toch al veel sukkelaars zien passeren die bv in een land als Amerika stoned out op straat zouden leven en sterven.

En hier dankzij begeleiding een ietwat normaal leven kunnen leiden.
En zo krijgen we door dit entertainment toch nog een beetje waar voor onze belastingscentjes die hieraan versmost worden
 
En zo krijgen we door dit entertainment toch nog een beetje waar voor onze belastingscentjes die hieraan versmost worden
Tot je zelf door omstandigheden in zo een situatie terecht komt. Wat een onnozele uitspraak.

De miserie in andere landen al eens goed bekeken? Zijn niet allemaal marginale debielen hoor die in de miserie geraken.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan