Vraagje ivm nieuwe installatie Windows en CMOS batterij

Menardi

Member
Goeiemiddag,
Een vraagje:
Binnenkort gaat mijn gaming pc binnen voor onderhoud (stof verwijderen, vernieuwen koelpasta en dergelijke). De batterij van mijn CMOS blijkt ook einde verhaal te zijn dus deze wordt ook vervangen (pc start telkens op in Bios maar gaat na F1 en escape terug door na Windows 11) . Nu stelt men voor om de Windows opnieuw te installeren om hem helemaal 'clean install' te maken.
Normaliter kan ik dit laatste zelf uitvoeren. Mijn vraag: kan het kwaad als ik dit op voorhand dus vóór het onderhoud en de nieuwe batterij uitvoer of is het beter om te wachten tot na het onderhoud?
Met vriendelijke groeten,
Joachim

Windows herinstalleren kan nu al. Vergeet niet van eerst je favoriete instellingen te noteren alsook paswoorden en bookmarks etc., en eventueel bestanden te backuppen. Tegenwoordig houdt Windows de oude documenten apart bij een gewone herinstallatie, tenzij je ook de disk formateert.

Ik ga er van uit dat men eerlijk is tegen mij. Is ook een kennis die het zal uitvoeren en heb vertrouwen is deze mensen 😊.

is dat zelfs een ding?
Hoe oud is u gamingPC dat ze de koelpasta gaan vernieuwen :|
Ik heb hier torens op het werk van 8j dat zonder issue draaien..

Is wat stof uitblazen uiteraard..
Maar het koelsysteem en de koelpasta.. if it aint broken don't fix it?

is dat zelfs een ding?
Hoe oud is u gamingPC dat ze de koelpasta gaan vernieuwen :|
Ik heb hier torens op het werk van 8j dat zonder issue draaien..

Is wat stof uitblazen uiteraard..
Maar het koelsysteem en de koelpasta.. if it aint broken don't fix it?
Er zijn mensen die beweren dat dit elk jaar moet :lol:
Ik heb dat op mijn vorige PC, die 8 jaar oud was, ook nooit gedaan. Wel al 2x bij een Intel NUC, maar die waren 9 jaar oud en die draaien sowieso al warm standaard. Dat scheelde toch 10 °C.

Ik doe dat ook alleen reactief als de temperaturen te hoog zijn, of wanneer je een defecte koeler vervangt (op NUC's gaan die al eens stuk). Frequent repasten is onzin. Er is wel verschil in kwaliteit van de pasta's. Hogere thermische performance kan wel effect hebben op de houdbaarheid (opdrogen). Voor lower end pasta heb je minder conductiviteit, maar soms wel een langer leven... Als je niet hoeft te winnen in benchmarks maakt het imo niet uit...

Terug
Bovenaan