VR setup & videokaart

eniac

Well-known member
Crowdfunder FE
Nieuwe build besteld voor mix professioneel en wat gaming. 5800X, X570 mobo, 32GB RAM, 2TB PCI-e 4.0 SSD. Dat zit allemaal wel goed. Ik had al een 37" ultrawide 1440p 100Hz scherm, dat blijft dienst doen.

Videokaart nog niet besteld wegens de grote leverpoblemen.

Nu ben ik even aan het nadenken over mijn videokaart keuze. Oorspronkelijk dacht ik voor een 3080 te gaan. Echter is de leverbaarheid daarvan belachelijk en lijken tegelijk de 3070's wel wat geleverd te worden (vb. vandaag 40 MSI 3070's die bij azerty in vrije stock kwamen, next day delivery). De 3070 is ook nog wel ok voor 1440p. Alleen weet ik niet of ik die 3-4j zal kunnen gebruiken, de 3080 zal waarschijnlijk wel een generatie langer meegaan.

Nu wil ik echter ook een VR setup. En ik weet niet goed wat ik daar moet kiezen. Ik wil een setup waarmee ik nu dingen als Alyx en Beat Saber kan spelen, en die liefst ook de komende jaren nog wel meekan. Mag standalone, mag connecten op PC. Liever geen €1000, maar als het echt moet wil ik het overwegen.

Iemand advies over welke VR setup en welke videokaart (zowel indien de VR op PC zou connecten als indien het standalone wordt)?
 
Laatst bewerkt:
Een 3070 zal zeker wel deftig genoeg zijn voor alles te kunnen draaien de komende jaren op de resoluties dat jij wil.

Heb zelf een 2080 en kan alles perfect op de hoogste settings draaien zonder problemen op 1440p UW.


Moet je natuurlijk zelf beslissen of je voor die 10-15% betere prestaties een 3080 wilt kopen i.p.v. een 3070.

Qua VR zijn er wel wat opties. Oculus Quest 2 of de HP Reverb G2 is bvb. ook een goede keuze. Kost natuurlijk wel wat meer dan de Quest 2, die ook nog eens Standalone is.

Oculus Rift S is bvb. ook een goede keuze en heeft iets beter beeld dan de Quest 2, maar dient wel op een PC aangesloten te worden.
 
Een 3070 zal zeker wel deftig genoeg zijn voor alles te kunnen draaien de komende jaren op de resoluties dat jij wil.

Heb zelf een 2080 en kan alles perfect op de hoogste settings draaien zonder problemen op 1440p UW.


Moet je natuurlijk zelf beslissen of je voor die 10-15% betere prestaties een 3080 wilt kopen i.p.v. een 3070.

Ok. Nog wat aan het twijfelen. Dus ook voor VR games zou die 3070 dik ok zijn?

Qua VR zijn er wel wat opties. Oculus Quest 2 of de HP Reverb G2 is bvb. ook een goede keuze. Kost natuurlijk wel wat meer dan de Quest 2, die ook nog eens Standalone is.

Oculus Rift S is bvb. ook een goede keuze en heeft iets beter beeld dan de Quest 2, maar dient wel op een PC aangesloten te worden.
Hoe zit het qua game catalogus voor deze opties? Kunnen die allemaal hetzelfde, of verschilt het nogal zoals je Bvb verschillen hebt in catalogus tussen Xbox en PlayStation?

Thx alleszins al!
 
Ok. Nog wat aan het twijfelen. Dus ook voor VR games zou die 3070 dik ok zijn?


Hoe zit het qua game catalogus voor deze opties? Kunnen die allemaal hetzelfde, of verschilt het nogal zoals je Bvb verschillen hebt in catalogus tussen Xbox en PlayStation?

Thx alleszins al!
Jup, die 3070 is zeker voldoende voor VR.

Op zich kan je elke VR game spelen met elke VR set dat er is. Bij de Quest 2 dien je enkel de games op de Headset zelf af te spelen. Want die heeft al een serieuze bibliotheek. De rest is aan te sluiten op je PC. Dus zolang die games VR ondersteunen kan je die gewoon afspelen met je headset.
 
Ondertussen dan toch bij azerty.nl een 3080 besteld voor €849.

Wie nog bijkomende tips en/of inzichten heeft mbt de VR headsets, altijd welkom!
 
Ik heb met de launch de Oculus quest 2 256GB gekocht (2 maand erna nog een 2e). Veel gewikt en gewogen welke het zou worden,
deze kwam er toch als beste uit!
Ik speel vaak PCVR games via Virtual Desktop, leuke is dat dit ook wireless kan. Spijtig genoeg zit ik op met een GTX1060,
ik speel enkel Payday 2 via SteamVR momenteel, die draait nog redelijk op lage settings.

Binnenkort stel ik een nieuwe setup samen met een RTX3080, ik zou toch niet voor minder gaan dan een 3080.
 
Ik heb met de launch de Oculus quest 2 256GB gekocht (2 maand erna nog een 2e). Veel gewikt en gewogen welke het zou worden,
deze kwam er toch als beste uit!
Ik speel vaak PCVR games via Virtual Desktop, leuke is dat dit ook wireless kan. Spijtig genoeg zit ik op met een GTX1060,
ik speel enkel Payday 2 via SteamVR momenteel, die draait nog redelijk op lage settings.

Binnenkort stel ik een nieuwe setup samen met een RTX3080, ik zou toch niet voor minder gaan dan een 3080.
Voor die 10-15% dat het scheelt in prestaties tussen een 3070 en 3080 ga je dat echt niet merken. Qua prijs daarentegen wel :D.
 
Het hangt er op dit ogenblik inderdaad erg hard van af wat je wanneer en voor welke prijs kan vastkrijgen. Ik ben sinds dit weekend voor mijn 3080 3 plaatsen gestegen in de wachtrij, sta nu plaats 13 van de 15 en vooral opgeschoven door annulaties denk ik. Echt opschieten doet het niet, maar ik ben ook nog niet lang aan het wachten natuurlijk.

Bedankt voor de input rond VR!
 
Terug
Bovenaan