Vooruit legt de miljonairstaks (opnieuw) op tafel

Voka (of VBO) als bron voor dat soort grafiekjes is voor mij eerlijk gezegd zelfs een donkere red flag. :tongue:
De data komt niet van hen en is wat het is
Maar op winst die nooit genomen wordt kan je mensen niet belasten?
Zoals oa Steviel hier aangaf hebben mensen met wat grotere vermogens hefbomen genoeg om die winst niet te moeten nemen en dus ook nog een winstbelasting te betalen maar ondertussen dat vermogen wel sterk kunnen zien aangroeien... lijkt je dat dan niet problematisch? (Oprechte vraag)
Nee want die investeren dat en ik acht de kans dat ze zo meer welvaart creëren dan onze overheid met die centen zou doen redelijk groot.

Overigens wilt Europa beleggen net aantrekkelijker maken:

https://trends.knack.be/opinie/europa-wil-fiscale-stimuli-voor-beleggers-belgie-verzint-nog-wat-beleggerstaksen-bij/

Laatst bewerkt:

Kom kom, 10% meerwaarde belasting hier om de sterke schouders nu echt te laten bijdragen, 0,X% op vermogen daar om de sterke schouders nu echt echt te laten bijdragen. En nog wat meer bij de volgende begrotingscontrole om het nu echt echt heel echt te maken om ze te laten bijdragen, om dan bij de daarop volgende begroting nog wat verder te laten oplopen want wanneer gaan ze het nu eens echt eerlijk maken, het moet maar eens gedaan zijn met dat freeloaden van die sterke schouders.
Waarover hebben we het eigenlijk... :oi22: :biglaugh:

Fout: er is reeds belasting op vermogen. Na Luxemburg zijn we daar al koploper
Ah, leg uit?

Die grafiek toont alleen aan dat we veel belastingen heffen in %BBP
Neen, die grafiek toont aan dat we tegenover ons BBP relatief zeer veel belastingen innen. Logisch natuurlijk omdat de belastingtarieven hoog liggen, maar dit toont wel aan dat er geen gigantische vermogensvlucht naar het buitenland is. Anders zou het geïnde bedrag relatief laag liggen. Dit duid erop dat België eerder bij de top van de Laffer curve ligt dan landen met lagere tarieven.
M.a.w. jij haalt de Laffer curve aan zonder enige bronnen of ondersteuning om te argumenteren tegen de hoge belastingen. Terwijl mijn bron juist lijkt te bewijzen dat het omgekeerde waar is.

Nu goed, belastingen zullen de GDP groei tevens ook dempen dus het is inderdaad niet zo eenvoudig om zomaar zulke linken te leggen.
Daarom: pas op met wat je zegt en welke bronnen je aanhaalt. Over de Laffer curve zelf is trouwens een hoop kritiek, laat staan dat jij hem zomaar mag aanhalen zonder enig bewijs van waar we juist zitten op de curve.

Die man woont in Singapore dus hoezo doelgroep? Of bedoel je nu dat er kapitaalvlucht is?
Je kan ook het omgekeerde zeggen: altijd zijn het mensen die zelf de belasting niet betalen (meerderheid van de politiekers heeft al aangegeven geen aandelen te bezitten bv terwijl ze met hun loon massa's aandelen kunnen kopen) die het willen invoeren zonder naar de gevolgen er van te kijken. Het is niet omdat je meer belast dat je meer belastingsinkomsten hebt
Zucht, je weet goed dat ik doel op het feit dat die man rijk is. Zeer vermoeiend om zo te discussiëren hoor.
Wat je omgekeerd kan zeggen doet er niet toe. Jij haalt een bron aan, ik zeg dat die bron niet neutraal is en bovendien 0.0 argumentatie aanhaalt, dus jou bron is waardeloos.

Meeste ondernemers zijn niet tegen belastingen en willen gerust hun bijdrage doen (ook voor shift van arbeid -> vermogenswinst)
Mooie woorden maar ongefundeerd en zolang ze niet in de praktijk omgezet worden waardeloos. Zeker aangezien er toch steeds stemmen opduiken van ondernemers, zoals door jouw gedeeld, die het tegendeel bewijzen.

maar we bengelen onderaan qua verhouding belastingen en wat je er voor terug krijgt. Er moet maw dringend efficienter omgegaan worden met de beschikbare middelen (want die zijn er voldoende)
Zoals al meermaals gezegd: breng gerust voorstellen voor meer efficiëntie, maar dat heeft niets te maken met of een vermogenstaks al dan niet positief zou zijn.

Nee want die investeren dat en ik acht de kans dat ze zo meer welvaart creëren dan onze overheid met die centen zou doen redelijk groot.
Dat geld dat ze investeren in hoogstwaarschijnlijk voornamelijk buitenlandse bedrijven bedoel je?

Zeg, doe je het erom? Eerst claim je foutief dat VOKA de cijfers niet bepaalt, nu geef je als bron Stijn Decock van petercam met zijn studie die gaat over een 'waar voor je geld index' om te zeggen dat er ook nog andere studies bestaan die hetzelfde zeggen als de VOKA studie van Stijn Decock met zijn waar voor je geld index.

No shit, Sherlock

Je ziet dat argument soms opduiken maar een persoon kan perfect tegen iets zijn maar daar toch gebruik van maken.

Je kan in mijn ogen perfect tegen de fiscale regels van bedrijfswagens zijn en een bedrijfswagen hebbben. Dat is geen hypocrisie ofzo. Dat is gewoon "efficiënt" gebruik maken van hetgeen wat bestaat. Er is geen nood om aan vrijwillige zelfopoffering te doen om je mening kracht bij te zetten. Meestal rare kwiebussen die dat doen :p.
Zoals ik dus zei: roepen dat je wel graag zou bijdragen met een nieuwe taks, maar wel als eerste zoeken naar alle mogelijke achterpoortjes om het toch niet te doen. Op zijn minst een beetje tegenstrijdig te noemen.

Verder geen oordeel van mij, iedereen zoekt de beste manier om het minste geld weg te smijten.

Neen, die grafiek toont aan dat we tegenover ons BBP relatief zeer veel belastingen innen. Logisch natuurlijk omdat de belastingtarieven hoog liggen, maar dit toont wel aan dat er geen gigantische vermogensvlucht naar het buitenland is. Anders zou het geïnde bedrag relatief laag liggen.

Euh, nee dat toont dat niet aan :) Maak er een echte Laffer curve van die simuleert hoe totale inkomsten zouden variëren met variatie van inning-%, en dan ben je al iets dichter bij het onderbouwen van de claim die jij maakt.

Die grafiek toont wel aan dat pakweg een NL veel meer inkomsten heeft dan BE, met een lagere tax revenue %. Dat is deels dankzij hun grotere bevolking, maar eveneens dankzij hun veel hogere GDP/Capita.
Het toont eveneens aan dat Zwitserland ondanks een veel lager tax revenue % en ondanks een substantieel lagere bevolking, toch quasi evenveel inkomsten heeft (opnieuw, dankzij ene veel hogere GDP/Capita).

En weliswaar niet in deze grafiek, maar ga je dat dan weer afzetten tov overheidsbeslag NL (enkele % boven tax revenue en dus quasi begroting in balans) vs BE (double digit % boven tax revenue en dus stevige tekorten), dan zie je per direct waar het probleem van BE zit: de uitgaven kant.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan