Fout: er is reeds belasting op vermogen. Na Luxemburg zijn we daar al koploper
Ah, leg uit?
Die grafiek toont alleen aan dat we veel belastingen heffen in %BBP
Neen, die grafiek toont aan dat we tegenover ons BBP relatief zeer veel belastingen
innen. Logisch natuurlijk omdat de belastingtarieven hoog liggen, maar dit toont wel aan dat er geen gigantische vermogensvlucht naar het buitenland is. Anders zou het geïnde bedrag relatief laag liggen. Dit duid erop dat België eerder bij de top van de Laffer curve ligt dan landen met lagere tarieven.
M.a.w. jij haalt de Laffer curve aan zonder enige bronnen of ondersteuning om te argumenteren tegen de hoge belastingen. Terwijl mijn bron juist lijkt te bewijzen dat het omgekeerde waar is.
Nu goed, belastingen zullen de GDP groei tevens ook dempen dus het is inderdaad niet zo eenvoudig om zomaar zulke linken te leggen.
Daarom: pas op met wat je zegt en welke bronnen je aanhaalt. Over de Laffer curve zelf is trouwens een hoop kritiek, laat staan dat jij hem zomaar mag aanhalen zonder enig bewijs van waar we juist zitten op de curve.
Die man woont in Singapore dus hoezo doelgroep? Of bedoel je nu dat er kapitaalvlucht is?
Je kan ook het omgekeerde zeggen: altijd zijn het mensen die zelf de belasting niet betalen (meerderheid van de politiekers heeft al aangegeven geen aandelen te bezitten bv terwijl ze met hun loon massa's aandelen kunnen kopen) die het willen invoeren zonder naar de gevolgen er van te kijken. Het is niet omdat je meer belast dat je meer belastingsinkomsten hebt
Zucht, je weet goed dat ik doel op het feit dat die man rijk is. Zeer vermoeiend om zo te discussiëren hoor.
Wat je omgekeerd kan zeggen doet er niet toe. Jij haalt een bron aan, ik zeg dat die bron niet neutraal is en bovendien 0.0 argumentatie aanhaalt, dus jou bron is waardeloos.
Meeste ondernemers zijn niet tegen belastingen en willen gerust hun bijdrage doen (ook voor shift van arbeid -> vermogenswinst)
Mooie woorden maar ongefundeerd en zolang ze niet in de praktijk omgezet worden waardeloos. Zeker aangezien er toch steeds stemmen opduiken van ondernemers, zoals door jouw gedeeld, die het tegendeel bewijzen.
maar we bengelen onderaan qua verhouding belastingen en wat je er voor terug krijgt. Er moet maw dringend efficienter omgegaan worden met de beschikbare middelen (want die zijn er voldoende)
Zoals al meermaals gezegd: breng gerust voorstellen voor meer efficiëntie, maar dat heeft niets te maken met of een vermogenstaks al dan niet positief zou zijn.
Nee want die investeren dat en ik acht de kans dat ze zo meer welvaart creëren dan onze overheid met die centen zou doen redelijk groot.
Dat geld dat ze investeren in hoogstwaarschijnlijk voornamelijk buitenlandse bedrijven bedoel je?