Voetbal kijken in België

Met de inkomsten die ze van hun 140.000 betalende kijkers in België krijgen kunnen ze toch perfect rendabel de uitzendingen verzorgen??
Nee he, die inkomsten hebben ze al nodig om het verlies te dekken op de veel te duur aangekochte tv-rechten.

Tactiek van DAZN is duidelijk. Veel bieden zodat ze overal de tv-rechten hebben en dan proberen afdingen/kosten besparen.

Zeer ongelukkig dat ze nu een 'positieve' clausule voor de BE consument (2 economisch leefbare contracten met de normale distributeurs) misbruiken om onder hun eigen verplichtingen uit te komen. In feite is die clausule schijnbaar een vrijgeleide voor DAZN want als zij de tv-rechten te duur aankopen zal het inderdaad niet simpel zijn om een economisch leefbare overeenkomst te vinden met de distributeurs... Dit is voer voor de rechter (of eerder de arbitrage die blijkbaar in het contract staat opgenomen).

Nee he, die inkomsten hebben ze al nodig om het verlies te dekken op de veel te duur aangekochte tv-rechten.
klopt niet hoor -> ze hebben 84 miljoen geboden, waarbij ze elke maand een schijf betalen. Ze zetten deze maandelijkse betalingen nu stop.
Er zijn dus geen dure kosten meer behalve het voorzien van beelden. (wat ze gemakkelijk kunnen dekken met subscription costs)

klopt niet hoor -> ze hebben 84 miljoen geboden, waarbij ze elke maand een schijf betalen. Ze zetten deze maandelijkse betalingen nu stop.
Er zijn dus geen dure kosten meer behalve het voorzien van beelden. (wat ze gemakkelijk kunnen dekken met subscription costs)
Oh ja, op die manier. Dat klopt, maar lijkt me wel heel korte termijn-denken voor DAZN (hetgeen weinig realistisch is) aangezien ze wellicht weten dat ze niet zomaar onder de betalingen aan de pro league gaan uitkomen...

Ze werken wel samen met externen he om alles op te nemen en te brengen. DAZN zelf doet niets. Dus al die kosten blijven doorlopen hoor. Ze halen wel inkomsten binnen, maar de vraag is wie die inkomsten krijgt. Naar wat ik lees en hoor , gaat dat geld naar de hoofdzetel. En zullen ze dus hun externe partijen ook moeten betalen of die gaan ook zeggen : we stoppen ermee.

Als zelf medewerkers van DAZN Belgium volledig uit de lucht zijn gevallen van het nieuws, weet je dat zij echt niet meer betrokken zijn in het verhaal.

Er heerst nu niet alleen veel onzekerheid voor de Belgische voetbalfan, maar ook de medewerkers van DAZN vielen compleet uit de lucht. Op sociale media kwam commentator Matthias De Vlieger met een opvallende tweet: “Ja… En nu? Werk kwijt?”, klonk het.

Vervolgens kwam hij met een onthulling. “Ik weet helemaal van niks. Moet dit ook via de pers vernemen.” Het ziet er dus naar uit dat DAZN zelfs zijn eigen werknemers niet op de hoogte hadden gebracht van de plannen om het TV-contract te verbreken.

Alles valt of staat met wat in de kleine lettertjes van dat contract staat... ik vrees een beetje voor de Pro League, ik vermoed dat een miljardenbedrijf als DAZN zich wel betere juristen kan veroorloven dan onze pro league.

Alles valt of staat met wat in de kleine lettertjes van dat contract staat... ik vrees een beetje voor de Pro League, ik vermoed dat een miljardenbedrijf als DAZN zich wel betere juristen kan veroorloven dan onze pro league.
Sowieso, daarom is de kans groot dat die gewoon vanuit de hoofdzetel foert gaan zeggen. Zij kunnen ook makkelijk een boete van 10 tallen miljoen euro's dragen. Nu zouden ze er 250 miljoen aan verliezen op 5 jaar. Die gaan nu liever 1 keer 20 miljoen dokken om er vanaf te zijn. We zien wel wat het wordt de komende dagen.

Je zit in een catch he.

De clubs vroegen 84 miljoen euro per jaar puur om het mogen uit te zenden. Ze hangen daar enorm van af om hun budgetten rond te krijgen, vooral de kleintjes. Tegelijk is niet op tv komen nog erger, naar hun sponsoring toe.
DAZN moest dat ophoesten + de productiekosten dragen.
Qua inkomsten geraken ze niet verder dan 140.000 abonnees aan de schandalige prijzen van 35 euro per maand. Als je dat over 10 maanden zou optellen zit je aan ocharme 49 miljoen euro.

Een netto verlies van 50 miljoen euro per jaar voor DAZN circuleert in de media.

Ze stellen voor die 84 miljoen euro niet te betalen, maar dan komen die clubs in de miserie. Bovendien willen Proximus, Telenet of pakweg TV Limburg dan ook wel zo'n deal neem ik aan. Gewoon productiekosten betalen en eersteklassevoetbal uitzenden. Hoe krijg je zoiets juridisch rond? Kan nooit zomaar.

Van voor af aan herbeginnen, vrees ik. De markt is wel wat groter dan dit ook, tijdens de playoffs kijken er soms tot meer dan 400.000 mensen naar 1 topmatch (communicatie Eleven Sports indertijd).

De clubs hebben DAZN afgewezen om uit te zenden zonder vergoed te worden:

De vereniging van profclubs heeft het voorstel dat streamingplatform DAZN gisteren heeft gestuurd om de productie en distributie van de beelden tegen aangepaste voorwaarden te blijven verzorgen, afgewezen. De Pro League eist dat DAZN dat voort doet conform het contract en heeft zijn mediapartner tot vanmiddag de tijd gegeven om te antwoorden.

Als DAZN beslist om daar niet op in te gaan, dan zal de Pro League deze namiddag wellicht aankondigen dat ze gerechtelijke stappen onderneemt en bij de rechter aandringen op een snelle beslissing en tijdelijke maatregelen om de continuïteit van de productie en de distributie van het Belgisch voetbal te verzekeren.

DAZN gaat uiteraard niet plooien dus dat wordt kortgeding procedure (of iets dergelijks).

VAR kan alvast blijven werken, dat is op zich een goede zaak.

Serieuze fuckup van de Pro League als het contract niet waterdicht blijkt. Daar gaan velen te licht over; je ziet bijna enkel maar Dazn de schuld krijgen. Lijkt me dat Dazn zich redelijk sterk acht om een eventuele zaak te winnen, anders zeg je niet zomaar eenzijdig op.
Het draait allemaal om die voor interpretatie vatbare zin: "2 andere operatoren en economisch leefbaar". Lijkt me dat daar een stevige, langdurige rechtzaak rond mogelijk is. Wat is economisch leefbaar, heeft Dazn voorstellen gedaan die redelijk waren,...?

Medelijden met Dazn is echter zeker niet nodig, het zijn sowieso charlatans.
Maar als de Pro League het niet waterdicht gemaakt heeft en hen dus een kans geeft er onderuit te komen, dan kan je hen dat ergens ook niet kwalijk nemen. De sportrechten zijn overal gekelderd, behalve bij de echte top competities.
80 miljoen voor de pintjes liga is gewoon het dubbel van wat het tegenwoordig waard is. De deal was hier gesloten voor dat besef door ervaringen elders begon door te dringen. (of zoals hier al ergens staat, het kan ook een tactiek van Dazn zijn om het maximale te bieden en dan met spelletjes te beginnen)

De Pro League is het bijna verplicht (en zou het beter zo doen) een onderhandelde deal te sluiten met hen voor het afronden van dit seizoen (zijn ze verplicht tov clubs en fans). En dan een verse start, eigen captatie opzetten, eigen kanaal en samenwerken met de operatoren. Maar gegarandeerd, ze zullen niet in de buurt van 80 miljoen komen.
Ze hebben zich rijk gerekend en nu komt de boomerang.

Ik blijf het trouwens hallucinant vinden dat er blijkbaar clubs in de problemen kunnen komen in hun dagelijkse werking door het mislopen van deze gelden. Ze zouden beter daar eens mee inzitten en de leefbaarheid bekijken; dan zijn er wel wat grotere problemen lijkt me.
Voor een club als Standard gaat begod over 5 miljoen per jaar. Dat is 1 transfer!

Serieuze fuckup van de Pro League als het contract niet waterdicht blijkt. Daar gaan velen te licht over; je ziet bijna enkel maar Dazn de schuld krijgen. Lijkt me dat Dazn zich redelijk sterk acht om een eventuele zaak te winnen, anders zeg je niet zomaar eenzijdig op.
Het draait allemaal om die voor interpretatie vatbare zin: "2 andere operatoren en economisch leefbaar". Lijkt me dat daar een stevige, langdurige rechtzaak rond mogelijk is. Wat is economisch leefbaar, heeft Dazn voorstellen gedaan die redelijk waren,...?

Maar als de Pro League het niet waterdicht gemaakt heeft en hen dus een kans geeft er onderuit te komen, dan kan je hen dat ergens ook niet kwalijk nemen. De sportrechten zijn overal gekelderd, behalve bij de echte top competities.
80 miljoen voor de pintjes liga is gewoon het dubbel van wat het tegenwoordig waard is. De deal was hier gesloten voor dat besef door ervaringen elders begon door te dringen. (of zoals hier al ergens staat, het kan ook een tactiek van Dazn zijn om het maximale te bieden en dan met spelletjes te beginnen)

De Pro League is het bijna verplicht (en zou het beter zo doen) een onderhandelde deal te sluiten met hen voor het afronden van dit seizoen (zijn ze verplicht tov clubs en fans). En dan een verse start, eigen captatie opzetten, eigen kanaal en samenwerken met de operatoren. Maar gegarandeerd, ze zullen niet in de buurt van 80 miljoen komen.

Ik blijf het trouwens hallucinant vinden dat er blijkbaar clubs in de problemen kunnen komen in hun dagelijkse werking door het mislopen van deze gelden. Ze zouden beter daar eens mee inzitten en de leefbaarheid bekijken; dan zijn er wel wat grotere problemen lijkt me.
Voor een club als Standard gaat begod over 5 miljoen per jaar. Dat is 1 transfer!
In Frankrijk hebben ze het toch ook opgezegd en de rechtszaken verloren.

Nee na gesprekken zijn ze erop teruggekomen, de rechtzaak was nooit begonnen.
ah ok, ik had dit gelezen vandaar :

In Frankrijk gebeurde iets gelijkaardigs. Ook daar weigerde DAZN om een deel van de tv-gelden nog te betalen en werd het contract verbroken. De zender beweerde onder meer dat de Ligue 1 te weinig deed om piraterij tegen te gaan. De Franse Ligue 1 stapte naar de rechtbank en DAZN betaalde uiteindelijk toch

Zal hier uiteindelijk ook zoiets worden denk ik, een DAZN dat een schadevergoeding zal betalen om er vanaf te zijn

ah ok, ik had dit gelezen vandaar :

In Frankrijk gebeurde iets gelijkaardigs. Ook daar weigerde DAZN om een deel van de tv-gelden nog te betalen en werd het contract verbroken. De zender beweerde onder meer dat de Ligue 1 te weinig deed om piraterij tegen te gaan. De Franse Ligue 1 stapte naar de rechtbank en DAZN betaalde uiteindelijk toch

Zal hier uiteindelijk ook zoiets worden denk ik, een DAZN dat een schadevergoeding zal betalen om er vanaf te zijn
Denk 't ook.
Nog een paar weken uitzenden tot de Pro League rond is met hun kanaal en dan een afgesproken vergoeding bij verbreking.
En vervolgens zal Dazn een van de afnemers worden van dat kanaal. :)

Zou anders wel tekenend zijn voor die bobo's die de Pro League zien als een vergadercomité waar ze catering mogen uittesten ipv werken en presteren.

DAZN betaalde uiteindelijk een break-up fee van 100 miljoen euro in Frankrijk (+ eerdere betalingen die nog verschuldigd waren). Veel minder dus dan de overeengekomen 400 miljoen euro per jaar (!) over 4 jaar voor 8 van de 9 matchen per weekend.

Ook daar werd er gedreigd om een contractuele verbrekingsclausule te activeren omdat ze niet genoeg subscribers hadden en gepusht om de deal te heronderhandelen met de LFP. DAZN hield daar ook een deel van de betaling achter. DAZN sleepte uiteindelijk ook zelf de LFP voor de rechter wegens o.a. een gebrek aan voldoende maatregelen tegen piracy. Maar de case werd dus gesettled.

Hier proberen ze nu gewoon hetzelfde te doen he. Ofwel de tv-rechten kopen aan een lagere prijs, ofwel verbreking (wellicht met lagere verbrekingsvergoeding) want minder duur dan blijven uitzenden met veel te weinig subscribers.

Zie onder
Nu alle details naar buiten komen, is de schuldige toch gewoon DAZN zelf. Ze hebben zelf 2 keer een akkoord dat er was met Proximus, zelf last minut opgeblazen, dan is er hier toch maar 1 partij de schuldige die gewoon geen deal wilden van in het begin:

Wat de exacte gevolgen zullen zijn, moet in de komende weken en dagen blijken. Maar inmiddels komen meer details naar buiten. Volgens Het Laatste Nieuws stond DAZN bijvoorbeeld tot twee keer toe op een zucht van een akkoord met Proximus. Er werd naar verluidt zelfs al een reclamespot gemaakt om de terugkeer van het Belgische voetbal aan te kondigen. Telkens trok DAZN zich echter alsnog terug uit de gesprekken, waarna het zich tot de Pro League richtte om de druk tot een prijsvermindering op te drijven.

Beslissing hoofdzetel

Naar verluidt zou DAZN zelf zo'n 30% meer gevraagd hebben aan Proximus en co, terwijl het zelf net 10% minder betaalt dan in de vorige cyclus. Cijfers die volgens Pro League-voorzitter Lorin Parys ongeveer kloppen. Bij DAZN zelfs wordt dat ontkend, zij hebben het over een marktconforme prijs. Overigens werd duidelijk dat de beslissing van hogerhand genomen is bij het streamingsplatform

Het bovenstaande zegt niets over de vraag of die voorstellen economisch leefbaar waren. Als DAZN teveel betaald heeft voor de tv-rechten, kan ik me best voorstellen dat quasi niets economisch leefbaar is voor DAZN.

Maar dat is natuurlijk ook hun eigen fout ...

Ze halen letterlijk aan dat niemand hen kan dwingen om met verlies te werken dus ze spelen het wel degelijk op het gebrek aan economisch leefbare deals met Telenet en co.

Het bovenstaande zegt niets over de vraag of die voorstellen economisch leefbaar waren. Als DAZN teveel betaald heeft voor de tv-rechten, kan ik me best voorstellen dat quasi niets economisch leefbaar is voor DAZN.

Maar dat is natuurlijk ook hun eigen fout ...

Ze halen letterlijk aan dat niemand hen kan dwingen om met verlies te werken dus ze spelen het wel degelijk op het gebrek aan economisch leefbare deals met Telenet en co.
Het enige rare is dan, dat ze 2 keer last minute zelf een deal opblazen met Proximus he. Als die eerste deal doorging, ging de rest moeten volgen.

Ik denk echt dat er een verborgen agenda achter zit. Van zodra ze wisten dat ze kunnen meedoen voor de cl rechten, ze al hun geld nodig hebben daarvoor. Dat zou iets van een 1,8 miljard euro per jaar zijn. Verlies leiden in België is dan een blok aan hun been. In ieder geval: als die de cl rechten hebben. Goed voor hun maar ik zal er niks nemen

Pro League trekt dus naar de rechtbank. De vraag is hoe dat zal binnen komen bij dazn. Zou echt wel eens zwart scherm kunnen worden dit weekend

Terug
Bovenaan