Review: Nvidia GeForce NOW

Al in februari 2020 verliet GeForce NOW, dat is Nvidia’s cloudgebaseerde streamingservice voor gaming, de bètafase. Sindsdien is de toepassing beschikbaar voor allerhande toestellen met besturingssystemen Windows, macOS, Android, iOS en WebOS, voor Chromebooks, én natuurlijk voor Nvidia’s eigen Shield TV. Momenteel is Nvidia zelfs aan het onderzoeken wat er vereist is om de toepassing optimaal te laten werken op Valve’s Steam Deck. In ieder geval, nu GeForce NOW al meer dan twee jaar rustig verder kon rijpen, lijkt voor ons het ideale moment aangebroken om de volledige service eens aan een review te onderwerpen. Welke mogelijkheden biedt de dienst voor gamers, wat zijn de verschillende formules en welke zijn zowel de voor- als nadelen ervan? Je verneemt het allemaal hier, in deze technische review.

Eerst wil ik twee mythes rond GeForce NOW de wereld uit helpen. Om ervan gebruik te maken, heb je eerst en vooral geen grafische kaart van Nvidia nodig. Daarnaast hoef je ook niet noodzakelijk je portefeuille ervoor boven te halen. Er is namelijk een Free tier, welke logischerwijze komt met enkele beperkingen. Voor ik deze review - welke focust op het meest complete abonnement, RTX 3080 - aanvatte, had ik al een aantal zaken met dit gratis abonnement uitgetest. Dit lijkt me ook de ideale start om de service beter te leren kennen, om vervolgens voor jezelf uit te maken of deze iets voor jou kan betekenen. Het enige wat hiervoor nodig is, is te navigeren naar de GeForce NOW-website om daar het gratis plan te kiezen, waarna je via de registratie van een emailadres een account ervoor kunt aanmaken. Na het bestaan van dit emailadres te bevestigen, kun je aanmelden in de applicatie die je via diezelfde webpagina kunt downloaden.

geforcenow.png


Keuze uit Free, Priority of RTX 3080, voordelen en nadelen

Het gratis abonnement voorziet je van game streaming vanaf een Basic Rig, ook wel gekend als een gamecomputer, met de limitatie van één uur standaardtoegang tot de gameservers van Nvidia welke in de publieke cloud staan, online dus. Standaardtoegang betekent zoveel als "met de laagste prioriteit", waardoor het weleens kan voorkomen dat je in een wachtrij belandt vooraleer je je spel kan spelen. De reden hiervan is om de algehele belasting van de regionale datacenters van Nvidia te beperken. Dit nadeel heeft het Priority-plan dan weer niet, want zoals de naam het zegt geniet jouw verbinding dan steeds de voorkeur boven deze van de gratis leden. Met dit plan, € 9,99 kostend per maand, krijg je een zogenaamde Premium Rig tot je beschikking, waarmee je, als maxima, zes uur ononderbroken kan gamen op een 1080p-resolutie, aan een snelheid van 60 FPS (frames per seconde). Het meest complete abonnement is echter RTX 3080, met een maandelijkse kost van € 19,99. Met dit type abonnement geniet je van dezelfde voorkeurstoegang en wordt jouw connectie daarbovenop steeds omgeleid naar de regionale Nvidia gameservers waar er zo'n RTX 3080 grafische kaart voorhanden is. Hiermee kun je maar liefst acht uur aan een stuk spelen in maximaal 4K, en dit tot 60 FPS, ofwel in 1440p aan maximaal 120 FPS. Er zijn hier weliswaar een aantal voorwaarden aan verbonden, waarover verder meer.

Het feit dat je voor het spelen de opslag en grafische kracht (inclusief stroom, in deze tijden, super!) van Nvidia’s servers huurt, impliceert meerdere voordelen en nadelen. Ten eerste dien je de te streamen games nooit te installeren op je eigen pc. Je klikt gewoon de game aan die je wil spelen, en na enkele seconden start het spel op in een apart venster. Precies een lokale toepassing, net zoals je het gewoon bent met andere programma's op je pc. Je kunt ook oneindig veel games installeren, dus je hoeft je nooit zorgen te maken dat je eerst een andere game moet verwijderen wanneer je harde schijf bijna vol staat. Voor het streamen heb je natuurlijk ook geen dure grafische kaart nodig. Een ondersteund toestel met een geïntegreerde display of waar een extern beeldscherm aan gekoppeld werd, is voldoende. Daarentegen heb je op de plaats waar je wil gaan gamen wel een stevige, stabiele internetverbinding nodig. Idealiter is dat eentje waarbij er geen downloadlimiet van de internetprovider van toepassing is (zie verder) en die verkregen wordt via een ethernetkabel. Al lukt wifi ook nog wel, idealiter dan op de 5 GHz band. Je hebt namelijk minimaal een internetsnelheid nodig van 15 Mbps (Megabit per seconde) voor een stabiele streaming in 720p-kwaliteit aan 60 FPS, 25 Mbps voor 1080p aan 60 FPS (het Priority-plan dus), 35 Mbps om via het RTX 3080-abonnement te gamen in 1440p aan 120 FPS en 40 Mbps wanneer je dit in 4K aan 60 FPS wil doen.

Games streamen van Ubisoft, Epic Games, GoG, EA Origin, Steam én online multiplayer: pure luxe.


Nog één relevante, neen, misschien wel dé belangrijkste opmerking van gans dit artikel, dringt zich nu op om vermeld te worden. Behalve enkele gratis te spelen demo’s, dien je voor GeForce NOW zelf in het bezit te zijn van elke voor het streamen ondersteunde game. Je kunt de formule dus niet vergelijken met een Xbox Game Pass, PlayStation Plus of een EA Play-abonnement waar je binnen het abonnement een bepaalde gamecatalogus tot je beschikking krijgt, met geregeld nieuwe spellen en af en toe games die weer verdwijnen. Je kunt daarbovenop ook niet elke game die je bezit simpelweg lanceren voor streaming vanaf het platform. Bij GeForce NOW kun je enkel de ondersteunde games uit je eigen catalogi spelen, met als mooi voordeel dat deze nooit vanzelf zullen verdwijnen. Tenzij dan de ondersteuning voor het streamen ervan plots stopt, maar dan nog blijf je zelf in het bezit van die games. Er zijn gelukkig wel heel wat gamebibliotheken ondersteund. Het streamen van de games in je catalogi bij Ubisoft, Epic Games, GoG, Electronic Arts’ Origin, natuurlijk Steam alsook online multiplayer: het wordt allemaal ondersteund. Pure luxe op dat vlak.

dl2.png


De GeForce NOW-toepassing onder de loep

Wanneer je aanmeldt in de GeForce NOW-toepassing, krijg je standaard via een slider je recentst gespeelde games te zien uit de eigen spellenbibliotheek. Daarnaast worden er diverse spellen die je nog niet bezit in de schijnwerpers gezet. Door deze aan te klikken kun je meer details over de specifieke games raadplegen alsook deze aanschaffen via het platform waar ze aangeboden worden (Steam, Epic, GoG, …). Wanneer je een game op meerdere van deze platformen bezit, is er ook de optie voorzien om manueel het gewenste platform te kiezen. Via het programma kun je daarnaast de Gallery bekijken. Dit zijn automatische opnames van de hiervoor ondersteunde games tijdens het streamen via Nvidia Highlights. Klopt, net zoals wie in het bezit is van een grafische kaart van Nvidia dit kan instellen voor ShadowPlay in de Nvidia Geforce Experience-applicatie.

Het meest uitgebreid is de laatste menuoptie, want deze bevat namelijk de instellingen. Dit menu kun je overigens ook oproepen via de in-game overlay. Je kunt er terecht om een promotiecode te activeren of voor wanneer je je GeForce NOW-lidmaatschap wil nakijken of aanpassen. Daarnaast kun je er instellen welke toetsenbordlayout er moet toegepast worden tijdens het streamen en of je het lokale klembord wil laten doormappen naar de sessie op de gameserver. Er is eveneens een optie om Discord te doen weergeven welk spel je momenteel op het GeForce NOW-platform aan het spelen bent, tenminste wanneer dit programma lokaal geïnstalleerd staat. Deze functionaliteit leek echter nog niet foutloos te werken want vaak bleef deze de naam van een vorig spel weergeven, terwijl ik ondertussen alweer enkele andere getest had.

Ook kun je er een meer geavanceerde integratie met je accounts op Ubisoft, Epic Games en Steam configureren. Hierdoor worden de games die je bezit telkens automatisch opgehaald, én je wordt erdoor automatisch aangemeld in Ubisoft Connect en pakweg Fortnite. Om de integratie met je Steam-account werkend te krijgen, merkte ik wel dat zowel je profiel als de details van je games op Steam publiek toegankelijk moeten gemaakt worden. Dit vond ik wel enigszins een nadeel, aangezien je profiel hierdoor vatbaarder wordt om gehackt te worden, zoals via pogingen tot phishing. Multi-factor authenticatie is sowieso een must tegenwoordig voor al je game-accounts, laat dit advies bij deze nogmaals met klem benadrukt worden.

Handig is de netwerktest om te controleren of je verbinding wel zal voldoen!


De laatste instellingen die ik wil overlopen, zijn misschien wel de meest impactvolle uit het ganse programma: de grafische, netwerk- én kwaliteitsinstellingen voor het streamen zelf. Je kunt vooreerst zelf de regio (standaard hier Noord- en Zuid-West-Europa) instellen waar de gameservers waarmee je wil verbinden zich moeten bevinden. Al raad ik dit ten stelligste af, want de automatische selectie werkt prima. Handig is dat je ook een netwerktest kan uitvoeren om op voorhand te controleren of je verbinding wel zal voldoen om het streamen vlot te laten verlopen.

networkok.png

Indien je hierbij toch enige problemen opmerkt, dan kan de optie “Streaming Quality” gelukkig soelaas bieden. Hier kun je namelijk, rekening houdende met je internetsnelheid en de eventueel vigerende downloadlimiet, via vier profielen instellen wat je verwacht van de performantie en beeldkwaliteit. Heel handig is dat je hier ook onmiddellijk een inschatting te zien krijgt van hoeveel data (in GB, gigabytes) dit per uur zal verbruiken. Standaard staat het profiel op “Gebalanceerd”, wat neerkomt op 13 GB per uur voor een 1440p-resolutie aan 60 FPS. Wanneer je beschikt over een internetabonnement met een actieve datalimiet, dan is het aanpassen van dit profiel naar “Data Saver” het wellicht wel waard. In dat geval verbruik je gemiddeld slechts 4 GB per uur, maar stream je ook wel maar in 720p-kwaliteit. Het laatste standaardprofiel is voor het streamen van competitieve games in 1080p aan een stevige 120 FPS en verbruikt rond de 10 GB per uur. Het vierde en laatste profiel is volledig zelf in te stellen, en licht ik verder toe aan de hand van een specifieke use case.

Er zijn drie keuzes wat betreft het opschalen van de resolutie van de gamestream naar je eigen beeldschermresolutie toe, wanneer beide onderling verschillen. Met de standaardinstelling wordt het meest compatibiliteit aangeboden en daarom wordt het aangeraden deze enkel uit te schakelen wanneer je problemen met beeldkwaliteit of performantie bemerkt. Via Enhanced Upscaling kun je een pak scherpere beeldweergave verkrijgen via een zelf te regelen slider. Deze slider krijg je ook wanneer je voor de derde optie, de AI-Enhanced Upscaling gaat. Hierbij kan de best mogelijke beeldweergave verkregen worden via geavanceerde grafische rekenkracht.

Eerder heb ik vermeld dat er een aantal condities van kracht waren om in 4K te streamen aan 60 FPS. Deze voorwaarden schuilen onder meer in de twee resterende opties van het menu. Sowieso dien je hiervoor de standaard uitgeschakelde optie met de naam “In-Game Graphics Settings” terug in te schakelen. Dit zorgt ervoor dat de grafische instellingen per game voortaan opgeslagen zullen worden. Wanneer je dit niet inschakelt, zal Nvidia wanneer je je game begint te streamen in de plaats steeds het door hen aangeraden grafische profiel terug gaan toepassen. Daarnaast moet je in GeForce NOW ook de “Streaming Quality” aanpassen naar een zelf in te stellen profiel, waarbij je dan het beeld forceert op 4K en de frame rate op 60 FPS. Daarbovenop kun je ook nog eens de maximale bitsnelheid (standaard staat deze op 50 Mbps) volledig aanpassen, dit naar een waarde tussen de 5 en 75 Mbps, naargelang de snelheid van je netwerk- en internetverbinding natuurlijk.

settings.png


Tot slot: natuurlijk de ervaring!

Na al deze technische inzichten, diende er natuurlijk ook nog gestreamd te worden. Hoe speelde GeForce Now nu? Wel, mijn finale indruk helt zeker over naar positief, met inachtname van enkele randbemerkingen. Muis, toetsenbord en de controllers waarmee ik testte, kwamen allemaal netjes beschikbaar op de gameserver. De beeldscherpte, beeldkwaliteit en de performantie tijdens de stream, zelfs op 4K 60 FPS, waren eigenlijk verbluffend goed, zowel draadloos op de 5 Ghz band als via de gigabitkabel. Ik zag enkel lage latentiewaarden, resulterend in een uiterst soepele spelervaring, dus over de reactiesnelheid of enige lag kan ik absoluut niet klagen.

De integratie met Steam, Epic, Origin en Ubisoft bleek ook te werken. Alleen vond ik het niet zo fijn dat ik niet in elke game mijn savegames beschikbaar had, terwijl cloud sync wel degelijk functioneel was. Daarnaast was het wat vervelend om mijn Steamprofiel te moeten aanpassen naar "publiek zichtbaar". Net om diezelfde reden was ik niet zo happig om al mijn gebruikersnamen en paswoorden, benodigd voor de toegang tot deze platformen, op te slaan tijdens het verbinden. Dat heb ik daarom ook niet gedaan en dus telkens maar manueel ingelogd, inclusief de multi-factor authenticatie. Inderdaad, ferm omslachtig van me, maar security was naar mijn mening nog nooit belangrijker, ook al zouden deze nergens opgeslagen worden op de servers van Nvidia. Tevens nog belangrijk om op voorhand te beseffen, is dat jouw lokaal geïnstalleerde mods natuurlijk ook niet beschikbaar zullen zijn op Nvidia’s gameservers.

Conclusie

Niet iedereen zal kunnen of willen gebruik maken van een GeForce NOW-abonnement, want het heeft natuurlijk zijn maandelijkse prijskaartje. Daarbovenop worden er standaard geen games voorzien én je hebt er een stevig, liefst onbeperkt internetabonnement voor nodig. Bepaalde integraties kunnen daarnaast zeker nog verder geoptimaliseerd worden. Ik denk hierbij onder meer aan de manier hoe de spelbibliotheek van Steam uitgelezen wordt, hoe het ophalen van savegames gebeurt en de synchronisatie met Discord die soms mank loopt. Toch was ik heel erg onder de indruk, zowel van de vele configuratiemogelijkheden als door de prima ervaring. Scherp beeld, perfecte latentiewaarden resulterend in een vloeiende spelervaring én een uiterst makkelijke interface van de applicatie. Top.

Pro

  • Beeldkwaliteit
  • Performantie
  • Uiterst makkelijk te bedienen

Con

  • Enkel de eigen catalogi
  • Integratie kan hier en daar nog beter
8

Over

Beschikbaar vanaf

4 februari 2020

Gespeeld op

  1. PC

Beschikbaar op

  1. Mobile
  2. PC
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan