Voedingssupplementen

Ik neem enkel vitamine D3 als de dagen wat donkerder beginnen te worden, en doorheen het hele jaar ook astaxanthine en een soeplepel tomatenpuree. Onlangs nog bloedonderzoek laten doen en alle waarden waren perfect in orde.

Een soeplepel tomatenpuree? Dat heb ik nog nooit gehoord. Waarvoor is dat goed?

Ik lees veel dat je bij D3 supplementen ook K2 moet bijnemen. Creatine werkt bij mij trouwens zeer goed. Ik kan merkelijk meer reppen in de gym. Maar mijn lichaam slaatwel 2 kg vocht extra op. Geen idee of dat gezond is. Er zijn ook meldingen dat het haarverlies in de hand kan werken dus ik neem het niet altijd.

Recent ben ik erachter gekomen dat mijn B12 en ijzerwaardes al een tijd aan de lage kant zijn. Sinds ik die bijneem voel ik mij veel energieker.
beta alanine is ook een supplement dat zeer goed wekt in de gym samen met Creatine

Een soeplepel tomatenpuree? Dat heb ik nog nooit gehoord. Waarvoor is dat goed?

Voor de lycopeen, zorgt voor een extra beschermingslaag in je huid tegen uv-straling. Was een aantal jaren geleden een aanrader van m'n dermatoloog om mij te 'supplementeren' met astaxanthine en lycopeen, en ik heb gemerkt dat mijn huid daar zeer wel bij vaart. Zijn trouwens wel wat studies die aantonen dat zowel lycopeen als astaxanthine o.a. erytheem bij zonblootstelling sterk verminderen.
Bèta-caroteen doet dat ook, maar bon dat is geen sterk antioxidant en ik eet toch meer als genoeg oranje groenten en spinazie enzo.

Bijna het gehele jaar door Vitamine D (onderhoudsdosis) Bloedwaardes zijn dan ok voor Vitamine D zeker niet schitterend.
Tijdens periodes dat ik me lichamelijk wat minder voel of bv ziekte in huis is neem ik een multivitamine met extra vitamine C.
Whey na intensieve trainingssessies en wedstrijden.

Over het algemeen voor deze thread is dit wel een leuke:

Over welke supplementen goed zijn, iets uithalen en wanneer ze wel of niet een goed idee zijn.
Maar ook wel specifiek over de bovenstaande post, omdat het een paar keer ook specifiek over magnesium gaat, en het gebrek aan enige evidentie dat het zou helpen.
Eerste half uur gaat alvast heel de tijd over het feit dat supplementen gecontamineerd kunnen zijn en niet over hun werking 🙄

Maar... ze vermelden in dat eerste half uur ook een zekere ASC (Australian sports commission), waar ik nog niet van gehoord had.

Eens een kijkje genomen.
Wat een goudmijn is dat zeg.

Alle sportvoeding, medische supplementen, en performance supplementen opgelijst volgens graad van effectiviteit (A, B, C, ...) met per item een mooie infographic over wat/evidentie/wanneer/praktisch.

Komt mooi overeen met wat ik zelf ondertussen samengevat had door alles van de turf van Jeukendrup ("sports nutrition", 2024) en de
UEFA
'expert group statements on nutrition' etc. te zitten lezen de afgelopen maanden, waardoor ik er vertrouwen in heb dat het zeer evidence based samengesteld is.

Maar in de plaats van mijn onnozel chaotisch Word documentje, heb je daar een georganiseerd overzicht met mooie grafisch geïllustreerde pdf's.
En allemaal gratis.

Mijn dag is goed! 😎

Link: https://www.ausport.gov.au/ais/nutrition/supplements/group_a

Terug
Bovenaan