Vlaamse stand-up comedy

Comedy shows - en zéker standup shows - van langer dan anderhalf uur zouden trouwens per wet verboden moeten worden.
Lol, omdat? Niemand is verplicht tickets te kopen, zelfs als je er koopt ben je niet verplicht te gaan, zelfs als je gaat, ben je niet verplicht tot het einde te blijven. Ik vond dat de tijd wel goed vooruit ging tbh. We verschoten er zelfs van dat het al zo laat was toen we naar buiten gingen.

Kan je bepaalde zaken al is wat verklappen? Best in spoilers misschien. Heb er al eentje gezien op Instagram.

Niels Destadsbader

Wat kwam Lubach dan juist doen?
Nja, goeie vraag :-D Net als vorig jaar Jelle Cleymans (?) en Karen Damen er tussen gegooid werden. Nu was het Lubbach die 10-15 minuten een heel flauwe roast afstak over Vlaamse bekenden in Nederland op TV. Gewoon een hoop one-liners aan elkaar bijna.

Je kan op 2/1 op VRT Max zelf oordelen btw. (Als ze het niet geknipt hebben; de show daar was vorige keer ook 1u ingekort oid. Misschien is er vanavond ook een andere gast en gebruiken ze enkel beeldmateriaal van vanavond, gezien de technische problemen gisteren.)

Laatst bewerkt:
Lol, omdat? Niemand is verplicht tickets te kopen, zelfs als je er koopt ben je niet verplicht te gaan, zelfs als je gaat, ben je niet verplicht tot het einde te blijven.
Je begrijpt wat ik bedoel. Ik snap die trend gewoon niet. Ik heb al ontelbare Amerikaanse comedians gezien en die spelen zelden langer dan 60 - 75 minuten. Dat is met een reden.

Nu een show als HHVB is natuurlijk geen pure standup. Dat is een conference en dan ook nog is een met veel beeldmateriaal en extraatjes. Dat mag gerust wat langer duren. Maar 3,5u is gewoon compleet van de pot gerukt. Ongetwijfeld zullen er mensen zijn die dat top vonden maar ik ben er quasi zeker van dat die mensen het nog topper hadden gevonden moest 'het minste uur' geschrapt zijn geweest. Dat gevoel had ik alleszins vorig jaar. Daar zat nog héél wat ruis op die show. Als je dat al is laat vallen... Wordt de show volgens mij enkel maar beter van.

Uiteraard doet iedereen wat ie wil. Als iemand een show wil maken die zich uitstrekt over meerdere dagen, moet dat zeker kunnen. Het is inderdaad aan het publiek om daar dan al dan niet tickets voor te kopen.

Agreed, er mocht van mij ook wat vet af, maar een show van amper 60-75 minuten zou voor mij dan weer geen reden zijn om pakweg 5u weg van huis te zijn... En om ff pedantisch te doen, de prijs/show-uur was bij Xander ook een stuk goedkoper dan bij Jade :p (49 vs 36 euro?)

Agreed, er mocht van mij ook wat vet af, maar een show van amper 60-75 minuten zou voor mij dan weer geen reden zijn om pakweg 5u weg van huis te zijn... En om ff pedantisch te doen, de prijs/show-uur was bij Xander ook een stuk goedkoper dan bij Jade :p (49 vs 36 euro?)
Ja maar maar in de praktijk nemen die Amerikanen altijd (mintens) 1 voorprogramma mee waardoor je altijd wel anderhalf uur comedy hebt gehad. Voor mij is dat perfect. Ik zeg het: Jade was ook 1u40 in totaal (inclusief voorprogramma) en ik vind dat per-fect. Daar is volgens mij niemand buiten gegaan met het gevoel dat hij geen waar voor zijn geld heeft gehad.

Wat wel grappig was; wij waren nog iets blijven drinken nadien en waren uiteindelijk pas tegen middernacht buiten. Stond daar toen nog vol met mensen die van Xander kwamen maar hun laatste tram richting de Park and Ride hadden gemist. Dus dat was überen geblazen voor de meesten. :p

Is er hier nu echt niemand naar Jade gaan kijken in de Lotto Arena? 😩
Nog dezelfde show van vorig jaar denk ik he? Ik ben toen in Lier gaan kijken met mijn zus en dat was heel goed. (En eigenlijk veel beter dan toen ik haar een keer in het voorprogramma van Xander zag, misschien had ze toen al wat bij De Ideale Wereld kunnen groeien of misschien paste haar comedystijl niet zo goed in een voorprogramma.) We hebben even getwijfeld om in januari naar één van haar tryouts te gaan kijken in The Joker, maar hebben voorlopig beslist om in plaats daarvan naar "de echte" volgende show te gaan kijken. Heb daar in ieder geval zin in. Positieve comedy noem ik het :)

Nog dezelfde show van vorig jaar denk ik he? Ik ben toen in Lier gaan kijken met mijn zus en dat was heel goed. (En eigenlijk veel beter dan toen ik haar een keer in het voorprogramma van Xander zag, misschien had ze toen al wat bij De Ideale Wereld kunnen groeien of misschien paste haar comedystijl niet zo goed in een voorprogramma.) We hebben even getwijfeld om in januari naar één van haar tryouts te gaan kijken in The Joker, maar hebben voorlopig beslist om in plaats daarvan naar "de echte" volgende show te gaan kijken. Heb daar in ieder geval zin in. Positieve comedy noem ik het :)
Dat zijn geen comedy try-outs maar wel try-outs voor een nieuw televisieprogramma dat Jade gaat hosten.

De kritiek naar Xander kan ik deels wel begrijpen.
Maar het is om te beginnen ook niet simpel om keer op keer enkel maar topmateriaal en jokes te maken, zeker als je moet werken met wat de showbizz en TV u dat jaar geeft.
Nee niet elk stuk was even geniaal, dat was het in de afgelopen 10 jaar ook niet.
Maar over de ganse show bekeken was het echt wel goed.
Nee Arjan Lubbach was niet top, had er gerust niet in gehoeven. Maar langs de andere kant is het ook lovenswaardig dat je zo iemand opneemt in je show en deze man dit ook wil doen.

En ja 3,5u is lang, maar de tijd vloog wel voorbij. De opbouw naar de funny stukken waren goed en vlogen voorbij.
En de kritische stukken waren boeiend.
En dat hangt ook samen met de venue. Als je mensen naar daar trekt dan wil je ze ook waar voor hun geld geven. Een show zoals deze kan ook perfect in zo een venue, het leent zich ervoor en op deze manier bereik je heel veel mensen op korte tijd.
Dit is geen soort show waar je 2 maanden mee gaat rondtoeren. Tegen dan zijn alle stukken al allemaal verklapt en de helft al gedateerd.

Hij benadrukt het ook gewoon zelf meermaals. Ja hij is ouder geworden, en ja hij is veel meer mainstream geworden.
Maar hij is nog altijd wel diezelfde dude als 10 jaar geleden. Dat stuk over messenger kadert daar dan ook perfect in.
En is maatschappijkritisch en grappig.

Net terug van Xander. Ik vind zijn shows nooit zo lang aanvoelen als ze eigenlijk duren. Ook nu weer waren de 3 uur zo om voor mij, dus heb mij zeker niet verveeld. Op dat stuk van Lubach na dan, dat was echt wel tenenkrullend slecht. Ik had ook de indruk dat er velen het als een veredelde pauze zagen, want heb er nooit zoveel tegelijk zien rechtstaan om drank te halen :laugh:

2023 vond ik zelf de beste HHVB, en zo goed was het niet. Maar wel een pak beter dan die van vorig jaar.

Favoriete stuk van dit jaar voor mij was dat over de Streamz Originals

Laatst bewerkt:
De kritiek naar Xander kan ik deels wel begrijpen.
Maar het is om te beginnen ook niet simpel om keer op keer enkel maar topmateriaal en jokes te maken, zeker als je moet werken met wat de showbizz en TV u dat jaar geeft.
Nee niet elk stuk was even geniaal, dat was het in de afgelopen 10 jaar ook niet.
Maar niemand eist toch dat die show 3 uur duurt?
Kill your darlings. Dat was voor mij hét grote probleem van vorig jaar. Samen met de gimmicks.

Slechte reviews in De Standaad en Het Nieuwsblad.

Er zal er weer eentje gefrustreerd lopen, en doen alsof hij the bigger man is. 😁

Dat is letterlijk dezelfde recensie, door dezelfde journalist waar redelijk algemeen van geweten is dat hij een hekel heeft aan comedians als Xander De Rycke. Vrij waardeloos dus.

Ik vond het degelijk en in lijn liggen met zijn vorige shows, maar het had idd een half uur korter en scherper gemogen. Ik mag Lubach graag als hij achter zijn desk zit, maar tien minuten belegen grappen over bv's voelde eerder als een veredelde pauze tussen de twee delen. Ook het segment waarop hij de aanval inzette op journalisten was ballast waar enkel hij echt wat leek aan te hebben en het segment met Marie-Josè voelde tikje cringe aan. We weten allemaal dat er dat soort ouderen op Facebook zitten die het concept a.i niet kennen..het was onnodig om dat madammeke er door te sleuren voor 15k man.

Maar los daarvan zaten er gelukkig genoeg sterke stukken in en kan ik nooit meer met dezelfde ogen naar de zanger van Bazart kijken.

Dat is letterlijk dezelfde recensie, door dezelfde journalist waar redelijk algemeen van geweten is dat hij een hekel heeft aan comedians als Xander De Rycke. Vrij waardeloos dus.
Ja, zag het ook net daarom mijn reactie verwijderd.
Dacht eerst dat het in hLN was. Maar hnb en De Standaard idd dezelfde recensie.

Gisteren gaan kijken naar Jens Dendoncker - Het Zou Grappig Zijn Als Het Niet Zo Triestig Was.
Erg van genoten.
Als ik echt kritisch zou willen zijn: net iets te kort om 25 EUR voor te geven misschien? Ongeveer 1u15min, maar het voelde ook nogal aan als een abrupt einde. Het leek alsof er nog wel 15-25 minuten ging komen, maar dan was het plots gedaan.
Ik heb het opgepikt via VTM. Ik was aangenaam verrast, humor uit het "dagelijkse leven" kan ik wel smaken. Het einde bleef ook in het programma wat abrupt, de mop was juist afgelopen en het licht ging uit. Benieuwd of zijn huidige show Romantiek hieraan sleutelt.

Ik vond het degelijk en in lijn liggen met zijn vorige shows, maar het had idd een half uur korter en scherper gemogen. Ik mag Lubach graag als hij achter zijn desk zit, maar tien minuten belegen grappen over bv's voelde eerder als een veredelde pauze tussen de twee delen. Ook het segment waarop hij de aanval inzette op journalisten was ballast waar enkel hij echt wat leek aan te hebben en het segment met Marie-Josè voelde tikje cringe aan. We weten allemaal dat er dat soort ouderen op Facebook zitten die het concept a.i niet kennen..het was onnodig om dat madammeke er door te sleuren voor 15k man.

Maar los daarvan zaten er gelukkig genoeg sterke stukken in en kan ik nooit meer met dezelfde ogen naar de zanger van Bazart kijken.
#Flipperfucker

Ik heb het opgepikt via VTM. Ik was aangenaam verrast, humor uit het "dagelijkse leven" kan ik wel smaken. Het einde bleef ook in het programma wat abrupt, de mop was juist afgelopen en het licht ging uit. Benieuwd of zijn huidige show Romantiek hieraan sleutelt.
Ook gezien in het echt en dan nog eens op tv. Zeer goede show, veel gelachen. Enkel het stuk van 'Pépé Pens' vond ik minder.

Z'n nieuwe show spreekt me minder aan. Focus ligt daar ook niet op humor.

Terug
Bovenaan