Vlaams Regeerakkoord

Heb je de interview op VTM nieuws gezien met Diependaele? Ik ben niet de enige die zo denkt hoor. Tis ofwel "slecht onderhandeld" ofwel "zit er hier iets achter". Denken dat dit een evenwichtig compromis is lachwekkend.
Die mensen ga je ook vinden bij de kiezers van Vooruit en CD&V. Dat is geen argument. Dat anderen ook in blaasjes geloven, is ook geen argument. Wappies genoeg, dat maakt nog niet dat wat ze geloven ook realiteit is.

Je gaat altijd mensen hebben die teleurgesteld zijn omdat hun stokpaardjes gesneuveld zijn bij het compromis, maar dat wil niet zeggen dat plots het hele akkoord op de leest van de andere partijen is geschoeid. Dat wil eerder zeggen dat de partij misschien andere programmapunten belangrijker vond dan die waarvoor jij op hen gestemd hebt. En dan moet je dat misschien bij de volgende verkiezingen meenemen bij je stemoverweging. En je gaat ook altijd mensen hebben die helemaal geen besef hebben van hoe een coalitie werkt, hoe onze democratie werkt. Jouw basisverwachting van een 'diepgele tekst met rode accenten' staat al los van de realiteit. Dat zat er nooit in. N-VA kan niet alleen besturen, het verschil met Vooruit is minder groot dan bij Jambon met CD&V. Onder Jambon had N-VA evenveel zetels als CD&V en Open VLD samen, nu hebben Vooruit en CD&V er meer. Maar ook onder Jambon was een diepgeel akkoord geen optie. Dat is niet hoe het werkt.

Het kan gerust zijn dat het akkoord niet evenwichtig is, dat is ook geen exacte wetenschap. Maar de notie dat N-VA hier in een regering zou gestapt zijn waarbij Vooruit en/of CD&V het regeerakkoord hebben gedicteerd is compleet absurd. Er is niet slecht onderhandeld, er zit niets achter. Je aanname zit gewoon fundamenteel fout. De onderlinge machtsverhoudingen zijn (iets) meer in evenwicht ten opzichte van de vorige regeringen, dus is het ook logisch dat dit in het regeerakkoord gereflecteerd wordt. N-VA staat in de regering Diependaele minder sterk qua aantal zetels dan in de regering Jambon, maar dit is en blijft een akkoord en een regering waar N-VA de dans leidt, op sommige vlakken zelfs meer dan onder Jambon, op andere vlakken dan weer minder.

Die mensen ga je ook vinden bij de kiezers van Vooruit en CD&V. Dat is geen argument. Dat anderen ook in blaasjes geloven, is ook geen argument. Wappies genoeg, dat maakt nog niet dat wat ze geloven ook realiteit is.

Je gaat altijd mensen hebben die teleurgesteld zijn omdat hun stokpaardjes gesneuveld zijn bij het compromis, maar dat wil niet zeggen dat plots het hele akkoord op de leest van de andere partijen is geschoeid. Dat wil eerder zeggen dat de partij misschien andere programmapunten belangrijker vond dan die waarvoor jij op hen gestemd hebt. En dan moet je dat misschien bij de volgende verkiezingen meenemen bij je stemoverweging. En je gaat ook altijd mensen hebben die helemaal geen besef hebben van hoe een coalitie werkt, hoe onze democratie werkt. Jouw basisverwachting van een 'diepgele tekst met rode accenten' staat al los van de realiteit. Dat zat er nooit in. N-VA kan niet alleen besturen, het verschil met Vooruit is minder groot dan bij Jambon met CD&V. Onder Jambon had N-VA evenveel zetels als CD&V en Open VLD samen, nu hebben Vooruit en CD&V er meer. Maar ook onder Jambon was een diepgeel akkoord geen optie. Dat is niet hoe het werkt.

Het kan gerust zijn dat het akkoord niet evenwichtig is, dat is ook geen exacte wetenschap. Maar de notie dat N-VA hier in een regering zou gestapt zijn waarbij Vooruit en/of CD&V het regeerakkoord hebben gedicteerd is compleet absurd. Er is niet slecht onderhandeld, er zit niets achter. Je aanname zit gewoon fundamenteel fout. De onderlinge machtsverhoudingen zijn (iets) meer in evenwicht ten opzichte van de vorige regeringen, dus is het ook logisch dat dit in het regeerakkoord gereflecteerd wordt. N-VA staat in de regering Diependaele minder sterk qua aantal zetels dan in de regering Jambon, maar dit is en blijft een akkoord en een regering waar N-VA de dans leidt, op sommige vlakken zelfs meer dan onder Jambon, op andere vlakken dan weer minder.
Tja daarin verschillen we van mening. Voor mij is dat niet in evenwicht naargelang de machtsverhoudingen. NVA wordt al "Nieuwe Vooruit Alliantie" genoemd. En zo denken duizenden andere mensen blijkbaar ook. Dat "NVA de dans leidt" is een straffe uitspraak gezien iemand van Vooruit binnenkort parlementsvoorzitter wordt. Indien NVA en Vooruit later niet overeenkomen, kan dit problemen geven. "Wat zeg jij NVA? Praten/debatteren over onderwerp X in het parlement? Sorry ik sta niet toe dat onderwerp X een agendapunt word, ik heb dat verzet over 2 jaar, we behandelen deze gevoelige item over 2 jaar wel" Extreem voorbeeld, kan is bijna nihil, maar in theorie wel mogelijk.

Ik kan het ook anders verwoorden: vooruit heeft z'n vel duur, maar echt zéééééér duur verkocht.

Soit, we kennen mekaars standpunten. We agree to disagree.

In mijn ogen alles veel te rap willen (voor de postjes) Akkoord wat vaag houden.
Eerlijk ze doen maar. Zondag Had roussaur al straffe dingen gezegd over de nva, ik ben benieuw al naar het volgende.
En daarom laat het zien waarom mensen geen vertrouwen meer hebben in het politiek.

Nva voor werk vind ik wel OK: het mag wel wat strenger.
Had liever vooruit gezien op onderwijs: de wieg waarin iemand geboren is, is nog steeds doorslaggevend voor de meerderheid vd schoolloopbanen. Dat los je niet op met strenger zijn en straffen maar met meer overheidsinterventie en ondersteuning.

Tja daarin verschillen we van mening. Voor mij is dat niet in evenwicht naargelang de machtsverhoudingen. NVA wordt al "Nieuwe Vooruit Alliantie" genoemd. En zo denken duizenden andere mensen blijkbaar ook. Dat "NVA de dans leidt" is een straffe uitspraak gezien iemand van Vooruit binnenkort parlementsvoorzitter wordt. Indien NVA en Vooruit later niet overeenkomen, kan dit problemen geven. "Wat zeg jij NVA? Praten/debatteren over onderwerp X in het parlement? Sorry ik sta niet toe dat onderwerp X een agendapunt word, ik heb dat verzet over 2 jaar, we behandelen deze gevoelige item over 2 jaar wel" Extreem voorbeeld, kan is bijna nihil, maar in theorie wel mogelijk.

Ik kan het ook anders verwoorden: vooruit heeft z'n vel duur, maar echt zéééééér duur verkocht.

Ah, maar de aap komt uit de mouw. Die term komt uit de koker van Tom Vandendriessche, je bent dus gewoon de oppositiepropaganda van Vlaams Belang richting N-VA aan het papegaaien hier. Makes sense now.

Had liever vooruit gezien op onderwijs: de wieg waarin iemand geboren is, is nog steeds doorslaggevend voor de meerderheid vd schoolloopbanen. Dat los je niet op met strenger zijn en straffen maar met meer overheidsinterventie en ondersteuning.
Zowat een van de moeilijkste vraagstukken waar letterlijk niemand nog maar enig idee van heeft om het op te lossen. Op micro- schaal boekt men eens een succesje, maar op de schaal die nodig is … nauwelijks, voor dergelijke trajecten moet budget en mensen x10 - en dan nog met vele vraagtekens.

Anderzijds: het niveau van de sterksten blijft dalen.
Dat los je niet op met boterhammen of meer zorgjuffen.

En dat er een correlatie is tussen schoolresultaten van ouders en kinderen lijkt mij nogal de logica zelve.

Dus als ik vind dat miserableguy geen guy is.
30 andere vinden mijn mening tof hierover

Dan is er Janus die vindt dat miserbaleguy niet miserable is en en hier zijn er 17 andere personen die de mening hierin delen.
Dan heb je JPV die vindt miserable ook niet miserable, maar vindt tegelijkertijd Janus nen Paljas. En hier delen 15 andere personen de mening.

Is het dan correct om te zeggen dat in een coalitie de machtsverhouding eerst is dat miserableguy niet miserable is en dan pas dat miserableguy geen guy is om dan pas tot de conclusie te komen dat janus nen paljas is?

Hoezo is dat dan geen verdeling volgens de machtsverhoudingen ? Want dat is uiteindelijk wat er gebeurd. En hoe je onderhandelt. De enige manier hoe je een diepgele versie nu nog zou kunnen krijgen is met een systeem winner takes all. Dan kan dat. Zolang als je echter moet proberen overeen te komen kan het alles uitkomen wat mijlenver van uw specifieke wensen kan afliggen.

Het moment dat elke partij bereid is om met elke andere partij samen te gaan. Op dat moment kun je verschuivingen krijgen waarbij je een diepgele coalitie krijgen of zelfs 1 waarbij de diepgelen helemaal niet aan de knoppen komen.
Net zoals VB nu al decennia kan vaststellen en het feit dat NVA rond 2020 ook heeft kunnen vaststellen toen ze de kaas vanonder hun brood hebben zien eten door de groenen.

Anderzijds: het niveau van de sterksten blijft dalen.
Dat los je niet op met boterhammen of meer zorgjuffen.

En dat er een correlatie is tussen schoolresultaten van ouders en kinderen lijkt mij nogal de logica zelve.
Waarom is dat logisch? Nature boven nurture? Dat klopt toch niet....

Eens benieuwd voor mobiliteit met die Antwerpse N-VA minister, m'n verwachtingen zijn laag. Beetje een Lydia Peeters scenario maar dan Antwerpen First. Van die wereldvreemdheid als in: 'je bus komt nu slechts 2 keer per dag maar we zetten wel een Hoppinpaal met 2 deelfietsen erbij op je dorpsplein. Hoera, vooruitgang!'

True - maar Vooruit zal nu een veel prominentere rol vertegenwoordigen, veel grotere impact op verschillende domeinen. Een karaktertrek die men best wat bijschaaft, mss met meer ervaring, leeftijd.
Vooruit levert al 4 jaar de minister van sociale zaken en gezondheidszorg met Frank Vandenbroucke, o.a. voor een goed deel tijdens de coronacrisis. Tijdens die coronacrisis had Vandenbroucke, met Rousseau als voorzitter, zowat op zijn eentje al een meer impactvolle en prominente rol dan de hele regering Jambon :unsure:

Laatst bewerkt:
We geven nu al veel meer geld aan onderwijs dan meeste andere OESO-landen
Sossen hebben jaren onderwijs gehad en wat we nu hebben is het resultaat er van
Eens benieuwd voor mobiliteit met die Antwerpse N-VA minister, m'n verwachtingen zijn laag. Beetje een Lydia Peeters scenario maar dan Antwerpen First. Van die wereldvreemdheid als in: 'je bus komt nu slechts 2 keer per dag maar we zetten wel een Hoppinpaal met 2 deelfietsen erbij op je dorpsplein. Hoera, vooruitgang!'
De Lijn reed nog nooit zoveel kilometers als nu, nog nooit ging er zoveel geld naar De Lijn (meer dan 85% van het budget is gesubsidieerd)

Ja voor 99% akkoord met wat je schrijft hoor, maar nu is het 60% rood/oranje vs 40% geel.
Zou omgekeerd mogen zijn.
Je beseft dat CD&V en Vooruit samen méér zetels én stemmen hebben dan N-VA? Waarom zou het dan 60% geel en 40% rood/oranje "mogen" zijn?

Praten/debatteren over onderwerp X in het parlement? Sorry ik sta niet toe dat onderwerp X een agendapunt word, ik heb dat verzet over 2 jaar, we behandelen deze gevoelige item over 2 jaar wel" Extreem voorbeeld, kan is bijna nihil, maar in theorie wel mogelijk.
Nee, dit kan niet. De voorzitter heeft veel indirecte macht, maar kan niet bepalen wat een agendapunt wordt en wat niet. Dat is voor het uitgebreid bureau, waar zelfs het VB in zit.

Vooruit levert al 4 jaar de minister van sociale zaken en gezondheidszorg met Frank Vandenbroucke, o.a. voor een goed deel tijdens de coronacrisis. Tijdens die coronacrisis had Vandenbroucke, met Rousseau als voorzitter, zowat op zijn eentje al een meer impactvolle en prominente rol dan de hele regering Jambon :unsure:
Corona was een uitzonderlijke situatie (en Frank Vandenbroucke is ook niet de eerste de beste) maar wie weet heb je gelijk, ik hoop echt dat we eens regeringen krijgen die gewoon professioneel en goed samenwerken en resultaten boeken.

Zou je dan kunnen stellen dat we niet enkel de kinderen maar ook de ouders moeten begeleiden? Of mss zelfs hoofdzakelijk de ouders begeleiden, desnoods vervangen - dat laatste is niet zonder risico / praktisch moeilijk / niet realistisch - maar in die gevallen is de bestaande situatie ook een risico?

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan