Vlaams Regeerakkoord

Ik las precies dat het Vooruit zelf is die zegt niet te overhaast willen kiezen en ze Homans 2024 laten uitdoen?
idd. Wat niet vreemd is gezien de nakende verkiezingen én waarschijnlijk de kans dat een aantal mensen liever hun kansen om federaal minister te worden openlaten.

Die 478mio komt in de buurt van wat Maurits Vande Reyde had geopperd: https://www.hln.be/binnenland/met-5...volgende-regering-moet-keuzes-maken~ac4f3bef/

Kinderopvang is vooral volk vinden denk ik
Dat zou de logische volgorde zijn ja: eerste extra volk vinden, dan de plaatsen uitbreiden. Maar ik las dat ze voorlopig nog niets aan de kindratio gaan doen, dus dan is het gewoon het huidig personeel betere (?) voorwaarden geven en hopen dat er dan ook nieuw, degelijk personeel z'n weg vindt naar de kinderopvang. En dan kan er misschien extra ruimte gecreëerd worden om de kindratio te verlagen.

Autogids biedt nog enkele verduidelijkingen ivm de maatregelen voor EVs:

Wat als je al een EV hebt?​

Goed nieuws voor wie al een elektrische auto bezit, want die worden vrijgesteld van deze nieuwe EV-maatregelen. Die zullen dus geen Jaarlijkse Verkeersbelasting moeten betalen, omdat "we de eerdere keuzes van de burger respecteren".

Wat met de Vlaamse EV-premie?​

De nieuwe Vlaamse regering maakt een einde aan de EV-premie die je momenteel krijgt bij de aankoop van een nieuwe of een tweedehandse elektrische auto (respectievelijk 5.000 en 3.000 euro), En dat zo snel als juridisch mogelijk, als het even kan nog voor het einde van het jaar. Al belooft de nieuwe Vlaamse regering dat "mensen die de aanvraag deden nog recht zullen hebben op de geldende regelgeving". Snel zijn is dus de boodschap.
Ik veronderstel dat de nieuwe regering hun juristen erop zet om mensen die na 30 september nog proberen te laten melden dat ze te laat zijn voor die premie. Maar je kan uiteraard je waterkans wagen om de komende weken nog te proberen en dan vingers kruisen dat het juridisch tot eind 2024 moet.

Op VTM Nieuws preciseert Diependaele nog dat indien je tot nu hebt besteld en pas volgend jaar krijgt geleverd, dat je nog aan nultarief zit.

Zie een korte interview met Diependaele met VTM nieuws. https://www.hln.be/binnenland/demir...-vlaamse-natie-verder-vorm-te-geven~a0469103/
De kijkers mochten zelf vragen stellen aan de eerste minister. 1 van de vele vragen van NVA kiezers is dat ze kwaad zijn dat er veel te veel toegevingen werd gedaan aan Vooruit en CD&V (geen hoofddoekenverbod, geen kleine parlement, provincies niet afgeschaft, praktijktesten,..). Ik ben dus niet de enige met dit gevoel.

Laten we ook niet vergeten dat Vooruit direct al een veto stelde tegen Jambon in het begin. Dat kregen ze ook al voor elkaar, heel gemakkelijk zelfs.

Zie een korte interview met Diependaele met VTM nieuws. https://www.hln.be/binnenland/demir...-vlaamse-natie-verder-vorm-te-geven~a0469103/
De kijkers mochten zelf vragen stellen aan de eerste minister. 1 van de vele vragen van NVA kiezers is dat ze kwaad zijn dat er veel te veel toegevingen werd gedaan aan Vooruit en CD&V (geen hoofddoekenverbod, geen kleine parlement, provincies niet afgeschaft, praktijktesten,..). Ik ben dus niet de enige met dit gevoel.

Laten we ook niet vergeten dat Vooruit direct al een veto stelde tegen Jambon in het begin. Dat kregen ze ook al voor elkaar, heel gemakkelijk zelfs.

Laten we dan al ook eindelijk eens stoppen met te zeggen dat de NVA nooit bereid is om een compromis te sluiten.

Ik vind het net Vivaldi 2, al die maatregelen zijn gerommel in de marge.
Waar blijven de echte fundamentele hervormingen? Het zijn allemaal mini-aanpassingen om zeker niemand te hard tegen de borst te stoten en alle partijen content te houden.

Er verandert quasi niets qua belastingsdruk, tax shift, overheidsuitgaven, pensioenen, onderwijs, ... Enkel een verderzetting van hetzelfde gerommel dat we al hadden onder Vivaldi.
Hoe kan je nu op vlaams gebied spreken over vivaldi?

Ik heb het over de wijzigingen in dit regeerakkoord, ik had wat meer ambitie verwacht bij hun voorstellen en meer fundamentele veranderingen. Nu wijzigt er gewoon zo goed als niets.
Maar wacht even. Ik pak uw originele quote erbij.

Ik vind het net Vivaldi 2, al die maatregelen zijn gerommel in de marge.
Waar blijven de echte fundamentele hervormingen? Het zijn allemaal mini-aanpassingen om zeker niemand te hard tegen de borst te stoten en alle partijen content te houden.

Er verandert quasi niets qua belastingsdruk, tax shift, overheidsuitgaven, pensioenen, onderwijs, ... Enkel een verderzetting van hetzelfde gerommel dat we al hadden onder Vivaldi.

Ik vind het net Vivaldi 2 -> Vivaldi 1 was een federale regering. Geen Vlaamse.

Waar blijven die echte fundamentele hervormingen’ hiermee geef je een verwachtingspatroon aan. Je wou grotere veranderingen zien.

Er verandert niets qua belastingsdruk, tax shift, overheidsuitgaven. pensioenen, onderwijs, …’ -> je somt hiermee quasi allemaal federale bevoegdheden op. Buiten onderwijs.

Verderzetting van het zelfde gerommel dat we al hadden onder Vivaldi’ -> Hoe kan een Vlaamse regering het beleid verderzetten van een totaal andere regering waarbij er totaal andere bevoegdheden zijn?

Ik ben oprecht geïntresseerd hoe jij de Vlaamse regering het federale pensioensstelsel ziet hervormen.
Geef gerust kritiek, dat kan een discussie altijd ten goede komen. Maar holle zinnen waarbij je verschillende niveau’s dooreen haalt om gewoon maar te zeggen ‘ik vind het slecht want het is niet mijn regering’ daar maak je geen goede indruk mee.

nah, ik geloof dit niet, dit stinkt. Er zijn lokale en federale verkiezingen, het komt wel nog naar boven.
Wat verwacht je nu dat er naar boven komt? Dat Vooruit in de federale regering gaat stappen als enige linkse partij zonder toegevingen? Dat ze overal lokaal aan N-VA gaan zeggen, 't is goed, doen jullie maar?

Dat er nog mensen zijn die geen realiteitszin hebben en niet begrijpen hoe onze democratie werkt, bewijst niet dat jij het bij het rechte eind hebt.

Opnieuw: op verschillende vlakken heeft N-VA nu meer van haar programma kunnen realiseren dan met Open VLD (als het gaat over zaken als maatschappelijk etatisme bijvoorbeeld), op andere vlakken (het economische) minder. Dat is logisch. Dat is hoe het werkt als je een coalitieregering moet vormen. Het verschil in aantal zetels tussen N-VA en de tweede partij (dit keer Vooruit) is deze keer ook kleiner dan de voorbije twee legislaturen. Maar dan nog is het akkoord overwegend geel gekleurd akkoord, met voldoende rode en oranje accenten om Vooruit en CD&V te kunnen overtuigen om samen een regering te vormen. En zullen heel wat kiezers van Vooruit en CD&V eveneens teleurgesteld zijn over wat er (niet) in het akkoord staat, en deze regering met argusogen volgen. En zullen er heel wat kiezers er van overtuigd zijn dat hun partijvoorzitters niet voldoende uit de brand hebben gesleept en zich laten rollen hebben. En die er op zullen hopen dat er federaal meer uit de bus komt.

Zet dus die oogkleppen eens af, en begin al helemaal niet met conspiracy shit af te komen ...

Ja voor 99% akkoord met wat je schrijft hoor, maar nu is het 60% rood/oranje vs 40% geel.
Zou omgekeerd mogen zijn.

En er is nu eenmaal geen logica hiervoor.
Er is geen logica voor, omdat je stelling helemaal niet klopt. Het is het omgekeerde, voor zover je dat in percentages kan uitdrukken.

Opnieuw: als iets totaal onlogisch lijkt, dan kijk je best even naar jezelf want dan schort er 9/10 iets aan je eigen redeneringen. Maar neen, liever complotdenken dan de notie entertainen dat je zelf fout zit natuurlijk ...

Maar wacht even. Ik pak uw originele quote erbij
Ik vind het net Vivaldi 2 -> Vivaldi 1 was een federale regering. Geen Vlaamse.

Waar blijven die echte fundamentele hervormingen’ hiermee geef je een verwachtingspatroon aan. Je wou grotere veranderingen zien.

Er verandert niets qua belastingsdruk, tax shift, overheidsuitgaven. pensioenen, onderwijs, …’ -> je somt hiermee quasi allemaal federale bevoegdheden op. Buiten onderwijs.

Verderzetting van het zelfde gerommel dat we al hadden onder Vivaldi’ -> Hoe kan een Vlaamse regering het beleid verderzetten van een totaal andere regering waarbij er totaal andere bevoegdheden zijn?

Ik ben oprecht geïntresseerd hoe jij de Vlaamse regering het federale pensioensstelsel ziet hervormen.
Geef gerust kritiek, dat kan een discussie altijd ten goede komen. Maar holle zinnen waarbij je verschillende niveau’s dooreen haalt om gewoon maar te zeggen ‘ik vind het slecht want het is niet mijn regering’ daar maak je geen goede indruk mee.
Ik begrijp niet goed welk deel van mijn post je niet snapt? Ik had meer verwacht van deze regering qua hervormingen, geen gerommel in de marge (of mini-wijzigingen) zoals we nu hebben. Er was op een gegeven moment bijv. sprake van het afschaffen van provincies, de dienstencheques drastisch duurder maken (en zo besparen in subsidies), ... daar schiet bijv. al niets meer van over. Ouders verplichten om Nederlands te leren, dat klinkt positief maar dat staat of valt weer volledig bij de uitvoering ervan.
Jij mag deze mini-wijzigingen gerust positief vinden, ik had er meer van verwacht.

Iemand die zicht heeft of dit genoeg zal zijn voor Europa? Of kijkt Europa enkel naar de federale regering en hun begroting?

Ik begrijp niet goed welk deel van mijn post je niet snapt? Ik had meer verwacht van deze regering qua hervormingen, geen gerommel in de marge (of mini-wijzigingen) zoals we nu hebben. Er was op een gegeven moment bijv. sprake van het afschaffen van provincies, de dienstencheques drastisch duurder maken (en zo besparen in subsidies), ... daar schiet bijv. al niets meer van over. Ouders verplichten om Nederlands te leren, dat klinkt positief maar dat staat of valt weer volledig bij de uitvoering ervan.
Jij mag deze mini-wijzigingen gerust positief vinden, ik had er meer van verwacht.
In je tweede post geef je allerhande voorbeelden van domeinen waar je verschil in had willen zien: belastingdruk, tax shift, pensioenen. Dat zijn allemaal federale bevoegdheden en daar heeft deze Vlaamse regering 0,0 over te zeggen. Dus ik ben benieuwd hoe jij het scenario zag waarin ze bijvoorbeeld het federale pensioenstelsel hadden hervormd.

(Je moet de goalpost niet telkens verzetten).

Er is geen logica voor, omdat je stelling helemaal niet klopt. Het is het omgekeerde, voor zover je dat in percentages kan uitdrukken.

Opnieuw: als iets totaal onlogisch lijkt, dan kijk je best even naar jezelf want dan schort er 9/10 iets aan je eigen redeneringen. Maar neen, liever complotdenken dan de notie entertainen dat je zelf fout zit natuurlijk ...
Heb je de interview op VTM nieuws gezien met Diependaele? Ik ben niet de enige die zo denkt hoor. Tis ofwel "slecht onderhandeld" ofwel "zit er hier iets achter". Denken dat dit een evenwichtig compromis is lachwekkend.

De details van de budgettaire tabellen komen buiten:

De Tijd weet nog meer: https://www.tijd.be/politiek-econom...besparingen-op-overheid-en-werk/10566725.html
En de hoera-stemming om verlaagde erfenisrechten kent wel enkele kanttekeningen:
De verlaging van de erfbelasting op kleine en middelgrote erfenissen gaat pas in vanaf 2026 en kost bruto 350 miljoen euro. 110 miljoen euro daarvan wordt gecompenseerd door de verhoging van het verlaagd tarief op de registratierechten voor beroepsverkopers van 4 naar 6 procent en het sluiten van achterpoortjes.

Opvallend is dat de verdachte periode bij niet-geregistreerde schenkingen verlengd wordt van 3 tot 5 jaar. Dat wil zeggen dat de overheid nog successierechten kan heffen op schenkingen waarvan de schenker binnen de vijf jaar overlijdt.

Ja voor 99% akkoord met wat je schrijft hoor, maar nu is het 60% rood/oranje vs 40% geel.
Zou omgekeerd mogen zijn.
Rechtstreekse quote uit de tijd.

In vergelijking met de voorgaande legislaturen lijkt de stijging van het budget voor Welzijn niet exuberant, ondanks de claim van Vooruit dat het beleid 'warmer en beter' wordt.

In je tweede post geef je allerhande voorbeelden van domeinen waar je verschil in had willen zien: belastingdruk, tax shift, pensioenen. Dat zijn allemaal federale bevoegdheden en daar heeft deze Vlaamse regering 0,0 over te zeggen. Dus ik ben benieuwd hoe jij het scenario zag waarin ze bijvoorbeeld het federale pensioenstelsel hadden hervormd.
Je mist het punt vrees ik, het gaat mij hier om het uitblijven van reële, fundamentele wijzigingen. Het draait er niet om of die op vlak A of vlak B plaatsvinden, het is belangrijk dat ze überhaupt al iets durven veranderen (en niet zoals bijv. de Vivaldi regering die ook niets durfde aan te pakken of nergens durfde te besparen). Het is dezelfde lijn die hierin doorloopt, ongeacht het bevoegdheidsniveau.

Terug
Bovenaan