Vlaams Regeerakkoord

Is valse logica natuurlijk. Dan moet je ervoor zorgen dat duurbetaalde boekhouders geen achterpoortjes hebben ipv de baby met het badwater weg te gooien.
Ja natuurlijk, maar dat moet je tegen Rousseau zeggen, niet tegen mij ;)
Het klinkt wel goed als excuus tegenover de achterban.

Dat denk ik nu niet, daarvoor is het onderling wantrouwen veel te groot. Zie vandaag al als beste voorbeeld, één dag na het akkoord al...

Ben het er ook mee eens dat N-VA zich heeft laten rollen. Maar ze hadden Vooruit nodig. Dat zijn natuurlijk de opofferingen die je moet doen als je een partij met 31 zetels a priori opzij schuift.
Of ze hebben veel toegegeven voor de postjes, dat zal het zijn.

Dat denk ik nu niet, daarvoor is het onderling wantrouwen veel te groot. Zie vandaag al als beste voorbeeld, één dag na het akkoord al...

Ben het er ook mee eens dat N-VA zich heeft laten rollen. Maar ze hadden Vooruit nodig. Dat zijn natuurlijk de opofferingen die je moet doen als je een partij met 31 zetels a priori opzij schuift.

Je hebt natuurlijk wel geen enkel idee waar NVA anders zou moeten op inbinden als ze met VB zouden geprobeerd hebben om iets te maken. Enerzijds voor de partij die nog extra nodig zou zijn om mee te gaan om een comfortabele meerderheid te hebben, ook al kon dat een mini partijtje zijn. Maar daarnaast ook of de tegemoetkoming naar het sociale aspect niet nog groter was. Al moest VB dan wel eindelijk kleur bekennen of ze voor de eigen mensen zijn zoals ze claimen te zijn. Of toch eerder een besparingspolitiek voorop stellen. Als ze effectief de voorstander zijn van show me the money dan is zwaar toegeven aan Vooruit nog altijd beter dan als VB zijn volle 31 zetels in de strijd gooit voor nog zwaardere sociale verwezenlijkingen.

Ja natuurlijk, maar dat moet je tegen Rousseau zeggen, niet tegen mij ;)
Het klinkt wel goed als excuus tegenover de achterban.
Het is dan ook een punt dat binnengehaald is door de andere partij, waar men dan een spin aan geeft om dit aan de achterban te verkopen. Maar zolang ze geen absolute meerderheid hebben is een regeringsakkoord nu eenmaal een mix. En zolang we niet stemmen voor regeringsprogramma's, zal dat een mix blijven die potentieel andere klemtonen legt dan degenen die wij hadden willen zien met onze stem.

Ach komaan... er wordt eerst gezegd dat ze boven hun gewicht hebben gebokst. En nu is het ineens dat ze het doen voor de postjes.

Wie regeerakkoord leest zou denken dat vooruit grote broer is en nva en cd&v de 2 kleine broers.

Lijkt mij ook een beetje logisch natuurlijk. Als je hebt zitten roeptoeteren dat het anders moet. En dan meestapt in hetgeen gewoon een exacte voortzetting is van wat het vroeger was, dan is dat niet logisch.

Vooruit heeft meermaals gezegd dat ze het dan maar zonder hen moeten zien te doen. En veel alternatieven zijn er niet. Noch is de vlaming echt zo sociaal rechts als mensen altijd gedeclareerd hebben. We zijn altijd al meer maatschappelijk rechts geweest maar zodra het draait om geld krijgen of verzorgd worden zijn de meesten links. Wat ook logisch is als je de loonsverdeling bekijkt.

Stopzetting van 5 jaar vrijstelling van je onroerende voorheffing ifv. je e-peil is wel een stevige vind ik. Bouw je iets of wat huis kan dat al snel neerkomen op 6-8k belastingverhoging over 5 jaar.
Door geklungel van onze SOD pas in jan23 ipv aug22 in onze woning kunnen gaan.
Door nog meer geklungel pas aan een EPB (<20) geraakt in jan24.
Hierdoor hebben wij dit jaar geen 100%KI vrijstelling gehad, maar zouden wij deze vrijstelling wel hebben in 25-26-27-28-29.

Iemand enig idee of en hoe dit concreet zou veranderen? Wij hebben hier in elk geval heel hard op gerekend 😨

De grootste NVA prijs is de begroting in evenwicht…. Maar dat is geen prijs maar een straf, als politieke partij zou je eigenlijk gewoon overwegen om nog veel dieper in het rood te gaan en alles uitvoeren, budgetten verdubbelen voor alle departementen. Vlaanderen zou gerust nog dieper kunnen gaan.

Hoe maak je van een straf een overwinning?

Is valse logica natuurlijk. Dan moet je ervoor zorgen dat duurbetaalde boekhouders geen achterpoortjes hebben ipv de baby met het badwater weg te gooien.
Correctie: advocaten en notarissen zijn goedbetaald en zijn diegene die vaak de constructies gaan uitwerken en in allerlei formele documenten gieten. Een boekhouder wordt vaak louter als een cijferberoeper gezien en krijgt maar een bitter klein deeltje van de koek :p.

De grootste NVA prijs is de begroting in evenwicht…. Maar dat is geen prijs maar een straf, als politieke partij zou je eigenlijk gewoon overwegen om nog veel dieper in het rood te gaan en alles uitvoeren, budgetten verdubbelen voor alle departementen. Vlaanderen zou gerust nog dieper kunnen gaan.

Hoe maak je van een straf een overwinning?
Als zelfs de ABVV al voorzichtig positief is, moet de NVA niet afkomen dat dit een "diepgeel akkoord" is. Eerder een rood akkoord met gele accenten.

Op radio 1 ging het hier al over. In 2026 komt er een Europese wet in werking. Dan schuiven ze de zwarte piet door naar Europa...

Dus ja beter gewoon deftig renoveren ipv de minimale Vlaamse doelstellingen die toch afgeschoten gaan worden.
Je weet nu al dat EU nooit dezelfde strenge regels gaat opleggen als de oude Vlaamse EPC normen. Je moet niet ver kijken, zowat heel Zuid en Oost-Europa lopen 20-30 jaar achter hierop. Dat gezegd zijnde, de oude doelstellingen waren ook compleet van de pot gerukt, de kosten stijgen exponentieel per EPC niveau die je stijgt en je krijgt in praktijk gewoon een extreem voorbeeld van 'deminishing returns'.

Als grootste partij heb je toch recht op die "postjes"?

Het is net wanneer je als kleinere partij heel grote toegevingen doet dat dit kan aanzien worden als "voor de postjes".

Het zal toch vnl de schrik om zonder akkoord te eindigen geweest zijn, en de schrik voor een complete impasse nadien.

het woord 'alleenstaande' staat 1 keer in de 203 pagina's, beetje teleurgesteld (alweer) hierin.
Verbaast me niets, bij alle stemtesten was elke partij voorstander om iets extra te doen voor alleenstaanden. Maar waarom zou je dat in godsnaam doen - er is helemaal geen lobby voor alleenstaanden terwijl die er voor zowat alle andere groepen wel is: boeren, gezinnen met kinderen, groot kapitaal, zelfstandigen, .. zelfs illegalen zijn beter georganiseerd dan alleenstaanden.

Dus waarom zou je daar iets voor doen?

Maar mss is het federale niveau beter geschikt voor alleenstaanden.

Laatst bewerkt:
Zou NVA zich nu anders gaan positioneren federaal vraag ik me af?

Nu wat er wat meer duidelijkheid is dit zeker geen NVA akkoord, dat hoeft ook helemaal niet - maar ik zou vandaag liever voorzitter. van Vooruit zijn dan van NVA.

Negeren Vooruit en N-VA eigenlijk dat toetredingscongres van cd&v door de ministerposten al te communiceren? Is toch niet volgens de afspraak?

Natuurlijk niet.
Dit betekent gewoon dat ze nu niet ineens retro-actief BIV gaan innen en niet dat je geen VB zal moeten betalen.

Maar dus ook hier weer nul details over de parameters voor die EV-taxatie (vermogen, gewicht, één of andere niet te begrijpen formule,...?)
Leest mij toch eerder dat ze mensen die reeds een EV gekocht hebben gaan vrijstellen van VB zolang ze geen nieuwe auto kopen

Dat gezegd zijnde, de oude doelstellingen waren ook compleet van de pot gerukt, de kosten stijgen exponentieel per EPC niveau die je stijgt en je krijgt in praktijk gewoon een extreem voorbeeld van 'deminishing returns'.
Heel juist. Al die dromers moeten eens een renovatie-offerte aanvragen... Dan koop je beter een bouwgrond in de Walen en zet er een nieuwbouw op.

Leest mij toch eerder dat ze mensen die reeds een EV gekocht hebben gaan vrijstellen van VB zolang ze geen nieuwe auto kopen
Staat toch expliciet het woordje inschrijving bij, wordt eigenlijk niet gerept over VB.
Op de manier zoals jij zegt met blijvende vrijstelling van wat nu nog rond rijdt, gaat het nog heel lang duren eer ze budgetneutraal zijn, zou mij wel verbazen eigenlijk.
Tenzij ze nog maar eens de ICE verder uitmelken met verhogingen ter compensatie. We gaan wel zien, mij boeit het sowieso vrij weinig, ik rij lichte vracht...

Op zich wel respect voor vooruit (en mindere mate cd&v) om te zien hoe ze toch "vechten" voor hun achterban. Ik vraag me nu af of stemmen om tegengas te geven wel nodig was, het is wat "trop" precies. :unsure:
Nu is het wel aan Vooruit om het waar te maken ze hebben zowat alle sociale thema's in hun portefeuille zitten.

Als ze bijvoorbeeld de wooncrisis niet krijgen aangepakt na 10 jaar NVA bestuur, gaan ze er serieus op afgerekend worden. En als eerste door NVA.

Wel benieuwd wat het ministerschap van Zuhal Demir zal doen met de lokale verkiezingen.

Terug
Bovenaan