Vlaams Regeerakkoord

idd, kben hier ook aan het overwegen om het maximale nog te kopen in 2024. Dan heb je nog uw aftrek.....vermoed ik toch.
Neen,

want je krijgt een fiscaal attest voor de prestaties die uitgevoerd worden, en volgend jaar krijg je geen fiscaal attest meer. Het enige dat er potentieel als voordeel is, is dat je de huidige prijs betaalt en niet de 10€.

Ik teken nu dinsdag mijn akte. Uiteraard volledig ok dat er ergens een cut -off date is. Maar persoonlijk gezien wel beetje zuur aangezien ik al 3 jaar woning zoek en dan nu net 3 maand voor die datum teken....

Vanavond de pdf eens tegoei lezen. Effe benieuwd naar de dienstencheques en of er eens iets voor alleenstaanden in zit.
De langere periode van huren is dan ook wel een kostprijs natuurlijk.

Dus de CD&V heeft effectief het afschaffen van de provincies, het verminderen van het aantal parlementsleden en de fusionering van gemeentes tegengewerkt?

Nog maar eens wat lager gezakt in mijn achting.

Dit is het enige dat ik vond in de tekst over de dienstencheques:

2.9 Dienstencheques
De dienstencheques blijven een belangrijk instrument om zwartwerk tegen te gaan door reguliere jobs te
creëren voor kortgeschoolden en om de combinatie arbeid-privé haalbaar te maken.
We verbeteren de loon- en arbeidsvoorwaarden van de huishoudhulpen om hun werk aantrekkelijk en
werkbaar te houden.
In het belang van de transparantie tegenover de consument en de arbeidsomstandigheden van het personeel
gaan we in overleg met de sector over de administratieve kosten, zonder de rendabiliteit uit het oog te
verliezen.
Ja idd, daarom wel vreemd dat ze in't vtm nieuws wel zo in detail gaan.

Denk dat we er wel vrij zeker van kunnen zijn dat de fiscale aftrekbaarheid verdwijnt?

'k Ga't toch opzeggen denk'k. 'k Ga dan van 64,8 euro per maand (7,20 met de fiscale aftrek plus 0,90 per cheque voor't buro) naar 95,2 euro per maand (10 euro zonder fiscale aftrek plus 1,90 euro per cheque vanaf oktober voor't buro).

Ik teken nu dinsdag mijn akte. Uiteraard volledig ok dat er ergens een cut -off date is. Maar persoonlijk gezien wel beetje zuur aangezien ik al 3 jaar woning zoek en dan nu net 3 maand voor die datum teken....

Vanavond de pdf eens tegoei lezen. Effe benieuwd naar de dienstencheques en of er eens iets voor alleenstaanden in zit.

Lagere registratiekosten zorgt voor hogere huisprijzen. Dus ik zou daar echt niet aan denken. Dat zou mij niet verbazen dat pakweg 3/4 van de lagere registratiekost eigenlijk verdwijnt in de pollen van de verkoper door het prijseffect ervan.

Lagere registratiekosten zorgt voor hogere huisprijzen. Dus ik zou daar echt niet aan denken. Dat zou mij niet verbazen dat pakweg 3/4 van de lagere registratiekost eigenlijk verdwijnt in de pollen van de verkoper door het prijseffect ervan.
I know, maar in mijn geval ken ik de verkopers zeer goed. Dus prijs zou zelfde gebleven zijn.

Rond verkeersfiscaliteit voert de Vlaamse Regering een beleid waarbij ze beginnende technologieën fiscaal kan
ondersteunen. Ze doet dat tot er voldoende adaptatie is en de ondersteuning niet langer nodig is. Zo zien we
dat de vergroening van het wagenpark zich razendsnel doorzet en dat zowel de automobielsector als de
mensen zelf zich hebben aangepast. Door die vergroening is het fiscaal ondersteunen van nulemissievoertuigen
niet langer gewenst. De vrijstelling van verkeersbelasting en de belasting op inverkeerstelling voor
nulemissievoertuigen zorgt voor een erosie van de inkomsten terwijl ook die voertuigen, net als de voertuigen
op fossiele brandstoffen, gebruikmaken van de openbare weg.
De verkeersfiscaliteit voor nulemissievoertuigen zal dus moeten worden herzien om de erosie aan inkomsten te
vermijden. We respecteren niettemin de keuzes die de burger al heeft gemaakt en zullen alleen nieuwe
inschrijvingen van nulemissievoertuigen onderwerpen aan verkeersfiscaliteit. Voor de leasingvoertuigen treden
we in overleg met de andere gewesten.
Wil dat nu zeggen dat mensen die prive een EV gekocht hebben met die wagen in de toekomst vrijgesteld zijn van inverkeerstelling maar ook verkeersbelasting?

Meer geld voor onderzoek en ontwikkeling, tot 5% van het bbp, is echt wel knap. Gaat het FWO meer geld krijgen om beurzen uit te delen?

Neen,

want je krijgt een fiscaal attest voor de prestaties die uitgevoerd worden, en volgend jaar krijg je geen fiscaal attest meer. Het enige dat er potentieel als voordeel is, is dat je de huidige prijs betaalt en niet de 10€.
Dienstencheques attest is toch aankoop en niet gepresteerd?

Los van de aftrek. Als ze duurder worden, kun je er beter nu kopen. Het is "1 cheque" per uur en ik vermoed dat bestaande cheques gewoon gaan kunnen blijven gebruikt worden.

Stopzetting van 5 jaar vrijstelling van je onroerende voorheffing ifv. je e-peil is wel een stevige vind ik. Bouw je iets of wat huis kan dat al snel neerkomen op 6-8k belastingverhoging over 5 jaar.

Stopzetting van 5 jaar vrijstelling van je onroerende voorheffing ifv. je e-peil is wel een stevige vind ik. Bouw je iets of wat huis kan dat al snel neerkomen op 6-8k belastingverhoging over 5 jaar.
Wacht ik zag deze maar stond er nog niet bij stil. Word dit ook stopgezet voor mensen die een huis bouwden en hieraan voldeden? Ik bedoel is dit iets dat volledig word stopgezet zelfs bij mrnsen die hier voor keken voor dat dit zal ingaan? Ik moet mijn e-peil score nog ontvangen van mijn nieuwbouw maar normaal zou deze zeker laag genoeg zijn voor de 50% korting en misschien zelf voor de 100% vrijstelling.

In de tekst staat er geen concrete datum. De verwachting is dat de begrotingstabellen maandag een licht zullen werpen op de afbouw van de verlaagde OV. Met de nadruk die N-VA legt op begrotingsevenwicht zullen ze dat wss al op 1 januari 2025 laten ingaan voor zij die nog volop aan het bouwen zijn. Want wie het krijgt zit er al meteen in voor vijf jaar wat dus blijft wegen op de begroting.

Het zal wss duren tot december voor alles in regels gegoten is en HLN bij een of andere gedupeerde staat die duizenden euro's door de neus ziet geboord. De vraag is bvb wat er gebeurd met mensen die hun E-peil al hebben in 2024, vallen die sowieso al uit de boot of mogen die gewoon nog mee.

In de tekst staat er geen concrete datum. De verwachting is dat de begrotingstabellen maandag een licht zullen werpen op de afbouw van de verlaagde OV. Met de nadruk die N-VA legt op begrotingsevenwicht zullen ze dat wss al op 1 januari 2025 laten ingaan voor zij die nog volop aan het bouwen zijn. Want wie het krijgt zit er al meteen in voor vijf jaar wat dus blijft wegen op de begroting.

Het zal wss duren tot december voor alles in regels gegoten is en HLN bij een of andere gedupeerde staat die duizenden euro's door de neus ziet geboord. De vraag is bvb wat er gebeurd met mensen die hun E-peil al hebben in 2024, vallen die sowieso al uit de boot of mogen die gewoon nog mee.
Danku voor de uitleg. Zal het in de gaten moeten houden.

Wij hebben onze woning gebouwd langs een bouwfirma en deze had hier al een vergunning voor in 2019, ze begonnen aan de bouw in 2023, wij wonen hier sinds april 2024 en de blowerdoortest was in juli, normaal ging ook na de zomer (volgens de persoon die langs was gekomen toch) alle relevante informatie zoals epc en e-peil dan verschijnen op de woningpas. Ik hoop dat we nog optijd in het systeem zitte want dit zou toch echt wel serieus steken hoor want wij hielden toch een beetje rekening met deze premie.

6.11 Lucht
Vlaanderen is op goede weg om de Europese luchtkwaliteitsdoelstellingen te behalen. We zullen het Vlaams
Luchtbeleidsplan in functie van een desgevallend vernieuwde Europese luchtkwaliteitsrichtlijn aanpassen.
Omdat de evoluties naar een emissievrij wagenpark de luchtkwaliteit verbeteren, verstrengen we het wettelijk
kader rond de lage-emissiezone (LEZ) niet verder dan de voorwaarden die op 1 september 2023 effectief van
kracht waren.
Meten is weten: Vlaanderen zet verder in op het meten en monitoren van luchtemissies rond plaatsen met
verhoogd risico van luchtvervuiling. We zoeken naar een win-win met sectoren en bundelen onze krachten om
dat op een efficiënte manier te doen zonder bijkomende administratieve lasten. We vergelijken daarbij met
praktijken in de ons omliggende landen en leggen geen meer verregaande verplichtingen op dan Europees of
internationaal afgesproken.

De LEZ wordt niet meer verstrengd in Vlaanderen. :woohoo: Ben benieuwd of Brussel zal volgen, al maakt me dat minder uit. Ben blij dat dit op Vlaams niveau beslist is, dan moet ik me niet meer druk maken om wat de partijen op gemeentelijk niveau beslissen. Kan ik me privé zonder zorgen een euro5 diesel aankopen.

Terug
Bovenaan