Uit die steun concludeer je dat de islam dat over het algemeen goedkeurt. Maar uit desteun die deze extreemrechtse, racistische man, hoogstwaarschijnlijk neonazi, met banden die aansturen op een rassenoorlog, durf je daarover hetzelfde te zeggen over deze steun? En dat de Vlaming dat gedachtegoed ook zou goedkeuren? Ik niet, maar jij vindt het duidelijk niet zo gek dat iemand met dat gedachtegoed veel steun krijgt.
Omdat je het veiligheidshalve moet blijven herhalen: ik steun geen extreem-rechts gedachtegoed, en keur geen enkele doodsbedreiging en al helemaal geen handelen daarnaar goed en hoop dat ze Jürgen Conings vatten.
"De Vlaming" is iets anders als "de moslim" of "de islam". Je wordt als Vlaming geboren in een bevolkingsgroep, zelfs als je verhuist zal je qua afkomst een Vlaming blijven qua afkomst. Er is ook niet zoiets als één Vlaamse ideologie of gemeenschappelijk gedachtengoed, laat staan een heilige schrift die voorschrijft wat een Vlaming moet denken, [insert grap over Ben Weyt's zijn canon hier].
Religie is daarentegen een keuze, één die wel gebonden is aan een heilige schrift en zowel jij als ik weten dat er duidelijk passages in de Koran staan die het geweld van de jihadisten niet alleen goedkeuren, maar er zelfs toe oproepen. Religie is een keuze waarbij je in onze samenleving wél de keuze hebt of je tot die groep wilt blijven behoren of niet. Gematigde moslims zullen de Koran echter zelden afzweren, ook niet deels, ... dus door de expliciete steun van "gematigde" moslims kan fundamentalisme en extremisme door die religie inderdaad blijven bestaan.
Zet daartegenover de steun van Vlamingen voor Jürgen Conings: ik heb alvast weinig Vlamingen gelezen die een moordpartij op hem Marc Van Ranst zouden goedkeuren, zij die dat wél doen mag je gerust bestempelen als: walgelijk, anti-democratisch, etc.
Daarnaast zie ik ook heel wat mensen die hem als slachtoffer zien: onvoldoende psychologische begeleiding van het leger, begrip voor coronamoeheid, frustratie jegens onze loser-coalitie van een regering... kort samengevat: allemaal misplaatst. Zelfs al begrijp je waarom een projectiel losgeslagen is, dan nog moet je het stoppen.
Maar in beide gevallen: "de Vlaming" is in deze niet echt van toepassing op hetzelfde niveau als "de islam".
Finaal heb je natuurlijk opportunistische huichelaars zoals Egbert Lachaert die denken dat ze er goed aan doen door dit in de schoenen van Vlaams-Belang te schuiven. Mocht daar een goede reden toe zijn, zou dat alvast "logischer" kunnen zijn: politieke partijen delen immers wél een vastgelegd gedachtengoed: een partijprogramma én ik vind zelfs dat de daden van medeleden afstralen op de rest van de partij.
Alleen moet je dan toch alweer vaststellen dat nergens in het Vlaams-Belang partijprogramma iets staat dat dit goedkeurt en dat Jürgen Cönings helemaal geen VB lid was. Zelfs al mocht dit wél zo zijn: tot nader order is het Vlaams Belang, ondanks de peilingsresultaten, niet dé Vlaming. Uiteraard zullen neo-nazi's en andere extreemrechtse uitwassen van onze samenleving eerder op Vlaams Belang stemmen dan op Groen. Maar in hun ogen zal het VB nog "soft" zijn.
Sympathisanten voor de terroristen van Hamas zullen ook liever op Groen/Ecolo stemmen omdat die hun voorzitters pleiten voor sancties tegen Israël of strijdliederen van Hamas op IG delen én hoofddoeken willen toelaten in neutrale overheidsdiensten. Dat betekent daarom nog niet dat Groen/Ecolo zelf een terreurbeweging is.