Virusgekte: van online haat tot terrorisme

Ik ben geen genie ofzo, maar waarom zetten ze geen helikopter met warmtecamera in?
Daarnaast een paar drones met warmtecamera.
Dat wordt gedaan, maar het gaat om 1 man in een groot bosrijk gebied. Die camera's kunnen dan wel een en ander onderscheiden, maar dit is realiteit en geen Hollywoodfilm waar die dingen superefficiënt zijn en je op een kwartier tijd iemand kan vinden. Die Piranhavoertuigen hebben ook warmtecamera's, las ik.

Hopelijk hebben ze het handboek SERE (Survival, Evasion, Resistance, Escape) er bij genomen.
Hier te lezen: https://static.e-publishing.af.mil/production/1/af_a3/publication/afh10-644/afh10-644.pdf

Vanaf pagina 530:
Five Phases of Evasion:

1. Immediate Actions – REMAIN CALM. THINK BEFORE YOU ACT!
• Assess immediate situation.
• Assess medical condition; treat as necessary.
• Protect from chemical, biological, radiological, and nuclear hazards.
• Gather equipment; determine the need to travel.
• Establish initial hide site.
• Make initial radio contact in accordance with communication plan/special instructions (SPINS). 523
• Sanitize self of compromising information.
• Sanitize area; hide equipment you decide to leave.
• Retain personal protection equipment (i.e., body armor).
• Apply initial personal camouflage.

2. Initial Movement
• Move in the direction of your evasion plan of action (EPA)/contingency plan.
• Break line of sight from your initial isolation area and move uphill if possible.
• Move out of area (chapter II). Zigzag pattern recommended.
• Use terrain and concealment to your advantage.
• Move to hide site.

3. Hide Site
• Select hide site that provides: − Concealment from ground and air searches. − Safe distance from enemy/high traffic areas/natural lines of drift. − Listening and observation points. − Multiple avenues of escape. − Protection from the environment. − Communications/signaling.
• Be prepared to authenticate in accordance with communications plan/SPINS.
• Establish radio contact in accordance with communication plan/SPINS. − Note: Communications/signaling devices may compromise position.
• Drink water, treat injuries.
• Reevaluate the tactical situation.
• Inventory equipment.
• Review and execute your EPA/contingency plan.
• Determine location.
• Improve camouflage.
• Stay alert, maintain security, and be flexible (combat mindset).

4. Evasion Movement (Chapters I and II)
• Travel slowly and deliberately. Intermittently stop, look, listen, and smell.
• Do not leave evidence of travel.
• Maintain noise and light discipline.
• Stay away from heavily trafficked areas/natural lines of drift.
• Move from one point of concealment to another point of concealment.
• Use evasion movement techniques. − Note: You are more at risk of detection during movement.

5. Recovery (Chapters III and IV)
• Select suitable area for recovery.
• Prepare for use of communications and signaling devices.
• Prepare to transmit position (distance and direction).
• Select site(s) in accordance with criteria in theater recovery plans.
• Observe/report enemy activity and hazards.
• Secure equipment.
• Stay concealed until recovery is imminent.
• Be prepared to authenticate via isolated personnel report (ISOPREP).
• During recovery: − Follow recovery force instructions. − Secure weapon. − Assume non-threatening posture. − Beware of rotors/propellers from aircraft.

Ik ben geen genie ofzo, maar waarom zetten ze geen helikopter met warmtecamera in?
Lees hier eens een paar pagina's terug, daar zijn ze mee bezig maar die mens is getraind om zich te verschuilen.

Staat ook ergens een link met het type helicopter en zijn vluchtroute moest het u interesseren.

Goh ja zoals ik zei ik heb er wel begrip voor. Maar ze maken toch echt geen goede buurt in de ogen van vele mensen

Hij had al eens sancties gekregen voor extremistische uitspraken en doodsbedreigingen meen ik mij ter herinneren.
Goh ja zoals ik zei ik heb er wel begrip voor. Maar ze maken toch echt geen goede buurt in de ogen van vele mensen

Hij had al eens sancties gekregen voor extremistische uitspraken en doodsbedreigingen meen ik mij ter herinneren.
Hij is openlijk bevriend met Tomas Bouten van Bloed Bodem Eer en Trouw en hij heeft al twee interne tuchtsancties voor racistisch / extreem-rechts gedachtegoed. Die krijg je niet omdat je negerinnetetten zegt tegen melocakes hé, voor alle duidelijkheid.

Na even googlen vind ik dit

Lijkt me nu niet bepaald een CD&V stemmer.
Zulke posts op facebook zie ik wel vaker voorbij komen eerlijk gezegd
Van die tuchtmaatregelen heb ik gelezen, en de rechterlijke zaak is geseponeerd omdat het anders voor assisen moest komen. Een drukpersmisdrijf, maar wat moet je je daarbij voorstellen ?

Ik weet niet wanneer je een tuchtsanctie kan krijgen of wat je daarvoor moet aanvangen of zeggen eerlijk gezegd

Lees hier eens een paar pagina's terug, daar zijn ze mee bezig maar die mens is getraind om zich te verschuilen.

Staat ook ergens een link met het type helicopter en zijn vluchtroute moest het u interesseren.
Die camera's hebben ook moeite met het bladerdek. Check maar eens een aflevering van De Luchtpolitie op VTM geloof ik. Daar tonen ze geregeld beelden van zo'n helikoptercamera. Ziet ge veel op, maar zeker niet alles in zo'n bos.

Nu staat heel mijn facebook vol met posts dat ze het schandalig vinden dat ze op hem klopjacht maken, dat het allemaal zo ver is gekomen omdat hem onmenselijke dingens heeft meegemaakt en er geen vangnet is voor zo’n militairen,...

:wtf:

Hier ook. En laat ons een kat een kat noemen: het zijn niet de slimsten van de klas die zich daaraan bezondigen...

Op mijn Facebook een kerel die ik nog ken van vroeger. In het lager nooit de slimste geweest maar altijd een toffe gast geweest waar ik goed mee overeen kwam. Maar intussen is het een beetje het vereenzaamde type geworden. Geen gezin, geen kinderen, geen vriendin, ... Na het werk thuiskomen en hoofdzakelijk weed smoren en playstation spelen. Komt te weinig buiten en zijn voornaamste contact met de maatschappij is de echo-chamber van zijn collega-dokwerkers, en dat zie je ook aan de 20 likes (!) op zijn bericht. Heel de maatschappij is één groot complot tegen hen. Als er morgen een professor beweert dat gras er groen uitziet en overmorgen beweert Kenny Van Der Platse in een Facebook-filmpje dat gras eigenlijk blauw is, dan is het gras steevast blauw en wordt het "dringend tijd dat we wakker worden, sheeple!".

Dit soort redeneringen beschouwen ze niet als domheid en een laag IQ, maar beschouwen ze als "kritisch denken". Een gave waar, wonder boven wonder, enkel zij alleen nog over beschikken in een maatschappij die gedomineerd wordt door de elite waarin experts zoals professoren hen constant bestoken met leugens in de Main Stream Media om ons allemaal onder de knoet te houden. Steevast zijn het ook allemaal anti-vaxxers want dat is ook allemaal een complot.

En dan zou je nog kunnen zeggen "Ach ja, leven en laten leven." Maar jammer genoeg is het niet zo simpel. Die gasten zijn enorm vatbaar voor fake news en conspiracy-theorieën. Wanneer die met teveel worden, kunnen ze een gevaar vormen voor de noodzakelijke cohesie in onze maatschappij. Ze stemmen op heel extreme politieke partijen, ze sluiten zich aan bij heel extremistische groeperingen die bijvoorbeeld vaccinaties boycotten of fake news verspreiden waardoor het draagvlak om deel te nemen aan onze maatschappij weggeslagen wordt, ... En hun hongerige conspiracy-mondjes vormen een rechtstreeks doelwit voor schimmige groeperingen op internet om de samenhang in onze maatschappijen onderuit te halen, vaak gelinkt aan autoritaire regimes om hier verdeeldheid te zaaien. Dit is een potentieel gevaar die we niet mogen onderschatten. Eigenlijk moeten die mensen tegen zichzelf beschermd worden.

Zulke posts op facebook zie ik wel vaker voorbij komen eerlijk gezegd
Van die tuchtmaatregelen heb ik gelezen, en de rechterlijke zaak is geseponeerd omdat het anders voor assisen moest komen. Een drukpersmisdrijf, maar wat moet je je daarbij voorstellen ?

Ik weet niet wanneer je een tuchtsanctie kan krijgen of wat je daarvoor moet aanvangen of zeggen eerlijk gezegd
Maar wat bedoel je daar precies mee? Er wordt aangegeven waarom hij als extreemrechts bestempeld wordt, onder andere door zijn hechte banden met Bloed, Bodem, Eer en Trouw en het Vlaams Legioen (met hun nazitruck). Voorbeelden van zijn tweets, melding van de doodsbedreigingen die hij uitstuurt en de herhaaldelijke waarschuwingen die hij heeft gekregen, en je reactie is: Ik weet het toch niet?

Wanneer is het voor jou extreemrechts, dan?

Hier ook. En laat ons een kat een kat noemen: het zijn niet de slimsten van de klas die zich daaraan bezondigen...

Weet je bij wie ik dat vooral zie voorbijkomen op mijn facebook: flikken en militairen. En ik ken er best een hoop bij beide.

Weet je bij wie ik dat vooral zie voorbijkomen op mijn facebook: flikken en militairen. En ik ken er best een hoop bij beide.
Hier ook al gezien, inclusief het delen van die tekst aan het begin van de thread van de hand van iemand die zelf boter op het hoofd heeft.

Nu, in het leger, en ik vermoed ook in de politie, wordt er actief gewerkt om een loyaliteit/groepsgevoel te scheppen bij de leden. Ik zou daar de voornaamste oorzaak zoeken eigenlijk: het is iemand "van ons", we sluiten de rangen.

Ok. En dan? Ik snap niet goed wat je hiermee wil zeggen.

Dat de lat zo laag ligt op social media dat we van dit soort berichten niet meer opkijken, vermoed ik. Ik heb op facebook ook zo wat kennissen van vroeger, waaronder iemand die continue op de posts reageert van de VB afdeling van een deelgemeente (...) en dat is exact dezelfde praat.

Maar wat bedoel je daar precies mee? Er wordt aangegeven waarom hij als extreemrechts bestempeld wordt, onder andere door zijn hechte banden met Bloed, Bodem, Eer en Trouw en het Vlaams Legioen (met hun nazitruck). Voorbeelden van zijn tweets, melding van de doodsbedreigingen die hij uitstuurt en de herhaaldelijke waarschuwingen die hij heeft gekregen, en je reactie is: Ik weet het toch niet?

Verschillende pagina's geleden al gelinkt naar een paar artikels. Hier zijn er nog een paar:

Hij is al verschillende jaren gekend om zijn gedweep met extreemrechts gedachtengoed op social media, en is daar al vaak op aangesproken. Jij zegt dat hij nog geen moskeeën heeft bedreigd, dat weet ik niet. Wel al verschillende keren een viroloog, lijkt me toch ook extreem. Wat ik wel weet, is dat hij hechte banden heeft met Tomas Boutens, zowel IRL als op sociale media, en heeft daarvoor ook een eerste sanctie gekregen van het leger. Boutens is een veroordeelde terrorist, oprichter van Bloed Bodem Eer en Trouw. Veel extreemrechtser kan het niet zijn.

Als je ziet hoe "moeilijk" het is om op die OCAD-lijst te komen, denk ik dat je toch veilig kunt besluiten dat het niet gewoon is omdat hij op het Vlaams Belang stemde. Natuurlijk gaan we nog niet alles weten, maar zijn tweets lieten weinig aan de verbeelding over, en hij zou ook lid zijn van Knights of Flanders, een gekende extremistische groepering. Er zijn ook aanklachten voor racisme geweest, hij zou banden hebben met het Vlaams Legioen (in de laatste link te zien met nazi-pickuptruck)

Oké dat is me al iets meer duidelijk

Als hij moskeen had bedreigt had het al lang overal gestaan, dus dat zal wel niet het geval zijn.
Nee ik zeg niet dat hij niet extreem rechts is, ik vroeg me alleen af 1 waarom dat relevant is? want hij heeft geen moslims of bv moskeen bedreigd in zijn afscheidsbrieven (tot zover geweten)
en 2. als het enkel ging over posts op social media dan leek het me wat weinig om hem zo te bestempelen (Ik weet niet of je als militair op sociale media mag posten wat je wilt, als ambtenaar weet ik bv dat je er moet bijzetten dat het je persoonlijke mening is en niet de mening die je uitdraagt in je ambt, ofzoiets) dus daar zou men je ook op kunnen berispen, sanctioneren

Een viroloog herhaaldelijk bedreigen is natuurlijk extreem, maar heeft niks met politiek of dergelijke te maken denk ik

Maar ja als je dan vriendjes gaat spelen met de gasten van BBET of die andere groeperingen die je opnoemt is het wel extreem ja

Ok. En dan? Ik snap niet goed wat je hiermee wil zeggen.

Dat de lat zo laag ligt op social media dat we van dit soort berichten niet meer opkijken, vermoed ik. Ik heb op facebook ook zo wat kennissen van vroeger, waaronder iemand die continue op de posts reageert van de VB afdeling van een deelgemeente (...) en dat is exact dezelfde praat.
Min of meer dat ja. En dat we die mensen ook niet meteen gaan wegzetten als extreem-rechts
Natuurlijk zoals @Loser zegt als je nog banden hebt met BBET dan is het wel een ander geval

Na even googlen vind ik dit

E1vpCdOWUAA1dRV.jpg

Lijkt me nu niet bepaald een CD&V stemmer.
tzijn weer vluchtelingen/migranten posten op facebook is dus genoeg om je op de ocad lijst te brengen?
Ik denk dat er toch wat meer aan de hand is hoor dan dit.

Als hij moskeen had bedreigt had het al lang overal gestaan, dus dat zal wel niet het geval zijn.
Nee ik zeg niet dat hij niet extreem rechts is, ik vroeg me alleen af 1 waarom dat relevant is? want hij heeft geen moslims of bv moskeen bedreigd in zijn afscheidsbrieven (tot zover geweten)
en 2. als het enkel ging over posts op social media dan leek het me wat weinig om hem zo te bestempelen (Ik weet niet of je als militair op sociale media mag posten wat je wilt, als ambtenaar weet ik bv dat je er moet bijzetten dat het je persoonlijke mening is en niet de mening die je uitdraagt in je ambt, ofzoiets) dus daar zou men je ook op kunnen berispen, sanctioneren

Een viroloog herhaaldelijk bedreigen is natuurlijk extreem, maar heeft niks met politiek of dergelijke te maken denk ik

Maar ja als je dan vriendjes gaat spelen met de gasten van BBET of die andere groeperingen die je opnoemt is het wel extreem ja
Dat soort posts zijn méér dan voldoende om iemand als extreem-rechts te bestempelen. Wie geen problemen ziet in dat soort posts, deelt allicht datzelfde extreem-rechtse gedachtegoed. Het zijn de andere elementen (bevriend zijn met terroristen, doodsbedreigingen uiten, strafblad hebben, ...) die hem ook tot een reëel gevaar maken en waardoor hij "gevolgd" werd door onder andere OCAD.

Sinds wanneer is extreem-rechts trouwens beperkt tot islamofobie?

Bwa lijkt me toch redelijk duidelijk waarom dat relevant is.
Uit ideologie geïnspireerd geweld is terrorisme.

En aangezien er al eerder uit extreem rechtse hoek bedreigingen komen en hij daar zelf expliciet naar verwijst lijkt me de link ook niet zo ver gezocht om dat het vermelden waard te noemen.

Hopelijk komt hij tot z'n zinnen en geeft hij zich alsnog over.

In sé is er niks ergs gebeurd. Dreigementen maar nog niks fysiek.
Stelen van de wapens en illegale wapendracht maar daar ga je ook geen levenslang voor krijgen.

Aangezien hij zich blijft verbergen ipv effectief tot actie over te gaan duidt ook wel aan dat het niet puur zelfmoordactie is.

En dat we die mensen ook niet meteen gaan wegzetten als extreem-rechts
Waarom niet? Waarom wil je de lat zo hoog leggen? Veel mensen houden er extreem-rechts gedachtegoed op na in onze samenleving, ik zie niet in waarom je dat zo moet minimaliseren.
tzijn weer vluchtelingen/migranten posten op facebook is dus genoeg om je op de ocad lijst te brengen?
Ik denk dat er toch wat meer aan de hand is hoor dan dit.
De discussie ging over welke politieke voorkeur dhr. Conings heeft, niet waarom hij op de OCAD lijst staat. Deze bloemlezing tweets maakt wat dat betreft veel duidelijk denk ik.

Hopelijk komt hij tot z'n zinnen en geeft hij zich alsnog over.

In sé is er niks ergs gebeurd. Dreigementen maar nog niks fysiek.
Stelen van de wapens en illegale wapendracht maar daar ga je ook geen levenslang voor krijgen.

Aangezien hij zich blijft verbergen ipv effectief tot actie over te gaan duidt ook wel aan dat het niet puur zelfmoordactie is.

Ik denk dat die mens wel zal beseffen (als hij nog leeft) dat heel de maatschappij naar hem kijkt én ik zou mij ook serieus zorgen maken over de factuur. :unsure:

Enfin ik krijg er kop noch staart aan waarom die man dus niet effectief zijne aanslag is gaan uitvoeren direct als getraind militair maar daar nu (misschien?) knullig ergens in de bossen zich zou schuilhouden.

Ik denk dat die mens wel zal beseffen (als hij nog leeft) dat heel de maatschappij naar hem kijkt én ik zou mij ook serieus zorgen maken over de factuur. :unsure:

Enfin ik krijg er kop noch staart aan waarom die man dus niet effectief zijne aanslag is gaan uitvoeren direct als getraind militair maar daar nu (misschien?) knullig ergens in de bossen zich zou schuilhouden.
Ik mag echt hopen dat ze hem laten leven want daar zou ik ook wel graag nog een antwoord op hebben.

Dat is het mysterieuze aan deze zaak, waar the hell is die dude mee bezig. In ne film zou nu de plot twist komen.

Waarom niet? Waarom wil je de lat zo hoog leggen? Veel mensen houden er extreem-rechts gedachtegoed op na in onze samenleving, ik zie niet in waarom je dat zo moet minimaliseren.
Ik link dat soort sociale media post steevast aan de minder intelligente kant van de maatschappij of de mensen die die kant willen bespelen. Vaak zo de typische losers die een simpel vijandbeeld zonder nuance graag aanvaarden. Maar ik denk ook dat veel van die mensen dat doen terwijl ze veilig in hun zetel op de sociale media kunnen reageren tegen een anonieme boeman. Als ze plots vluchtelingen kennen mildert dat snel, of zijn dat "een van de goeien".

Om maar te zeggen dat veel lawaai verkopen, hoe schaamtelijk ook, soms ook gewoon maar dat is.

Terug
Bovenaan