Dat behoort niet tot de kerntaken, zoals in dat artikel staat.
Je trekt het ook behoorlijk uit de context. Die was dat Stuyfmans beweerde dat Jurgen C. zo makkelijk met de wapens weg geraakte, omdat het Belgische leger kampt met geldproblemen en personeelstekort. En zijn bewijs daarvoor was dat "zelfs de bewaking van de kazernes in privéhanden was nu".
Ik weet niet of personeelstekort of geldgebrek de oorzaken zijn waarom Jurgen C. wapens kon meepakken. Ik vermoed zelfs van niet, met de informatie die we nu hebben. Maar ik weet wel zeker dat die privébewaking geen bewijs is van het feit dat er zo veel geld- en personeelstekort is dat het in het honderd loopt.
Geen bewijs, wel een aanleiding.
Wel een bewijs is het feit dat het camerasysteem niet meer functioneerde. Recorder was kapot en werd nooit vervangen door gebrek aan middelen. Zie militaire bronnen vanmorgen in De Ochtend op Radio 1.
We zijn ons leger kapot aan het besparen, ik zeg het al jaren. We hangen in Europa, en in het bijzonder in België, nog steeds aan de navelstreng van mama VS die ons een hand boven het hoofd houdt. Ik dacht dat Trump daar misschien verandering in kon brengen maar we zijn niet onder de indruk precies... Kijk alleen al naar de ministerpost van defensie. In elk zichzelf respecterende natie wordt dit beschouwd als een topfunctie en zetten ze daar een politieke hoogvlieger op. In België zetten we daar een excuustruus op. Ludivine wie? Was er iemand die überhaupt wist wie onze minister van defensie was? Dat zegt toch alles.
Het dramatische is dat het leger op die manier steeds negatief in het nieuws komt en nog minder aantrekkelijk wordt voor potentieel talent en rekruten. Het is huilen met de pet op. Het doet me wat denken aan de self-fullfilling prophecy van de N-VA omtrent het openbaar vervoer: kapot besparen -> zeggen dat het niet deugd -> door de besparingen gaat het effectief niet meer deugen -> dat is dan het bewijs dat het niet deugt om nog verder te besparen. We zitten nu ook in deze negatieve spiraal met onze krijgsmacht. Triestig.