Virusgekte: van online haat tot terrorisme

Waar is de verontwaardiging dan als Filip De Winter en zijn familie (voor de zoveelste maal) doodsbedreigingen krijgt (ook al lekt die man ranzig gedachtegoed langs iedere porie van zijn lijf)? Wordt toch ook vaak schouderophalend op gereageerd. En als de feiten bewezen worden, komt de dader er voor de rechtbank vanaf met de absolute minimumstraf.

Waar is de verontwaardiging dan als Filip De Winter en zijn familie (voor de zoveelste maal) doodsbedreigingen krijgt? Wordt toch ook vaak schouderophalend op gereageerd.
Part of the job...

License to kill is hoop ik enkel als hij zelf het vuur zou openen.

Waar is de verontwaardiging dan als Filip De Winter en zijn familie (voor de zoveelste maal) doodsbedreigingen krijgt? Wordt toch ook vaak schouderophalend op gereageerd. En als de feiten bewezen worden, komt de dader er voor de rechtbank vanaf met de absolute minimumstraf.
Doodsbedreigingen aan figuren zoals Dewinter, Francken of Van Langenhove zijn ook not done.

Is dat nu uw argument om de doodsbedreigingen voor Van Ranst te relativeren?

MVR zoekt regelmatig verbaal de confrontatie op met sommige types op Twitter.
Dus dat hij bijgevolg ook (verbaal) soms uitgescholden wordt, daar heb ik weinig compassie mee.

MAAR, het stopt toch gewoon bij bedreigingen? Dat is op geen enkele manier te verantwoorden.

M.a.w. het verschil tussen: "je bent een *scheldwoord*" versus dingen als "je verdient vermoord te worden" of "ik kom u kapot maken".
Dat eerste is geen probleem, zeker niet als ge zelf een grote mond hebt op twitter, maar dat tweede is nooit ok (en mag van mij zelfs consequent bestraft worden).

Kijk, die extreem-rechtse trollen die geloven in samenzweringstheorieën met een IQ lager dan hun schoenmaat vond ik tot nu toe best wel schattig. Amusant tijdsverdrijf om ze bezig te zien op Twitter en zo.

Maar als je ziet hoe die gasten nu alles uit de kast halen om die marginaal te verdedigen, te vergoeilijken en direct weer de Calimero-kaart te trekken à la "Gohohoho, moest het een Moslim geweest zijn dan waren ze slechts aan het zoeken met 240 agenten, en bij extreem-rechts terrorisme zoeken ze met 250 agenten!!!"... Dan is dat gewoon fucking creepy.

Jesus gasten, doe eens allemaal een beetje normaal. Neen? :wtf:

Doodsbedreigingen aan figuren zoals Dewinter, Francken of Van Langenhove zijn ook not done.
Daar zijn we dan gelukkig ook uit. Maar waarom wordt er dan bij hen ook gedaan van "ja, ze zoeken het zelf (op)". Zeker bij een De Winter, DVL of Annemans is de maatschappelijke verontwaardiging eigenlijk onbestaande.

Even een bedenking:
Er lopen nu dus een 300tal mensen die zelden/nooit samen operen, die dan nog eens een 3tal verschillende talen spreken, in een bos op zoek naar iemand met (in essentie) dezelfde training en eventueel (speculatief!) dezelfde kledij (want als het echt "gepland" is gaat die hoogstwaarschijnlijk teruggrijpen naar zijn gekende uitrusting).
En het gaat donker worden.... dit heeft eigenlijk toch echt alle elementen om een gigantische clusterfuck te worden.

Of mss ben ik nu gewoon ff iets te cynisch omdat ik zonet door hun eigen wegversperringen en omleidingen en compleet tegenstrijdige instructies ben vastgereden in het hopeloos geblokkeerd verkeer vlak voor hun commandopost. Om uiteindelijk maar om te rijden langs de andere zijde van dat stukje natuurgebied (in vogelvlucht nog geen km ofzo) en daar totaal niks van politie of iets gezien tot ik terug in de bewoonde wereld kwam waar plots 10 man een brug over de afgesloten autostrade staat te bewaken (ja, ze moesten die maar es komen pikken nu iedereen in de bos aant spelen is....)

De kans is groot dat we het nooit gaan weten. Vreemd dat een heel leger hem niet kan vaten zonder hem aan flarden te gaan schieten. Kunnen we daar ook niet over discussiëren? Hij is voortvluchtig met zware wapens maar tot nog toe heeft hij ze niet gebruikt of iemand fysiek iets aangedaan. Cru gezegd kunnen we dan iedereen een spuitje geven die doodsbedreigingen uit. Waar is onze rechterlijke macht?

Militairen hebben ‘license to kill’ in zoektocht naar Jürgen Conings

ALS hijzelf het vuur zou openen. Dan lijkt het mij logisch dat je terugschiet.

Part of the job...

License to kill is hoop ik enkel als hij zelf het vuur zou openen.

Militairen hebben ‘license to kill’ in zoektocht naar Jürgen Conings:

“In de benen schieten is iets voor in de films”

Dilsen-Stokkem/Maasmechelen/As -
Als het tot een vuurgevecht zou komen tussen de speciale eenheden en de voortvluchtige militair Jürgen Conings, mogen ze hem uitschakelen. “Iemand doden is altijd de laatste optie. Maar in dit geval is het risico te groot”, zegt een ex-lid van een speciale politie-eenheid.
Dus stel dat die nu iets heeft van shit, mijn vrouw en kinderen, waar ben ik mee bezig.
Komt uit de bosjes gekropen met handen op het hoofd en pats, licht uit door trigger happy.

Daar zijn we dan gelukkig ook uit. Maar waarom wordt er dan bij hen ook gedaan van "ja, ze zoeken het zelf (op)". Zeker bij een De Winter, DVL of Annemans is de maatschappelijke verontwaardiging eigenlijk onbestaande.
Sorry, dat is onzin. Wie zegt dat daar nooit actie voor ondernomen wordt?

filip-dewinter-onder-politiebescherming-na-concrete-dreiging

Alsof dit de eerste keer is dat MVR met de dood bedreigd wordt (of een ander links persoon)? Meestal resulteert dit in een klacht van het slachtoffer en in het beste geval vervolging voor de dader. Soms met politiebescherming.

Dit is gewoon een uitzonderlijke situatie omdat het concreter is dan de meeste gevallen. Je zit hier met een gewapende militair, die momenteel spoorloos is, en niet gewoon een troll die via twitter/facebook eens een bedreiging uit.

Even een bedenking:
Er lopen nu dus een 300tal mensen die zelden/nooit samen operen, die dan nog eens een 3tal verschillende talen spreken, in een bos op zoek naar iemand met (in essentie) dezelfde training en eventueel (speculatief!) dezelfde kledij (want als het echt "gepland" is gaat die hoogstwaarschijnlijk teruggrijpen naar zijn gekende uitrusting).
En het gaat donker worden.... dit heeft eigenlijk toch echt alle elementen om een gigantische clusterfuck te worden.

Of mss ben ik nu gewoon ff iets te cynisch omdat ik zonet door hun eigen wegversperringen en omleidingen en compleet tegenstrijdige instructies ben vastgereden in het hopeloos geblokkeerd verkeer vlak voor hun commandopost. Om uiteindelijk maar om te rijden langs de andere zijde van dat stukje natuurgebied (in vogelvlucht nog geen km ofzo) en daar totaal niks van politie of iets gezien tot ik terug in de bewoonde wereld kwam waar plots 10 man een brug over de afgesloten autostrade staat te bewaken (ja, ze moesten die maar es komen pikken nu iedereen in de bos aant spelen is....)
die zit al lang int buitenland ,mss geholpen door wat kameraden te ontsnappen.

Redelijke uiteenzetting maar je gaat wel héél kort door de bocht door te zeggen dat figuren hier vinden dat hij het verdiend heeft. Dat zijn insinuaties die werkelijk geen enkele grond hebben. Het gaat in essentie over zaken zoals @The_Prodigy, namelijk mentale problemen bij militairen die op missie geweest zijn. Mensen van vlees en bloed die omwille van verschillende factoren niet meer kunnen relativeren en onterecht een Marc Van Ranst beginnen zien als de schuld van hun problemen.

Om het ook met @Gavin zijn woorden te zeggen: Het lijkt me dan ook geen toeval dat Van Ranst beveiligd moet worden en niet iemand als Van Gucht, ook al zullen die wetenschappelijk min of meer hetzelfde standpunt hebben.
Ga er de thread maar eens op na (hier en daar zijn er misschien wel berichten verwijderd, dat weet ik niet) en je zult wel degelijk posts zien van figuren/mensen/individuen die doen uitschijnen dat hij het zich allemaal zelf op de hals heeft gehaald. Niemand zegt expliciet 'dit is zijn verdiende loon' (toch hier niet, Twitter, Facebook enzovoorts is natuurlijk een ander verhaal) maar dat beweer ik ook niet. Ik vind gewoon al het feit dat iemand doet uitschijnen alsof deze hetze (en de zeer geloofwaardige dreiging voor zijn leven) maar een logisch gevolg is van zijn onnozeliteiten op social media en zijn mediageil figuur (en waaruit je dus logischerwijze kan concluderen dat die persoon vindt dat hij het zelf gezocht heeft) op hetzelfde niveau staat als iemand die droogweg zegt 'verdiende loon'.

En ik wil gerust praten over mentale problemen en het complete gebrek aan omkadering op dat vlak in veel lagen van onze maatschappij (maar daar dient dit topic niet voor) hoor. Ik heb het er zelfs al enorm vaak over gehad in de corona thread. Het kan allemaal heel goed zijn dat Conings in de steek is gelaten door het leger/het land na zijn dienst, maar dat is niet waar ik ondertussen al pagina's geleden op reageerde. Ik weet ook wel dat zaken als dit zeer complex zijn en dat er niet 1 'schuldige' kan worden aangeduid in zo'n situaties (meestal is dat het gevolg van een collectief falen, hoewel er natuurlijk ook discussies kunnen gevoerd worden over in hoeverre zulke mensen "te redden vallen," maar da's dan weer iets helemaal anders) maar net daarom vind ik het tenenkrommend dat sommige leden hun enige bijdrage in deze thread beperken tot het doorschuiven van de zwarte piet naar Marc Van Ranst.

Het lijkt me dan ook geen toeval dat Van Ranst beveiligd moet worden en niet iemand als Van Gucht, ook al zullen die wetenschappelijk min of meer hetzelfde standpunt hebben.

Da's geen onredelijke aanname aangezien MVR wel degelijk het de facto gezicht is van 'het strenge beleid' en het dus logischerwijze kan worden aangenomen dat hij daarom als enige (waarvan we het nu weten) in veiligheid is gebracht maar andere virologen hebben ook al beveiliging nodig gehad. Niet op het niveau van een beveiligd safehouse, maar goed.

Waar is de verontwaardiging dan als Filip De Winter en zijn familie (voor de zoveelste maal) doodsbedreigingen krijgt? Wordt toch ook vaak schouderophalend op gereageerd.

Ik zou persoonlijk even verontwaardigd reageren als ik in een thread een hoop mensen zie zeggen 'ze hebben het zelf gezocht'. Zulke zaken kunnen nu eenmaal niet vind ik, maakt niet uit wie het 'doelwit' is.

Dit is het nieuwsitem van de afgelopen dagen, dus is het nogal wiedes dat er meer mensen op reageren en hun mening gaan geven dan wanneer een politicus redelijk 'under the radar' een security detail krijgt. Als we ooit een natiewijde klopjacht zien op iemand die DVL heeft bedreigd dan gaat daar ook een thread van komen met bijhorende reacties hoor. Dan zal ik ook zeggen dat hij het niet zelf gezocht heeft en dat doodsbedreigingen er ver over zijn.

Persoonlijk vind ik wazige begrippen zoals "politiek geïnspireerde functies" niet echt relevant, maar ik zal het nog eens herhalen: zelfs als jij vindt dat MVR zijn tijd beter/professioneler zou kunnen besteden, wat is de relevantie daarvan tijdens een klopjacht op een militair die hem heeft bedreigd?

Dus als een islamcriticus doodsbedreiging krijgt van een of andere fundamentalische gek, gaan we dan ook beginnen dat de persoon in kwestie misschien toch beter had opgepast wat hij had gezegd?

De kern van de zaak is dat iemand met toegang tot wapens, die actief in het leger diende, plots spoorloos is na het schrijven van een afscheidsbrief. Een persoon, die niet onbesproken is, werd gevolgd door het OCAD, en kennelijk in "de virologen" een boeman vond en er een (?) heeft bedreigd. En daarom wordt hier al pagina's lang de rekening gemaakt van MVR op basis van zijn gedrag op twitter. Ik kan dat echt gewoon niet begrijpen, en ik ga het er ook gewoon bij laten.
Oh maar ik ben akkoord hoor.
Voor mij is de kern van de zaak ook dat het stelen van militair materieel en zijn functie in het leger toch vele vraagtekens oproept.
Die afscheidsbrief heb ik niet gelezen (denk ook niet dat er een versie van circuleert) maar afgaan op wat de media schrijft (cfr bomauto) is mss ook wat te snel door de bocht.
gewoon het feit dat die kerel 4 zware wapens meegenomen heeft, een afscheidsbrief geschreven heeft zal wel voor de controverse gezorgd hebben. Dat hij en passant Van Ranst bedreigd heeft zal er wel iets mee te maken hebben maar niet de hoofdreden.
Doorgedraaide mens.. 4 raketlanceerders. paar machinegeweren en pistolen.... en de skills om er mee om te gaan.

Dat de discussie steeds naar van ranst getrokken wordt is ook vermoeiend.. Mijn repliek doelde alleen maar op zijn twittermanie hoor aangezien enkele posters dat deeltje eruit geknipt hadden en er een subdiscussie ontstond..
Bij deze nomineer ik de naam "sylvers law". Wanneer een discussie uitdraait op van Ranst.
Kunnen we trouwens geen godwin law maken maar dan met van ranst?

Dus stel dat die nu iets heeft van shit, mijn vrouw en kinderen, waar ben ik mee bezig.
Komt uit de bosjes gekropen met handen op het hoofd en pats, licht uit door trigger happy.
Uit je eigen quote: Als het tot een vuurgevecht komt tussen Jurgen C. en de speciale eenheden, mogen ze hem uitschakelen.
Dus als hij uit de bosjes komt gekropen met handen op het hoofd en dan een vuurgevecht begint, ja. Anders, nee.

@zwarten iets beter fixen

Uit je eigen quote: Als het tot een vuurgevecht komt tussen Jurgen C. en de speciale eenheden, mogen ze hem uitschakelen.
Dus als hij uit de bosjes komt gekropen met handen op het hoofd en dan een vuurgevecht begint, ja. Anders, nee.
Moeilijk met uw handen op het hoofd he :p Maar ik snap je insteek wel.

Ik heb het over de maatschappelijke verontwaardiging, niet over dat er geen actie ondernomen wordt vanuit gerechterlijke kring (want dat is wel het geval).
Ik zie niet veel verschil. Je gaat inderdaad mensen hebben die vinden dat De Winter het dan zelf gezocht heeft, ja. Net zoals je nu ook mensen hebt die vinden dat MVR het zelf gezocht heeft...

Waar is de verontwaardiging dan als Filip De Winter en zijn familie (voor de zoveelste maal) doodsbedreigingen krijgt (ook al lekt die man ranzig gedachtegoed langs iedere porie van zijn lijf)? Wordt toch ook vaak schouderophalend op gereageerd. En als de feiten bewezen worden, komt de dader er voor de rechtbank vanaf met de absolute minimumstraf.

Er is toch wel een verschil tussen een doodsbedrieing krijgen en een doodsbedreiging door een miltair die op OCAD lijst staat, een afsheidsbrief schreef en met zwaar wapentuig van het leger op de baan is. Niet?

Terug
Bovenaan