Verzon Belgisch meisje aanranding profvoetballer?

Het zijn altijd dezelfde hier die daders steeds in bescherming nemen.
Ik snap zoiets niet.

Een verkrachter verdient lang in de bak te zitten. En iemand die een ander vals beschuldigd van verkrachting dient eveneens een gepaste gevangenisstraf (ja, gevangenis) te krijgen. Play stupid games, win stupid prizes. Klaar.
Ik hoop dat je mij niet bedoelt als je het hebt over daders in bescherming nemen. Want dat doe ik nergens.

Iemand die moedwillig een valse beschuldiging uit, mag een stevige straf krijgen. Alleen is dat hier niet zeker, plus gaat het om een tienermeisje.
 
Na diverse verzoeken voor de cijfers en verdere info:

Rumney, Philip NS, and Kieran F. McCartan. "Purported false allegations of rape, child abuse and non-sexual violence: Nature, characteristics and implications." The Journal of Criminal Law 81.6 (2017): 497-520.

Hoyle, Carolyn, Naomi-Ellen Speechley, and Ros Burnett. "The impact of being wrongly accused of abuse in occupations of trust: Victims’ voices." University of Oxford Centre for Criminology (May 2016) (2016).

Hazelwood, Robert R., and Ann Wolbert Burgess. "False rape allegations." Practical Aspects of Rape Investigation. CRC Press, 2016. 159-176.

Brooks, Samantha K., and Neil Greenberg. "Psychological impact of being wrongfully accused of criminal offences: A systematic literature review." Medicine, Science and the Law 61.1 (2021): 44-54.



Je kan echt niet zeggen dat dat mogelijk is dat een pedofiel/verkrachter 0,0% impact daarvan heeft. Als de omgeving dat weet pakken ze die wel aan hoor. Ook al is in de familie alles peis en vree. Bovendien is het vreselijk als slachtoffers moeten (zich verplicht voelen te) zwijgen voor de bompa, nonkel, neef of wie dan ook. Je weet toch hoe families druk kunnen uitoefenen op slachtoffers, hoe denk je dat die mensen zich later voelen? Sorry Loser, maar het verbaast me echt dat je dat als wenselijk gevolg voor zo een zaken ziet. Zeker wanneer families mensen beginnen pushen om zaken te accepteren en voor de goede vrede niet aan te geven. Juist in familieverband lijkt mij dat het moeilijkste om aan te geven omdat je vaak verscheurd wordt tussen gevoelens van hechting/liefde/genegenheid/plicht en het besef dat iets echt niet kan. Er is een reden waarom seksuele delinquentie geen klachtmisdrijf is hé. Als de politie daar ooit iets van hoort kan het zijn dat neef, nicht, bompa of tante hangt.

Ik vermoed dat je een valse beschuldiging echt wel anders beleeft dan een ware beschuldiging. Als je een verkrachter bent weet je wat voor goorlap je bent, en geef je er waarschijnlijk ook minder om (behalve de straf). Als je als brave mens van zoiets beschuldigd wordt zie jij jezelf plots in een positie waarin je moet strijden tegen een mogelijke straf, maar ook van een beeld dat je niet bent. Meestal geeft de brave mens ook wat meer om het beeld dat anderen van hem/haar hebben dan de crimineel. Het is makkelijker u neer te leggen bij een bekendmaking van iets wat je bent, dan van iets wat je veracht en niet bent.


Dit 1000%
Niks van je antwoord komt overeen met wat ik zeg. Ik zou het nog eens kunnen herhalen, maar het is ook een kwestie van niet willen begrijpen, dus behalve dat ik je zou vragen om met een andere insteek de posts te lezen en daarbij niks te verzinnen over ‘wenselijke uitkomsten’, laat ik het er voorlopig maar bij.
 
Niks van je antwoord komt overeen met wat ik zeg. Ik zou het nog eens kunnen herhalen, maar het is ook een kwestie van niet willen begrijpen, dus behalve dat ik je zou vragen om met een andere insteek de posts te lezen en daarbij niks te verzinnen over ‘wenselijke uitkomsten’, laat ik het er voorlopig maar bij.
Quote uit jouw post: "Ik ken ook een pedofiel die niét uit de familie is gezet, maar waarbij de familie samen dat heeft verwerkt. Geen levens verwoest."

I rest my case.
 
Je kan echt niet zeggen dat dat mogelijk is dat een pedofiel/verkrachter 0,0% impact daarvan heeft. Als de omgeving dat weet pakken ze die wel aan hoor. Ook al is in de familie alles peis en vree.
Denk je dat nu echt? Hoe denk je dat de kerk heel hun misbruik decennia lang heeft kunnen "stil" houden? Geloof je nu echt dat "de omgeving" daar niks van wist?
Komaan gast stop met trollen. Ik vind dergelijk opmerkingen ook extreem degoutant en totaal onrespectvol voor de betrokken slachtoffers.
Kan je mij dan eens een min of meer sluitende omschrijving van valse beschuldiging geven?
 
Quote uit jouw post: "Ik ken ook een pedofiel die niét uit de familie is gezet, maar waarbij de familie samen dat heeft verwerkt. Geen levens verwoest."

I rest my case.
Welja. En jij zegt daarbij nog een hele hoop andere dingen. In dit specifieke geval zeg je dat het slachtoffer onder druk is gezet om te zwijgen en daar later gevolgen van ondervindt. En dan ga je beweren dat ik dat een goeie uitkomst vindt of dat dat voor mij ‘geen levens verwoest’ is.

Rest je case zo veel je wilt, geen 3 opeenvolgende woorden van jouw interpretatie van mijn antwoord komen overeen met wat ik daadwerkelijk zei.
Na diverse verzoeken voor de cijfers en verdere info:

Rumney, Philip NS, and Kieran F. McCartan. "Purported false allegations of rape, child abuse and non-sexual violence: Nature, characteristics and implications." The Journal of Criminal Law 81.6 (2017): 497-520.

Hoyle, Carolyn, Naomi-Ellen Speechley, and Ros Burnett. "The impact of being wrongly accused of abuse in occupations of trust: Victims’ voices." University of Oxford Centre for Criminology (May 2016) (2016).

Hazelwood, Robert R., and Ann Wolbert Burgess. "False rape allegations." Practical Aspects of Rape Investigation. CRC Press, 2016. 159-176.

Brooks, Samantha K., and Neil Greenberg. "Psychological impact of being wrongfully accused of criminal offences: A systematic literature review." Medicine, Science and the Law 61.1 (2021): 44-54.



Je kan echt niet zeggen dat dat mogelijk is dat een pedofiel/verkrachter 0,0% impact daarvan heeft. Als de omgeving dat weet pakken ze die wel aan hoor. Ook al is in de familie alles peis en vree. Bovendien is het vreselijk als slachtoffers moeten (zich verplicht voelen te) zwijgen voor de bompa, nonkel, neef of wie dan ook. Je weet toch hoe families druk kunnen uitoefenen op slachtoffers, hoe denk je dat die mensen zich later voelen? Sorry Loser, maar het verbaast me echt dat je dat als wenselijk gevolg voor zo een zaken ziet. Zeker wanneer families mensen beginnen pushen om zaken te accepteren en voor de goede vrede niet aan te geven. Juist in familieverband lijkt mij dat het moeilijkste om aan te geven omdat je vaak verscheurd wordt tussen gevoelens van hechting/liefde/genegenheid/plicht en het besef dat iets echt niet kan. Er is een reden waarom seksuele delinquentie geen klachtmisdrijf is hé. Als de politie daar ooit iets van hoort kan het zijn dat neef, nicht, bompa of tante hangt.
In mijn post schrijf ik zélf dat er druk vanuit de familie komt op het slachtoffer. En dat familie vaak achter de dader blijft staan, voor de lieve vrede. Dus ook bij valse aangiftes. Dus gaat je stelling al niet op bij het van: valse aangifte = leven voorbij. Daar ging het om. Maar je draait het om alsof het nieuw is voor mij.

Daarnaast probeer ik je al aan te geven dat vergeving een belangrijk onderdeel uitmaakt van het verwerkingsproces van slachtoffers. Maar mensen roepen graag: Maak de daders af en verscheur hele families, verschop ze! Je moet er ook even bij stilstaan dat je zo dat verwerkingsproces van het slachtoffer ook kunt afpakken. Je pakt hem/haar en de familie de kans af om dat volledig te verwerken en maakt de stap groter om familie aan te klagen. Want ook niet elk feit is een jarenlang scenario van penetratie, bijvoorbeeld. Alleen verdwijnt alle nuance, en dan vind ik het pijnlijk en zuur als mensen zogenaamd voor die slachtoffers spreken, maar die stemmen uit de praktijk negeren.

Dat is niet de dader beschermen, dat is het slachtoffer beschermen.
 
Laatst bewerkt:
Denk je dat nu echt? Hoe denk je dat de kerk heel hun misbruik decennia lang heeft kunnen "stil" houden? Geloof je nu echt dat "de omgeving" daar niks van wist?

Kan je mij dan eens een min of meer sluitende omschrijving van valse beschuldiging geven?
1. Groot verschil tussen institutioneel misbruik en een 'random' zedendelinquent. Van dat eerste kan je bezwaarlijk verwachten dat de omgeving er iets aan doet, anders zou het niet institutioneel zijn.

2. Laster is iemand kwaadwillig iets verwijten zodat dit deze persoon blootstelt aan publieke verachting, zonder dat men erin slaagt het wettelijke bewijs ervan te leveren, terwijl de wet het leveren van het bewijs veronderstelt. Dit kan bijvoorbeeld wanneer je in het openbaar beschuldigd wordt van pedofilie, terwijl hier absoluut geen bewijs van voorhanden is.
 
1. Groot verschil tussen institutioneel misbruik en een 'random' zedendelinquent. Van dat eerste kan je bezwaarlijk verwachten dat de omgeving er iets aan doet, anders zou het niet institutioneel zijn.

2. Laster is iemand kwaadwillig iets verwijten zodat dit deze persoon blootstelt aan publieke verachting, zonder dat men erin slaagt het wettelijke bewijs ervan te leveren, terwijl de wet het leveren van het bewijs veronderstelt. Dit kan bijvoorbeeld wanneer je in het openbaar beschuldigd wordt van pedofilie, terwijl hier absoluut geen bewijs van voorhanden is.
Bij die definitie hangt het wat van de interpretatie van "zodat" af. Als het is "met als doel", is dat meisje onschuldig, want het doel was niet op die voetballer bloot te stellen aan publieke verachting. Het doel was onder een straf uit geraken.

Als de "zodat" gewoon "met als gevolg" wil zeggen, dan is elke rechtzaak waar iemand wordt vrijgesproken dus laster. Kijk naar het voorbeeld reuzegom. Aangeklaagd voor schuldig verzuim, geen bewijs, bijgevolg dus laster.
 
Bij die definitie hangt het wat van de interpretatie van "zodat" af. Als het is "met als doel", is dat meisje onschuldig, want het doel was niet op die voetballer bloot te stellen aan publieke verachting. Het doel was onder een straf uit geraken.

Als de "zodat" gewoon "met als gevolg" wil zeggen, dan is elke rechtzaak waar iemand wordt vrijgesproken dus laster. Kijk naar het voorbeeld reuzegom. Aangeklaagd voor schuldig verzuim, geen bewijs, bijgevolg dus laster.
Daarvoor staat dat woord 'kwaadwillig' in die definitie é.
 
Daarvoor staat dat woord 'kwaadwillig' in die definitie é.
Maar in dit geval is die kwaadwillig er dus niet echt... (Bewust is niet hetzelfde als kwaadwillig)
Anders heb je bvb het voorbeeld van die agent in Frankrijk die door een foute verklaring zijn eigen schuld wou verbergen (exact hetzelfde motief als dit meisje)
 
Ge kunt 't in principe niet weten tenzij die voetballer een klacht zou indienen wegens laster, dan kan de rechtbank daar een uitspraak over doen.
 
Your point being?
Het was @Patj zijn punt dat dat niét in families gebeurde, daar zouden de daders wel terecht worden gewezen, ook al wordt de schijn opgehouden. Dat was een van zijn argumenten om te beweren dat valse aanklachten = leven voorbij. Maar dat klopt dus niet.

En niet om mezelf weg te zetten als expert, want dat ben ik niet. Maar wel om wat context te geven aan mijn uitspraken, ik heb namelijk het gevoel dat het daarin wat scheef loopt. Ik heb regelmatig contact met (kinder)psychologen die er rechtstreeks mee te maken krijgen, en met mensen van het CAW/VK, en heb ervaringen uit eerste hand.
 
Quote uit jouw post: "Ik ken ook een pedofiel die niét uit de familie is gezet, maar waarbij de familie samen dat heeft verwerkt. Geen levens verwoest."

I rest my case.
Wel, en ik ken een familie waar de oom die jarenlang een nichtje seksueel mishandelde nooit gestraft is (hij heeft alleen moeten beloven het niet meer te doen, is met de mantel der liefde bedekt), en waarbij het meisje - dat het trauma niet verwerkt krijgt - zich volgens de familie niet zo "moest aanstellen".

Dus neen, geen case te resten.
 
Wel, en ik ken een familie waar de oom die jarenlang een nichtje seksueel mishandelde nooit gestraft is (hij heeft alleen moeten beloven het niet meer te doen, is met de mantel der liefde bedekt), en waarbij het meisje - dat het trauma niet verwerkt krijgt - zich volgens de familie niet zo "moest aanstellen".

Dus neen, geen case te resten.
Dat was een quote van Loser die ik aanhaalde. Iets waar ik dus niet mee akkoord ging, net als jij blijkbaar. Loser zei dat ik hem niet juist begreep.
 
Dat was een quote van Loser die ik aanhaalde. Iets waar ik dus niet mee akkoord ging, net als jij blijkbaar. Loser zei dat ik hem niet juist begreep.
Klopt, want jij vulde het in met ‘spijt achteraf’. Waar ik het over had, is daar geen sprake van. Noch van druk om te zwijgen. In de situatie die ik beschreef, is er acceptatie en vergiffenis na een heel moeilijk proces.

En ik zeg niet dat die druk niét voorkomt of zelfs niet dat dat zelden voorkomt. Dat laat je wel weg uit je citaat van mij. Maar dat die druk er wel degelijk vaak is, ontkracht jouw argument dat valse beschuldiging = leven voorbij. Het voorbeeld van @ugar toont dat jammer genoeg ook aan.
 
Het was @Patj zijn punt dat dat niét in families gebeurde, daar zouden de daders wel terecht worden gewezen, ook al wordt de schijn opgehouden. Dat was een van zijn argumenten om te beweren dat valse aanklachten = leven voorbij. Maar dat klopt dus niet.
Natuurlijk gaat de omgeving daarop reageren als ze dat weten. Misschien niet op de manier die je wenst, maar sowieso wel. Als ik hoor dat mijn buurman/-vrouw pedofiel/verkrachter zou zijn zal ik hem/haar heel anders benaderen en ik denk velen, zelfs al hebben ze alles in de familie opgelost.

Het verschil met de schandalen in de Kerk is dat de priester een sociaal leidinggevende rol innam en dat ouders/volwassenen/bisschoppen dat gingen indekken. Overigens zien we dat er in de jaren '80 en '90 al veroordelingen zijn gebeurd van priesters wanneer dit op de juiste manier aangegeven werd.

Maar dat die druk er wel degelijk vaak is, ontkracht jouw argument dat valse beschuldiging = leven voorbij.
Neen, want als je het binnen een familie houdt krijg je letterlijk het complete omgekeerde van een valse beschuldiging (niet gebeurt en publiekelijk naar buiten brengen, soms zelfs heel ostentatief). Een valse beschuldiging heeft zeer vaak een publieke component, namelijk het bewust verspreiden van valse info.
In de situatie die ik beschreef, is er acceptatie en vergiffenis na een heel moeilijk proces.
Ik vind dat heel moeilijk en onwenselijk. Ik kan mij echt niet inbeelden dat dat niet met heel veel druk is samengegaan. In een normale familie wordt er op zijn minst vanuit de ouders direct klacht ingediend/melding gemaakt. Ik denk dat enkel het slachtoffer kan oordelen of er werkelijk acceptatie en vergiffenis is.
 
Natuurlijk gaat de omgeving daarop reageren als ze dat weten. Misschien niet op de manier die je wenst, maar sowieso wel. Als ik hoor dat mijn buurman/-vrouw pedofiel/verkrachter zou zijn zal ik hem/haar heel anders benaderen en ik denk velen, zelfs al hebben ze alles in de familie opgelost.

Het verschil met de schandalen in de Kerk is dat de priester een sociaal leidinggevende rol innam en dat ouders/volwassenen/bisschoppen dat gingen indekken. Overigens zien we dat er in de jaren '80 en '90 al veroordelingen zijn gebeurd van priesters wanneer dit op de juiste manier aangegeven werd.


Neen, want als je het binnen een familie houdt krijg je letterlijk het complete omgekeerde van een valse beschuldiging (niet gebeurt en publiekelijk naar buiten brengen, soms zelfs heel ostentatief). Een valse beschuldiging heeft zeer vaak een publieke component, namelijk het bewust verspreiden van valse info.

Ik vind dat heel moeilijk en onwenselijk. Ik kan mij echt niet inbeelden dat dat niet met heel veel druk is samengegaan. In een normale familie wordt er op zijn minst vanuit de ouders direct klacht ingediend/melding gemaakt. Ik denk dat enkel het slachtoffer kan oordelen of er werkelijk acceptatie en vergiffenis is.
Ik vind ook dat alleen het slachtoffer dat kan zeggen. En ik zeg je al de hele tijd dat het slachtoffer zegt dat dat er is. Maar jij wilt het niet horen, dus vind ik het zuur dat je zegt te spreken voor slachtoffers, maar wel negeert wat niet in je idee op voorhand past.
 
Ik vind ook dat alleen het slachtoffer dat kan zeggen. En ik zeg je al de hele tijd dat het slachtoffer zegt dat dat er is. Maar jij wilt het niet horen, dus vind ik het zuur dat je zegt te spreken voor slachtoffers, maar wel negeert wat niet in je idee op voorhand past.
Maar Loser, jouw verhaal heeft toch niets vandoen met het onderwerp? Het idee van een man/vrouw die seksueel geweld binnen de familie houdt is toch geen argument tegen het feit dat een valse beschuldiging bij de politie/in het publiek uw leven gaat verwoesten. Juist omdat het fundamenteel verschilt in 1) wie de dader is 2) of er klacht ingediend wordt/ ruchtbaarheid aan gegeven wordt.

En los daarvan geloof ik niet dat, dat een keuze is geweest die het slachtoffer in alle vrijheid heeft kunnen nemen. Misschien kan die er nu mee leven, maar in een normale situatie gaat de omgeving toch anders om daarmee.
 
Maar Loser, jouw verhaal heeft toch niets vandoen met het onderwerp? Het idee van een man/vrouw die seksueel geweld binnen de familie houdt is toch geen argument tegen het feit dat een valse beschuldiging bij de politie/in het publiek uw leven gaat verwoesten. Juist omdat het fundamenteel verschilt in 1) wie de dader is 2) of er klacht ingediend wordt/ ruchtbaarheid aan gegeven wordt.

En los daarvan geloof ik niet dat, dat een keuze is geweest die het slachtoffer in alle vrijheid heeft kunnen nemen. Misschien kan die er nu mee leven, maar in een normale situatie gaat de omgeving toch anders om daarmee.
En we verschuiven de discussie weer vrijelijk... Het heeft er alles mee te maken, want jij zei: valse beschuldiging = leven voorbij. Als je ziet dat zelfs bij échte beschuldigingen dat vaak niet het geval is, weet ik niet hoe je dat kunt beweren. En zo'n wezenlijk verschil is er niet tussen openbaar en privé, hoor. Kijk maar naar de steun die BDP nog kreeg en krijgt tijdens de fase van "beschuldiging". Zo fundamenteel is het verschil daar niet: dat is gewoon niet altijd "leven voorbij", en maar goed ook. Ik heb zelfs nog niet gezien dat het wél zo is. En nogmaals, voor je het me weer gaat verwijten: kan best zijn dat het wel ook voorvalt en dan vind ik dat erg. Maar ik wou ook een andere kant belichten, eentje die je pertinent weigert te erkennen. Wat wel een beetje erg is omdat je tegelijk pretendeert voor de slachtoffers te spreken.

Daarom dat je ook mag geloven wat je wilt over of het de keuze is van dat slachtoffer of niet. Ik heb weet van verschillende gevallen waarbij dat wel degelijk zo is, maar als je absoluut doof wilt blijven voor de stem van vele slachtoffers, mag je dat, hoor. Alleen zou ik dan niet gaan bepalen in hun plaats wat een "normale situatie" is, of declameren dat je in naam van de slachtoffers spreekt.
 
  • Leuk
Waarderingen: derp
Terug
Bovenaan