Verzon Belgisch meisje aanranding profvoetballer?

Terwijl een valse beschuldiging slechts zelden in andere zaken wordt aangegrepen. Ik vind dat raar. Ik snap die reflex niet. Waarom geldt dat hier wel en bij diefstal niet?"

Dat geld overal. Het speciale aan verkrachtingszaken is dat het vaak woord tegen woord is en dat dat genoeg kan zijn om iemand te veroordelen (legaal & in de publieke sfeer).

Als je voor diefstal kunt veroordeelt worden ook puur woord tegen woord zonder enig ander bewijs is dat ook heel gevaarlijk.

Dat een meisje met slechte bedoelingen gewoon puur door iemand te beschuldigen zware schade kan aandoen is toch gevaarlijk ? Laat staan een groep meisjes. Met andere misdaden is dat veel minder omdat het zonder enig bewijs veel minder aux serieux word genomen.
 
Dat geld overal. Het speciale aan verkrachtingszaken is dat het vaak woord tegen woord is en dat dat genoeg kan zijn om iemand te veroordelen (legaal & in de publieke sfeer).

Als je voor diefstal kunt veroordeelt worden ook puur woord tegen woord zonder enig ander bewijs is dat ook heel gevaarlijk.
Woord tegen woord is vaak niet genoeg. Dat is gewoon een foute voorstelling van de waarheid.
Voor diefstal kun je volgens mij veroordeeld worden op basis van waarschijnlijkheid, dus met een even grote bewijslast als bij verkrachting. Maar jij beweert van niet? Daar ben ik wel benieuwd naar.
 
Een straf aan koppelen, daar ben ik het mee eens. Om meteen te roepen om deftige straffen, dat vind ik dan een beetje sterk, gezien de zaak en het feit at het om een tienermeisje gaat.

Deftig is subjectief natuurlijk. Ik ga niet bepleiten om dit meisje nu eens een jaar in de cel te stoppen... hoewel ik dat eerlijk gezegd bij een vrouw van 27 waarvan je zou kunnen bewijzen dat ze moedwillig zo'n valse verklaringen heeft afgelegd ik dat wel zou durven doen (genre mijn anekdote van die advocate van een collega van een familielid, ronduit walgelijk).

Maar de beschuldigingen stellen uiteraard wel iets voor, hè. Alleen wordt die zwaarte altijd zo enorm voorgesteld. Leven voorbij, moet zwaar bestraft worden... Met die grote reacties ben ik het niet eens, dat mag, hè? Ik heb zo ook nog altijd geen antwoord gekregen op de vraag die ik me daaromtrent stel: "Het argument moet ook altijd als tegengewicht dienen voor beschuldigingen van grensoverschrijdend gedrag of seksueel geweld. Alsof dat iets is waar dan rekening mee gehouden moet worden bij de bestraffing of behandeling van zulke zaken. Terwijl een valse beschuldiging slechts zelden in andere zaken wordt aangegrepen. Ik vind dat raar. Ik snap die reflex niet. Waarom geldt dat hier wel en bij diefstal niet?"

Ik zie hier geen logica in, iemand valselijk beschuldigen van diefstal zou ook gerust strafbaar moeten zijn.

Ik blijf absoluut geen enkel bewijs zien voor een probleem met bewijslast in een zaak waar geen bewijslast aan te pas is gekomen. Daarnaast steunt rechtspraak ook niet op hoe andere mensen mogelijk gelogen hebben erover, maar op feiten. En ik zie niet in hoe dit mogelijke andere feiten kan tenietdoen.

Het doet geen andere feiten teniet, het doet afbreuk aan de goede trouw om meteen vrouwen te geloven die dergelijke beschuldigingen uiten, genre #BelieveAllWomen.
 
Deftig is subjectief natuurlijk. Ik ga niet bepleiten om dit meisje nu eens een jaar in de cel te stoppen... hoewel ik dat eerlijk gezegd bij een vrouw van 27 waarvan je zou kunnen bewijzen dat ze moedwillig zo'n valse verklaringen heeft afgelegd ik dat wel zou durven doen (genre mijn anekdote van die advocate van een collega van een familielid, ronduit walgelijk).



Ik zie hier geen logica in, iemand valselijk beschuldigen van diefstal zou ook gerust strafbaar moeten zijn.
Dat is het ook. Echter dat argument over valse beschuldigingen en hoe vreselijk die zijn voor de beschuldigden, sterke uitspraken over "deftig straffen" nog voor er zelfs duidelijkheid is, maar in het hypothetische geval van een valse beschuldiging... dat zie ik alleen opduiken in zaken rond grensoverschrijdend gedrag en verkrachting. Kan aan mij liggen, maar in de andere topics komt dat een pak minder naar boven, toch?

Het doet geen andere feiten teniet, het doet afbreuk aan de goede trouw om meteen vrouwen te geloven die dergelijke beschuldigingen uiten, genre #BelieveAllWomen.
Awel, maar waarom? Omdat ooit iemand anders heeft gelogen, ga je nu iemand helemaal anders in een andere situatie minder rap geloven? Ik denk eigenlijk dat dat heel weinig verschil maakt, alleen bij mensen die sowieso al niet "believe all women" onderschreven.
 
Dat is het ook. Echter dat argument over valse beschuldigingen en hoe vreselijk die zijn voor de beschuldigden, sterke uitspraken over "deftig straffen" nog voor er zelfs duidelijkheid is, maar in het hypothetische geval van een valse beschuldiging... dat zie ik alleen opduiken in zaken rond grensoverschrijdend gedrag en verkrachting. Kan aan mij liggen, maar in de andere topics komt dat een pak minder naar boven, toch?
Depp vs Heard ging niet over grensoverschrijdend gedrag & verkrachting eigenlijk, ging over partnergeweld.

En is zelfs niet altijd over mannen vs vrouwen, zoals dit voorbeeld: https://finance.yahoo.com/news/craig-wright-v-peter-mccormack-165601003.html
Of dit: https://www.nbcnews.com/think/opini...utube-defamation-case-her-victory-ncna1288049


Maar dan komt het weer terug bij mijn trial by media & cancellen. Dit speelt ook een belangrijke rol. Hoe publiek alles gemaakt wordt en hoeveel aandacht er in de media (of zelfs op sociale media) aan gegeven wordt. En in dat geval, zijn er inderdaad wel bepaalde soorten zaken die meer het nieuws halen.
 
Voor mij, zoals ik eerder al meermaals gezegd heb: niet.
Ik smeer het zelfs nog breder uit, want mijn uitspraak ging in het algemeen over valse beschuldigingen, niet enkel over grensoverschrijdend gedrag & seksueel geweld.

Maar daar ging het mij ook niet om, de vraag waar ik op antwoordde was dan ook "waarom zou je je excuseren en vragen de klacht in te trekken indien er niets gebeurd is?". En dan zijn er antecedenten waar zelfs een valselijke beschuldiging weldegelijk een impact op carriere/het leven van de beschuldigde heeft die een mogelijkse verklaring kunnen zijn waarom iemand dat doet.

Het ging er mij dan ook om dat @quo_vadis al duidelijk een mening had over de voetballer en direct al uitging dat er weldegelijk iets gebeurd was alvorens alle feiten te kennen of de uitspraak van de rechtbank. En veel mensen hebben zo'n mening, daarom ook dat ik trial by media & cancellen aanhaaldde, wat weldegelijk gebeurt alvorens alle feiten gekend zijn.

Dus indirect maakte hij zichzelf al schuldig aan hetgene ik aankaartte dat de reden kon zijn waarom de beschuldigde zich in dit geval excuseerde (en we weten nog altijd niet waarover hij zich excuseerde).
Er zijn toch zaken gebeurd? Volgens de ene A en de andere B. En welke mening heb ik dan? Want ik bracht enkel nuance dat het allemaal niet zo duidelijk was bvb waarom bood ie zijn excuses aan of smeekt ie om alles stop te zetten?

Dus waar ik maak ik mij ergens schuldig aan wat je hier probeert in mijn schoenen te schuiven?
 
Een straf aan koppelen, daar ben ik het mee eens. Om meteen te roepen om deftige straffen, dat vind ik dan een beetje sterk, gezien de zaak en het feit at het om een tienermeisje gaat.
De impact is gigantisch. https://www.telegraph.co.uk/news/20...ee-men-attempted-suicide-false-rape-grooming/ . Studies tonen aan dat ongeveer de helft van de betrokken mannen in een depressie belanden en +- 1/3de krijgt suicidale gedachten (en een aantal mensen pleegt dat ook). Zeer heftige en soms omkeerbare gevolgen voor valse beschuldigingen.

Worden zoals KoC ook al zei vaak gebruikt in allerlei disputen door vaak knettergekke vrouwen, die iemands leven willen verwoesten om hun eigen willetje te krijgen. Mag best hard gestraft worden hoor.
Is dat zo? Heeft een beschuldiging alleen (die daarna fout blijkt) een impact op zijn carrière?
Dat wordt altijd wel gezegd: "leven voorbij". Ik ken meer gevallen waarbij dat niet zo is, ik ken geen enkel geval bij wie dat wel zo is. Het argument moet ook altijd als tegengewicht dienen voor beschuldigingen van grensoverschrijdend gedrag of seksueel geweld. Alsof dat iets is waar dan rekening mee gehouden moet worden bij de bestraffing of behandeling van zulke zaken. Terwijl een valse beschuldiging slechts zelden in andere zaken wordt aangegrepen. Ik vind dat raar. Ik snap die reflex niet. Waarom geldt dat hier wel en bij diefstal niet?
Leven zeker voorbij voor mensen die niet kunnen aantonen dat het effectief vals is, veel hangt af van politiewerk en hoeveel moeite ze willen doen.

Uiteraard moet elk onderzoek grondig verlopen, bestraffing is voor elke zaak apart.

Verder is vals beschuldigd worden van diefstal veel moeilijker en minder 'sociaal' geladen. Als je daar vals van beschuldigd wordt gaan ze dat moeilijker geloven, zeker als er geen echte bewijzen zijn. Kampen ontstaan dan gewoon want het is een materieel dispuut. En daarna who cares? Mensen vergeten dat en tillen daar na verloop van tijd niet zwaar aan. Ik ken ook iemand die echt diefstallen heeft gepleegd in zijn jeugd. Daar sta ik heel anders tegenover dan, dan een persoon die iemand anders heeft verkracht.

Mensen die valse beschuldigingen spuien leven vooral op die sociale kracht van een beschuldiging. Slachtoffer zijn leven vernietigend, ze krijgen veel aandacht en misschien kunnen ze er nog een eurotje van meepikken. Zeer erg...
 
De impact is gigantisch. https://www.telegraph.co.uk/news/20...ee-men-attempted-suicide-false-rape-grooming/ . Studies tonen aan dat ongeveer de helft van de betrokken mannen in een depressie belanden en +- 1/3de krijgt suicidale gedachten (en een aantal mensen pleegt dat ook). Zeer heftige en soms omkeerbare gevolgen voor valse beschuldigingen.

Welke studies zijn dat? Ik word altijd een beetje achterdochtig als er zulke cijfers komen zonder enige link. Want 50% van valselijk beschuldigde mannen?

Worden zoals KoC ook al zei vaak gebruikt in allerlei disputen door vaak knettergekke vrouwen, die iemands leven willen verwoesten om hun eigen willetje te krijgen. Mag best hard gestraft worden hoor.

Leven zeker voorbij voor mensen die niet kunnen aantonen dat het effectief vals is, veel hangt af van politiewerk en hoeveel moeite ze willen doen.

Uiteraard moet elk onderzoek grondig verlopen, bestraffing is voor elke zaak apart.

Verder is vals beschuldigd worden van diefstal veel moeilijker en minder 'sociaal' geladen. Als je daar vals van beschuldigd wordt gaan ze dat moeilijker geloven, zeker als er geen echte bewijzen zijn. Kampen ontstaan dan gewoon want het is een materieel dispuut. En daarna who cares? Mensen vergeten dat en tillen daar na verloop van tijd niet zwaar aan. Ik ken ook iemand die echt diefstallen heeft gepleegd in zijn jeugd. Daar sta ik heel anders tegenover dan, dan een persoon die iemand anders heeft verkracht.

Mensen die valse beschuldigingen spuien leven vooral op die sociale kracht van een beschuldiging. Slachtoffer zijn leven vernietigend, ze krijgen veel aandacht en misschien kunnen ze er nog een eurotje van meepikken. Zeer erg...
En in mijn post zeg ik dus dat een bestraffing niet zo gek is, dat valse beschuldigingen bestraft moeten worden. Maar meteen roepen om zware straffen voor een tiener in deze specifieke situatie, daar ga ik niet aan meedoen.

Maar nu kom je dus weer aanzetten met "leven voorbij" en zelfs "leven vernietigd" Ik heb dat dus in de praktijk nog altijd nooit gemerkt. Integendeel, ik weet zelfs meerdere zaken waarbij het bij échte beschuldigingen niet zover komt. Laat staan bij valse. Jouw idee dat mensen "makkelijk" geloven dat een valse beschuldiging van verkrachting toch klopt, is ook alleen maar dat: jouw idee (vrees). Ik heb ook daar meermaals het tegenovergestelde gezien: dat beschuldigingen als "onmogelijk" worden bestempeld, gelijk of ze kloppen of niet.

Maar als jij dat hardnekkige idee hebt, vraag ik me af waar dat vandaan komt. Je kunt nog met heel veel cijfers komen over "procent van valselijk beschuldigde mannen", maar in absolute aantallen zal dat ontzettend veel lager liggen dan procent van slachtoffers die niet geloofd worden of niet naar voren komen omdat ze de verhalen kennen van slachtoffers die niet naar voren komen. Of die niet naar voren komen, omdat ze horen "dan verwoest ik zijn leven".

En dàn stel ik me de vraag: waarom moet hier altijd op die ene kant zo hard gehamerd worden, terwijl in alle andere misdrijven dat niet gebeurt? Volgens mij heeft dat te maken met een soort onmacht: hiertegen kan ik niks beginnen als iemand me daarvan beschuldigd. Maar ik weet uit ervaring dat dat niet waar is. Dat probeer ik duidelijk te maken.
 
En in mijn post zeg ik dus dat een bestraffing niet zo gek is, dat valse beschuldigingen bestraft moeten worden. Maar meteen roepen om zware straffen voor een tiener in deze specifieke situatie, daar ga ik niet aan meedoen.

Niemand heeft hier geroepen om zware straffen, dat heb je er zelf van gemaakt. Deftig is in mijn woordenboek: voelbaar, niet te zwaar, maar ook niet te mild. Nu als de werkelijkheid wel zo genuanceerd is dat het toch woord tegen woord blijft, kan je het zo laten, maar ik zou toch ook eens kritisch kijken naar de verhalen van al deze jongeren al sik dit zo lees.

Maar als jij dat hardnekkige idee hebt, vraag ik me af waar dat vandaan komt. Je kunt nog met heel veel cijfers komen over "procent van valselijk beschuldigde mannen", maar in absolute aantallen zal dat ontzettend veel lager liggen dan procent van slachtoffers die niet geloofd worden of niet naar voren komen omdat ze de verhalen kennen van slachtoffers die niet naar voren komen. Of die niet naar voren komen, omdat ze horen "dan verwoest ik zijn leven".

Omdat Loser, sommige mensen in 't echte leven dergelijke verhalen van een advocate wat een één van de vuilste rottactieken wat ik al ooit gehoord heb aanraadde, effectief tegenkomen.

Jij kent voorbeelden van aanranding waarmee nooit naar de rechtbank getrokken kon worden, dat is zéér jammer, ik ook overigens, maar het ene kwaad rechtvaardigt het andere niet.

Uiteraard zullen er ook slachtoffers zijn die niet naar voren durven komen, uit angst voor de gevolgen van de dader, zeker omdat bij seksueel geweld de dader vaak een bekende is. Dat zijn ook tragedies, niemand minimaliseert dat hier. Ik ben pro het aanmoedigen van zo'n mensen om tijdig naar voor te komen zodat er bewijs vergaard kan worden (DNA of ander) want woord tegen woord is gewoon géén goed systeem hier.

En dàn stel ik me de vraag: waarom moet hier altijd op die ene kant zo hard gehamerd worden, terwijl in alle andere misdrijven dat niet gebeurt? Volgens mij heeft dat te maken met een soort onmacht: hiertegen kan ik niks beginnen als iemand me daarvan beschuldigd. Maar ik weet uit ervaring dat dat niet waar is. Dat probeer ik duidelijk te maken.

Volgens mij weiger je gewoon dit te vatten omdat je dan het ongelijk van jouw positie in deze moet toegeven, maar bij deze:

Omdat Loser, los van het juridische ook het (im)morele van alle misdaden niet gelijk is: seksuele aanranding of verkrachting (en zeker kindermisbruik) feiten zijn waar de meeste mensen met een geweten het over eens zijn dat wanneer het waar is en bewezen kan worden, het zéér zware feiten zijn. Je raakt mensen in hun fundamentele lichamelijke integriteit, traumatiseert hen mogelijks voor het leven, ... voor zover vergelijken op dat vlak nog zinvol is, zijn enkel zaken als verminking of moord nog erger.

Als iemand mij valselijk beschuldigt van belastingfraude... Frankly, my dear, I don't give a damn, ik zou in een land gevuld met zwartwerkers en schijnzelfstandigen nog gerust op straat durven komen mocht zo'n beschuldiging niet waar zijn, zelfs al gelooft iedereen het. En zelfs wanneer ze waar zou zijn, je krijgt in dit land van sommigen mogelijks nog applaus als je er mee wegkomt...

Met sommige zaken zou ik het mogelijks iets moeilijker hebben, bijvoorbeeld diefstal, mensen zullen je ook minder snel vertrouwen...
Maar mocht iemand mij van dergelijke feiten, bv. het aanranden van een meisje van 17 beschuldigen, en mensen het effectief gaan geloven...
je zou voor minder in een depressie belanden of erger...
 
  • Leuk
Waarderingen: Patj
Maar nu kom je dus weer aanzetten met "leven voorbij" en zelfs "leven vernietigd" Ik heb dat dus in de praktijk nog altijd nooit gemerkt. Integendeel, ik weet zelfs meerdere zaken waarbij het bij échte beschuldigingen niet zover komt. Laat staan bij valse. Jouw idee dat mensen "makkelijk" geloven dat een valse beschuldiging van verkrachting toch klopt, is ook alleen maar dat: jouw idee (vrees). Ik heb ook daar meermaals het tegenovergestelde gezien: dat beschuldigingen als "onmogelijk" worden bestempeld, gelijk of ze kloppen of niet.
Hoe denk je dat de goegemeente reageert als iemand u vals beschuldigt?

Zelfs al gelooft een deel van de mensen het valse verhaal niet, dan nog krijg je zeer veel scheve blikken. Overigens, ik ken iemand bij wie er in de kennissenkring een echte pedofiel zat (dus geen valse beschuldiging). Toen dat uitkwam stond die huilend aan de deur van die persoon. 'Niemand wou nog contact hebben'. Mijn kennis liet die pedofiel ook niet meer binnen overigens.

Dat is wat je te wachten staat. Sociaal ostracisme, jobverlies, ongelofelijk hoge gerechtskosten, mensen haten jou, etc.

Doen alsof het niets is, is echt wel ongelofelijk erg. Als iemand dat

Maar als jij dat hardnekkige idee hebt, vraag ik me af waar dat vandaan komt. Je kunt nog met heel veel cijfers komen over "procent van valselijk beschuldigde mannen", maar in absolute aantallen zal dat ontzettend veel lager liggen dan procent van slachtoffers die niet geloofd worden of niet naar voren komen omdat ze de verhalen kennen van slachtoffers die niet naar voren komen. Of die niet naar voren komen, omdat ze horen "dan verwoest ik zijn leven".
Percentages zijn irrelevant. Vooral omdat er in ongeveer 75% van de cases geen uitspraak gedaan kan worden of aanklacht waar is of niet. Men schat dat in 8% van de cases er duidelijk kan aangetoond worden dat er valse beschuldigingen zijn. Restgroep wordt veroordeeld. Opnieuw cijfers onder sterk voorbehoud. Dus we weten gewoon niet hoe vaak het voorkomt. Er zijn vermoedens dat in echtscheidingen een grote meerderheid van de klachten rond seksueel misbruik vals is, zowel bewust als onbewust (kind begint raar te doen onder echtscheiding en moeder denkt dan dat man iets heeft uitgestoken).

Wat we weten uit Amerikaans onderzoek is dat 11% van de mannen en 6% van de vrouwen in zijn of haar leven vals beschuldigd (niet noodzakelijk aangifte) wordt van seksueel geweld, huiselijk geweld of kindermishandeling. In beide groepen is de voornaamste dader de vrouw.
Hoe dan ook geslacht, type criminaliteit en cijfers maken mij niet uit. Het is niet omdat er minder stalking dan diefstal is, dat gestalked worden geen probleem is. Het is ook onwenselijk om crimineel gedrag tegen elkaar af te zetten. Seksueel delinquenten moeten onnoemelijk hard gestraft worden, mensen die andermans leven in gevaar brengen door valselijke beschuldigingen moeten eveneens onnoemelijk hard gestraft worden, zeker gezien de heel hoge en lange psychische impact op het slachtoffer in beide gevallen.
 
Kan je al die studies eens geven aub? Ook graag die van de vorige post waaruit blijkt dat 50% van de mannen depressief wordt en 33% suïcidaal.
Ik geloof die cijfers ergens wel, maar ik kan natuurlijk zonder link / studie niet zeggen of ze correct zijn of niet. Een man die vals beschuldigd wordt is .. ja dat is minder erg dan een verkrachting naar mijn mening, Maar onderschat de impact niet. Ik wil die man alvast niet zijn se. Dat is toch pure horror?

Jan Modaal heeft gewoon zijn oordeel al klaar en sommige mensen nemen het recht in eigen handen he. Verwacht u maar aan dreigtelefoons, spam op social media (met wrede zaken), en worst case wordt je aangevallen op straat en bij elkaar geslagen. Ook al word je zaak anoniem behandeld, men komt dit wel gewoon te weten ..

MAAR ik ben ook benieuwd naar die studies.
 
Laatst bewerkt:
Er is ook veel ‘boerenverstand’ en ‘uit-de-nek-lullerij’ bij, hoor. Ik ken ook een pedofiel die niét uit de familie is gezet, maar waarbij de familie samen dat heeft verwerkt. Geen levens verwoest. Ik ken mensen die verkrachtingen niet hebben aangegeven, omdat pedofilie vaak van familie/kennissen uit gaat, en ze die familie niet willen verscheuren. Dit beweren over een neef, en nonkel en bompa zijn misschien boos op het slachtoffer. Voor veel slachtoffers is dat gezamenlijk proces ook belangrijk. En dat gebeurt heel veel vaker dan je denkt. Zoals ik zeg: ik heb zelfs het tegenovergestelde nog niet zelf gezien. Zelfs bij terechte beschuldigingen wordt er vaak nog bij de dader gestaan. Al zal het er ongetwijfeld ook wel zijn, maar van die uit de neus getrokken cijfers met een miljoen bepalingen die ervoor zorgen dat het niet meer over het oorspronkelijke punt gaat, wordt geen enkel gesprek beter.
 
Het zijn altijd dezelfde hier die daders steeds in bescherming nemen.
Ik snap zoiets niet.

Een verkrachter verdient lang in de bak te zitten. En iemand die een ander vals beschuldigd van verkrachting dient eveneens een gepaste gevangenisstraf (ja, gevangenis) te krijgen. Play stupid games, win stupid prizes. Klaar.
 
En iemand die een ander vals beschuldigd van verkrachting dient eveneens een gepaste gevangenisstraf (ja, gevangenis) te krijgen.
Tgoh ja, ik wil de impact van zoiets niet minimaliseren. Maar in dit geval gaat het blijkbaar over iemand van 17 die een uitvlucht zocht omdat ze te laat terug was? En mogelijk wraak wou nemen op iemand die haar had afgewezen? Het is een onnozel kieken die de impact van haar daden waarschijnlijk niet heeft kunnen inschatten met evt. nog wat peer pressure erbij. Is die geholpen met een gevangenisstraf? Wie wint daar iets bij?

I.v.m. dat verhaal van een moeder die in volle scheiding door haar advocaat wordt aangeraden de man te beschuldigen van kindermisbruik om het hoederecht te krijgen: Dat moet vooral een idioot van een advocaat zijn. Dit zijn klassieke truken van de foor die ze regelmatig zien passeren in de familierechtbanken. Die rechters zijn ook niet idioot wanneer men in volle vechtsheiding zonder verdere voorgeschiedenis plots staat te zwaaien met dat argument.

In beide zaken vooral triestig voor de echte slachtoffers die weer wat meer gaan mogen bewijzen dat er echt wel iets gebeurd is. En voor de persoon die vals wordt beschuldigd.
 
Een verkrachter verdient lang in de bak te zitten
Mee eens. Behalve in uitzonderlijke situaties. Zo was er het verhaal van een man die zijn eigen vrouw verkracht had (helaas kan ik de link niet meer vinden, en hoe dit is afgelopen weet ik niet). Bleek dat ze gewoon géén zin had, maar geen 'neen' durfde zeggen. Ze was ook niet dronken of zo. Blijkbaar is dit wettelijk ook al 'verkrachting'.

En dan hangt het nog af van case tot case. Als de man beseft dat de vrouw geen zin heeft of beseft dat ie te ver gaat, dan mag ie voor mijn part alsnog de bak in.

Laten we het er op houden: Als je 'volledig bewust en in eer en geweten' iemand verkracht, dan hoor je inderdaad in de bak te zitten.

En wat ik nog het meeste haat zijn daders die zich wringen in een 'slachtofferrol'. (Als de slachtofferrol onterecht is)
 
Na diverse verzoeken voor de cijfers en verdere info:

Rumney, Philip NS, and Kieran F. McCartan. "Purported false allegations of rape, child abuse and non-sexual violence: Nature, characteristics and implications." The Journal of Criminal Law 81.6 (2017): 497-520.

Hoyle, Carolyn, Naomi-Ellen Speechley, and Ros Burnett. "The impact of being wrongly accused of abuse in occupations of trust: Victims’ voices." University of Oxford Centre for Criminology (May 2016) (2016).

Hazelwood, Robert R., and Ann Wolbert Burgess. "False rape allegations." Practical Aspects of Rape Investigation. CRC Press, 2016. 159-176.

Brooks, Samantha K., and Neil Greenberg. "Psychological impact of being wrongfully accused of criminal offences: A systematic literature review." Medicine, Science and the Law 61.1 (2021): 44-54.


Er is ook veel ‘boerenverstand’ en ‘uit-de-nek-lullerij’ bij, hoor. Ik ken ook een pedofiel die niét uit de familie is gezet, maar waarbij de familie samen dat heeft verwerkt. Geen levens verwoest. Ik ken mensen die verkrachtingen niet hebben aangegeven, omdat pedofilie vaak van familie/kennissen uit gaat, en ze die familie niet willen verscheuren. Dit beweren over een neef, en nonkel en bompa zijn misschien boos op het slachtoffer. Voor veel slachtoffers is dat gezamenlijk proces ook belangrijk. En dat gebeurt heel veel vaker dan je denkt. Zoals ik zeg: ik heb zelfs het tegenovergestelde nog niet zelf gezien. Zelfs bij terechte beschuldigingen wordt er vaak nog bij de dader gestaan. Al zal het er ongetwijfeld ook wel zijn, maar van die uit de neus getrokken cijfers met een miljoen bepalingen die ervoor zorgen dat het niet meer over het oorspronkelijke punt gaat, wordt geen enkel gesprek beter.
Je kan echt niet zeggen dat dat mogelijk is dat een pedofiel/verkrachter 0,0% impact daarvan heeft. Als de omgeving dat weet pakken ze die wel aan hoor. Ook al is in de familie alles peis en vree. Bovendien is het vreselijk als slachtoffers moeten (zich verplicht voelen te) zwijgen voor de bompa, nonkel, neef of wie dan ook. Je weet toch hoe families druk kunnen uitoefenen op slachtoffers, hoe denk je dat die mensen zich later voelen? Sorry Loser, maar het verbaast me echt dat je dat als wenselijk gevolg voor zo een zaken ziet. Zeker wanneer families mensen beginnen pushen om zaken te accepteren en voor de goede vrede niet aan te geven. Juist in familieverband lijkt mij dat het moeilijkste om aan te geven omdat je vaak verscheurd wordt tussen gevoelens van hechting/liefde/genegenheid/plicht en het besef dat iets echt niet kan. Er is een reden waarom seksuele delinquentie geen klachtmisdrijf is hé. Als de politie daar ooit iets van hoort kan het zijn dat neef, nicht, bompa of tante hangt.

Ik vermoed dat je een valse beschuldiging echt wel anders beleeft dan een ware beschuldiging. Als je een verkrachter bent weet je wat voor goorlap je bent, en geef je er waarschijnlijk ook minder om (behalve de straf). Als je als brave mens van zoiets beschuldigd wordt zie jij jezelf plots in een positie waarin je moet strijden tegen een mogelijke straf, maar ook van een beeld dat je niet bent. Meestal geeft de brave mens ook wat meer om het beeld dat anderen van hem/haar hebben dan de crimineel. Het is makkelijker u neer te leggen bij een bekendmaking van iets wat je bent, dan van iets wat je veracht en niet bent.

Het zijn altijd dezelfde hier die daders steeds in bescherming nemen.
Ik snap zoiets niet.
Dit 1000%
 
Het zijn altijd dezelfde hier die daders steeds in bescherming nemen.
Ik snap zoiets niet.

Een verkrachter verdient lang in de bak te zitten. En iemand die een ander vals beschuldigd van verkrachting dient eveneens een gepaste gevangenisstraf (ja, gevangenis) te krijgen. Play stupid games, win stupid prizes. Klaar.
Alleen is "vals beschuldigen" iets dat je juridisch niet kan vastleggen.
De reuzegommers zijn beschuldigd van schuldig verzuim, de rechtbank heeft vastgesteld dat dit niet zo is. Ze zijn dus vals beschuldigd. Moeten de ouders van Sanda Dia dan een gevangenisstraf krijgen?
Die agent in Frankrijk heeft verklaard dat de auto recht op hem af kwam met als doel om hem aan te rijden. Videobeelden tonen duidelijk dat dit niet zo is. Moet die agent nu een gevangenisstraf krijgen alleen al door die uitspraak?
 
Mee eens. Behalve in uitzonderlijke situaties. Zo was er het verhaal van een man die zijn eigen vrouw verkracht had (helaas kan ik de link niet meer vinden, en hoe dit is afgelopen weet ik niet). Bleek dat ze gewoon géén zin had, maar geen 'neen' durfde zeggen. Ze was ook niet dronken of zo. Blijkbaar is dit wettelijk ook al 'verkrachting'.
Ik weet niet of dat wettelijk verkrachting is (of als verkrachting veroordeeld kan worden) omdat 1) de dader geen reden had om aan te nemen dat de vrouw dat niet wou 2) het slachtoffer onmogelijk en sluitend kan bewijzen dat zij op dat moment geen zin had. Tenzij de dader anders heel gewelddadig is en haar ervoor bedreigd had lijkt mij dat onmogelijk te bewijzen.

Alleen is "vals beschuldigen" iets dat je juridisch niet kan vastleggen.
De reuzegommers zijn beschuldigd van schuldig verzuim, de rechtbank heeft vastgesteld dat dit niet zo is. Ze zijn dus vals beschuldigd. Moeten de ouders van Sanda Dia dan een gevangenisstraf krijgen?
Die agent in Frankrijk heeft verklaard dat de auto recht op hem af kwam met als doel om hem aan te rijden. Videobeelden tonen duidelijk dat dit niet zo is. Moet die agent nu een gevangenisstraf krijgen alleen al door die uitspraak?
Komaan gast stop met trollen. Ik vind dergelijk opmerkingen ook extreem degoutant en totaal onrespectvol voor de betrokken slachtoffers.
 
Bovendien is het vreselijk als slachtoffers moeten (zich verplicht voelen te) zwijgen voor de bompa, nonkel, neef of wie dan ook. Je weet toch hoe families druk kunnen uitoefenen op slachtoffers, hoe denk je dat die mensen zich later voelen? Sorry Loser, maar het verbaast me echt dat je dat als wenselijk gevolg voor zo een zaken ziet. Zeker wanneer families mensen beginnen pushen om zaken te accepteren en voor de goede vrede niet aan te geven. Juist in familieverband lijkt mij dat het moeilijkste om aan te geven omdat je vaak verscheurd wordt tussen gevoelens van hechting/liefde/genegenheid/plicht en het besef dat iets echt niet kan. Er is een reden waarom seksuele delinquentie geen klachtmisdrijf is hé. Als de politie daar ooit iets van hoort kan het zijn dat neef, nicht, bompa of tante hangt.
Klopt. Ik heb hier aan één kant van de familie een paar van die figuren rondlopen. De impact van zoiets is verwoestend en zet zich generaties door, zelfs wanneer het misbruik is gestopt bij eerdere generaties. Heel recent is weer zo'n horrorverhaal bovengekomen bij één van de familieleden aan die kant.
 
  • Support
Waarderingen: Patj
Terug
Bovenaan