Vervroegd aflossen?

Sqarzz

Active member
Ik heb 4 leningen lopen voor de woning, waarvan eentje aan 1,65% over nog 234 maanden, met nog een saldo heeft van 27.000. Het zou de lening een 135 euro lichter maken maar de vraag is dus, is vervroegd aflossen op lange termijn wel effectief interessant. Ik weet niet veel van investeren dus mijn alternatief is voorlopig om het op een spaarrekening te laten slapen voor amper rente (0,11). Ik snap dat het mij over de hele looptijd 4000 euro bespaart maar geld is later minder waard of speelt dat hier geen rol?

Screen-Shot-2020-12-25-at-15-32-13.png
 
Lijkt me weinig interessant om te doen. Je lening wordt 135 € lichter maar je bent in een klap ook 27000 € + kosten kwijt.
 
Als het alternatief is om uw spaarrekening 27k te laten groeien en dat geld daar te laten staan, dan kan je beter vervroegd aflossen.
Als je daarentegen wil investeren op lange termijn, dan kan je beter de lening houden.
Maar uw gemoedsrust "minder schulden hebben" of "minder dan 4 leningen hebben" is ook wat waard.

kan hij niet gewoon aflossen en de vrijgekomen geld maandelijks beleggen (op 9l staat er een artikel dat maandelijks beleggen voordeliger kan zijn op lange termijn)?
Zo heeft hij een lager maandelijks aflossingsschuld en doet hij een vermogensopbouw :D
Dit wel met gedachte dat hij het niet op spaarboekje laat staan.

Edit : persoonlijk zou ik altijd alles zo rap mogelijk aflossen. Enkel zou ik rekening houden met korf voor de belastingen. Maar ik ben dan ook geen voorstander van schuld te hebben.
 
Ik bedoelde de maandelijkse aflossing van 135€ die hij minder moet betalen.
Dit direct maandelijks beleggen in een fonds en zo opbouw doen van kapitaal. Gewoon op spaarboekje is nutteloos momenteel. Zelfs termijnrekeningen zijn het niet waard. Tuurlijk is dit geen immens bedrag maar eens goed zoeken naar een fonds met heel weinig instap en beheerskosten kan al veel doen. Banken geven nu ook toegang tot zulke fondsen (al zou ik wegblijven van de grootbanken). Uiteindelijk gaat je rendement altijd hoger zijn dan spaarboekje.

En ja, er is een balans tussen schulden en opbrengst. Daar heb ik ook mijn gevoel beetje moeten aanpassen aan ratio.
 
als je amper geld hebt op je spaarrekening zou ik het niet ineens afbetalen, zie het als een heel goedkope lening.als je best wat reserve hebt, dan zou ik het wel afbetalen.de bank brengt niets op
 
We gaan dus een deel beleggen en een deel vasthouden. Compromis tussen wat ik wil en wat mijn partner wil ;)
Bedankt voor de feedback all!
 
  • Leuk
Waarderingen: SIO
Terug
Bovenaan