Laat ons wel niet direct de sta-zit bureaus verketteren. Ze bieden nog altijd een voordeel naar o.a. ergonomie en helpen mijn inziens wel om niet de hele dag stil te zitten op een bureaustoel. Ikzelf wissel vaak af tussen zitten en staan. Mijn bureau gaat dan ook meermaals per dag op en neer. Ook merk ik op dat ik veel meer beweeg als ik rechtop sta. Ik beweeg ter plaatse, maar ga ook gemakkelijker even op wandel, doe zaken waarvoor ik niet continu aan mijn bureau moet blijven e.d.
Natuurlijk heb ik die luxe om van mijn bureau weg te kunnen en een gemotoriseerde sta-zit bureau te hebben. Toch denk ik dat het onderzoek waarover het bericht gaat (en ook op andere nieuwswebsites berichten) niet echt nieuwe informatie bevat. Het onderzoek lijkt meer in te gaan op sta bureaus, waar je een hele dag aan rechtop staat. Het zou nu niet echt mogen verbazen dat de hele dag stil rechtstaan niet de meest gezonde optie is. Er is een reden waarom er binnen de ergonomie en arbeidsgeneeskunde voor statisch rechtstaand werk extra aandacht is. En ook de zogenaamde antivermoeidheidsmatten bestaan om een reden natuurlijk.
Bewegen en afwisseling is het belangrijkste.
Als is dat vaak allemaal gemakkelijker in theorie te verkondigen dan in de praktijk te brengen...