Verslavingen

Worstel jij met een verslaving?

• Ik heb geen verslaving

Stemmen: 64 45,4%
  • Ik heb één of meerdere verslaving(en)

Stemmen: 57 40,4%
  • Ik had een verslaving, maar ben succesvol afgekickt

Stemmen: 18 12,8%
  • Ik had een verslaving, maar ben hervallen

Stemmen: 2 1,4%

• Totaal aantal stemmers
    141
Er zijn ook heel veel antidepressiva waar mensen simpelweg niet meer vanaf geraken. Dat zijn echt gekke pillen.
Yes ik probeer nu ook af te bouwen van AD. Ik neem het nu 2 jaar en ben in Maart beginnen afbouwen. Ik zit nu aan 60% van de originele dosis en het blijft fucking moeilijk.

Iedere keer als ik een terugval heb denk ik dat ik terug moet verhogen en begin in te twijfelen of dit het nieuwe normaal is. Echt tot voor mijn 30ste had ik nooit gedacht dat mentale gezondheid zo’n breekbaar ding kon zijn.

Yes ik probeer nu ook af te bouwen van AD. Ik neem het nu 2 jaar en ben in Maart beginnen afbouwen. Ik zit nu aan 60% van de originele dosis en het blijft fucking moeilijk.

Iedere keer als ik een terugval heb denk ik dat ik terug moet verhogen en begin in te twijfelen of dit het nieuwe normaal is. Echt tot voor mijn 30ste had ik nooit gedacht dat mentale gezondheid zo’n breekbaar ding kon zijn.
Ik ook niet hoor, mensen verwachten dat niet of denken soms dat het een ver van mijn bed show is.
Verwacht het onverwachte lol

Al vind ik het wel een flauw excuus wanneer iemand zegt: Ik ben verslaafd. Ik ken er zelf niks aan doen want het zit in de genen.
Afkicken of hulp zoeken? Neen sorry, het zit in de genen dat is niet mijn fout, dus jammer maar er is niks aan te doen he!

De ene mens is er gevoeliger aan dan de andere maar finaal is het wel uw leven en niet dat van uw 'genen'.
100% akkoord !

Tegenwoordig hoor ik ook veel mensen zeggen dat ze mentale problemen hebben en dus staan ze ettelijke jaren op de ziekenkas. Iedereen heeft wel iets, en het is aan de persoon zelf om er iets van te maken. Met de nodige vallen en opstaan. Maar u erbij neerleggen is zowat het slechtste dat je kan doen.

Ik zat aan 30mg per dag en de enige manier was om de 3 jaar 5mg te verlagen. Wat telkens een hel was. Ik heb er dus 20 jaar over gedaan, nu pas voel ik dat ik geen AD meer neem. Dat is zo helder in mijn hoofd. Kan het moeilijk uitleggen.

Ik nam voor het slapen gaan ook anti depressieva daar ben ik makkelijk mee gestopt
Tot nu niks meer
Vroeger tot vorig jaar nam ik inslaapers volledig mee gestopt, antidepressieva me gestopt enkel lorametezapam is ne lastige voor mij. Tis vooral angst om niet te kunnen slapen en bijhorende afkick verschijnselen die niet zo aangenaam zijn.

Pfffft kijk ik ga even gewoon iets van mij afschrijven, ik verwacht geen reactie en het brengt ook niets bij met de discussie. Ik ben verslaafd/heb een problematiek met alcohol sinds 2022 en heb een eetstoornis sinds 2015. De ironie is uiteraard dat door de alcohol die 'purging' van mijn eetstoornis volledig teniet wordt gedaan puur in calorieën dan. Terwijl de alcohol zelf me dan ook weer aanzet om te bingeeten.

Beiden zijn louter een gevolg van mijn verleden, daar ben ik gelukkig zo bewust in. Niet dat het een excuus is uiteraard. De eetstoornis komt omdat ik vroeger als kind altijd gepest werd omdat ik 'dik' was en omdat ik ooit mijn vader hoorde zeggen dat ie beschaamd over mij was... De alcohol komt omdat ik destijds samen met mijn ex een horeca zaak had, terwijl ik nog eens een full time job erboven had. De stress, de confrontaties, het gebrek aan enige respect voor mijn situatie zelf van mijn ex... heeft me doen drinken. Na de breuk ging het dan weer beter in 2023, dan in 2024 iemand nieuws leren kennen, alles perfect in het begin, is zelfs hier komen wonen. Maar geleidelijk aan had ik de indruk dat hij zich begon te distantiëren van mij, wat voor mij zowel die alcohol en die eetstoornis weer volop heeft getriggered. Plots was hij weg begin april, zonder enige 'afsluiting' of gelijk wat. Had de alcohol er mee te maken? Ik weet het zelfs niet, ergens hoop ik het, dan kon het maar puur aan dat hebben gelegen. (note ik ben nooit dronken geweest in zijn buurt, maar ik besef ook wel dat mensen aanvoelen enzo) Ik heb twee maanden zelfs niet meer intiem geweest met hem, wat voor mijn zelfbeeld ook geen goed deed: so hey eetstoornis!

Na de breuk heb ik even diep gezeten, uiteindelijk een volledige break down gehad bij mijn ouders en familie een goede maand geleden; eindelijk alles op tafel gesmeten en dat was het beste wat ik de laatste 10 jaar heb gedaan. Eindelijk hulp gezocht bij een psycholoog. Het is verdorie zwaar, niet dat er een drang is om te drinken, maar gewoon alle opgekropte emoties los te laten, ik heb de laatste weken nog nooit zoveel geweend, niet uit depressie of verdriet... gewoon pure opluchting. Het is alsof je eindelijk die hoofdtelefoon oortjes van vroeger, die altijd verward zaten, kan vrij krijgen.

Sorry, moest mijn ei ergens kwijt.:)

Tis weer van dat weer niet kunnen slapen, zal weer nachtje doorsteken worden. Die dosis minderen werkt maar tot op zekere mate.
Op zich is dat nu nog het minste van mijn inslapers ben ik volledig vanaf net als mijn antidepressieva. Nu nog die lora pillen

Be´ nog steeds bezig maar is absoluut een hel soms slaap ik twee nachten niet. Ga ik gewoon naar de living om wat te gamen... Ben doodop maar ka´ niet in slaapvallen. Gouden tip begin nooit met slaap medicatie

Be´ nog steeds bezig maar is absoluut een hel soms slaap ik twee nachten niet. Ga ik gewoon naar de living om wat te gamen... Ben doodop maar ka´ niet in slaapvallen. Gouden tip begin nooit met slaap medicatie

Ik heb het de laatste tijd ook moeilijk met slapen.
Lig vaak uren te woelen alvorens ik in slaap val en zelfs daarna word ik om de haverklap wakker om me goed te leggen.

Goed om lezen dat slaappillen geen oplossing zijn.

Dit boek is zeker een aanrader voor mensen die moeite hebben met slapen. Het schema dat ze volgen is zeker het proberen waard. Heb het zelf ook al eens gebruikt met succes.

Ik heb het de laatste tijd ook moeilijk met slapen.
Lig vaak uren te woelen alvorens ik in slaap val en zelfs daarna word ik om de haverklap wakker om me goed te leggen.

Goed om lezen dat slaappillen geen oplossing zijn.
In het begon ga je u fantastisch voelen en door slapen... na 2a 3 weken werkt dit al niet zo goed meer.
Er vanaf komen is iets van lange adem, probleem is eens je die neemt kan je niet meer slapen zonder.
Ik nam inslaper en een slaappil , van dat eerste ben ik vanaf duurt soms wel meer dan een uur voor ik slaap of zelf helemaal niet.

Wat ben ik blij dat ik hier nooit aan ben begonnen. Mijn psycholoog had mij ook aangeraden om AD te nemen maar ik had zo schrik dat ik hieraan verslaafd zou geraken.

Nu depressie cold turkey is ook alles behalve simpel maar liever de ups en downs dan constant suf

Wat ben ik blij dat ik hier nooit aan ben begonnen. Mijn psycholoog had mij ook aangeraden om AD te nemen maar ik had zo schrik dat ik hieraan verslaafd zou geraken.

Nu depressie cold turkey is ook alles behalve simpel maar liever de ups en downs dan constant suf

Er vanaf geraken is niet makkelijk inderdaad, maar je moet oppassen dat je ze ook niet enkel als de grote boosdoener ziet.

Het is niet dat ik me suf voel, ik kan nog perfect blij of gelukkig zijn... De extremen zijn gewoon weg. Het is alsof de reikwijdte van mijn emoties wat beperkter is geworden.
Het heeft me door een zeer moeilijke periode geholpen, wie weet waar ik was er zonder.

Als het vermeden kan worden, vermijden.
Maar het kan ook echt helpen waar niks anders kan.

Er vanaf geraken is niet makkelijk inderdaad, maar je moet oppassen dat je ze ook niet enkel als de grote boosdoener ziet.

Het is niet dat ik me suf voel, ik kan nog perfect blij of gelukkig zijn... De extremen zijn gewoon weg. Het is alsof de reikwijdte van mijn emoties wat beperkter is geworden.
Het heeft me door een zeer moeilijke periode geholpen, wie weet waar ik was er zonder.

Als het vermeden kan worden, vermijden.
Maar het kan ook echt helpen waar niks anders kan.

Voor sommige is het moeilijker als andere natuurlijk. Mijn zus heeft 1 jaar op xanax gezeten tijdens haar depressie en die is er makkelijk vanaf geraakt. Wat mij tot vandaag verbaasd want als ik lees is xanax echt niet makkelijk om van af te kicken.

Maar zoals je zegt in haar geval was het echt nodig want zij zat echt tegen de grond.

Voor sommige is het moeilijker als andere natuurlijk. Mijn zus heeft 1 jaar op xanax gezeten tijdens haar depressie en die is er makkelijk vanaf geraakt. Wat mij tot vandaag verbaasd want als ik lees is xanax echt niet makkelijk om van af te kicken.

Maar zoals je zegt in haar geval was het echt nodig want zij zat echt tegen de grond.

Voor alle duidelijkheid Xanax valt volgens mij niet onder de anti depressiva.

Van benzo's afgeraken is normaal gezien zelfs gevaarlijk als je het ongecontroleerd doet.

Voor de mensen die niet kunnen slapen, je hebt dit waarschijnlijk al zo vaak gehoord/gelezen maar toch... Misschien helpt het iemand anders:

Een goed slaap hygiëne/ ritueel is super belangrijk. En elke dag op het zelfde uur gaan slapen en opstaan. Mijn partner begon ook slaapproblemen te krijgen en is daardoor gestopt met shiften te werken en nadien heeft hij nooit geen problemen meer gehad.

Dit is het mijne:

Na het gebruikelijk badkamer ritueel van tandpoetsen en weet ik veel wat, ga ik lezen. Dit haalt mijn gedachten weg van de dagelijkse sleur. Dan steek ik mijn oordoppen in, nu in de zomer zet ik mijn slaapmasker op ik leg mij comfortabel en ik 'mediteer' tot ik in slaap val. Mijn meditatie bestaat uit natuurbeelden van vakanties of wandeling oproepen uit mijn geheugen, soms gewoon leuke moment als een homevideo weer afspelen. En soms denk ik aan wat er als volgend gaat gebeuren in het verhaal dat ik aan het schrijven ben. Met andere woorden, ik denk aan voor mijn rustgevende zaken.

De zeldzame moment dat ik niet kan slapen, ga ik terug lezen tot ik mij moe voelt en probeer het weer opnieuw.

Soms ziet het er wat anders uit. Bv als ik echt moe ben val ik soms direct in slaap zonder nog iets te moeten doen. Wel is mijn nachtrust heel slecht als ik na het gamen direct ga slapen. Dan krijg ik last van het Tetris effect.

Ploegwerk heeft voor mij de grote boosdoener geweest.
Dat heb ik nog al gehoord, daar begin ik niet aan.
Zou ook niet gaan met antipsychotica.
Als ge Autisme hebt kunt ge bijna nooit slapen, moest me altijd kapot smoren om te kunnen slapen.
En dan werd ik nog is klaarwakker om 3u30 a 4u en moest ik terug ene rollen, echt niet leuk.

Deze nacht 2u wakker geworden en het was gedaan mee slapen. Ik jaag me er niet meer in op en ga gewoon naar beneden en doe wa kleine klusjes, en gamen wat niet te veel lawaai maakt.
Waar ik wel een stap ingezet heb vroeger kon ik dat niet en was ik de volledige dag mottig nu is dat niet meer. K zie er natuurlijk wel heel moe uit ma da nemen we er wel bij. Is de grootste vuiligheid dat ik ooit genomen heb.. ik drink niet rook niet maar zit wel mee die slaappillen pfff

Dat heb ik nog al gehoord, daar begin ik niet aan.
Zou ook niet gaan met antipsychotica.
Als ge Autisme hebt kunt ge bijna nooit slapen, moest me altijd kapot smoren om te kunnen slapen.
En dan werd ik nog is klaarwakker om 3u30 a 4u en moest ik terug ene rollen, echt niet leuk.
Hebt ge ergens een link naar de koppeling tussen autisme en slaapproblemen, want daar heb ik toch nog niet veel over gelezen?
Zelf ook ass en als kind dacht ik ook dat ik slaapproblemen had, maar het probleem was in feite dat een dag voor mij niet uitputtend genoeg was en ik dan ook nog eens te vroeg in bed werd gestoken.
Slaapproblemen verdwenen dan ook bijna volledig toen ik 's nachts begon te werken.
Wat ik wel heb en quasi gans mijn volwassen leven al last van heb gehad is dat een dag voor mij te lang duurt (weet dat het kan tegenspreken met wat ik hiervoor zei), waardoor ik zo goed als altijd in twee keer slaap. Toen ik werkte in de bakkerij stond ik op om 18u, 's shift begon om 19 of 20u, tot een uur of zes 's morgens, eerst iets eten en vervolgens een uurtje slapen om daarna aan de andere taken te beginnen en tegen een uur of één/twee terug te gaan slapen.
De laatste jaren ben ik thuis en profiteer ik ervan om in de namiddag een uurtje bij te slapen zodat mijn hoofd weer fris is, als ik dat niet doe zijn mijn gedachten tegen de avond een waas en komt er niets meer uit mijn handen.
Edit: qua medicatie weet ik dat ik nooit mag stoppen met anti-psychotica, laatste keer dat ik dat deed kreeg ik na een klein half jaar weer hallucinaties, en hoop ik dat ik ooit de AD kan afbouwen; maar zodra ik dat doe gaat mijn gemoed weer alle kanten uit, dus misschien moet ik dat ook maar uit mijn hoofd zetten. Nooit begonnen met slaapmedicatie omdat ik heb gezien wat dat met mijn vader deed (altijd nachtwerk gedaan en toen hij op pensioen ging heeft het nog jaren geduurd voor hij gemiddeld meer dan vijf uur kon slapen op een nacht).

Terug
Bovenaan